Ökológia, öregedés és örökségünk a jövőben – MOME Diplomakiállítás, 2025

Dátum: 2025.06.11
Mi a cukiság tudományos háttere, hogyan lehet újragondolni a budapesti lomtalanítást, vagy akár egy gyümölcsaszalót, miként kapcsolódhatunk újra a természethez, és fontos-e tárolni a rengeteg ma rögzített adatot? A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) 2025-ös mestermunkái idén négy nagy tématerületen bontakoznak ki, a design és a művészet eszközeivel körbejárva a klímaválság, a társadalmi innováció, a méltó gondoskodás – egészségügyi ellátás, a gyorsuló idő – kulturálisörökség-kezelés egy-egy kérdését.

A Zugligeti úti Campus tereiben megrendezett diplomakiállítás június 14–20. között várja az érdeklődőket. A tíz mesterszak hallgatóinak munkái – a prototípusoktól a látványtervekig – nemcsak a végzősök gondolkodásmódját tükrözik, hanem azt is, hogyan formálódnak az egyetem 21. század kihívásaira válaszoló új kutatólabjai. A kiállított diplomamunkák témaválasztása változatos, gyakran meglepő, komplex társadalmi és környezeti kérdésekre keresnek tudományterületeken átívelő válaszokat. 

Véghelyi Borbála, Építőművész MA szakos hallgató Bútormentő projektje például arra hívja fel a figyelmet, hogy a szemét fogalma relatív. Az alkotó a lomtalanítás budapesti gyakorlatát egy városi újrahasznosító hálózat keretében gondolja újra: a város lakatlan épületeiben hozna létre gyűjtőpontokat, javítóműhelyeket. Diplomamunkájában a Dob utcai trafóház átalakításával és annak városi kapcsolatrendszerével foglalkozott. 

Szintén ökológiai témát dolgoz fel a Fotográfia MA szakos Grinberg Daniella korábban a Budapest FotóFesztválon debütált projektje, a Fieldwork Laboratory, amely az ember természetet kisajátító tevékenységének az ellentmondásos és abszurd eredményeit, természet–kultúra kapcsolatát a fényképezés kritikai reflexióján keresztül vizsgálja, olyan hibrid terekre összpontosítva, mint egy méhészet, múzeum vagy egzotikusháziállat-kiskereskedés. 

Berzsák Bulcsú Formatervező művész MA szakos hallgató mestermunkája egy, a természetet a felhasználóval újra összekapcsoló, kortárs formanyelvvel készített teáskészlet, amelynek a segítségével a gyógynövényfogyasztás a mindennapi rutinba illeszthető. Guthy Máté Formatervező művész MA szakos hallgató Sola gyümölcsaszalója szintén ezt az újrakapcsolódást erősíti, a tartósítás évszázados gyakorlatát korszerűsítve, és ösztönöz arra, hogy megtaláljuk a saját ritmusunkat. A papírból készült, napmeleggel működő szezonális és lebomló tárgy természetes alternatívát kínál a házi tartósításra. 

A sokféleképpen megragadható kulturális örökség és a gyorsuló idő nyomásának a problematikáját több diplomamunka is érinti. Gábor Zsuzsanna Réka Tervezőgrafika MA szakos hallgató azt a kérdést tette fel, hogy milyen típusú adatokat érdemes gyűjtenünk és megőriznünk egy olyan korban, amikor az emberiség által tárolt adatmennyiség exponenciálisan növekszik. Az Omit designfikciós projekt az elhagyás és a felejtés mint tudatos tervezési eszköz alkalmazásával a digitális megújulás lehetőségét kutatja egy olyan fiktív adathordozó formájában, amely csak ideiglenes adattárolásra képes, majd természetes módon lebomlik vagy átalakul. 

Gáti Ráhel Réka Animáció MA szakos hallgató diplomafilmje egy öt-hat éves kislány történetén keresztül szól arról, hogy miként határozza meg sorsunkat előre a felmenőink története, a transzgenerációs traumák, hogyan ismétlődnek a családban a mintázatok. 

