“Ez a generáció igényli a mélységet és mondanivalót” interjú Kele Ildikóval és Tomcsányi Dórával a MOME Fashion Show-ról, trendekről, a textiltervezés jövőjéről

Date:
Mi jellemzi az új tervezőgeneráció legfrissebb alkotásait, tervezői attitűdjét és érdeklődését? Kele Ildikót, a MOME Divat- és Textiltervezés MA szakvezetőjét, a KELE Clothing alapítóját és Tomcsányi Dórát, a TOMCSANYI márka tervezőjét és oktatónkat kérdeztük a közelgő MOME Fashion Show kapcsán.

Az utóbbi években nagyot fordult a világ: a covid, az energetikai válság, a háború mind nem hagyták nyom nélkül a design területeit sem. Oktatóként végigkövethetitek, mindez hogyan tükröződik a legfrissebb tervezőgeneráció munkáján. Milyen változásokat, tendenciákat vettetek észre? 

Kele Ildikó: Az elmúlt évek eseményei nyilvánvaló hatást gyakoroltak a Divat- és Textiltervező hallgatók érdeklődésére, munkáira és hozzáállására. Az egyéni orientáció, értékrend és világnézet nagymértékben befolyásolja, hogy milyen irányba viszik tervezési folyamataikat.  
A fenntarthatóság a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is kiemelkedő figyelmet kap, az újrahasznosított, lebomló anyagok, az alacsony környezeti lábnyomú és körforgásos gyártási módszerek több munkában is megjelennek.  

A technológia az elmúlt évtizedekben rohamosan fejlődik, ami a divat- és textiltervezés világában eddig nem látott megoldásokat, anyagokat eredményez. Az okos textíliák, interaktív ruhák és digitális tervezési eszközök terén bekövetkezett innovációk lehetővé tették a tervezők számára, hogy kreatívabb és funkcionálisabb darabokat hozzanak létre. Az ipari léptékű gyártás felgyorsulása, az elektronikus vezérlésű, digitális technológiák háttérbe szorították a kézművességet, ezért a tradicionális technikákkal való kísérletezés szokatlan, új módokon igazi kihívás és hajtóerő a hallgatók számára.  

Ez a generáció igényli a mélységet és mondanivalót. A hitelességük nem feltétlenül az esztétikában rejlik, hanem abban az érzékenységben, amellyel a világ, az élet és önmaguk megfigyeléshez, a koncepció narratívájának felépítéséhez és a tárgyak elkészítéséhez viszonyulnak. Rendkívül fontos számukra a sokszínűség és az inkluzivitás, igyekeznek reprezentálni a különböző testalkatokat, kultúrákat és identitásokat.  

Az identitás keresése mindig is fontos szerepet játszott ennek a korosztálynak az életében, azonban utóbbi évek tendenciája, hogy az őket körülvevő környezeti és társadalmi változások miatt fokozott figyelmet fordítanak a személyiségfejlődésre és önismeretre, az olyan emocionális utazásokra, mint a traumák vagy a gyász feldolgozása. 
 

Tomcsányi Dóra: A saját tervezői praxisomban is azt tapasztalom, hogy világszerte jellemzőbb a lokális márkák támogatása, megbecsülése. Az energetikai válság pedig még inkább arra kényszerítette a szakmát, hogy a fenntarthatóság felé forduljunk és megfelelően gazdálkodjunk az erőforrásainkkal. Oktatóként próbáljuk ezt a szemléletet átadni a hallgatóinknak, hogy ez a gondolkodásmód alapvető tervezői attitűddé váljon.  

Mit gondoltok, mitől egyedülálló a MOME Divat- és Textiltervezés szak képzése?  

K.I.: Képzésünk az alkotást, a kutatást, a kézművességet és a technológiát ötvözve ösztönzi a felelősségteljes tervezői gondolkodásmódot. Hiszünk abban, hogy a különböző területek közötti együttműködések, a kölcsönös tudásátadás innovatív megoldásokat és pozitív változásokat eredményeznek. 

