„Ez a kurzus mindkét fél szerint hiánypótló lesz” – A Visual Europe Group és a MOME együttműködése

Dátum: 2022.09.14
A Visual Europe Group több mint tizenöt éves tapasztalattal rendelkezik egyedi rendezvények tervezésében és lebonyolításában, illetve rendezvényhelyszínek üzemeltetésében. Mára már nemcsak Magyarország, de Közép-Kelet-Európa egyik legnagyobb rendezvénytechnikai cégcsoportjává váltak. Köszönhetően a fejlődésre és megújulásra való folyamatos törekvésüknek idén a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel működnek együtt egy speciális kurzus keretében.

Ezzel kapcsolatban kérdeztük Botond Szabolcs Vezérigazgatót a cégcsoport tevékenységéről és az őszi tervekről.   

Elsőre úgy tűnhet, hogy alapvetően rendezvénytechnikával foglalkoznak, de ha jobban megnézzük, nagyon szerteágazó a szolgáltatási portfóliójuk – az okosotthontól a digitális oktatásig sok minden megjelenik benne. Hogyan lehetne a legjobban megfogalmazni, hogy mi a Visual Europe Group?

Magunkat leginkább a rendezvénytechnikai terület folyamatosan újító és felfedező „creative factory”-jeként tudnánk meghatározni – a célunk az, hogy tudásunkkal és kreativitásunkkal egyedi és felejthetetlen élményekhez juttassuk a közönség szélesebb rétegeit. A „rendezvénytechnika” már régen nem jelenti kizárólagos elemét a cégünk profiljának. Túlléptünk az egyoldalú technikai szolgáltatói szerepkörön: a tervezéstől, a koncepcióalkotástól kezdve segítjük ügyfeleinket, egészen a megvalósításig. Nemcsak a technika megállíthatatlan fejlődése, hanem a cégünkből eredő fejlődési igény is folyamatosan szélesíti repertoárunk és ismereteink dimenzióit.

 

Mit érdemes tudni a cégcsoport történetéről? Hogyan indult és merre tart? Melyek azok a projektek, amikre a legbüszkébbek az elmúlt évekből? 

Ott vagyunk a legnagyobb zenei fesztiválokon, a legjobb koncerteken, a legfontosabb sporteseményeken és számtalan fontos rendezvényhelyszín üzemeltetésében is részt veszünk. Cégcsoportunk, a VEGroup száz százalékban magyar tulajdonú. Rendezvénytechnikai üzletágunk, a Visual Europe Production olyan kiemelkedő események rendezvénytechnikai megoldásaiért felel, mint a FINA világbajnokság, a Giro d’Italia, a Birkózó Európa-bajnokság, a Real Estate Awards 2022, a FEHOVA 2022 vagy az Ez az a nap! 2022. Majdnem húszéves tapasztalattal rendelkezünk fix installációk és rendezvényhelyszínek üzemeltetésében is. A Visual Europe Project szakemberei felelnek számos rendezvényhelyszín precízen megtervezett látványtechnikai rendszereiért, a kristálytiszta hangzásért, a professzionális tolmácstechnikáért és színpadi megoldásokért, a különleges LED-falakért, vetítéstechnikai ötletekért és „digital signage” megoldásokért. A tervezéstől egészen a karbantartásig segítjük ügyfeleinket. Büszkék vagyunk arra, hogy olyan helyszínek állandó partnerei lehetünk, mint az MVM Dome, a Puskás Múzeum, a MOL székház, a Szent István Kiállítás vagy a Budapark, ahol az okosotthon-rendszereket terveztük és üzemeltetjük.

 

Milyen átfedést látnak a MOME és a Visual Europe Group tevékenységi területei között? Milyen témát, témákat szeretnének beemelni az egyetemmel való közös munkába?  

A MOME és a VEG ugyanarra fókuszál, csupán két különböző megközelítésből: a „kreativitás” elméleti és gyakorlati oldalát adjuk! Az egyetemi képzés biztosítja majd a szükséges elméleti hátteret a „3D mapping immerzív terek" oktatásával, míg a VEG a szoftverről és az eszközökről tartott gyakorlati felkészítésével fogja támogatni a tanulók útját ahhoz, hogy eljussanak a virtuális produkciókban való közreműködésig. 

 

Előzetesen mit várnak ettől az őszi félévtől? Mi az, amit a cégcsoport, mi az, amit az egyetem profitálhat a közös kurzusból?

Azonos háttérből ered az igény a közös munkára: a kurzust mindkét fél hiánypótlónak tartja. A szórakoztatóipar a technika fejlődése miatt viharos gyorsasággal változik, és e mögött elmarad a munkaerőpiaci utánpótlás, és egyre nyilvánvalóbb a szakemberhiány ezen a területen. Ezzel a gonddal cégcsoportunk folyamatosan küzd és keresi a professzionális ismeretekkel rendelkező szakembereket az egyre több feladat megvalósításához. Ehhez szorosan hozzátartozik, hogy egy virtuális filmstúdió működtetése és a virtuális filmkészítés fejlődése igényli és elvárja a professzionális szakmai hátteret. A “szakmává válás” alapja az, hogy létezzen a szakma háttere, a hozzá tartozó képzés, ami a vezérfonal a jövendő életpályamodell kialakításában. Ezen a ponton pedig belép az oktatás iránti igény, amit az egyetem – mint oktatási központ – tud eljuttatni a jövő szakembereihez. Itt fogható meg igazán a közös munkánk: a kereslet és a kínálat kiegyensúlyozásában.

