DLA Iparművészet témakiírás
Egyéni témát vállal
Elérhetősége:
meghirdetett téma
leírás
Dinamikus Textil
kutatási irány:
- Tech Textile
- Tradíció és technológiaA doktori kutatás a 3D-s mintával foglalkozik.
Mintaelemekkel, mintamodulokkal és azok láncolatával, összeépíthetőségével, újszerű anyagszerkezetek képzésével, összekapcsolásával, építésével.
A mozgás, a dinamika, a textilszerűség, a sík– és térbeliség arány- és viszony rendszere áll a kutatás középpontjában.
A 3D nyomtatás mellett, egyéb alternatív anyagok felhasználásával képzett térbeli mintakísérletek vezetnek a mestermunkához.
A mestermunka térbeli motívumrendszereket mutat meg, egyedi kontextusban, az alkotó habitusának megfelelően autonóm vagy alkalmazott formában.
Kiemelt fontosságú, hogy a mestermunka az alapanyagok és technikák megválasztásakor az Ökotudatosságot szemelőtt tartva szülessen meg.
Egyéni témát vállal
Elérhetősége:
meghirdetett téma
leírás
A kézművesség és a kortárs design összefüggései a textil tárgykultúra területén.
A doktori kutatás célja a hagyományos kézműves tárgykultúra elemeinek analizálása, kortárs közegbe helyezése, új alapanyagok, és technológiák alkalmazásával.
Javasolt kutatási irányok:
- A természeti, kulturális és társadalmi környezet és a tárgykultúra összefüggései
- A kézművesség helye a XXI. században
- A kézművesség és a digitalizáció kapcsolata
- Életmód váltás és tárgykultúra viszonya.
- Hagyományos funkciók újra fogalmazása - új tárgytípusok létrehozása tradicionális eljárások alkalmazásával.
Egyéni témát vállal
Elérhetősége:
meghirdetett téma
leírás
Designer as mediator for resilient communities
What are the evolving responsibilities of designers in the 21st century and how can lessons from the 20th century inform these changes? Additionally, what opportunities are available for designers to positively impact local communities, vernacular communities in particular and what design theories, techniques, and methodologies are currently available and what further developments are necessary to enhance these contributions?
Designers are taking on new and expanded roles in creating more resilient communities in the 21st century. They are using their skills to address some of the world's most pressing challenges, including climate change, urbanization, and social inequality, and are helping to create a more sustainable and equitable future for all.
In the last two decades, we have witnessed two global processes juxtaposed with the designer's role in society. On the one hand, marketing efforts and consumption have led to the designer’s focus on creating evocative objects, enticing people to buy what they do not need. On the other hand, ever-growing crises and wicked socio-political and environmental problems might leave designers behind, filling their potentially influential position with other agents and key players. Conversely, as part of their training, designers were taught to fulfill their creativity, make money, or preferably both. However, in our current reality, we do not have the privilege to continue in this headlong rush while ignoring the destructive direction the world is headed for. Hence, enters the designer as social agent for change.
In this track we look for ways in which designers can act not as passive collaborators, but as active leaders for social change, designing what truly matters and what’s important for society.
By working on the research topic and development, there is an opportunity to get involved in the research program of the MOME Social Design Hub and utilize the related infrastructure.
Egyéni témát vállalnak
Elérhetőségük:
meghirdetett téma
leírás
Viselhető technológiák, tech textil
-
Struktúra design
-
Átjárhatóság a textil plasztikai törekvései és a kortárs képzőművészet kifejezésformái között
-
Future traditions
-
Egyéni témát vállal
PhD programon társ-témavezetőként felkérhető
Elérhetősége:
meghirdetett téma
leírás
Tech textile / wearable tech:
- Soft Interfaces - Material Innovation
- Augmented Materials
- Human-material interaction
- Interdisciplinary Material Thinking
- Tangible embedded and embodied interaction
- Textiles, Sound, Spaces
- Reactive Textile Structures
- Sonic interaction design
- Dynamic surfaces
- Phygital experience
- Hybrid materiality
- Digital fabrication
- Sensor and actuator technology
- Electronic textiles, Embedded electronics, Soft circuitry
- Wearable technology and performative artifacts, On-body interactions
We live in an age dominated by the digital - as social relations, media, and commerce increasingly move from “atoms to bits” - we have not quite left the material world behind. After a reaction to the increasingly digital landscape of our lives, a craving for tactility and dimension has led us to reconsider the important role of materials once more. Digital technology becomes tactile again, and this neoanalogue tangibility must be designed.
Along with changes in the environment, population, geography, and economy, the textual approach adopted by this cultural shift has become increasingly inadequate for an understanding of contemporary society. A weave of New Materialism has emerged, which allows us to re-understand material and emphasize the role of material factors in shaping society and expressing human vision. New Materialism focuses on the latest physics and biology research results, re-examines our inert understanding of matter, and gives it a dynamic, sporadic, and spiritual side. Interdisciplinary material thinking is the fundamental concept of this topic.
Textile based input and output soft interfaces allow for seamless integration of technology into our everyday environments. Hybrid textiles and materials integrate sensing and actuation components into their structures to bring interactivity to fabrics and have the potential to be utilized particularly in sensory stimulation applications. Novel textile-based interactive surfaces extend our musical interactions and expressions allowing for the application of a creative experimental approach to propose and prototype new architectures for responsive and adaptive environments.
The DLA project will involve practice-based research methodology and experimental prototyping, generating experiential knowledge alongside literature review work.