A formatervező Szilágyi Nóra mestermunkája egy lámpakollekció, amelyet az eredeti Szarvasi lámpa inspirált, és egymással kompatibilis, könnyen gyártható alkatrészekből épül fel, fenntartható gyártási folyamattal. Az elemek játékos fényhatásokat hoznak létre, kiemelve és új kontextusba helyezve a Szarvasira jellemző fémnyomott sziluetteket, így ötvözve a hagyományt a kortárs designnal. 

A megőrzés nemcsak a tárgykultúrára vonatkozhat, de kombinálható a természettel is, ezt mutatja be Vass Réka Designelmélet szakos végzős kutatása Egy térség mint múzeum – A Szent György-hegyi kultúrtáj ökomúzeumi feltérképezése címmel. Az ökomúzeum új koncepcióját, amely összekapcsolja a hagyományt és a modernitást, integrálja a természeti és kulturális értékeket, a Szent György-hegy kultúrtájára álmodta meg a hallgató egy dinamikus, együttműködésen alapuló modellbe. 

Szokatlan megközelítésben mutatja be a cukiságot Szeredi Sára Tárgyalkotás MA szakos hallgató, aki többek közt ókori egyiptomi paszta állatfigurák elemzésén keresztül állapítja meg annak általános szabályait. Mestermunkája egy felnőtt létünk folyamatos illúziójából kizökkentő tárgyegyüttes, amelynek darabjait az ókori pasztafigurák inspirálták. A témát más szempontból vizsgálta Vass Éva Krisztina Divat- és textiltervezés szakos hallgató, aki arra kérdésre keresett választ, hogy miként vált a cukiság esztétikája felnőtt öltözködési kifejeződéssé, annak részévé, s hol húzódik a határ a gyermekkor és az infantilizmus között. A gyermekkor egyik ikonikus darabjával, az internacionális gyermekkorszimbólummal, a pöttyös labdával foglalkozott behatóan Tomka Róza Julianna Designelmélet szakos végzős hallgató, aki szerette volna megtalálni a gyakorlatilag az 1950-es évek elejétől változatlan formában létező tárgy sikerének és relevanciájának forrását. 

A szintén divat és textiltervező Kain Eszter mestermunkája nemcsak a kulturális örökség kérdésére, de a női szerepekről kialakult sztereotípiákra is reagál. Kötött kollekciójának öltözékei a női életút határhelyzeteinek a rítusait illusztrálják a születéstől a halálig, munkájában a magyar néphagyományban megjelenő fehér alakokkal dolgozik, azokat nem pusztán formai motívumként, hanem a rítusban testet öltő átváltozás és közösségi emlékezet hordozójává alakítva. 

Erős témát jár körbe Zelenai Flóra Média Design MA szakos hallgató installációja, amelynek alapeleme a pilisvörösvári svábok fenyegetettségéhez kapcsolódó, a sváb közösségben ikonikus tárggyá vált befőttesüveg. A kitelepítések idején a család egyetlen pénzzé tehető értéke a befőttesüveg volt; a mű olyan közösségnek állít emléket, amelynek története a mainstream történetírásból kimaradt. Első pillantásra a befőttesüvegek ugyan üresek, érintésre azonban az üvegtest rezgése testtől testig személyes emlékeket, történeteket közvetít. 

A Design és művészetmenedzsment szakon végzett Bukovinszky Emese is egy súlyos társadalmi problémát, a modern kori rabszolgaságot és annak egyik hazai formáját, a ház körüli rabszolgaságot járja körbe, majd social design eszköztárával kialakított akciótervet javasol annak kezelésére.  

A gyász, a bánat és az elszalasztott idő csendes súlya alatt átformált világokat ismerhetjük meg Straff Dávid Interakciótervezés MA szakos hallgató The Painter of Sadness nevű sétaszimulátorával, amely elmosódó határokat húz a valóság és az álom között. Orlin bőrébe bújva egy átjáróban találjuk magunkat, az élet és halál közötti térben, ahol kimondatlan traumák visszhangoznak, a lélek a lezárást keresi. Az érzelmi, introspektív élményként tervezett játék elmélkedésre, értelmezésre hív, arra, hogy érezzük át a halványuló emlékek világát. 