 

A hallgatókkal való projektmunka mindig sajátos egyensúlyt kíván egy adott szakmai feladat megoldása és a hallgatók egyéni fejlődése, gyarapodása között. Vannak olyan speciális szempontok, amikre Önök szerint érdemes lehet külön hangsúlyt fektetni egy ilyen helyzetben?

Ez a képzés, főleg annak gyakorlati oldala egyedülálló és hiánypótló, hiszen jelenleg nincs ilyen összetett kurzus máshol ezen a szakterületen. A jövő technikai fejlődésének követelménye és a megjelenő trendek követése erősen megköveteli a szakma fejlesztését és így a szakmában dolgozók folyamatos képzését is. Erre a koncepcióra szeretnénk koncentrálni a képzés támogatásával. A kurzus célja, hogy egy olyan, egyéni fejlődést támogató és szakmai gyakorlatot adó oktatási teret hozzon létre, ahol profi felügyelettel és segítséggel tudják elsajátítani a tanulók a szakmát, nemzetközi színvonalon. A hangsúlyt leginkább a „nemzetközi szintre emelt oktatásra és gyakorlatra” helyezzük, és hiszünk abban, hogy cégünk épülő stúdiója speciális, egyedi produkciók készítésének centrumává válik majd a jövő generációjának segítésével. 

 

Miket látnak ma a legfontosabb trendeknek az Önök szakterületén? Mi az, amire fiatal tervezőként, vállalkozóként érdemes lehet most figyelni?

Ahhoz, hogy egy rendezvény páratlan élményt nyújtson a résztvevőknek, a modern rendezvénytechnika minden segítséget megad. Legyen szó egy látványos show-ról, egy virtuális térben megvalósuló produkcióról, egy világsztár zenei fellépéséről a Szigeten vagy éppen a Bazilika fényfestéséről, a fény-, videó- és hangtechnika mai lehetőségeinek szinte csak a képzelet szab határt. Mindegyik területnek megvan a saját speciális fejlődési útja, viszont ezeket már most összekapcsolja a Virtual Reality, a digitalizáció és a holografikus világ beépülése a rendezvényekbe. Rövidtávú terveink között szerepel virtuális stúdiónk felépítése, amely a filmgyártás jelenleg legmodernebb és legnagyobb tempóban fejlődő technológiáival felszerelt helyszíne lesz. A virtuális stúdió lényege, hogy valódi díszletek helyett a jelenetek hátterében egy ledfalat használunk. A kamerák mozgását valós időben követve egy médiaszerver módosítja a háttérre kivetített 3D tartalom perspektíváját. Ezáltal teljes mértékben azt a hatást kelti mintha egy valódi helyszínen lett volna felvéve a jelenet.

Abban hiszünk, hogy a legkisebbtől a legnagyobb rendezvényig, koncerttől a konferenciáig minden területen megtalálhatjuk azt az innovatív megoldást, különlegességet, amely egyedivé teheti az adott eseményt. Ezért mindig az újat, a megismételhetetlent keressük, még akkor is, ha ez kockázatosabb és nehezebb út, mint a bevált, a hagyományos, a megszokott. Erre buzdítjuk a diákokat: tegyék bele a személyiségüket abba, amit csinálnak, törekedjenek egyedit és újat létrehozni, és ne féljenek, ha hibáznak – mert a hibákból tudás és tapasztalat születik.

További hírek

A Q&Alumni sorozat első epizódjának vendége Tőkés Anna, MOME Animáció szakos alumna, aki nemrég Az Utolsó Dobás című diplomafilmjével szerepelt az Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon. A videóból többek között kiderül, hogyan emlékszik vissza az egyetemi éveire, milyen projektekben vett részt a MOME-n, és még a sütési tudományába is bepillantást nyerhetünk.

Az egyetem jelenéről, jövőjéről, az igazi MOME-identitásról és az álmokról is szó esett az idei diplomaosztón, amelyen nemcsak háromszázhúsz hallgató vehette át diplomáját, de új hagyományokkal is gazdagodott az egyetem legszebb ünnepe. Az eseménynek ezúttal a RaM-ArT Színház adott otthont, ahol az alapszakos és mesterszakos végzősök mellett rektori különdíjasokat, jubilálókat, valamint a Wartha-díj és az Etikus Építészeti Viselkedés Díj kitüntetettjeit is köszöntték. Ilyen volt a MOME Diplomaosztója 2025–ben!

Demeczky Nóra neve sok helyről lehet ismerős a design világából, nem csak a MOME polgárságának. A 2015-ben tervezőgrafikusként végzett alumna a méltán ismert DE_FORM designügynökség társalapítója, munkáikkal pedig lépten-nyomon találkozhat az ember a Magyar Tudományos Akadémiától kezdve az Inota Fesztiválon keresztül a Light Art Museumig. A MOME-n is lehet látni Nóra kéznyomát, egy ideig tanított is egyetemünkön, több egyetemi kommunikációs projekten dolgozott már, de vissza-visszajár azóta is különböző előadásokra és közösségi eseményekre. Most nekünk egyebek közt arról mesélt, hogy milyenek voltak az egyetemi évei, milyen életre szóló kapcsolatokat kötött, illetve arról is, hogy kivel kollaborálna szívesen, vagy éppen hogy min dolgoznak most a DE_FORM-mal.