Növényporzó denevérek, a jövő múzeuma és egy vadonatúj iskolakoncepció - Itt vannak az Ugrás a jövőbe! 2023 nyertesei

Date:
Milyenek lesznek az iskolák 2043-ban? Mit kezdhetnénk a jövőben az álmainkkal? Hogyan porozhatók be a növények méhek nélkül? Az Ugrás a jövőbe! pályázaton résztvevő kiskamaszok izgalmasabbnál izgalmasabb ötleteket hoztak válaszul: a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem harmadik évéhez érkezett alkotópályázat nyertes projektjei között van különleges iskolakoncepció, Futurárium, azaz jövő-múzeum, a Glacies Oscula projekt, amely denevérekkel oldaná meg a beporzást, valamint egy Álommonitor nevű fejlesztés is.

A díjazottak nemcsak 3D nyomtatót, FabLab workshopot és könyveket, de életre szóló élményeket és a pályaorientációt segítő tudást vihettek haza az eredményhirdetésről. A pályázat népszerűségét jelzi, hogy idén is több mint 300 diák regisztrált, a nyeremények mellett pedig a legnagyobb vonzerőt továbbra is a csapatmunka és a tantermen kívüli tanulás lehetősége jelentette.

Az Ugrás a jövőbe! kreatív pályázat arra bíztatta a hazai és határon túli tizenéveseket, hogy osszák meg elképzeléseiket a jövőről. A verseny évről évre megismerteti a pályaválasztás előtt álló jelentkezőkkel a design fogalomkörét, problémafelvetéseit és megoldásmódjait, felelősségét, miközben kapcsolódni tud a közismereti tárgyakhoz, és átélhetővé teszi a meglévő tudást is. „A pályázatra beérkezett munkákból az egyetem átfogó képet kapott a Z generáció jövőképéről, a résztvevők pedig lehetőséget arra, hogy kibontakoztassák a bennük rejlő kreativitást, fejlesszék a kritikus gondolkodást”- foglalta össze Szentandrási Dóra, a MOME oktatója és a projekt vezetője.  

Az Alföld gazdasági, társadalmi problémáit és földrajzi sajátosságait vette figyelembe a jövő iskoláját megalkotó Purple Pioneers nyertes oktatási projekt, amely komplexen segítené a hátrányos helyzetű családokat, nem csak egy-egy diákra fókuszálna. Elképzelésük szerint a jövő iskolája és kollégiuma nem csak teljesen zöld, de inkluzív és önfenntartó is. A csoportból hárman – Murber Júlia, Czibók Zorka, Prasch Ráhel – a Pécsi Művészeti Gimnázium, Szakgimnázium és Technikum tanulói, illetve egyikük – Róth Ákos – a Pécsi Janus Pannonius Gimnázium tanulója. A csapat Tornyánszki Éva, Csernák Janka mentorok segítségével az elképzelt iskolába és lakóépületbe tágas közösségi tereket és rengeteg növényt tervezett. A koncepció egyik legizgalmasabb része a kollégium: a szobák valójában többfős kunyhók, ahová akár egy egész hátrányos helyzetű család is beköltözhet, így azoknak nem csak lakhatást, de képzést, majd ezáltal lehetőséget is biztosítanának a továbblépésre. 

Második helyen végzett a Batu Kán négytagú csapata, melynek tagjai - Kálloy Molnár István, Ujfalussy Dávid, Mátrai Anna, Trencsényi Márk - a budapesti Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola kilencedik osztályos tanulói, akik Győrffy Rachel, Pataki Zsolt mentorálása mellett fejlesztették tovább a Futurarium – a jövő múzeuma projektet a második fordulóban sikerrel.  “A Futurarium a világ első múzeuma, amelynek központjában nem a múlt áll, hanem a megálmodott és megvalósított jövőképek” – olvasható a leírásban. A jövő múzeumában filmeken, tárgyakon és maketteken keresztül merülhetünk el a Metropolis, a 2001: Űrodüsszeia, vagy éppen H.G. Wells és Asimov világában.   
 