Az alapképzés (BA) programunkban sokoldalú tervezőket képzünk, akik a szakmai tudás mellett az iparágat befolyásoló társadalmi, gazdasági és kulturális tényezőket is megismerhetik. A bevezető  
Design Szolfézs után, ahol az összes Design Intézeti hallgató kisebb-nagyobb projekteken közösen dolgozik, a Textiltervezés szakra érkezve hallgatóink egy formaalakításra és egy struktúra designra épülő specializáción tanulhatnak tovább. Az öltözéktervezés vagy öltözék kiegészítő tárgytervezés specializáció mellé a szövöttanyag, a kötöttanyag, vagy a mintatervezés területén sajátíthatnak el készségeket. 

A mesterszakos hallgatóink három különböző területen, a divat-, a textil- vagy a jelmeztervezés specializációkon mélyíthetik el kutatásukat és szaktudásukat, hogy professzionális és magabiztos tervezőként megfeleljenek a legmagasabb szintű szakmai kihívásoknak. 
A képzés fókuszában a tervezői identitás fejlesztése áll, a program során hallgatóink kibővíthetik meglévő hagyományos kézműves és digitális szakmai, elméleti ismereteiket. A kutatás, kísérletezés és a szélesebb szakmai területek közötti átjárhatóság segíti egyéni stílusuk kialakítását. 

Hallgatóinkkal rendszeresen látogatunk olyan nemzetközi szakmai vásárokra és kiállításokra, mint a Heimtextil, a Première Vision, vagy a Pitti Filati. Ösztöndíjak és nemzetközi projektek keretében szakmai közösséget építhetnek kortársaikkal szerte a világon, valamint számos külföldi vendégoktatóval is találkozhatnak kurzusaink során. Koncepcióik megvalósításához a szak oktatói, a TechPark szakemberei mellett külső szakmai partnereink nyújtanak támogatást. 

T.D.: A már végzett hallgatóinktól sokszor kapunk olyan visszajelzést, hogy az egyetemen szerzett szakmai tudásuk mennyire sokrétű és magas szintű. A szakmába lépve (nemzetközi színtéren is) azt tapasztalják, hogy a tudásuk megállja a helyét és versenyelőnnyé válik, hiszen nálunk rögtön két specializáción tanulnak, így már az egyetemi éveik alatt nagyon széleskörű képzést kapnak.  

Mi is igyekszünk folyamatosan követni a divat és textiltervezés alumni hallgatóit, és minden alkalommal óriási öröm számunkra, amikor a sikereikről hallunk. Számomra a legnagyobb büszkeség azt látni, hogy határozott, önbizalommal teli tervezőkkel van tele a szakma, itthon és külföldön egyaránt. Legyen szó nemzetközi világmárkákról, esetleg frissen induló pályakezdőkről, a MOME-n végzett tervezők munkája felismerhető a mély, érzékeny és újszerű gondolkodásmódjukról.  

A MOME Fashion Show sokadik alkalommal biztosít lehetőséget a hallgatóknak, hogy bemutatkozhassanak a szakma, a sajtó és a széles nagyközönség előtt. Mesélnétek egy kicsit az idei programról?  

K.I.: A Fashion Show kifutóján 11 alap- és 4 mesterképzős hallgató kollekcióját mutatjuk be, a divatbemutatót kísérő kiállításon pedig 5 alap- és 11 mesterképzős hallgató munkái szerepelnek majd, valamint bemutatjuk két Ékszertervezés MA szakos hallgató munkáit is. Az idei programban a nyilvános eseményt megelőző napon, a szakmai sajtó számára kialakított designer showroom-ban egy rendhagyó eseményen a szakmai sajtó munkatársai (újságírók, divatszakértők, stylistok) bepillantást nyerhetnek a kulisszatitkokba és személyesen megismerhetik az esemény főszereplőit, a Divat- és Textiltervezés Szak végzett BA és MA hallgatóit.  

