Moholy-Nagy University of Art and Design
Tökéletes illúzió
Babák az ágy alatt
Project overview
Student name
Buza Zsófia Zsuzsanna
Programme
Média Design MA
Degree level
MA
Department
Média Intézet
Year of project
2022
A modern tárgyi kultúra látványos elemei a különféle babák. Szakdolgozatomban a felnőttek babái, pontosabban a reborn babák ismertetését tűztem ki fő célul, így ez adja a dolgozat központi gondolatkörét.
A reborn babák szilikonból készített, élethű újszülöttek vagy csecsemők, amelyek gyűjtésére az elmúlt évek során globális szubkultúra épült. A hobbinak Magyarországon is népes követőtábora van, több helyi babakészítő mesterrel. A jelenség természetéből adódóan fikció és valóság határai gyakran elmosódnak, és a gyűjtők egyfajta anya-szerepbe kerülnek. A dokumentumfilm 4 interjún keresztül enged bepillantást a magyar reborn babás közösség életébe, a résztvevők belső és a külvilággal való esetleges konfliktusaiba.
A közösség életét közel három éve követem, részt vettem babakiállításokon, képbe kerültem a magyar készítőkkel, az alapanyagokkal kapcsolatban, megfigyelőként jelen vagyok a legnagyobb, mintegy 500 fős, zárt facebook-csoportban, ahol elsősorban a "szülők" posztolják a képeiket, ruhákat cserélgetnek, megosztják egymással a tapasztalataikat. Mivel viszonylag zárt világról van szó, ahová az általános gyanakvás miatt nehéz bekerülni, a kutatást sem direkt kérdőíves formában, hanem bejegyzések formájában végeztem. A kérdéseimre viszonylag sokan válaszoltak, mintegy ötven reakció érkezett, néha komoly, személyes traumákat is megosztottak velem és a közösséggel. Ezek képezték a szakdolgozatom elsődleges tapasztalati anyagát, illetve a mestermunka kiindulópontjaként szolgáltak. A filmhez a zárt Facebook-csoport tagjai közül kerestem szereplőket, igyekezve különböző karaktereket találni. A téma érzékenysége miatt az interjúk kérdéseit Horváth Viktória pszichológussal beszéltem át, és ő készítette az interjúkat is; jómagam operatőrként voltam jelen.
Felnőttkorban már inkább mint gyűjtőszenvedélyről vagy művészetről és nem mint játékszerről szoktak beszélni a babákról, de egy általam megismert kisközösségre ez csak részben igaz. Feltételezéseim szerint a babák az ember aktuális élethelyzetétől, személyiségétől, traumáitól függően eltérő szerepet tölthetnek be egy-egy ember életében. Dolgozatom a teljesség igénye nélkül próbálja meg összefoglalni, hogy hogyan és kiknek jöttek létre a rebornok. Kutatási módszerem a megfigyelés, a személyes interjúk és az online közösségi térben feltett kérdések. A téma vizsgálatát nehezítette a tény, hogy a reborn magyarországi médiavisszhangja negatív irányba tendál, ezért mind a készítők mind a tulajdonosok eleve elzárkóznak mindenféle külső megkereséstől. Mivel ez egy interdiszciplináris terület az objektívebb vizsgálatokhoz érdemes lenne a jövőben több terület szakértőit bevonni illetve egy mérhető szempontrendszert kialakítani.