Egyéni témát vállal, angol nyelven is
Elérhetősége:
Egyéni témát vállal
Kutatási területei: kerámiaművészet, terméktervezés, környezet- és tárgykultúra kutatás, food design, anyagkutatás, innovatív technológiák a kerámiatervezés területén
Elérhetősége:
meghirdetett téma
leírás
GAMIFICATION - HOMO LUDENS - A „játékosság” lehetőségei a designban
-
Az elöregedő társadalmak problematikájának design szemléletű megközelítése
-
Egyéni témát vállal
Elréhetősége:
meghirdetett téma
leírás
Digitális tárgyalkotó technológiák kutatása, innovatív anyagtársítási kísérletek, élményalapú STEAM oktatásfejlesztés, tárgyalkotás, fémművesség, ékszertervezés, szaktörténet.
A 21. században környezetünk egyre erősebb virtualizálódása, tárgyi kultúránk materiális formából a digitális formába történő átalakulása óriási kihívást jelent a hagyományos kézműves tradíciókon alapuló tervezőművészet számára. A kézműves tradíciókon alapuló, tárgyi környezetünk kialakításáért felelős tervezőművészeti ágak Európa szerte átalakulóban vannak. A 4. ipari forradalom (Industry 4.0), hatásai a megváltozott gyártási és értékesítési formák (Internet of Things), az új technológiák, az innovatív anyagok (Smart Materials) radikálisan új tervezésmódszertant kívánnak meg.
Az új típusú megközelítések (New Craft) csak akkor válhatnak hitelessé, ha a századunk kihívásaira reagálni és reflektálni tudnak. Az egyik legaktuálisabb kihívás a tárgyi és a virtuális világ közötti kétirányú átjárhatóság megteremtése.
Egyéni témát vállal
Elérhetősége:
Egyéni témát vállal
Elérhetősége:
meghirdetett téma
leírás
Öltözködési forma - Lágyanyag formaalakítás szabászati eljárásokkal
A különböző szabászati eljárások gazdag kutatási területet kínálnak. Legyenek azok tradicionálisnak tekinthető szabászati eljárások, vagy innovatív formaalakítási metódusok, összefonódásuk a divattörténet alakulásával további kérdésfelvetésekre adhat lehetőséget. A témához elengedhetetlen az empirikus megközelítés, legalább két szabászati metódus gyakorlati ismerete.
Elvárás:
Releváns szakmai angol nyelvismeret, szabászati alapismeretek, empirikus kutatás
Egyéni témát vállal
Elérhetősége:
Egyéni témát vállal
Elérhetősége:
Egyéni témát vállal
Elérhetősége:
meghirdetett téma
leírás
Design Anthropology, the Body, Culture and the Future
Design anthropology started out as the addition of research methodologies through the venue of design practice. Contrary to material culture, design anthropology deals directly with the meeting point between designed products (digital, virtual, or material) and design partners.
Design partners can include a plethora of people - the designer, various types of end-users, and the socio-cultural context. Naturally vernacular design and the role of culture in reframing design context in a global reality is key in the evolution of design anthropology. In the last decade, design anthropology broadened its interest to include research methodologies and design theory, in relation to human activity, social context, and culture through the industrial involvement of designers in our contemporary existence.
In this innovative track, we invite potential PhD students to propose a PhD or DLA research project focusing, but not limited, to these topics:
- Body, culture, and design
- Healthcare and medical design anthropology
- Vernacular design, community knowledge and our unified global culture
- Design and violence
- Mapping as a key tool to mediate between plan and use in urban landscapes
- Design theory as key instigator and trigger in practice ideation and innovation
- Comics as narrative building to enhance community local memory
The selected PhD students will combine design anthropology research methodologies in the process of presenting practical outcomes, as well as written dissertations. This research will be presented at international conferences and possible collaborations.
Proficiency in English is required, as all written outcomes will be in English.
Contact:
doktori@mome.hu, Prof. Jonathan Ventura
My research interests focus on understanding the contribution textiles make to contemporary society; representations of craft in postcolonial literature; embodied and tacit knowledge; how – and why – practitioners write.
Indonesia and Zimbabwe are geographic areas of interest.
Storytelling in the archive and the potential of fiction within academic writing are creative methods I support.
To date, I have supervised to completion PhDs that have explored:
- “The Material Language of Protest”, London College of Fashion (2017-2021)
- “Textile Traces: weaving fabrics for suits”, Oslo National Academy of the Arts (2015-2018)
- “Crying Rya: a practitioner’s narrative through hand weaving”, HDK, U. of Gothenburg (2016-2022)
- “A Never-Ending Thirst: Artist Reforms to Neoliberal-Teflon Imperviousness”, Valand, University of Gothenburg, Sweden (2019-2022)
- “Crime Scene Photography”, NCAD, Dublin (2012-2020)
- “World-Wide Workshop: the craft of noticing”, HDK, U. of Gothenburg (2016-2019)
- “Artful Eco-Action”, NCAD, Dublin (2013-2018)
- “Textile as Metaphor in Urban Space” U. of Northumbria (2013–2017)
- “Knitting Identity: Creativity & Community” U. of Edinburgh (2012–2016)
- “Tapestry as Modern Art: Dovecot Studios” University of Edinburgh, 2010–2016
- “Sustainable Resist Dye Industries Abeokuta, Nigeria” U. of Southampton, England (2006-2009)
PhD examination roles include Australia, Britain, Hungary, Ireland, New Zealand, Norway, South Africa and Sweden (18 examinations in total, 13 of which practice-based).
Elérhetősége: