Chris Bangle a MOME-n: gondold újra az autótervezést!

Dátum: 2025.03.03
Mi történik, ha elkezdjük feszegetni az autótervezés határait? Ezt a kérdést tette fel Chris Bangle, az autótervezés doyenje, amikor februárban visszatért a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre, hogy végignézze a kurzushéti mesterkurzus eredményeit. Bangle neve ismerősen csenghet a BMW, Fiat és más ikonikus márkák rajongóinak, a MOME hallgatói számára viszont nemcsak legenda, hanem tanár is. A munkát a hallgatókkal a 2024–es Future Materials Conference után kezdte el, ahol egyébként előadóként vett részt. Ekkor találkozott a Mobility Lab, a Formatervező szak hallgatóival, valamint néhány alumnival is, akikkel újragondolták a jelenlegi, nem fenntartható autóipar néhány szempontját.

A nyitott kurzusba bárki becsatlakozhatott, végül formatervező hallgatók és a Mobility Design Lab alumnái alkották a csapatokat. A feladat: újragondolni az autó fogalmát a jövő mobilitásának kontextusában. A tizenegy résztvevő a kurzusheti találkozóig heti konzultációkon vehetett részt Ruppert Dániellel és Húnfalvi Andrással a Mobility Lab oktatóival, valamint Huszár Katalinnal, a korábbi Anyagkutatás Hub kutatójával, aki jelenleg design stratégaként dolgozik a MOME-n. A kísérleti együttműködés keretében spekulatív és kritikai megközelítéssel készült koncepciók születésének első fázisa ezúttal nem a skiccelés, hanem a hosszú brainstormingok voltak.  

 

A hallgatók végül a kurzushéten prezentálták Banglenek koncepcióikat, az alkalom pedig olyannyira jól sikerült, hogy délután rögtönzött mesterkurzussá alakult, ahol a BMW egykori, ma is legendás autótervezője megosztotta saját projektjeit és tapasztalatait.  

A munkák előzsűrizésében részt vett Malu Lücking, anyaginnovációs kutató is, véleményezésükben pedig Raffai Dávid Lead exterior designer az Edagtól és Lorenz Bittner, a Subaru design csapatát 15 évig vezető szakember. 

Bánfalvi Botond és  Major András  Automotive Darwinism projektje egy radikális gondolatkísérletet állított középpontba: mi lenne, ha az autók nem központi vállalati döntések, hanem egy közösségi folyamat eredményeként jönnének létre? A cél egy folyamatosan fejlődő ökoszisztéma megalkotása volt, ahol a felhasználók aktív szereplőként formálják a piacot.

Tóth Benedek Ferenc és Zoboki Zoltán Project Sentient névre keresztelt munkája a jármű felületét érzékelő és reagáló médiummá alakította, amely organikus mintázatokkal válaszol környezeti ingerekre – így a karosszéria maga is kommunikáló entitássá válik. 

A FungiFuture koncepció Lelkes Mátyás és Kovács Alexandra munkája: itt a járműveket és az egész városi infrastruktúrát gombahálózatok szövik át. A micélium nemcsak fenntartható alapanyagként jelenik meg, hanem a közlekedés szövete is lesz – ez a biológiai rendszer kapcsolja össze az egyes elemeket. 

Bárdi Dorina és Sass Viktor Tivadar KLIX – Mobility Flux rendszere egy olyan dinamikus mobilitási modellt vázol fel, ahol a járművek LEGO-szerű modularitással szabadon kombinálhatók, újrahasznosíthatók és megoszthatók, ezzel minimalizálva a pazarlást és megszüntetve a birtoklás szükségességét. 

Végül Brindzik József és Takács Márton How to Mitigate Urban Parking projektje a parkolás városi problémájára keresett választ: járműveik képesek összeolvadni az épületekkel, átalakulni a városi szövet részévé – nem akadályozzák a várost, hanem alkalmazkodnak hozzá. 

A Bangle-Masterclass nem csupán egy formatervezési gyakorlat volt, hanem gondolati térkísérlet is: hogyan tervezhetünk jövőt a mobilitáson túl, rendszerszinten, és emberi léptékben.  

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) által meghatározott etikai alapelvek rögzítik, hogy kiemelt figyelmet fordítunk az egyetemi polgárok emberi méltóságának, testi-lelki biztonságának, becsületének megőrzésére és megerősítésére, személyhez fűződő jogaik tiszteletben tartására.
Idén a MOME formatervező-hallgatói is bemutatkoznak Eindhovenben, a The Class of 25 kiállításon. Az európai designoktatás tehetségeit ünneplő szemlén idén tizenhat felsőoktatási intézmény vett részt, kibontva a designoktatás szerepét a jövő alakításában, és azt, hogyan gondolkodik a következő tervezőgeneráció a társadalmi és környezeti felelősség kérdéseiről. A MOME-munkák a „gógyi”, az éles eszű, találékony gyakorlati intelligencia fogalma köré csoportosulnak, különböző léptékekkel és médiumokkal kísérleteznek.
Manukyan Tsovinar, a MOME Designer Maker szak hallgatója is átvehette november 17-én a Stipendium Hungaricum Kiválósági Díjat. Az elismerést összesen negyvennyolc, hazánkban tanuló nemzetközi ösztöndíjas kapta, akik a félév során kiemelkedően teljesítettek. A Tempus Közalapítvány, valamint a Külgazdasági és Külügyminisztérium szervezésében megvalósuló esemény a budapesti Festetics-palotában megtartott Kiválósági Díjátadó Gála keretében ünnepelte a tudományos teljesítményt, a kulturális beágyazódást és a közösségi szerepvállalást.