Túl a tipográfián — a koreai írásrendszer perspektívái

Date:
A fenti címmel január végéig látható kiállítás a MOME-n és a budapesti Koreai Kulturális Központban. A kulturális intézet alapításának tizedik évfordulójára a szöuli Nemzeti Hangul Múzeummal és egyetemünkkel közösen rendezett tárlat célja, hogy a koreai írásrendszer, azaz a hangul szépségét egyszerű és intuitív módon közvetítse a koreaiul nem beszélők számára is.

A szöuli Nemzeti Hangul Múzeum anyagaiból építkező kiállítás új megvilágításba helyezi a hangult: a dizájn felől értékeli azt 23 dél-koreai kortárs művész értelmezésében. Az alkotások a hangul esztétikai jelentőségét térképezik fel az alkalmazott művészetben, bútorokon, plakátokon, ruhákon köszön vissza a koreai betűkészlet és annak gondolatisága.  

A MOME Campus több ilyen különleges helyspecifikus alkotásnak is teret ad.  ‘A magán- és mássalhangzók nappalija’ címmel bemutatott installáció bútorszettjét a Hunmindzsongum huszonnyolc karaktere, a 3D nyomtatott szobrokat pedig a koreai mássalhangzók kiejtéséhez szükséges hangképző szervek ihlették.  

A hosszú távú együttműködés eredménye a tárlat mellett egy kurzusheti workshop is, mely arra kérdésre kereste a választ, hogy milyen szimbólumokkal és esztétikával értelmezhető újra a koreai írásrendszer. 

Egy a kiállításhoz kapcsolódó szakmai program keretében pedig a hazai tervezőgrafikai szakma legrangosabb eseményéhez, a Graphifesthez kapcsolódva tartottak koreai művészek szemináriumokat a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Sun Byoung-il, a dél-koreai Namseoul Egyetem vizuális tanszékének nemzetközileg elismert professzora tervezőgrafika szakos hallgatókkal dolgozott, Lee Jinwoo és Choi Sejin, a szöuli LIFT-OFF grafikai stúdió alapítói pedig interaktív, speciálisan koreai tipográfiai workshopot vezettek a Tervezőgrafika, Animáció, Formatervező mesterképzésben résztvevőknek. 

Az együtt indított sikeres projektek folytatásáról egyetemünk a campusunkra látogató Kim Youngsu-val, a Hangul Múzeum igazgatójával, és Kim Jiyeong-gal, a Budapesti Koreai Intézet projekmenedzserével, valamint két kurátorával, Kang Yeonmin-nal és Lee HyunJin-nal tárgyalt. 

More news

A Jövő Egyeteme a MOME fejlesztéséről és átfogó megújulásáról szól, ami az idei év egyik kiemelt fókuszpontja. Az elmúlt időszakban tizenkét munkacsoport dolgozott a programon, akik a Jövő Egyeteme Műhely vezetésével, az egyetem polgárainak széleskörű bevonásával megvalósították a MOME történetének legátfogóbb tervezési folyamatát és kidolgozták a 2023 decemberében a Szenátus által támogatott Jövő Egyeteme program, azaz a „Három Iskola modell” részletes implementációs tervét. Most pedig újabb mérföldkőhöz ért az egyetem. 2024. július 18-án tartott ülésén a MOME Szenátusa meggyőző többséggel és ellenszavazat nélkül támogatásáról biztosította a tervezetet, így tovább folytatódhat a közös munka annak érdekében, hogy jövő télen életbe léphessen az új struktúra, és a MOME Európa meghatározó design-felsőoktatási intézményévé váljon...

A világ egyik legrangosabb digitális művészeti fesztiváljára, az Ars Electronica 2024-re kapott meghívást egyetemünk. A nagy múltú fesztivál Campus-sorozatában minden évben bemutat egy-egy művészeti egyetemet; a kiállítást a linzi egyetemmel közösen szervezik – Linz főterén ezúttal a MOME hallgatói mutatkozhatnak be. Kárpáti Judit Eszter, Esteban de la Torre és Nagy Ágoston kurátorok az elmúlt évek kiemelkedő diplomamunkáiból válogattak.

Új szimbólummal bővült azoknak az emléktárgyaknak a köre, amelyeket a MOME közösségének a tagjai egyetemi pályafutásuk különböző mérföldköveit elhagyva vehetnek át. Az összetartozást erősítő új jelkép egy esztergálással, forgácsolással készült polírozott felületű bronztárgy, a koncepció alapja a MOME emblémájából kiemelt „O” betű. A Fülöp József rektor kezdeményezésére alkotott tárgyat Ádám Krisztián, a MOME mesteroktatója tervezte, és 2024-től valamennyi képzési szint végzősei vehetik át az oklevelükkel együtt.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121