A jövő a megújult MOME TechParkban kezdődik

Dátum: 2025.05.14
Milyen eszközökkel tanul ma egy formatervező, építész vagy médiaművész? Hogyan készül fel a MOME a jövő generációinak technológiai és szakmai igényeire, és miért alap, hogy egy tervező tudjon bánni 3D nyomtatóval, lézervágóval? Ebbe nyerhettek betekintést a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) bemutatóján, ahol a legfrissebb fejlesztésekkel találkozhattak a résztvevők. Ezeknek köszönhetően a hallgatók a hagyományos technikák elsajátítása mellett a high-tech eszközök vagy a professzionális filmes felszerelések használatát is megtanulhatják.

A „Gyakorlatorientált felsőfokú képzések infrastrukturális és készségfejlesztése a MOME-n” nevű projekt keretében több mint 650 új eszköz – köztük digitális és technológiai gépek – került az egyetem TechParkjába. A projekt az RRF-2.1.2-21-2022-00021. számú pályázat keretében, az Európai Unió támogatásával valósult meg, közel 2,2 milliárd forint vissza nem térítendő forrásból. 

A fejlesztés célja, hogy a MOME műhelyei olyan szakmai környezetet kínáljanak, amely felkészíti a hallgatókat a 21. századi kreatívipari kihívásokra. A TechPark elsődleges feladata a gyakorlati oktatás biztosítása, ily módon ez a Bauhaus hagyományaira épülő gyakorlatorientált képzések fő helyszíne is, ahol a hallgatók tanulmányaik alatt talán a legtöbb időt töltik, s ahol nemcsak infrastruktúra-hozzáférést, de szaktudást és támogatást is kapnak. A legmodernebb gépparkkal és digitális eszközökkel felszerelt műtermekben a gyakorlatban is elsajátíthatják a korszerű technológiák használatát – legyen szó autótervezésről, digitális tárgyalkotásról, animációról vagy építészeti prototípusok készítéséről. 

A pályázathoz kapcsolódó bemutató esemény legizgalmasabb része a TechPark-bejárás volt, amelyen a vendégek megismerhették a filmstúdió új filmes lámpáit, mikrofonjait és hangrögzítőit, illetve a Digitális tárgyalkotó műhely számítógéppel vezérelt 2D és 3D modellezéshez szükséges eszközeit és lézervágóit. Ezek az gépek a hallgatók mindennapi munkáját segítik, a modellezést, a korszerű prototípusok készítését teszik lehetővé. A fejlesztések nemcsak a digitális alkotást érintették, modernizálták a hagyományos műhelyeket, így az analóg fotólaborokat, a grafikai és nyomdatechnológiai laborokat, üveg- és kerámiaműhelyeket is. 

„A most beszerzett eszközök hosszú távon hozzájárulnak az oktatási és kutatási tevékenység fejlődéséhez, lehetővé teszik, hogy az egyetem közép-európai szinten is meghatározó kreatívipari képzési és kutatási központtá váljon” – fogalmazott Matheidesz Réka vezérigazgató. Hozzátette, hogy az egyetem felelőssége, hogy az intézményből kikerülő hallgatók ismerjék a legmodernebb technológiák gyakorlati alkalmazási területeit, rendelkezésükre álljon a tudás azokról az eszközökről és gépekről, amelyeket leendő munkájuk során használnak majd. 

Krasz Ádám, a TechPark megbízott igazgatója a géppark prezentációja során elmondta, hogy az új eszközök nemcsak önmagukban érdekesek, hanem az oktatás kontextusában is. 

„Fontos, hogy egy-egy technológia milyen lehetőségeket nyit meg a gondolkodásban, az alkotásban, és abban, hogy hallgatóink már az egyetemi évek alatt olyan eszközökkel dolgozhatnak, amelyek a professzionális alkotói környezet részei. Az RRF-projekt keretében lehetőségünk nyílik a gyakorlatorientált képzések fejlesztésére és bővítésére, eszközparkunk modernizálására, ezzel elősegítve a hallgatói munkák színvonalának az emelését, valamint a hallgatók piacképes ismeretekkel való felvértezését” – mondta. 

A technológiai bővítéseken túl az egyetem digitális szolgáltatásait is új alapokra helyezte: elindult a hallgatókat támogató digitális felület, a University Life Platform (ULP), amely a legfrissebb hírek mellett hasznos tudnivalókkal szolgál, köztük a legfontosabb jogi változásoktól az új pályázati lehetőségeken át a sportprogramokig minden, az egyetem életét érintő információval. A platformot a MOME közössége az App Store-ban és a Google Playen keresztül letölthető alkalmazásból is letöltheti, de webes felületen is használható. Elkészült a saját fejlesztésű e-learning-rendszer is, amely innovatív megoldásokat kínál a mentorálás és az egyéni fejlődés nyomon követésére, ebben elsőként a Business to Design kurzus multimédiás oktatóanyagaival találkozhatnak a hallgatók. A platformban tervezik megvalósítani a Digitális írástudás képzést is, melynek célja a hallgatók és az oktatók digitális párbeszédének a megteremtése, egységes egyetemi szintű digitális írástudás kialakítása. 

A MOME jövőképének fontos része a nemzetköziesítés is: az új angol nyelvű MA-programok, a hallgatók és a munkavállalók számára elérhető angol nyelvi képzések, a külföldi konferencia- és vásárrészvételek mind azt szolgálják, hogy a magyar design- és művészeti képzés nemzetközi szinten is versenyképes legyen. 

A projekt eredményei támogatják a MOME-t abban, hogy olyan tudásközponttá váljon, amely technológiai szinten is reagál a jövő kihívásaira, és ahol a hallgatók már most a jövő eszközeivel dolgozhatnak, miközben a mesterségbeli tudást is elsajátíthatják. A jelenlegi megújulás azt a MOME oktatási stratégiájában meghatározó dualitást támogatja, amelyben egyszerre van jelen az analóg és a digitális, a tradíció és az innováció, a múlt és a jövő. 

További hírek

Túlélőfelszerelés, vízmentes ruhatisztítás, lebegő városok és egy 3D nyomtatott bogárgép is szerepel annak a tíz csapatnak a munkája között, amelyek a 2025-ös Ugrás a jövőbe! pályázat döntőjébe jutottak. Ők máris elkezdhetik mentoraikkal a projektjeik továbbfejlesztését, erre bő három hetük van a fináléig, amely június 25-én lesz a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem számos hallgatója, munkatársa érkezett fontos szakmai mérföldkőhöz: őket és a jelenlévőket a 2025-ös Tavaszi címátadó ünnepségen Kovács Csaba megbízott rektor és Szalontai Ábel, a Doktori Iskola vezetője köszöntötte. Az elmúlt félév során doktori fokozatot szerzett Dobos Bence László, Fátyol Viola, Fiáth Henrietta, Glaser Katalin, Hartmann Gergely, Kőszeghy Flóra, Novák Piroska, Pais Panni és Póczos Valéria. Címzetes mesteroktatói címet vehet át Nagy Erzsébet, egyetemünk textil szakának elkötelezett és elismert szakoktatója.

Akár a közösségi jövőépítés vizuális metaforája is lehetne a MOME 2025-ös diplomaarculata. Hagyomány, hogy a MOME-diploma vizuális identitását, kezdve a grafikai arculattól az alapszakos és mesterszakos hallgatók portréfotózásáig, hallgatók készítik, a koncepciót pályázati úton válaszja ki az egyetem munkatársaiból álló szakmai zsűri. Az évről évre megújuló arculat fontos korlenyomat.