MOME - Moholy Nagy Művészeti Egyetem

   

 

Integratív oktatás: Három egyetem közösen meghirdetett kurzusa

1. a csoport szinesen

Designkommunikációs tervező-vezető & vezető-tervező diskurzus – BCE-BME-MOME

Három felsőoktatási intézmény a BCE, a BME és a MOME oktatóinak és hallgatóinak együttműködésében, a szorgalmi időszak kezdete előtt egy héttel közös tervezői kurzus valósult meg. A MOME részéről minden Intézet delegált hallgatókat a kurzusra.  A rendhagyó integratív workshop specializált témája a BCE könyvtárának élményközpontú megközelítése volt.  
A BCE könyvtárának újratervezési briefjét Nagy Zsuzsa BCE és Lévai Klára MOME könyvtárigazgatók párbeszéde, valamint Liszkay Béla BME könyvtár főigazgató helyszíni tárlatvezetése alapján kapták meg a résztvevők.  A közös munkában téri, tárgyi, vizuális és szolgáltatási koncepció javaslatok születtek, melyek alapját képezték egy következő kurzus tovább finomított, konkrét javaslatokba kicsúcsosodó prezentációinak.
A kurzus módszertani és információ bázisát a három intézmény vezető oktatói adták: szolgáltatások tervezése (Kenesei Zsófia, BCE), a Budapest Airport tértervezésének kérdései (Patrick Bohl, Budapest Airport, BCE), ergonómia (Németh Edit, BME), a participatív terek (German Kinga, MOME), kortárs építészet és térélmény (Göde András, MOME), designhatások (Koós Pál, MOME), designkommunikáció szemléletű személyes és csapatidentitásra épülő tervező / alkotó centrikus projekt menedzsment (Cosovan Attila, BCE).
A 3 intézményt képviselő 26 hallgató először kiscsoportokban, majd pedig egy nagy csapatként, tömeges, wikinómikus együttműködési formában oldották meg a feladatot. A feladat mindhárom intézmény hallgatói számára az interdiszciplináris együttdolgozás sikerélményét adta:

BCE, marketing mesterszakos hallgató szemszögéből:
"Nagyon jó ötletnek tartom azt, hogy különböző tevékenységi körű emberekkel kellett együtt dolgozni, mivel az egyetemen mindenki tulajdonképpen egy ,,helyről” jön.   Nem vagyunk felkészítve arra, hogy a való életben ez, hogyan fog működni, hogyan tudjunk egy nevezőre jutni valakivel, aki teljesen más aspektusból látja a dolgokat, hogyan tudjunk eredményes munkát létrehozni egy közös cél érdekében, minél zökkenőmentesen. … Ugyanakkor a későbbiekben szerintem igazán hasznos lenne a diákok szempontjából, ha az egyetem évei alatt több ilyen kooperáció megvalósulna és ezzel segítené a későbbi közös nyelv kialakítását, továbbá a hatékony együttműködést." Kiss Borbála Zsófia
„Máshogy és mást kellene tanulnunk”. Erre a kijelentésre jó példa a kurzus. Nem egy tananyagot sajátítottunk el, hanem azt, hogy a probléma megoldása érdekébenhogyan tudunk együttműködni. Meg kellett tanulnunk, hogyan tudunk majdnem harmincan együtt dolgozni, ráadásul három különböző egyetemről. " Jusztin Máté

BME, tervező mérnök hallgató szemszögéből:
"A legfontosabb szakmai tapasztalat az a felismerés volt, hogy a tervezési folyamat során mennyire fontos is egy-egy koncepció tömör, érthető megfogalmazása. Ez egy olyan gyakorlat, amit természetesen minden tervezőnek megtanítanak az oktatásban, de mégis azt érzem, hogy eddig a kurzusig nem voltam teljesen tisztában ennek az egyszerű lépésnek a hatalmával. Azzal a felismeréssel gazdagodtam, hogy egy ötlet, vagy egy ötletcsokor megfelelő felcímkézése nem csak arról szól, hogy az ötletek megteremtik saját definíciójukat, hanem ennél sokkal fontosabb, hogy a tömör mottó valójában megteremti saját ötleteit." Regele János

MOME, tervező MA hallgató szemszögéből:
"Bárcsak össze lehetne foglalni mindent, a kurzus tanulságait és élményeit egy logóban! Hiszen megtettük! – az utolsó napon az utolsó közösen együtt töltött órákban, mielőtt szétszéledt a csoport. Megfogalmazódott az igény egy közösen elfogadott szimbólumra és a megoldás perceken belül érkezett. Ritka pillanat mikor egy “megrendelő” számára a “kreatív” vagy grafikus ilyen hamar megtalálja a “megoldást” – a kész logót. Talán rosszul keressük általában. Nem volt hierarchia, nem volt szereposztás, csak egy közös tiszta célunk volt: jobbá tenni a könyvtárat és így saját környezetünk. Mindenki bátran hozzá tudta adni a saját részét. Nem kellett visszafejtenem, majd újra megfogalmaznom semmit, amikor megrajzoltam a logót – kész lett “magától”. Persze a közös munka fontos része volt az is, hogy mindenki biztosan birtokolta saját szakterülete ismereteit.” Takács Benedek

Oktatók
Tárgyfelelősök a három intézmény részéről:
Cosovan Attila, Horváth Dóra, BCE
Németh Edit, BME
German Kinga, MOME.

Közreműködő tanárok
BCE: Cosovan Attila, Horváth Dóra, Bauer András, Kenesei Zsófia, Patrick Bohl, Nagy Zsuzsanna
BME: Németh Edit, Lógó Emma
MOME: German Kinga, Koós Pál, Szalontai Ábel, Juhász Ákos és Lévai Klára, a MOME könyvtárának vezetője.

Részt vevő hallgatók:
Fränk Barbara, Gyöngy Orsolya, Korn Anita (MOME- Design- és Művészetmenedzsment), Takács Benedek (MOME-Tervező grafika), Horváth Rebeka, Nagy Máté (MOME- Építészet), Barna Máté,  Féja Dorottya (MOME-Formatervezés); Anastasiou Athina, Balogh Anikó, Czapovics László, Csoknyai Dóra, Jusztin Máté Gergő, Kiss Borbála Zsófia, Kiss Dorottya, Kocsis Anikó, Mózes Zsófia, Muzsnai Brigitta, Pekoli Miklós, Ragány Renáta Pálma, Sulcz Júlia Kitti, Tokárczyk Dorina, Virth Eszter (BCE-Marketing); Takács Alexandra, Grizner Klaudia, Harsányi Henrietta (BME-Ipari termék- és formatervező mérnök); Pálfi Marina (BME-Ipari terméktervező mérnök), Regele János , Horváth Franciska, Levkovets Yevgeniy (BME-Ipari termék- és formatervező mérnök).

A közös kurzuson kialakult konkrét javaslatokat az elmúlt hetekben a BCE diákjai tovább finomították és a megvalósítás fázisait készítették elő. Ez a kurzus is nyitott volt a korábbi résztvevők fele, többen éltek is lehetőséggel és bekapcsolódtak a munkába vagy eljöttek a prezentációkra.

AddThis Social Bookmark Button