Pozitívabb jövőképre van szükség

Date:
Mit hoz a jövő 20 év múlva az oktatás, az egészségügy vagy a közlekedés terén? Milyen lesz az élet 2043-ban? Ezeken a kérdéseken gondolkodhatnak közösen az Ugrás a jövőbe! kreatív pályázat résztvevői a MOME oktatóival. A résztvevők a második fordulóban az egyetem tanárainak segítségével fejleszthetik tervüket egy többhetes intenzív mentorációs folyamat keretében.

A továbbgondolásra érdemes munkákat 339 jelentkező hatvan csapatának feltöltött anyagai közül választja ki a zsűri. A mentori munka a Z generáció tagjait egy pozitívabb jövőkép kialakításában is segítheti, a megszerezhető tudás pedig szinte minden szakmában használható lesz.  

Olyan tudást szerezhetnek a második fordulóba jutó tíz csapat tagjai, amelyet a későbbi iskolai pályafutásuk, karrierjük során is használhatnak, a pályázati munkafolyamat pedig a pályaorientációt is támogathatja. A bejutók itt különböző tervezési módszereket, prototípuskészítési technikákat és a storytelling alapjait is elsajátíthatják. A tavalyi nyertes Fawaris diákcsapat tagjai például más versenyekre is továbbvitték a tudást, és a 8. Kárpát-medencei Fenntarthatósági Témahét nyitórendezvényén is elismerésben részesültek, Zöld Tündér díjat kaptak, de a látványos sikerek mellett a mindennapokban is jól használható az itt szerzett tapasztalat, amely többek közt a STEAM és a design-thinking módszerre épül.  

„Meghatározó élmény volt számomra, hogy valódi szakemberek segítségével dolgozhattuk ki az ötletünket” - emlékezett vissza a második fordulóra Gátos Luca is, akivel két éve a fődíjat elhozó csapatban ismerkedhettünk meg, ma pedig a zsűri egyik új tagjaként találkozhatunk vele. Testvérével, Marcellel 2021-ben az ELEM csapat tagjaként az iskolai étkezést újragondoló Hakuna Matata termékcsaládot fejlesztették ki. 

A csapatmunkára és designgondolkodás megismerésére fókuszáló versenyre 2-5 fős csapatokban lehetett jelentkezni, a második fordulóba jutó csapatokat pedig a több hetes intenzív felkészítőmunka során az egyetemen oktató tanárok mentorként kísérik. A kreatív pályázatra beadott munkák értékelésében egyebek mellett a fő szerepet a vizuális termék minősége, a kerettörténet értelmezhetősége, az ötlet, a koncepció erőssége játszotta. 


Mint Bényei Judit, a zsűri legrégebbi tagja elmondta, nem kifejezetten versenyként tekint a pályázatra. “Inkább egy remek alkalomnak tartom, hogy az alkotó problémamegoldás iránt érdeklődő fiatalok érdekes kihívásokkal találkozhassanak és megmozgassák a képzeletüket mindenki számára fontos témák kapcsán, ami a jövőt élhetőbbé teheti” - fogalmazott. Idén is nagyon drukkol a fiataloknak, hogy legyen erejük változtatni és meggyőzni az előttük járó generáció tagjait arról, hogy velük tartsanak. Úgy látja, hogy a pályázat egyik fontos célja, hogy elindít egy jövővel kapcsolatos pozitívabb gondolkodást. 

További bírálók Koós Pál rektorhelyettes, Mónus Noémi építőművész, illusztrátor és Fenyvesi Kristóf finnországi magyar oktatásfejlesztő-kutató. Utóbbi két döntnök most vesz részt először a zsűri munkájában. 


Mónus Noémi Mimi, építőművész, illusztrátor, a MOME egykori óraadó oktatója izgatottan vág bele az új feladatba, mint mondja „nagyon tetszik a gondolat, hogy a most fiatal generáció tagjait minél fiatalabb korban gondolkodásra késztetjük, hiszen ők lesznek az igazi elszenvedői például a klímaváltozásnak. Azt is gondolom, hogy jelenleg a fenntarthatóság eszméje válságban van, és nagyon kíváncsi vagyok, hogy friss elmével miféle jövőkép az, ami a mai kiskamaszok számára elképzelhető”. 

Dr. Fenyvesi Kristóf finnországi magyar kutató fókuszában a tudományközi tanulás (STEM & STEAM), a matematika és a művészet kapcsolata áll. A szakember a Jyväskyläi Egyetem Finn Oktatáskutató Intézetének munkatársa, az ÉlményMűhely alapítója, jelenleg az Európai Bizottság DigiEduHack programjának tanulási lehetőségeit fejleszti, miközben a világ legnagyobb matematikai-művészeti szervezetének, a Bridges Organization közösségi eseményeinek koordinátora is. „Szeretnék kilépni a komfortzónámból, szeretném, ha váratlan élmények érnének, ha kizökkentenének, elbizonytalanítanák megszokott válaszaimban, és új, friss ötletekkel találkozhatnék” - foglalta össze, hogy mi motiválja a részvételben.  
 

A beadott pályaművek alapján erre minden esélye meglesz, hiszen most is sok a figyelemreméltó munka, melyek közt idén számos, a közoktatásra reflektáló projektet talált a zsűri. A témában érdekes, újszerű módszertanokat találtak ki, amelyekkel elsősorban a tanárok munkáját segítenék, csökkentenék terheltségüket. A korábbi években is jellemző volt, hogy egy-egy téma, amely azt az időszakot karakterizálta, előtérbe került a pályamunkákban, így ‘21-ben a COVID, ‘22-ben a háború tematikáját dolgozták fel. 

A megoldásokat tekintve sokan adtak be terméktervezés, építészet és service design alkotásokat, további érdekesség, hogy míg korábban jellemző volt egyfajta disztópikus hangulat a témákban, most több szórakoztató és utópisztikus pályázat is megjelent. 


Hogy idén kié lesz a fődíj – a Varinex Zrt. által felajánlott MakerBot Sketch 3D nyomtató – az június 26-án a MOME Campusán rendezett ünnepélyes díjátadó keretében derül ki, ahol többhónapos kreatív munkát zárnak majd le a résztvevők. 

Olvass tovább a pályázatról és a zsűritagokról az UGRÁS A JÖVŐBE! pályázat weboldalán!

More news

A MOME Campusán mutatták be legkülönlegesebb alkotásaikat

A MOME Animáció szak szervezésében médiaművészek és táncművészek reflektáltak arra, hogyan formálja át a technológia a magánéletünket, társadalmi és fizikai létünket.

Miközben új háborúk törnek ki, fajok pusztulnak el, a bolygó felmelegszik, gleccserek olvadnak, erdők tűnnek el, az emberiséget pedig lassan a tömeges kihalás fenyegeti. Személyesen figyelhetjük meg, ahogy az évmilliók alatt kialakult természetes környezet az elmúlt kétszáz év hatására teljesen átalakul. Hogyan reagálhat a fotográfia és a vizuális művészetek a több fronton jelentkező válságra? Erről tartott előadást 2024 tavaszi félévében, április 2- 5 között Krzysztof Candrowicz interdiszciplináris kurátor, szociológus, kutató és aktivista, a Photography MA szak vendége.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121