Gyenge Zsolt PhD

tanszékvezető, egyetemi docens

Gyenge Zsolt PhD

tanszékvezető, egyetemi docens

Oktatási terület Elmélet
Kutatási terület a filmnézés fenomenológiája, kísérleti film és videóművészet, kortárs román film, a művészfilm kritikai recepciója
Szervezeti egység Elméleti Intézet

Bio

CV

,,A (jó) film számomra intenzív szellemi és testi élmény, ezért kritikáim, tanulmányaim és kutatásaim során mindig az foglalkoztat, hogy melyek azok a (formanyelvi) eszközök, amelyek segítségével az adott mozgókép ezt a komplex hatást eléri - ehhez leginkább a fenomenológia megközelítése és nyelvezete bizonyult termékenynek. Mivel a határok feszegetése, a korlátok lebontása, a berögzült gyakorlatok meghaladásának kísérlete habitusom része, az experimentális film és a videóművészet is kutatási és oktatási tevékenységem fókuszába került. Oktatóként fontosnak tartom a puszta információt meghaladni képes megértést, az öntetszelgő szakmázás helyett a lelkesedő elköteleződést és a tehetséget megtermékenyítő erőfeszítést. Ezek összessége eredményezheti olykor, hogy a hallgatók felkészült, tudatos és kritikus gondolkodásra képes állampolgárként hagyják el az egyetemet."

Oktatott tantárgyak:

  • Mozgóképi kommunikáció. Filmes kifejezőeszközök Velazqueztől David Lynchig. Szabadon választható tárgy
  • Kommunikáció: Kép, tárgy, tér
  • Avantgárd film - Szabadon választható tárgy
  • Tematikus filmtörténet - Szabadon választható tárgy
  • Szakdolgozati szeminárium és kommunikációs tréning
Mutass többet
Szakmai eredmények, publikációk
„Framing Doors, Opening Up Spaces: Cristi Puiu and His Cruel Phenomenology of Space.” In: Filipa, Rosário; Iván, Villarmea Álvarez (szerk.) New Approaches to Cinematic Space. New York and London, Amerikai Egyesült Államok : Routledge Taylor & Francis Group, (2019) pp. 228-240. , 13 p.
„A mozgókép mestere? Bergman lmes kifejezőeszközeinek kritikai elemzése.” In: Gelencsér, Gábor; Murai, András (szerk.) Bergman 100 : Régi és új írások Ingmar Bergman művészetéről. Budapest, Magyarország : Gondolat Kiadó, (2018) pp. 23-43. , 21 p.
Kép, mozgókép, megértés: Egy fenomenológiai filmelemzés elmélete. Budapest, Magyarország : L'Harmattan Kiadó, Könyvpont Kiadó (2017) , 202 p.
„A filmkép percepciója. Támpontok fenomenológiai filmelemzéshez.” KELLÉK : 56 pp. 47-73. , 27 p. (2016)
„Cinema in Search for Artistic Innovation: Forms and Strategies of Moving Image before and in the ‘Post-media Age’.” ME.DOK: MÉDIA-TÖRTÉNET-KOMMUNIKÁCIÓ 3 : 2 pp. 13-26. , 14 p. (2012)