![](https://images.mome.hu/image/xl/uploads/DSC_5316_ccd55bab11.jpg)
Ők a nyolcadik Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj nyertesei
Az okleveleket ünnepélyes keretek között az ösztöndíj névadója, a világhírű formatervező, a MOME professor emeritusa, Stefan Lengyel személyesen adta át az animáció, az elmélet, az építészet, a média és a design területén alkotó díjazottaknak, akik öt hónapon keresztül részesülnek támogatásban.
A program célja, hogy elismerje azokat a hallgatókat, akik féléves projektjeikkel kiemelkedő ötleteket valósítanak meg, és innovatív, kritikus, valamint szociálisan érzékeny tervezői szemléletükkel közelítenek a kortárs design aktuális kérdéseihez. A program eddig összesen 112 hallgató számára nyújtott teljesítményalapú és szakmai támogatást. Az öt döntőben ebben a félévben összesen 47 hallgató prezentált, közülük választotta ki a zsűri az elismerésben részesülő tizenhat hallgatót.
Tóth Viktória Petra Stop-motion animációja egyedi vizuális világot teremt, amelyben a narratívát apró, finom mozdulatok formálják.
Gárdos Lili Bázis elnevezésű projektje a Semmelweis Egyetem Belgyógyászati Klinikáján egy újfajta betegellátási tér kialakítását vizsgálja.
Kas Milán Sorolt kabinház című pályaműve olyan sorolható lakó- és fürdőkabinok tervezését célozza, amelyek egy egységként működve nyújtanak innovatív lakhatási lehetőségeket.
Szabó Viktória TAG nevű oktatási segédeszköze az alsótagozatos gyerekek finommotorikus képességeinek fejlesztését és szinten tartását segíti.
Szarvas Lili Krisztina MOME Library of Things címmel egy megosztáson alapuló könyvtári rendszer kialakításával foglalkozik, amely fenntarthatóbb fogyasztási formákat kínál.
Tomka Róza kutatásának középpontjában az időtlen pöttyös labda designszempontú vizsgálata áll.
Bakonyi Kitti Nikolett a Tactile Textus című projektben a textil és a tipográfia kapcsolatát veszi górcső alá, kiemelve a kézműves technikák és a tapinthatóság szerepét.
Lantos Réka Ér(in)tés projektje a nyomtatott könyvek jövőjét és a digitalizáció hatását vizsgálja, innovatív nyomdai megoldásként termokromatikus festéket használva, amely érintésre válik láthatóvá.
Menyhárt Maja Kamilla Drón Orkesztra projektje a drónokat hangszerként használja, ezzel teljesen új zenei és vizuális élményt teremve.
Péri Gergő Gábor Turn the Lights off! című interaktív fényinstallációja a klímaváltozást és annak hatásait szemlélteti, a látogatók pedig a világítás lekapcsolásával megállíthatják az óceánok vízszintjének az emelkedését.
Tóth-Heyn Áron De rerum natura című fotósorozata az élő és élettelen dolgok közötti kapcsolatot, valamint a természetes és mesterséges környezet közötti különbségeket és kapcsolatot vizsgálja.
Czeglédi Lajos Minimap társasjátéka a klímaváltozás és a környezetszennyezés problémáját dolgozza fel, különös figyelmet fordítva a szén-dioxid-kibocsátásra.
Gerstenkorn Amália Inkluzív sportszer terve egy alkarhiányos személyek számára tervezett eszköz, amely segít fenntartani a szimmetrikus izomzatot, és rugalmasan a felhasználó igényeihez alakítható.
Horváth Máté Centrix építőjátéka az ívelt műanyag héjszerkezetek és az azokba helyezhető nehezékek segítségével komplex statikai összefüggések és kreatív egyensúlyi helyzetek felismerésére ösztönöz.
Törő Anna Nina Phoca applikációja az otthoni idősgondozásban nyújt mentálhigiénés segítséget a gondozóknak, a gondozó testi-lelki jóllétére fókuszálva.
Vass Aranka Adelina SWISH nevű, offline pluginja egy elektronikus hangszerekhez készült fizikai eszköz, amely hallássérültek számára biztosítja a hallókkal közös zenélés élményét.
Stefan Lengyel nemzetközi szinten elismert tervezőművész, akinek a nevéhez fűződik többek közt az ikonikus Ganz csuklós villamos és a Calypso magnetofon formaterve, munkáit harminc alkalommal honorálták szakmai díjakkal. Az Esseni Egyetem és a MOME Formatervező Tanszékének a vezetőjeként a német és a magyar designszakma egyik legnagyobb hatású alakjává vált, akinek tervezőgenerációk nőttek fel a kezei alatt, tanítványai pedig ma már világcégek vezető szakemberei. A róla elnevezett ösztöndíjat a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány 2020-ban indította el, a program a hallgatók érdemi díjazása mellett nagy hangsúlyt fektet a résztvevők kompetenciáinak bővítésére, iparági tapasztalataik fejlesztésére, valamint a szakmai integrációra.
A nyertesek és oktatóik:
Tóth Viktória Petra (Animáció, BA3) – Stop-motion (Oktatók: Gyulai Panni, Huszár Dániel)
Gárdos Lili (Építőművész, MA2) – Bázis (Oktatók: Hámori Péter, Molnár Beáta)
Kas Milán (Építőművészet, BA2) – Sorolt kabinház (Oktatók: Göde András, Pozsár Péter)
Szabó Viktória (Design- és vizuálisművészet-tanár, MA1) – TAG (Oktatók: Bényei Judit, Marcell Tamás)
Szarvas Lili Krisztina (Design- és művészetmenedzsment, MA2) – MOME Library of Things (Oktató: Ébli Gábor)
Tomka Róza (Designelmélet, MA2) – A pöttyös labda mint designtárgy (Oktató: Kuti Klára)
Bakonyi Kitti Nikolett (Tervezőgrafika, MA2) – Tactile Textus (Oktatók: Vargha Balázs, Lakner Antal)
Lantos Réka (Tervezőgrafika, MA2) – Ér(in)tés (Oktatók: Vargha Balázs, Jekli Ágnes)
Menyhárt Maja Kamilla (Média design, BA2) – Drón Orkesztra (Oktatók: Pálfalusi Attila Viktor, Nina Kov)
Péri Gergő Gábor (Média design, MA1) – Turn the Lights off! (Oktató: Nagy Ágoston)
Tóth-Heyn Áron (Fotográfia, BA3) – De rerum natura (Oktató: Máté Balázs)
Czeglédi Lajos (Digitális tárgyalkotás, BA2) – Minimap (Oktatók: Kövér Dóra Rea, Moravcsik Borka)
Gerstenkorn Amália (Digitális tárgyalkotás, BA3) – Inkluzív sportszer (Oktató: Kövér Dóra Rea)
Horváth Máté (Formatervezés, BA2) – Centrix (Oktató: Lakos Dániel)
Törő Anna Nina (Interaction Design, MA1) – Phoca: your caregiver self-care companion (Oktató: Csertán Ákos)
Vass Aranka Adelina (Digitális tárgyalkotás, BA3) – SWISH – offline plugin elektronikus hangszerekhez hallássérültek számára (Oktató: Kövér Dóra Rea)