
Gradual Exposure – MOME az Ars Electronica Campus kiállításán
A fake newstól, a digitális környezetbe vetett bizalomvesztéstől a geopolitikai feszültségeken át a klímaváltozás okozta gyorsuló átalakulásokig, az installációk kritikus és gyakran költői válaszokat adnak a globális kérdésekre. A művek változatos médiumokat és kutatási módszereket használnak– beleértve a spekulatív tervezést, a vizuális taxonómiákat és a performatív installációkat –, valamint olyan projekteket, amelyek egyedi elektronikát, hangot és interaktív fényeket tartalmaznak. A kiállításon számos művet láthatunk, amelyek megkérdőjelezik az idő, az adatok és a cselekvőképesség megértését, és a közönséget érzéki párbeszédbe vonják be olyan rendszerekkel, amelyek egyszerre személyesek és bolygószintűek.
Kérdy Zsófia és Majsai László az éghajlatváltozás érzékelésének kollektív tapasztalatát adatalapúan vizsgálták (Don’t Look Up!), Tóth Lili az időhöz való viszony átalakulását elemezte (Windows of Time). Péri Gábor Gergő fényinstallációja a globális rendszerek összefonódására reflektált (Turn the Lights Off!), míg Pere Viki és Burkus Brigitta interaktív prototípusa a digitális felületek taktilis dimenzióira hoz innovatív megoldást (Attentive Tangible Interface). Illés Dóra Lilla immerzív installációja a személyes élmény és az algoritmikus interpretáció közötti elmosódott határokra reflektál, megkérdőjelezve a gép által létrehozott történetek hitelességét (Thetos – The Island of Tranquility).
Az Ars Electronica Campus Exhibition 2025-ben 37 egyetem részvételével valósult meg, a University of Arts Linz koordinációjában. A MOME olyan intézményekkel került közös platformra, mint a Royal College of Art vagy más vezető európai művészeti egyetemek. A formátum célja, hogy bemutassa a felsőoktatási intézmények legújabb kutatásalapú kísérleteit, és elősegítse a közös gondolkodást a kortárs válságok és a jövő lehetséges irányainak kérdéseiről.
Az idei Ars Electronica Fesztiválon a MOME (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) a különböző tanszékek hallgatóinak válogatott alkotásait mutatja be, tükrözve az intézmény erős interdiszciplináris szellemiségét. A bemutatott projektek egy közös sürgető igényből fakadnak: a kortárs életet meghatározó összetett és egymással összefüggő válságok kezelése. A téves információk elterjedésétől, a digitális környezetbe vetett bizalom eróziójától és a geopolitikai feszültségektől kezdve a klímaváltozás által előidézett gyorsuló átalakulásokig, az installációk kritikus és gyakran költői válaszokat adnak a globális kérdésekre. A művek széles körű médiumokat és kutatási módszereket ölelnek fel – beleértve a spekulatív tervezést, a vizuális taxonómiákat és a performatív installációkat –, valamint olyan projekteket, amelyek egyedi elektronikát, hangot és interaktív fényeket tartalmaznak. A kiállításon számos művet láthatunk, amelyek megkérdőjelezik az idő, az adatok és a cselekvőképesség megértését, és a közönséget érzéki párbeszédbe vonják be olyan rendszerekkel, amelyek egyszerre személyesek és bolygószintűek. Ezek az installációk együttesen egy kollektív narratívát alkotnak, amely egyszerre reflektív és előremutató. Nem annyira megoldásokat kínálnak, mint inkább új perspektívákat nyitnak meg, és arra invitálják a nézőt, hogy álljon meg, gondolkodjon el, és újragondolja viszonyát a gyorsan változó világhoz. A MOME jelenléte az idei fesztiválon hangsúlyozza a művészet és a formatervezés oktatásának erejét, amely nemcsak a jelent értelmezi, hanem a jövő prototípusát is megalkotja.