A mesterképzős hallgatóink az útkeresésük egy következő szakaszának lezárásaként, kiforrott, erős tervezői attitűdjükről tesznek tanúbizonyságot, ki-ki a maga saját formanyelvén, egyedi eszköztárával. 

T.D.: Az alapszakos hallgatók diplomamunka koncepciója a korábban említett identitás-keresés köré épül. A BA tanulmányaik záró feladataként kortárs magyar képzőművészek munkáiból inspirálódtak, megfogalmazva azokat a találkozási csomópontokat, ahol a művészi érzékenységük, a világlátásuk és a szakmai elképzeléseik a leginkább találkoznak a választott alkotással.  

Végül, mit tanácsolnátok egy olyan tervezőnek, aki most kezdi tanulmányait, vagy éppen végzős a MOME-n? Szerintetek mitől válhat ma sikeressé egy divattervező, mivel lehet kitűnni a rengeteg többi alkotó közül?  

K.I.: Természetesen elengedhetetlen, hogy a hallgatók tanulmányaik során kialakítsák sajátos, egyedi hangjukat, eszköztárukat, ami megkülönbözteti őket pályatársaiktól. A kreatív, újszerű, innovatív megoldások mindig vonzzák a figyelmet. Ha a tervezett tárgyak időtállóak, pontosan, precízen, magas minőségben vannak kivitelezve, sokkal könnyebben bizalmat keltenek egy tudatosan kiválasztott célközönségben. Egy átgondolt márka felépítéséhez nélkülözhetetlen a professzionális üzleti és kommunikációs stratégia, az arculat, a megjelenés alapos megtervezése. Rendkívül fontos, hogy a hallgatók tudatosítsák magukban, hogy a siker elérése egy időigényes folyamat, amihez nagyon komoly elköteleződésre, szorgalomra, kitartásra és szakmai alázatra van szükség. Lényeges, hogy nyitottak legyenek a szakmai kapcsolatok építésére, a visszajelzésekre, az építő kritika segíti a fejlődésüket.  

T.D.: Az egyetemi éveik alatt megtanulnak a hallgatók koncentráltan dolgozni, kialakul a szakmai iránti elhivatottságuk és szeretetük. Azt hiszem ez mindannyiuk ismertetőjegye a későbbiekben is és ezáltal beigazolódik viszonylag rövid távon, hogy az itt szerzett tudásuk a kitartásukkal párosulva sikerhez vezet.  


A MOME Fashion Show-t 2023. október 5-6. között rendezik meg a MOME Campuson.  
Jegyvásárlás: https://sf.mome.hu/t/r/mome-fashion-show-2023 

More news

Közösségi és szakmai programokkal, Budapest-túrával rajtolt február 9-én a Tiéd a holnap – A jövő kreatív tehetségeiért programja, amely huszonhárom, Magyarország legszegényebb régióiból érkező tehetséges diáknak ad lehetőséget a kreatívipari továbbtanulásra.

Jövőre magyar űrhajós is indulhat az űrbe. Vajon hogyan változik a világ az űrkutatás hatására 20 év múlva? Hogyan és mire taníthat a Világegyetem? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket tesz fel az Ugrás a jövőbe! 2024 kreatív alkotói pályázata, melynek február 12-én nyílt meg jelentkezési felülete. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem kreatív alkotópályázata olyan 7-10. osztályos kreatív magyarországi és határon túli csapatok, barátok együttes jelentkezését várja, akiket érdekel a jövő, vannak ötleteik és szívesen terveznek tudományos fantasztikus tárgyat vagy szolgáltatást.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány az egyetem történetének egyik legfontosabb társadalmi vállalásaként 2023 nyarán hirdette meg a hazai felsőoktatásban egyedülálló, országos ösztöndíj- és tehetségprogramját Tiéd a holnap – a jövő kreatív tehetségeiért címmel. A program célja a szegénysorból érkező, vidéki középiskolások felkarolása, eljuttatásuk a sikeres felvételiig.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121