Boncz Virág Luca Ékszertervezés és fémművesség szakon a pánikbetegség és a szorongás tárgyiasításával foglalkozik, személyes tapasztalataiból kiindulva. Mestermunkája altató és nyugtató gyógyszerek betegtájékoztatóiból készült patchwork takaróból és gyógyszerekből összeállított szemfedőkből áll, amelyek az érzelmi túlélés tárgyiasult eszközeiként értelmezhetők, ezzel is fókuszba helyezve a gyakran néma szenvedéssel járó állapotot. 

Integrált, okos diagnosztikai ökoszisztémát mutat be Pregun Zsófia Interakciótervezés MA szakos hallgató a szemészet számára: a rendszer digitális egészségügyi kártyán keresztül kapcsolja össze a réslámpákat, OCT-készülékeket és egyéb eszközöket a mesterséges intelligenciával, valamint a használt elektronikus egészségügyi nyilvántartási rendszerrel és az országos orvosi adatbázissal. Mindez Mrkobrad Nikola formatervező kutatásával és mestermunkájával igen innovatívan javítaná a teljes szemészeti ellátást, ő ugyanis a szemüveg személyre szabott tervezésének a lehetőségeit vizsgálta, mestermunkája, a Morph Specs. pedig személyre szabható, on-demand szemüvegkeretet mutat be. 

A mesterséges intelligencia képgeneráló eszközeinek a szerepét vizsgálja a művészeti oktatásban Szabó Evu Design- és vizuálisművészet-tanár mesterszakos hallgató diplomamunkája, amelyben az MI tudatos és etikus oktatásba integrálásához online tanári segédanyag kidolgozását is javasolja. 

Az ökológia, az örökség, a társadalom, valamint a gondoskodás témái köré rendezett labekben a jövőben még inkább elmélyülhetnek ezeken a területeken a most végzettek, akár kutatóként is. A Campus tereit bejárva pedig nagyszerű érzés, hogy olyan megoldások, reflexiók és kutatások tükröződnek a mestermunkákban, amelyek a globális és lokális kihívások megoldásában optimizmusra adhatnak okot. 

További hírek

A 2025-ben tizenharmadik alkalommal megrendezett Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál Magyarország egyetlen Oscar-kvalifikáló fesztiválja, amely a kortárs magyar animáció kiemelkedő platformjaként is ismert. Számos, a MOME Anim műhelyéből kikerült alkotó filmje mutatkozott már be itt, például Buda Flóra Anna 27 című Arany Pálma díjas műve vagy Turai Balázs Amok című alkotása, amely Annecyban Kristály-díjat és a szarajevói filmfesztiválon Szarajevó Szíve díjat is nyert. Az idei legjobb magyar animációs film díját is alumna nyerte: Sárdi Katalin Üvegház című diplomafilmje kapta az elismerést.

Túlélőfelszerelés, vízmentes ruhatisztítás, lebegő városok és egy 3D nyomtatott bogárgép is szerepel annak a tíz csapatnak a munkája között, amelyek a 2025-ös Ugrás a jövőbe! pályázat döntőjébe jutottak. Ők máris elkezdhetik mentoraikkal a projektjeik továbbfejlesztését, erre bő három hetük van a fináléig, amely június 25-én lesz a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem számos hallgatója, munkatársa érkezett fontos szakmai mérföldkőhöz: őket és a jelenlévőket a 2025-ös Tavaszi címátadó ünnepségen Kovács Csaba megbízott rektor és Szalontai Ábel, a Doktori Iskola vezetője köszöntötte. Az elmúlt félév során doktori fokozatot szerzett Dobos Bence László, Fátyol Viola, Fiáth Henrietta, Glaser Katalin, Hartmann Gergely, Kőszeghy Flóra, Novák Piroska, Pais Panni és Póczos Valéria. Címzetes mesteroktatói címet vehet át Nagy Erzsébet, egyetemünk textil szakának elkötelezett és elismert szakoktatója.