A MOME Ugrás a jövőbe! pályázatának idei továbbjutó csapatai

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem 2022-ben is meghirdette a tavalyi, nagy sikerű kreatív pályázatát a 7-10. osztályos korosztály számára, arra biztatva őket, hogy álljanak össze 2-5 fős csapatokká, képzeljék el, milyen lesz a jövő, és tervezzenek együtt tárgyat, szolgáltatást. Az UGRÁS A JÖVŐBE! verseny célja, hogy megmutassa: csak egy jó gondolat kérdése, és bárkiből lehet designer vagy jövőkutató. 

A pályázat május végén a következő fázisába ért: a jelentkezők közül az előzsűri kiválasztotta a 10 továbbjutó csapatot, akik MOME-mentorok - MOME Doktori Iskolába járó kutatók, tervezők, teoretikusok és BA és MA tervezőszakos hallgatók - iránymutatásával fejleszthetik tovább terveiket június folyamán. A verseny az ötfős szakmai zsűri döntésével ér véget július 2-án, amikor kihirdetik az első három helyezett csapatot. 

Az UGRÁS A JÖVŐBE! pályázat idei zsűritagjai: 

  • Koós Pál, MOME egyetemi tanár, általános rektorhelyettes 
  • Bényei Judit, MOME egyetemi docens, a Design- és vizuálisművészet-tanár képzést irányító Elméleti Intézet szakvezetője 
  • Lāsma Ivaska, MOME Innovációs Központ igazgató 
  • Winkler Nóra, rádiós és televíziós műsorvezető, művészeti újságíró 
  • Hollósi Jázmin, MOME Média design szakos hallgató 

 De hogyan is képzelik el a jövőt a mai tizenévesek?  

Bemutatjuk a 10 továbbjutó csapat pályázatát. 

A Fawaris csapat egy autómentes jövőt álmodott meg és egy napelempark tervével pályázott, melyeknek köszönhetően 2042-re a zajszennyezés és a szén-dioxid kibocsátás jócskán lecsökken, a városlakók mentális egészsége javul, valamint új munkahelyek jönnek létre.  
Iskola: Győri SZC Baksa Kálmán Két Tanítási Nyelvű Gimnázium 
MOME-mentorok: Szentandrási Dóra építész, oktató és Gunther Júlia építész hallgató. 

A Future Perfect csapat BÜG bogarai mesterséges intelligenciával működő robotok; feladatuk a kártékony vagy invazív rovarok összegyűjtése, továbbá a kerti ökoszisztémák megfigyelése és koordinálása.  
Iskola: II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium, Győr 
MOME-mentorok: Wunderlich Péter szemiotikus és Kristóffi Róbert formatervező hallgató. 

A Wetess csapat egy olyan kooperatív társasjáték fejlesztésén dolgozik, amelyben a játékosok egy várost védenek meg közösen a természeti katasztrófáktól. A játék inkluzív, interaktív tábla és intelligens kiegészítők révén segíti a fogyatékkal élők részvételét. 
Iskola: Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézet, Eger 
MOME-mentorok: Csernák Janka social design kutató és Szilágyi Nóra formatervező hallgató. 

A Wonder Women csapat egy kisméretű hulladék újrahasznosító gépet terveztek. Az Ubul-X a beleépített érintőképernyőnek köszönhetően könnyen kezelhető, és az újrahasznosított masszát egy 3D-nyomtató segítségével újraönti a kívánt alakba. 
Iskola: Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégium, Zenta 
MOME-mentorok: Csernák Janka social design kutató és Bencsics Dorina kerámiatervező hallgató. 

A Cickányok csapat a víztisztítás problémájára kínál megoldást. A távirányítható Undinébot szenzorai mérik a víz pH értékét és szennyezettségi szintjét. A sellőrobot uszonya elraktározza az összeszedett szemetet, az ujjai közt nyíló szikék segítségével pedig vízi állatokat szabadít ki a rájuk gabalyodott hálóktól.  
Iskola: Győri SZC Deák Ferenc Közgazdasági Technikum 
MOME-mentorok: Póczos Valéria vizuális tanár, textiltervező és Doktor Melinda kerámiatervező hallgató. 

A Palotapincsi csapat intelligens gázmaszkja a légszennyezés elleni védelmet emeli új szintre. Vastag, pajzsszerű anyaga egy aprócska műszert rejt, ami a szmog mértékét méri, halk sípjellel jelezve a kritikus érték átlépését.
Iskola: Bornemisza Péter Gimnázium, Budapest 
MOME-mentorok: Póczos Valéria vizuális tanár, textiltervező és Szabolcs Erzsébet textiltervező hallgató. 

A Stílus Mentalisták csapat Év Munkája pályázata a jövő új foglalkozásainak népszerűsítését tűzte ki célul. Megismerhetjük az internetet „megtisztító” DARK-Web Cleaner, az űrben való növénytermesztésen dolgozó Space Planter, az alvást segítő Dreamer Therapist vagy az új fajokat kutató Animal Explorer munkáját. 
Iskola: Baár Madas Református Gimnázium és Általános Iskola, Budapest
MOME-mentorok: Traub Viktória média doktoranda és Pataki Zsolt média design hallgató 

A Raven csapata a közlekedésben is kritikussá váló energiaválságra kínál megoldást egy olyan, teljes egészében környezetbarát, hatkerekű autó formájában, mely a beáramló menetszélből, propellerek segítségével nyeri az energiát.  
Iskola: Budapesti Komplex Szakképzési Centrum Kreatív Technikum 
MOME-mentorok: Wunderlich Péter szemiotikus és Berzsák Bulcsú formatervező hallgató. 

A Hetes-csapat az infláció hatására egyre növekvő társadalmi különbségekkel foglalkozik projektjében. A diákok által tervezett fiktív plakátok erre a törésre irányítják rá a figyelmet: míg a szegénynegyed hirdetésén laktató ételport és álláshirdetéseket népszerűsítenek, addig a gazdagoknak “cipőesernyőt” kínálnak.
Iskola: Berzsenyi Dániel Gimnázium, Budapest 
MOME-mentorok: Traub Viktória média doktoranda és Tajti Virág média design hallgató 

A Zigma csapat pályázata egy kizárólag tiszta energiát fogyasztó, fenntartható főváros, az Europa City felépítésére készített többlépcsős tervet. 
Iskola: Lauder Javne iskola, Budapest 
MOME-mentorok: Szentandrási Dóra építész, oktató és Juhász Janka építész hallgató. 

 

Publikálva: 2022-06-16 15:50:00