Magabiztosan a nagybetűs életbe - Megjelent a FRUSKA módszertani kézikönyv

Dátum: 2023.03.21
A FRUSKA oktatási program az egyik legsérülékenyebb korosztálynak, tizenéves hátrányos helyzetű lányoknak nyújt többszintű tanulási élményt, foglalkozásain nem csak a dekopírfűrésszel tanulnak meg bánni, de az itt készített tárgyak alkotási folyamatán keresztül tervezői készségeket, önbizalmat szereznek. A MOME Innovációs Központ Social Design Hubjának módszertana mostantól mindenki számára elérhető.

„Abban segít ez a program, hogy a lányok magabiztosan és felkészülten lépjenek ki a nagybetűs életbe. A FRUSKA kézikönyv egy sokszínű közösség együttes munkáját tárja a nyilvánosság elé, a módszer szélesebb körű alkalmazásán keresztül nemzetközi szinten is igyekszünk tenni a lányok támogatásáért.” - fogalmazottCsernák Janka, a MOME Innováció Központ Social Design Hubjának kutatója, hozzátette, a legfontosabb, hogy a résztvevők kreatív tanulással és közös alkotással tanulják meg, hogy ha akarnak, változtathatnak a környezetükön. 

A 2021-ben indult kutatás eredményeként létrejött egyedi design módszertan és oktatási program egyesíti a szakmai kompetenciák, a pszichológiai és kommunikációs készségek és a társas tanulás elemeit.  

A workshop feladatai közt a tervezéstől a kivitelezésig fokozatosan haladnak, míg el nem készítik saját ülőbútorukat, például egy sámlit. A feladatok nehézsége fokozatosan nő, az egyszerű, papírról történő modellezéstől kezdve a bonyolultabb gyártási folyamatok felé haladva, a technikákat a célcsoportok képzettségi szintjének és technológiai ismereteinek megfelelően választják ki. A workshopon létrehozott tárgyak többsége fából készül, hiszen ez egy viszonylag könnyen hozzáférhető, könnyen előállítható, de tartós anyag. 

A program így olyan 10–18 év közötti lányok számára teszi lehetővé a kreatív tanulást és a közös alkotást, akiknek ez a lehetőség máskülönben nem adott, ráirányítva a figyelmet a maker mozgalom tereiből korábban hiányzó marginalizált csoportokra. 

A kutatócsapat 2021 nyara óta több fővárosi és vidéki lányközösségben is tesztelte a módszertant, olyan szervezetek lányközösségeivel működtek együtt, mint a Láthatatlan Tanoda vagy a Deák Diák Általános Iskola. A visszajelzések alapján ezt követően műhelymunka keretében fejlesztették tovább az anyagot a résztvevőkkel közösen. 

A kézikönyvben bemutatott módszertan szabadon alkalmazható az oktatás, a szociális fejlesztés vagy felzárkóztatás területein. A húszoldalas kiadvány egy módszertani bevezető mellett tartalmazza a workshopok részletes leírását és a folyamat mérését segítő eszköztárat is, angol és magyar nyelven egyaránt. A kutatás, módszertan és az ezt reprezentáló szabad hozzáférésű social design alapú publikáció hosszú távon akár társadalmi mobilitást is elindíthat. 

 A FRUSKA kézikönyv digitális formában letölthető a projekt weboldalán.

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) a FISU Healthy Campus program részeként 2024-ben elindította a MOME Balance programot, amely Magyarországon egyedülálló módon támogatja a tudatos életmódváltást. A kezdeményezés célja az egészségmegőrzés, a stressz és a kiégés megelőzése egy komplex, integrált rendszer segítségével, ahol a mozgás, a megfelelő táplálkozás és az életmódtanácsadás találkozik.

Idén a 110 éves magyar animáció előtt tiszteleg a világ legjelentősebb nemzetközi animációsfilm-fesztiválja, az eseményre a MOME Anim mint a magyar animációs film kiemelkedő műhelye is készül. Ennek részeként jártak egyetemünkön a MOME partneriskolája, a Gobelins Paris hallgatói, akik Budapesten inspirálódtak, hiszen ők készítik majd a világfesztivál függönyfilmjeit.

A nyolcadik ArtHungry Díj Formatervezési kategóriájának nyertesei között számos egykori MOME-hallgató részesült elismerésben, így Guthy Máté, Kristóffy Róbert, Szilágyi Nóra At least otthoni edzőpadja, Dávid Márk Puritaan – 03 kollekciója. A kategória fődíjasa az idén a Stockholm Furniture Fairen debütált MAIII COLLECTIVE Fragments kollekciójával. Szintén fődíjat nyert a Tervezőgrafika kategóriában Kaszanyi Nóra Biedermeier mindennapok / Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815–1867) című albumával és kiállítási arculatával. A díjakat március 6-án vehették át a budapesti Deák Palotában rendezett átadóünnepségen, amely egyben a döntős projektek pop-up kiállításának a megnyitója is volt.