Régiós szinten is egyedülálló vállalkozásfejlesztési programot indított a MOME
Ez a Business to Design (B2D) oktatási program, melynek kidolgozásában a szektor elismert szakemberei, vállalkozói, a MOME alumnija valamint meghívott nemzetközi előadók is részt vesznek. Különlegesség, hogy az oktatási program a tanterv része, minden alapszakos hallgató számára kötelező tárgy.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem 2021-ben kezdett dolgozni a Business to Design vállalkozói képességeket fejlesztő, ismereteket átadó három féléves tantárgy anyagán, melynek tanmenetében a piaci értékteremtés, a pozicionálás, az értékesítés és az üzleti kommunikáció korszerű módszertanait sajátíthatják el a hallgatók, és külön pillér foglalkozik a szervezetfejlesztési, jogi és pénzügyi ismeretek átadásával.
Egyediségét a régióban nem csak az jelenti, hogy az idei évtől minden alapszakos hallgató tantervébe épül, de a képzés felépítése oktatási szempontból is előremutató. A program elemeit ugyanis úgy dolgozták ki, hogy az kifejezetten a kreatívipar kihívásaira, a speciálisan a művészeti- és designoktatásban jelentkező kérdésekre válaszoljon. Innovatív struktúrájában számos esettanulmány, önismeretet segítő elem, és olyan gyakorlat szerepel, amelyben a részvevők saját projektötleteken, csoportosan dolgozhatnak. Az üzleti modul segíti, hogy a tervezők saját területük szakmai tudása mellett megértsék a piaci gondolkodást, felfedezzék a számukra legmegfelelőbb karrierutakat, céljaikhoz szakterületükhöz és személyiségükhöz legjobban kapcsolódó vállalkozási formákat.
Az egyetem saját fejlesztő-oktató csapata - Barna Máté, Schmidt Andrea, Vesmás Júlia, Érmezei Lili sokéves hazai és nemzetközi tapasztalattal rendelkeznek mind oktatási, mind designszakmai és üzletfejlesztési területen. Mint elmondták, céljuk, hogy eszközöket, gondolkodásmódot és magabiztos tudást adjunk a hallgatóknak, hogy sikeresek legyenek a kreatíviparban, mindezzel pedig a kreativitással életre hívott innovatív magyar vállalkozások számát is gyarapítsák. „Úgy gondoljuk, hogy a tervezői és az üzleti szemlélet összekapcsolása elengedhetetlen ahhoz, hogy a 21. század kihívásaira választ adjunk” - foglalták össze.
Az oktatási program több fejlesztési szakaszon esett át, a fejlesztésben a Kürt Akadémia vállalatfejlesztési szakemberei is segítették a csapatot. A félévek tanmenetét többször modellezték a gyakorlatban, majd a hallgatók bevonásával fejlesztették azokat.
A második félév kialakításában és oktatásában kreatívipari vállalkozók működnek közre mentorként, többen segítik a munkát az YKRA részéről, köztük Lakatos Balázs, alapító, Király Kati, Production Manager és Lebó Eszter ügyvezető, aki emellett a BOO Studio társalapítója is, de ott van köztük Beck Márton, a Mindminers Collective társtulajdonosa, Molnár Péter a MAFORM társalapítója, a MOME Design Intézetének igazgatója, Jedlicska Márton, a Wavemaker Budapest Chief Creative Directora, Kiss-Benedek Kristóf - Grafikus, (KISJUSTK), a POKET zsebkönyvek művészeti vezetője és Vértes János - Beyond the Standard alapító ügyvezetője.
Lebó Eszter szerint az ő feladatuk a hallgatók igényeire válaszolva a legfrissebb, legrelevánsabb tudás átadása, és olyan témákról való diskurzus, amelyeket a tervezők általában szeretnek a szőnyeg alá söpörni. „A B2D kurzus egyik fontos célja az, hogy ne legyenek kényelmetlen témák és a hallgatók minden területen meg tudják állni a helyüket, azáltal, hogy mélyreható képet adunk nekik arról, milyen utat jár be az életben egy szolgáltatás vagy egy termék az előállítástól az eladásig” - foglalta össze a szakember, aki korábban designmenedzserként végzett az egyetemen.
A program az oktatók és a mentorok munkája mellett ismert, nemzetközi piacon dolgozó szakemberek prezentációival egészül ki. Nemrég tartott előadást Baldaszti Péter, a Nanushka társtulajdonosa, Dr. Zolnay Judit, üzleti és vezetési tanácsadó, executive business coach, Vályi Bence, az egyedi gyerekbútorok készítésével foglalkozó Tetovált Asztalos márka alapítója és Forgács-Fábián Sára, az Amigos megálmodója. A további közreműködők közt szerepel a Redbull egykori marketingmenedzsere, Takács Ákos, a Coca-Cola korábbi marketing vezetője Hídvégi Tom, a BookrKids alapító Horváth Dorka, valamint a MUNCH startup csapata.
A hiánypótló program számos pozitív hallgatói visszajelzést kapott: mint elmondták, ezekre az órákra nem csak a színes anyag miatt járnak szívesen, de azért is, mert korábban aránytalanul kevés szó esett erről a témáról tanulmányaik folyamán. Kiemelték, hogy számukra a legtöbbet a csapatmunka támogatása, a prezentálásról és a tárgyalásról hallott ismeretek, a valós helyzetek, például egy-egy megbízó és kreatív közötti kapcsolatok dinamikájának a megértése adta.
Beck Márton úgy fogalmaz, hogy a gyakorlati, valós életből vett példák sokat segítenek abban, hogy még a pályaválasztás előtt eligazodási pontokat találjanak a hallgatók. „A programon szerzett tudással és egy kis önismerettel olyan alapvető kérdésekre válaszolhatnak maguknak, mint hogy inkább vállalkozó, vagy inkább alkalmazott típus vagyok-e, ugyanakkor az esettanulmányok rávilágítanak arra is, hogy milyen komplex a siker felé vezető út, milyen sokféle szakértelmet kell behozni egy-egy projekt kapcsán, és mennyi akadályt kell legyőzni ahhoz, hogy egy jó ötlet meg is valósuljon.”