Felsős diákok mobilitási biztonságérzetét vizsgálta a MOME Innovációs Központ

Date:
Hogyan növelhető az iskolába már egyedül járó gyerekek városi biztonságérzete? Budapesti általános iskolák kiskamaszait vonta be a MOME Innovációs Központ új kutatásába, mely a gyerekek mobilitási szokásainak megismerésére irányult.

A diákok a workshopok során elmondták, hogy gyakran érzik úgy, hogy „útban vannak”, nem észrevehetők a közlekedésben. A friss kutatás első kézzelfogható eredménye egy moduláris köztéri rendszer, amely egy ülő- és tárolófelülettel kombinált, akár forgalomcsillapításra is alkalmas kirohanásgátló installáció. A Kertész utcai iskola elé kihelyezett, az Erzsébetvárosi Önkormányzattal közösen megvalósított beavatkozást reményeik szerint több hasonló is követi majd.

Szűk, forgalmas utcák, keskeny járdák, rengeteg parkoló autó, és annál kevesebb zöldfelület - az Erzsébetváros jellegzetességei a kerületben tanuló több száz diák mindennapjaira hatnak. Hogy milyen környezetben vezet az út az iskolába, milyen lehetőségeket kínál a környék a tanítás utáni kikapcsolódásra, nagyban befolyásolja a gyerekek fizikai és mentális egészségét. Ez jelentette a kiindulópontot ahhoz a gyerekek mobilitását vizsgáló kutatáshoz, melyet a MOME Innovációs Központ, a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) és az ELTE PPK Ember–Környezet Tranzakció Intézete hívott életre. A fő kérdés az volt, hogy a városi terek kialakításánál hogyan érvényesülhetnek a gyerekek szempontjai, miként érdemes fejleszteni a gyerekek mikromobilitását – ennek megválaszolására a szervezők urbanisztikai, klíma–, fenntartható város–, és mikromobilitási szakértőket, közlekedésmérnököt, valamint a Hintalovon Alapítványt kérték fel.  

A kutatás során négy különböző iskolában tartott workshop folyamán kiderült, hogy a tanulók számára mennyire idegen elképzelés, hogy lehetséges a környezet megváltoztatása, ez pedig rendszerszintű problémákra mutatott rá.  

„A gyerekek többször említették, hogy azt érzik, hogy a köztéri helyek általában nem nekik szólnak. Számunkra a legmeglepőbb kifejezések a “láthatatlanság” és az “útban levés” voltak. Ez a fajta hely nélküliség és liminalitás-jelenség a kutatás keretein túl is mélyen elkezdett bennünket foglalkoztatni” – fogalmazott Szerencsés Rita, a MOME IK munkatársa, a kutatás vezetője. Hozzátette, hogy a kutatás újszerűsége a szektorokon átívelő példaértékű partnerség, valamint a téma komplex, kutatás és részvételi alapú megközelítése is, amely a régióban elsőként ötvözi az iskolák városi környezetének vizsgálatát a gyerekek közlekedési és térhasználati szükségleteinek megismerésével.  

A kutatás részeként zajló prototípus-tervezési folyamatban az egyik, önkéntesen bevonódó iskola diákjai vettek részt. Kirajzolódott, hogy a gyerekek körében a játszóterek helyetti, köztéri időtöltésre alkalmas eszközökre, a maradás-haladás tereinek fejlesztésére, több térre és zöldre, kerülőutak ismeretére, fényre, tárolási lehetőségekre, illetve a tömegközlekedési megállók levegősebbé tételére nagyobb az igény. A szempontokat figyelembevéve született meg a “Láda” alapelemekből álló moduláris köztéri rendszer, mely egyszerre funkcionál kirohanásgátlóként az iskolák előtt, biztosít ülő-, tároló- és zöldfelületet, valamint javítja az iskola láthatóságát az autósok szemében, ezáltal potenciálisan a forgalmat is lassítva. A kísérleti jellegű installációt, melynek része a természetes alapanyagú útburkolati felfestés is, a készítők egyelőre csak néhány hónapra tervezték, a tartósabb megoldásokat a következő tanévben alakítják ki.

Szerencsés Rita kutató szerint az elkészített prototípus mentén sikeresen lehet párbeszédet kezdeményezni majd az önkormányzatokkal és a várostervezőkkel is a gyermekek biztonságosabb közlekedésének érdekében.

Munkatársak

A kutatás vezetője Szerencsés Rita, a MOME Innovációs Központ Social Design Hubjának kutatója. A projektbe bevont szakértők: lllés Anikó, a MOME Elméleti Intézet MA szakfelelőse és pszichológus, Bényei Judit, a MOME Elméleti Intézet MA szakfelelőse, Dúll Andrea, az ELTE PPK dékánhelyettese, környezetpszichológus, Berze Iván, az ELTE PKK környezetpszichológusa, Tóth Csaba, Erzsébetváros Klímakabinet vezetőjét, Molnár Berta, a BKK mobilitásfejlesztési munkatársa, Pomázi Renáta, építész szakértő, Herrmann Markus, formatervező, valamint Dér Kinga, a MOME IK projektmenedzsere. A kutatás során megrendezett kerekasztal beszélgetést a Holland Királyság Nagykövetsége Budapest támogatta.

A projekt oldala itt érhető el. 

More news

A Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium kerámia szakán végzett Aruwa Írisz szeptembertől a MOME Tárgyalkotás szakán tanulhat tovább. Ő a Tiéd a holnap – A jövő kreatív tehetségeiért ösztöndíjprogram első sikeres felvitelizője, aki korábban is jelentkezett az egyetem Animáció szakára, akkor sikertelenül. A program most lehetővé tette számára, hogy megtalálja azt az irányt, amelyben ő is eredményes lehet.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) rektori tisztségét augusztus 1-jétől Koós Pál formatervező művész, egyetemi tanár tölti be. A MOME korábbi általános rektorhelyettese kiemelten sokat tett a magyar designszakma megerősítéséért, tervezőként nemzetközi és hazai elismerések sorát tudhatja magáénak, ugyanakkor igazi, autentikus MOME-polgár, aki nemcsak diplomáit, fokozatait szerezte az egyetemen, de a képzésfejlesztési szakmai műhely vezetőjeként, tanárként is hosszú évek óta eredményesen szolgálja a közösséget.

A világ egyik legrangosabb digitális művészeti fesztiváljára, az Ars Electronica 2024-re kapott meghívást egyetemünk. A nagy múltú fesztivál Campus-sorozatában minden évben bemutat egy-egy művészeti egyetemet; a kiállítást a linzi egyetemmel közösen szervezik – Linz főterén ezúttal a MOME hallgatói mutatkozhatnak be. Kárpáti Judit Eszter, Esteban de la Torre és Nagy Ágoston kurátorok az elmúlt évek kiemelkedő diplomamunkáiból válogattak.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121