Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

FRUSKA

Kutatási fázisok
Publikáció
Design workshop hátrányos helyzetű fiatal lányoknak
Projekt áttekintés
Év
2022 - folyamatban
Munkatársak
Bencsics Dorina
Dés Fanni
Bakó Zsófia
A FRUSKA hátrányos helyzetű lányok számára létrehozott kreatív tér és designoktatási program, amely designeszközök segítségével kínál többszintű tanulási élményt. Olyan szervezetek lányközösségeivel dolgozik együtt, mint a Láthatatlan Iskola vagy a Deák Diák Általános Iskola.
A Social Design Hub által megvalósított program a hétköznapi tárgyak tervezési és gyártási folyamatainak tanításán keresztül segíti a hátrányos helyzetű fiatal nők társadalmi mobilitását. A FRUSKA kutatási projekt és műhelysorozat olyan 10 és 18 év közötti lányok számára teszi lehetővé a kreatív tanulást és a közös alkotási folyamatot, akik számára ez máskülönben nem adott. A cél az, hogy a résztvevők elsajátítsák a technológiai és eszközhasználati készségeket, és az elkészített tárgyak egyéni kialakításán keresztül megtapasztalják a választás szabadságát és következményeit, és ezáltal képessé váljanak tágabb környezetük alakítására. A támogató tanítás a FRUSKA workshopok egyik fő fókusza. A részvételi tervezésen és a kölcsönös tanuláson alapuló program célja, hogy növelje a lányok önbecsülését és önállóságérzetét, hogy később jobb esélyekkel induljanak az életben és a munka világában.
A négy foglalkozás közül az első a tárgyalkotás és a modellezés alapjaival foglalkozik, a második során pedig egy tükörrel dolgoznak, így is elősegítve önmaguk jobb megismerését. A harmadik workshopon a résztvevők saját terükhöz dolgoznak ki terveket, végül a záró foglalkozáson személyre szabott tárgyakat készítenek és díszítenek. A kutatási projekt tágabb célja, hogy a kifejlesztett módszert népszerűsítse a pedagógusok, szakemberek, szociális munkások és közösségszervezők körében egy széles körű alkalmazást elősegítve, ami végül a lányközösségek megerősödéséhez vezethet.

Kutatási fázisok

    Basic research

    In the first phase of the project comprehensive research was conducted, focusing on the social, educational, cultural, and community contexts of disadvantaged girls. Developmental psychologist Lili Horváth and sociologist Fanni Dés participated in the research. The methodology was based on both qualitative and quantitative elements, including focus group interviews, field visits, observations, and workshop-based data collection.

    Workshops

    The FRUSKA workshops, built upon the research, were held in small communities at various locations. These sessions provided opportunities to test the methods in practice, and incorporate the feedback collected. During the workshops, participants used design-based tools to develop their creative competences, technological and social skills, and self-awareness, thereby improving their long-term opportunities.

    Methodology handbook

    Based on the research and practical experiences from the workshops, as well as expert feedback, the FRUSKA methodology handbook was developed. The publication presents the theoretical foundations of the program and details the steps and tools for implementation in a structured format. The handbook is intended to serve as a long-term resource for educators, civil society organizations, and community facilitators.

    Fundraising

    To support the long-term sustainability and growth of the program, we focused on implementing a fundraising campaign. Thanks to the support of OTP Bank’s fundraising initiative, the funds raised were used to purchase and equip a mobile workshop vehicle for the FRUSKA program.

    RDI course and van redesign

    University students worked in interdisciplinary teams as part of an RDI course to refurbish the interior of the FRUSKA bus. The course focused on designing and constructing a mobile workshop suitable for delivering creative, design-based development sessions tailored to the target group. Via this mobile workshop, girls will be able to take part in hands-on sessions where they can design and personalize various objects.

    Workshops in rural areas

    The FRUSKA bus functions as a mobile workshop van, traveling to schools, learning centers, and smaller communities in rural areas. The aim of this workshop series is to reach disadvantaged rural regions where there previously were no suitable locations for workshops, thereby bringing opportunities for creative, design based learning, and potentially contributing to the empowerment of girls' communities.

    Basic research

    Workshops

    Methodology handbook

    Fundraising

    RDI course and van redesign

    Workshops in rural areas

Publikáció

Dokumentum neve
FRUSKA Kézikönyv - HU
FRUSKA Handbook - EN