
Chris Bangle a MOME-n: gondold újra az autótervezést!
A nyitott kurzusba bárki becsatlakozhatott, végül formatervező hallgatók és a Mobility Design Lab alumnái alkották a csapatokat. A feladat: újragondolni az autó fogalmát a jövő mobilitásának kontextusában. A tizenegy résztvevő a kurzusheti találkozóig heti konzultációkon vehetett részt Ruppert Dániellel és Húnfalvi Andrással a Mobility Lab oktatóival, valamint Huszár Katalinnal, a korábbi Anyagkutatás Hub kutatójával, aki jelenleg design stratégaként dolgozik a MOME-n. A kísérleti együttműködés keretében spekulatív és kritikai megközelítéssel készült koncepciók születésének első fázisa ezúttal nem a skiccelés, hanem a hosszú brainstormingok voltak.
A hallgatók végül a kurzushéten prezentálták Banglenek koncepcióikat, az alkalom pedig olyannyira jól sikerült, hogy délután rögtönzött mesterkurzussá alakult, ahol a BMW egykori, ma is legendás autótervezője megosztotta saját projektjeit és tapasztalatait.
A munkák előzsűrizésében részt vett Malu Lücking, anyaginnovációs kutató is, véleményezésükben pedig Raffai Dávid Lead exterior designer az Edagtól és Lorenz Bittner, a Subaru design csapatát 15 évig vezető szakember.

Bánfalvi Botond és Major András Automotive Darwinism projektje egy radikális gondolatkísérletet állított középpontba: mi lenne, ha az autók nem központi vállalati döntések, hanem egy közösségi folyamat eredményeként jönnének létre? A cél egy folyamatosan fejlődő ökoszisztéma megalkotása volt, ahol a felhasználók aktív szereplőként formálják a piacot.

Tóth Benedek Ferenc és Zoboki Zoltán Project Sentient névre keresztelt munkája a jármű felületét érzékelő és reagáló médiummá alakította, amely organikus mintázatokkal válaszol környezeti ingerekre – így a karosszéria maga is kommunikáló entitássá válik.

A FungiFuture koncepció Lelkes Mátyás és Kovács Alexandra munkája: itt a járműveket és az egész városi infrastruktúrát gombahálózatok szövik át. A micélium nemcsak fenntartható alapanyagként jelenik meg, hanem a közlekedés szövete is lesz – ez a biológiai rendszer kapcsolja össze az egyes elemeket.

Bárdi Dorina és Sass Viktor Tivadar KLIX – Mobility Flux rendszere egy olyan dinamikus mobilitási modellt vázol fel, ahol a járművek LEGO-szerű modularitással szabadon kombinálhatók, újrahasznosíthatók és megoszthatók, ezzel minimalizálva a pazarlást és megszüntetve a birtoklás szükségességét.

Végül Brindzik József és Takács Márton How to Mitigate Urban Parking projektje a parkolás városi problémájára keresett választ: járműveik képesek összeolvadni az épületekkel, átalakulni a városi szövet részévé – nem akadályozzák a várost, hanem alkalmazkodnak hozzá.

A Bangle-Masterclass nem csupán egy formatervezési gyakorlat volt, hanem gondolati térkísérlet is: hogyan tervezhetünk jövőt a mobilitáson túl, rendszerszinten, és emberi léptékben.