Közös alkotás a mesterséges intelligenciával, hagyományőrzés, nukleáris energia – így zajlott a MOME őszi kurzushete

Dátum: 2023.11.03
A kurzushét a MOME egyik legizgalmasabb, közös tanulásra lehetőséget teremtő platformja, ahol egy hétig közös, szakokon és évfolyamokon átívelő műhelymunka zajlik. A mesterszakos és az alapszakos hallgatók együtt alkothatnak, valamint lehetőség nyílik az interdiszciplináris, és elmélyültebb munkára, szakmai párbeszédre is. A program legutóbbi, őszi félévben megvalósult alkalmával a hallgatók több, nem csak design szempontból aktuális témával is foglalkozhattak.

A Design Intézet és a seattle-i Schema Design közös, Humanizing Data – Integrating AI and Design című kurzusán a hallgatók a mesterséges intelligencia és az adatelemzés módszereivel, illetve azok tervezési folyamatba való integrálásával kísérletezhettek.  

 

Az AI Co-Creation című kurzuson a Nike ex generatív vezető tervezője, Lysandre Follet a generatív mesterséges intellgencia használatával ismertette meg a design szakos hallgatókat, nem hagyva figyelmen kívül a kritikai gondolkodást és a technológia árnyoldalait. 

 

Szintén a Design Intézet indított közös kurzust a Halasi Csipke Alapítvánnyal is, melynek célja A csipke népszerűsítése és új csipkék tervezése volt. A halasi csipke elméleti és gyakorlati bemutatója során a grafika és textil szakos hallgatók megismerhették a csipke tervezéséhez szükséges alapismereteket. 

 

A Média Intézet Space Dramaturgy című kurzusán Antal Csaba, Jászai Mari-díjas díszlet- és jelmeztervező, egyetemi oktató kalauzolta a hallgatókat a szcenográfia, a színpadi atmoszféra megteremtésének tervezői folyamatában.  

Az Emberek a térben című mesterkurzuson Deák Kristóf, Oscar-díjas filmrendező és Gorka-Focht Máté a vizuális történetmesélés és a “blocking” gyakorlati alapjainak elsajátításában segítették a résztvevőket. A kurzushét valódi mélyvíz volt, hiszen a végére a 4 fős csapatok rövidfilmeket hoztak létre és értékeltek ki. 

 

Az Elméleti Intézet Üzletfejlesztési szimuláció az Eduardoval című kurzuson Szlávik Péter, az EDUardo, a világszerte használt, online üzleti szimulációs platform alapítója, és Szeles Nóra, egyetemi oktató mutatták be a hallgatóknak, hogyan használják egyetemi online/hibrid/személyes képzéshez, egyéni e-learninghez és készségfelméréshez a szoftvert.  

 

Az Innovációs Központ EGYÉL a JÖVŐÉRT! című kurzusán résztvevőknek lehetőségük nyílt a MATE (Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem) diákjaival közösen gondolkozni, dolgozni olyan problémákon, melyek a környezeti krízis miatt érintik az élelmiszeripart. A hallgatók ehhez a spekulatív design eszközeit használták fel.  

 

Az Innovációs Központ Social Design Hub-ja a Máltai Szeretetszolgálattal is indított egy közös kurzust: ennek célja a zalakomári gyerekek kreatív kompetenciafejlesztését elősegítő eszközrendszer kidolgozása volt. Az együttműködés egy hosszabb távú közös munka első lépcsőfoka a két intézmény között, mely során társadalmilag elkötelezett design projekteket szeretnének eljuttatni adaptálható formában az országban élő, hátrányos helyzetű közösségek gyermekei számára.   

 

Az Építészeti Intézet FRISS - Kortárs Budapesti Építkezések címmel szervezett kurzusán Kovács Csaba és Barcza Gergely, egyetemi oktatók vezetésével ismerhették meg a hallgatók a frissen átadott vagy építés alatt álló, meghatározó budapesti épületek tervezési hátterét. 

 

A Fotográfia mesterszakosok Pakson tölthettek el egy hetet, a Nuclear Energy Project című kurzuson, mely  terepmunkát és előadásokat foglalt magába. A hallgatók a nukleáris energia termelését, felhasználását és társadalmi megítélését tanulmányozták, céljuk pedig saját tapasztalataik bővítése és a művészet, ezen belül is a fotográfia közvetítő szerepének feltérképezése volt az energiajövő és a klímaváltozás tekintetében. 

 

Az önismeretre épülő tanulás, saját jellemezőink feltérképezése hozzájárul a hatékonyabb tanuláshoz - ebből indult ki a Self-Mapping című kurzus, melyet Lóki Eszter, a MOME pszichológusa tartott és melynek célja az volt, hogy a hallgatók jobban megismerhessék a saját működésüket, és így sikeresebben sajátíthassák el az ismereteket. A kurzus fő témakörei voltak az önismeret, az önszabályozás, a tanulási motivációk, illetve a célok felállítása.  

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem számos hallgatója, munkatársa érkezett fontos szakmai mérföldkőhöz: őket és a jelenlévőket a 2025-ös Tavaszi címátadó ünnepségen Kovács Csaba megbízott rektor és Szalontai Ábel, a Doktori Iskola vezetője köszöntötte. Az elmúlt félév során doktori fokozatot szerzett Dobos Bence László, Fátyol Viola, Fiáth Henrietta, Glaser Katalin, Hartmann Gergely, Kőszeghy Flóra, Novák Piroska, Pais Panni és Póczos Valéria. Címzetes mesteroktatói címet vehet át Nagy Erzsébet, egyetemünk textil szakának elkötelezett és elismert szakoktatója.

Akár a közösségi jövőépítés vizuális metaforája is lehetne a MOME 2025-ös diplomaarculata. Hagyomány, hogy a MOME-diploma vizuális identitását, kezdve a grafikai arculattól az alapszakos és mesterszakos hallgatók portréfotózásáig, hallgatók készítik, a koncepciót pályázati úton válaszja ki az egyetem munkatársaiból álló szakmai zsűri. Az évről évre megújuló arculat fontos korlenyomat.

Idén először a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) is részt vesz a Budapest100 eseménysorozatban, amely 2025-ben a városi zöldfelületek, kertek és parkok fontosságára hívja fel a figyelmet. A MOME 15 ezer négyzetméteres, megújuló campuskertje nemcsak helyszínként csatlakozik, hanem aktív, ökotudatos fejlesztéseivel és közösségi programjaival is. A Budapest100 építészeti-kulturális fesztivál a közösségek és a város ünnepe, az esemény közelebb hozza egymáshoz a városlakó szomszédokat. 2025. május 22–25. között a városi zöldfelületeket, belső udvarokat, kerteket, zöld gangokat és az azokat gondozó közösségeket ünnepeljük.