A győri Révai Miklós Gimnázium és Kollégium tizedikeseiből álló, Darázs Anna, Kovács Blanka, Bartek Tekla Apolka háromfős csapat Cser Boglárka Johanna, Darab Zsuzsi mentorok segítségével dolgoztak a második fordulóban és értek el harmadik helyezést Glacies Oscula projektjükkel, amely a méheket veszélyeztető környezeti ártalmak, a méhek kihalásának problémájára reagál. Az általuk elképzelt jövőben a világ már túl van az éhezés szakaszán, azon az időszakon, amikor a méhek kihalása miatt lehetetlenné vált az élelmiszer megtermelése. Projektjükben a növények beporzására a denevéreket vonják be a folyamatba egy úgynevezett “Beporzást Elősegítő Szerkezet” használatával.

Különdíjas lett az Elmepalota csapat projektje, amelyet Madách Imre Gimnázium tizedik osztályos tanulói Horváth Katalin, Vinnai Lujza Blanka fejlesztettek mentoraik, Tímár Borbála, Egressy András segítségével. Az általuk elképzelt jövőben Európában az emberek több, mint kétharmada használ Álommonitort és annak kiegészítőit, például egy olyan tervezőprogramot, amivel előre meg lehet határozni, hogy mit álmodjunk.

A csapatmunkára és designgondolkodás megismerésére fókuszáló versenyre 2-5 fős csapatokban lehetett jelentkezni, a második fordulóba jutó csapatokat pedig a több hetes intenzív felkészítő munka során az egyetemen oktató tanárok mentorként kísérik. A kreatív pályázatra beadott munkák értékelésében egyebek mellett a fő szerepet a vizuális termék minősége, a kerettörténet értelmezhetősége, az ötlet, a koncepció erőssége játszotta. A zsűri Koós Pál általános rektorhelyettes elnökletével végezte munkáját, további tagjai Bényei Judit, MOME tanárszak vezetője, egyetemi docens, Mónus Noémi építőművész, illusztrátor, a MOME egykori óraadó oktatója, Dr. Fenyvesi Kristóf Finnországban élő magyar oktatáskutató, egyetemi tanár és Gátos Luca az első Ugrás a jövőbe! pályázat nyertes csapatának tagja voltak. 

More news

Látványos videó készült az XX Trianguli (XX Tri) nevű vörös óriáscsillag felszínén megjelenő csillagfoltok időbeli változásáról, amelyet a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) adattudósai, Radványi Ádám és Varga Viktor készítettek. A Leibniz-Institut für Astrophysik Potsdam (AIP) és a HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Csillagászati Intézetének kutatói 16 éves méréssorozat alapján rekonstruálták a vörös óriáscsillag felszínén megjelenő, az átlagosnál hűvösebb területek, úgynevezett csillagfoltok időbeli változását, melyet a két szakember adatvizualizációs animációval tett közérthetővé.

Milyen terápiás hatása lehet egy szép virtuális természeti sétának vagy a kertészkedésnek az immerzív térben? Többek közt ezekre a kérdésekre keresi a választ a MOME FutureCare Labban a Bakk Ágnes Karolina PhD vezetésével zajló Zenctuary VR+ projekt, amely kiemelkedő, közel 1 millió eurós támogatást nyert a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal HU-rizont pályázatán. Az egészségügyi intézmények számára fejlesztett virtuális természeti környezet, amely a tervek szerint rehabilitációs és diagnosztikai célokat is szolgál, javítani tudja majd a betegek ellátását, az idősek életminőségét, elősegíti a regenerálódást, és csökkenti az egészségügyi dolgozók terhelését.

„Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a MOME Doktori Iskola vezetőjeként folytathatom a munkámat egy olyan intézményben, amely mindig is az innováció, a kreativitás és a minőség szinonimája volt” – ezekkel a szavakkal fogadta el Szalontai Ábel egyetemi tanár kinevezését a Doktori Iskola élére, mely mostantól 2025. december 31-ig szól.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121