MOME - Moholy Nagy Művészeti Egyetem

   

 

Velemiség? - Másodgenerációs rekonstrukció felé

velemiseg

A Velemiség? - Másodgenerációs rekonstrukció felé című kiállítás 2016. április 19-én, kedden nyílik a Fugában, amely a MOME design-és művészetelmélet szakos hallgatók munkájával, Oltai Kata (kurátor és művészettörténész) vezetésével jön létre. A kiállítás célja a Velemi Textilművészeti Alkotóműhely másodgenerációs rekonstrukciója és a kritikai újraolvasás felé nyitás.

Velemiség? - Másodgenerációs rekonstrukció felé
Gecser Lujza / Steiner Villő – Szenes Zsuzsa / Erdély Dániel
Halas István, Hamarits Zsolt, Szirtes András

A kiállítást megnyitja Oltai Kata, művészettörténész, kurátor, a kurzus vezetője és az Elméleti Intézet hallgatói.

Megnyitó: 2016. április 19., kedd 19.00
Helyszín: Fuga, Trezor terem
A kiállítás május 2-ig tekinthető meg.

A Velemi textilművészeti Alkotóműhely, Szombathely mellett, 1975 és 1983 között működött, fennállásának kilenc éve alatt több, mint 60 alkotóművész pályázott sikerrel a részvételre, és körülbelül másfélszer ennyi ember fordult meg látogatóként, szimpózionokon, nyilvános beszélgetéseken, a záró kiállításokon és előadásokon. Az intézményi kezdeményezésre és így közvetlenül minisztériumi fennhatóság alatt működő műhely kezdettől fogva múzeológusi és művészettörténészi felügyelet alatt kezdett el operálni – mely ilyenformán részben megkülönböztette az “alulról szervezett” kezdeményezésektől. Ez a “kézenfogottság” egyrészt számos jótékony és fontos hozadákkal járt, például kezdetektől dokumentált, magyarul-angolul megjelenő évkönyveket adott ki a Savaria Múzeum, mely elsődleges forrásként szolgálhat a résztvevők azonosításában és a kapcsolati háló kialakításában; másrészt azonban be is zárta sok szempontból a jelenséget. Majd az 1988-ban megrendezett műcsarnoki Eleven textil kiállítás, egyfajta retrospektív szellemben le is zárta az “új textilesség” néven címkézett műfajt.

Jelen kiállítás majd 30 év távlatából kíván egy kritikai újraolvasás felé nyitni. A második generációs felvetési kísérlet, egyrészt jelenti a hallgatók kutatói–művészettörténészi generációját: a tér első részében egy sűrű gyűjtés van installálva, mely a bevezetett új szótárak, a kiállítások és a kannonizációs eljárások górcső alá vételét segíti.

Másrészt a Trezor második traktusában valós másodgenerációs viszonyrendszerben vizsgáljuk a “velemiség” szellemét, tettenérhető vagy sem, miként viszonyultak a jelenlévők gyermekei ehhez a múlthoz, ha tették egyáltalán.

AddThis Social Bookmark Button