Élményalapú tanítással segíti a MOME az ukrán menekült gyerekeket

Dátum: 2023.01.13
Innovatív, saját fejlesztésű STEAM tudásanyagot tett elérhetővé a MOME az ukrán menekült gyerekek számára. A cél az, hogy a háború elől menekülő gyerekek a stresszoldó fókuszú kreatív oktatási programon keresztül elkezdhessék feldolgozni az őket ért traumákat.

Három szervezet, a MOME, a Migration Aid és az ELTE Pedagógia és Pszichológia Kar közös munkájaként valósult meg az Ukrajnából érkezett menekült gyerekeknek szóló BeSTEAM! workshop. A Migration Aid Learning Without Borders (Tanulás határok nélkül) program keretein belül tartott foglalkozások szakmai tartalmi elemeit a MOME és az ELTE Pedagógia és Pszichológia Karának kutatói és hallgatói dolgozták ki úgy, hogy a résztvevő 8-12 éves diákok számos képességét fejlessze, és közben a háború alatt szerzett rossz emlékeiket is próbálja enyhíteni.

A MOME és a Migration Aid helyszínein zajló foglalkozások részvevői között a fiatalabb, 8-9 éves korosztály jóval érzékenyebben reagált a háborús eseményekre, jelentős részük osztott meg erről élményeket, leginkább ukrán nemzeti színeket, kéket és sárgát használtak a feladatok során.  

A program alapja egy 2022 őszi szemeszterében tartott kurzus volt, amelyben az ELTE PPK és a MOME hallgatói közösen fejlesztették tovább a korábban Szörnyépítőnek nevezett BeSTEAM! programot úgy, hogy az menekült gyermekek számára is alkalmazható legyen. A program a kreatív tárgyalkotó feladatok segítségével integrálja közismereti tantárgyak tu­dásanyagát és a Design Thinking alapjait, külön hangsúlyt kap a csapatmunka, a kommunikáció, a rajzi, manuális készségek fejlesztése, illetve a digitális tárgyalkotó technológiákhoz kapcsolódó elméleti és gyakor­lati tudás átadása.

A projektet korábban Lipóczki Ákos, DLA fejlesztési rektorhelyettes az EDULAB keretein belül fejlesztette, most kutatási- és témavezetőként vett részt, a kurzust Cser Boglárka Johanna senior kutató vezette, Póczos Valéria MOME doktoranda, senior kutató kutatása pedig erre a programra épült. A ELTE részéről Bajzáth Angéla konzulens, kutatási szakértő vezette a programot. A BeSTEAM! K+F+I kurzus és az erre épülő kutatás keretében kidolgozott, bárhol adaptálható módszert, mely alkalmas arra, hogy a későbbiek során felkészített önkéntesek a MOME Campus falain kívül is tarthassanak foglalkozásokat, 2023-as tavaszi szemeszterben tovább fejlesztik majd. A jövőben Animáció és Tervezőgrafika szakos hallgatók bevonását tervezik, több pszichológiai konzultációt integrálnának, és több Hősépítő workshopot is szerveznek majd ukrán menekült gyermek számára. 

További hírek

Melyek a rovarmágnes növények, mit kell tenni, ha méhlegelőt szeretnénk a kertünkbe? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre válaszolt a Hegyvidéki Önkormányzat április végi beporzóbarát programja, amelynek szakmai partnere a MOME volt. A kedvezményes magkeverékvásár mellett a látogatók előadásokat hallhattak a témában, és benézhettek a MOME méhcsaládjaihoz is.

Három diplomafilm, Balogh Mirjana Wish You Were Ear, Tőkés Anna Az utolsó dobás (The Last Drop), valamint Sárdi Kata Üvegház (Glasshouse) című alkotása is versenyez a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon. A Friss Hús Magyarországon elsőként vált Oscar-kvalifikáló fesztivállá, így egyes kategóriák díjazottjai automatikusan nevezési jogot nyernek az Oscar-díjra.

Újabb két családdal bővült a tavaly ökológiai és oktatási céllal indult MOME-méhészet: az április 30-án, a méhek napján tartott kaptáravatón Mézengúzék és Pempőék költöztek Tóték és Mézgáék mellé; a négy méhcsalád együtt sokat tehet a negyed ökoszisztémájáért. Az esemény egyszerre volt közösségi ünnep és ismeretterjesztő foglalkozás, a résztvevők még friss gyümölcsvirágmézet is pergethettek.