Moholy-Nagy University of Art and Design
Városi placemaking a biztonságos iskolazónákért
Project overview
Year of project
2022 - ongoing
Project manager
A folyamatban lévő kutatás célja annak feltárása, hogy a szociális design hogyan segítheti elő a gyermekek fizikai és mentális biztonságát a közterületek inkluzivitása és a mobilitási formák tekintetében a placemaking eszközein keresztül. A kutatás a MOME Social Design Hub vezetésével, Budapest VII. kerületének Önkormányzatával, a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) és az ELTE PPK Ember–Környezet Tranzakció Intézetével együttműködésben zajlik, azzal a céllal, hogy a gyerekek (10-13 éves korosztály) tömegközlekedéssel, mikro- és aktív mobilitással kapcsolatos igényeit vizsgálja, különösen összpontosítva az iskolájuk körüli közterületek használatára és lehetőségeire.
A városi placemaking kutatást 2022-ben kezdeményezte egyetemünk Social Design Hubja. A projekt indulásakor a fő kutatási kérdés az volt, hogy a szociális design hogyan segítheti elő a gyermekek fizikai és mentális láthatóságát és biztonságát a közterek és mobilitási formátumok inkluzivitását illetően a placemaking segítségével, a forgalom mérséklésére innovatív kutatás és ko-kreáción alapuló tervezési fejlesztési folyamat révén. A módszertani fejlesztés és a kezdeti kutatási szakasz során a projekt különböző designkutatási eszközöket alkalmazott, mint például irodalmi és jó gyakorlatok áttekintése, megfigyelés és sűrű leírás, kérdőívek, szakértői és érintettekkel készített interjúk és fotózások, négy előre kiválasztott, Budapest belvárosában található iskolára összpontosítva. A célcsoport igényeinek kibontakoztatása érdekében a szociális design módszertani eszközeinek felhasználásával több workshopot tartottunk az iskolákban. Az összegyűjtött adatok alapján egy jól adaptálható kísérleti prototípust hoztunk létre egy, Budapest belvárosában található iskola előtt. A prototípus megfigyelése olyan módszereket foglal magában, mint a célcsoport körében végzett narratív hatásvizsgálat vagy olyan kvantitatív módszereket is, mint a sebességmérés.
Az esettanulmány során kiemelt témák, mint a közösségi gyermekvédelem, a közterületi tudatosság, vagy a liminális terek megvitatása lehetőséget nyújt az adaptálásra és a paradigmaváltásra Budapest kontextusában, és potenciális jelentőséggel bír a közép-kelet-európai régió más nagyvárosaiban is. Az első projekt eredményeinek összegyűjtése és elemzése után az együttműködés 2023 őszén egy új helyszínre összpontosító második fázist kezdett. A módszertan a korábbi alapra épít és számításba veszi a visszajelzéseken és a tanulságokon alapuló változtatásokat, egy új iskola bevonásával, hogy az előző prototípust nagyobb léptékben, több szereplővel (szülők, tanárok, járművezetők, helyi lakosok) teszteljük, hogy a tervezési beavatkozás formájában egy adaptívabb kutatási eszközt fejlesszünk ki. A kutatás második része a kész termékek véglegesítéséhez vezet, amelyek skálázható és adaptálható potenciállal rendelkeznek, és egy sor (telepítési és szabályozási) lehetőséget kínálnak az önkormányzatok számára az iskolák területén a forgalomcsillapítás alternatív módjainak a placemaking eszközein keresztül történő megvalósítására.