Tudománykommunikáció
Az izgalmas vizuális struktúrák és a megfelelően megtervezett narratív megoldások, új formátumok, az adatokat innovatív formában feldolgozó adatvizualizációk és infografikák mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a közönség közelebb kerüljön a tudomány világához. Így a design nemcsak a megjelenést formálja, hanem hidat épít a kutatók és a társadalom között, elősegítve a megértést, a tudományterületekkel kapcsolatos társadalmi bizalom épülését, a párbeszédet és a kíváncsiság fenntartását.
A MOME-n rendelkezésre áll az a design-alapú szemlélet, és az emergens technológiák innovatív használatára épülő szaktudás, amit kihasználva szeretnénk segítséget nyújtani kutatóink, oktatóink, és a szélesebb akadémiai közeg számára is, hogy munkájuk minél nagyobb láthatóságot kapjon. Ezen az oldalon az egyetemen zajló tudománykommunikációs munka eredményeiről számolunk be, legyen szó akár az adatvizualizáció, adatalapú történetmesélés területén végzett eredményekről, a kutatási területek bemutatásáról, vagy a közösségi médiában való eligazodásról tartott workshopról.
Design, kutatás, designkutatás
Kutatói kérdőív
Egyetemünk oktatóinak és kutatóinak bevonásával az intézmény adattudományi csapata térképezi fel, hogy miként kommunikálnak tudományos eredményekről, és hogyan építik a saját személyes szakmai márkájukat milyen eszközöket és csatornákat használnak e célból, illetve milyen motivációk, kihívások és igények jelennek meg a részükről ezen a téren. A válaszok alapján kirajzolódó trendek hozzájárulnak egy átfogóbb kép kialakításához.
Videótartalmak
Szociális design
Anyagkutatás- és fejlesztés
Immerzió és terápiás digitális terek
Adattudomány, csillagászat
Anyaginnováció, fenntarthatóság
Adatvizualizáció és adatfizikalizáció
Mesterséges intelligencia, adat, művészet

ModulAItor
A MOME szeptemberben indult AI-podcastjában a vendégek a kézművességtől és divattól az adatvizualizáción és interaction designon át a jogi és etikai kérdésekig tárgyalják majd az új technológia által felvetett lehetőségeket és változásokat. A sorozat szerkesztője és moderátora dr. Iványi-Bitter Brigitta PhD, a MOME oktatója és kutatója, az MI kulturális örökségünkre gyakorolt hatását vizsgáló kutatás vezetője.
A ModulAItor első epizódjában arról kaphatunk képet, hogy milyen szerepet kap a divat, a vizuális kultúra és az immerzív történetmesélés a mesterséges intelligencia korában. Dr. Keszeg Anna, a Heritage in Motion Lab vezetője és dr. Bakk Ágnes, a Future Care Lab vezető kutatója beszélgetnek a kulturális örökség új értelmezéseiről, a digitális világ varázsáról, és arról, hogyan alakítja át az AI a kreatíviparágak jövőjét.
Divat, történetmesélés, mesterséges intelligencia | ModulAItor Podcast | 1. Epizód
Milyen hatással van az MI a kutatásra és az oktatásra, hogyan formálja át az adatvizualizációt és az egyetemi munkát a MOME-n és azon kívül? Minkó Mihály adatvizualizációs kutató és Szentandrási Dóra építész, oktató osztják meg tapasztalataikat, válaszokat keresve arra, hogy mit kezdünk az adatokkal, ha azok nemcsak képernyőn, hanem kiállítótérben, művészeti installációkban vagy épp pedagógiai módszertanban öltenek testet.
Milyen hatással van a MI a kutatásra és az oktatásra? | ModulAItor Podcast | 2. Epizód
Hogyan fér meg egymás mellett a kézi varrás hagyománya és a mesterséges intelligencia? Benczik Judit, a MOME Divatműhely vezetője, oktató és mérnök több évtizedes tapasztalata alapján mesél arról, hogyan alakítja át a MI a divattervezést, az oktatást és a szakma jövőjét.
Gombostűtől az algoritmusig: hagyomány és AI a divattervezésben | ModulAItor Podcast | 3. Epizód
Cikkek, elemzések

Az adatvizualizáció és a történetmesélés szerepe a tudománykommunikációban
A képek és videók egyre inkább átveszik a hatalmat a mindennapi kommunikációban, így nem csoda, hogy a tudománykommunikáció is egyre inkább a kreatív megoldások – így az adatvizualizáció és az adatalapú történetmesélés – felé fordul, hogy a kutatási
eredményeket közérthetőbbé, befogadhatóbbá és emészthetőbbé tegye a különféle közönségek számára.

Hatékony tudománykommunikációs stratégia kidolgozása és a legújabb trendek
A tudományos eredmények közérthető bemutatása tudatos tervezést igényel. A megfelelő nyelvhasználat, a célnak megfelelő eszközök és kommunikációs csatornák megválasztása, valamint a figyelemfelkeltő tartalom kidolgozása mind kulcsfontosságú az üzenet világos és hatásos közvetítése szempontjából. A kutatási tapasztalatok és a gyakorlat egyaránt azt mutatják, hogy a tudományos eredmények digitalizálása és vizualizálása egyre fontosabb eszközzé válik a célközönség elérésében.

How to build a personal professional brand
In academia, producing excellent research is not enough. If findings are not communicated eƯectively, they risk going unnoticed – both within the scientific community and beyond. Building a personal professional brand helps researchers increase their visibility, connect with new audiences, attract funding, and enhance the overall impact of their work.

Kutatók Éjszakája
2025-ben a MOME is csatlakozott az Európa-szerte megrendezett tudományos fesztiválhoz: voltak izgalmas workshopok, műhely- és laborbejárások. Az Ehető adatok műhelyen az étel eszközzé vált a Balaton történeteinek a felfedezéséhez, szerveztünk Beporzótúrát és Techpark-bejárást, bemutattuk a mesterséges intelligencia tévedéseit és a FRUSKA projektet, a Domesztikált vadon műhelyen pedig digitális képek formájában láttattuk a Balaton vidékének állapotát a növekvő globális átlaghőmérséklet mellett huszonöt vagy akár hetvenöt év múlva. Az eseményhez kapcsolódó kóstolón a jövő tájain egyre gyakoribb ehető (vad)növényekből is ízelítőt kaptak az érdeklődők.
Új utak, innovatív megoldások a tudomány- és innovációkommunikációban, MEC_N 149689 számú projekt a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a MEC_N_24 kódszámú pályázati program finanszírozásában valósult meg.
