ONE STEP FORWARD – BUILT ENVIRONMENT EDUCATION IN SCHOOL

A környezet minősége és szerethetősége nem csak az építészeken és nem csak a társszakmákon múlik, hanem a használókon, megrendelőkön és a döntéshozókon is. A környező világ aktív használata mindenkinek nem csak saját élménye, de lehetősége és felelőssége is egyben – az ilyen felismerések miatt vált jelentős tevékenységgé a gyerekek és fiatal felnőttek környezetkultúra képzése (azaz a built environment education = BEE) az építészet és a pedagógia területén.

Magyarország azon szerencsés országok közé tartozik, ahol ez a tevékenység több évtizedes múltra tekint vissza. 2018 óta az eredmények láthatósága megnőtt: az UIA Architecture and Children munkacsoportjának és a vele együtt dolgozó Magyar Építőművészek Szövetségének Golden Cubes Awards pályázata sok sikeres hazai BEE alkotót és csoportot juttatott a nemzetközi megmérettetés győztesei közé. Ugyanakkor a pályázat azt is megmutatta, hogy a professzionális épített környezeti nevelés csak nagyon ritkán jut be az iskolák falai mögé. Jellemzően szakkörök, hétvégi foglalkozások vagy nyári táborok során találkoznak a gyerekek ilyen élménnyel, így ez többnyire csak a kiváltságos helyzetben lévő gyerek számára megtapasztalható. 

 

A Térfoglalás című konferencia három nemzetközi szaktekintély és a hazai környezetkultúra kiemelkedő elméleti  

és gyakorlati szakemberinek a részvételével járja körbe a projekt alapú, professzionális épített környezeti nevelésnek a közoktatáshoz való kapcsolódási lehetőségeit. A Magyar Építőművészek Szövetségének és a Moholy-Nagy Egyetemnek a közös, egynapos konferenciája nyitott esemény, regisztrálni az alábbi linken van lehetőség. 

 

program 

9:30 – 9:40 Köszöntés / Opening Words  

Somogyi Krisztina PhD építészetkritikus, vizuális környezetkutató, az UIA Architecture and Children Work Program tagja, az esemény házigazdája  

Nagy Csaba építész, a Magyar Építőművészek Szövetségének Elnöke 

Povedák István PhD kulturális antropológus, valláskutató, a MOME Designkultúra és Művészettudományi Tudásközpont vezetője 

 

9:40 – 10:40  

Pallag Andrea DLA művészetpedagógus, kutató-fejlesztő, MOME Designkultúra és Művészettudományi Tudásközpont /// A környezeti nevelés iskolai lehetőségei a tartalomszabályozás tükrében 

Pataky Gabriella PhD vizuális képességkutató, művészetpedagógus, az ELTE TÓK Vizuális Nevelési Tanszékének vezetője /// Intézményes nevelés, környezetkultúra, – ahogy a gyerekek ábrázolják  

Mina Sava építész, az UIA Architecture and Children WP co-direktora, Bukarest, a De-a arhitectura alapítója /// De-a arhitectura in schools  

 

10:40 – 11:10 szünet 

 

11:10 –12:10 

Angela Million PhD várostervező, Technische Universität Berlin professzora /// Designing for Digital-Native Urbanity: How Young Berliners Navigate Hybrid Spaces 

Somogyi Krisztina PhD, építészetkritikus, vizuális környezetkutató /// Lassú idő, gazdag tér: Az iskola épületének és környezetének felgazdagodása 

Magdalena Rajeva építész, Szófia, UIA Architecture and Children WP tagja /// Mobile School Stolipinovo: Empowering Children Through Architecture and Play 

 

12:10 - 12:30 kérdések köre / Q&A 

 

12:30 – 14.00 ebédszünet 

14:00 – 15:00 

Mészáros Zsuzska építész, vizuális- és környezetkultúra tanár, Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium és az Arkki Magyarország tanára /// Mit lehet ma tenni? - Épített környezetkultúra az oktatásban, tapasztalatok 12 évfolyamon 

Póczos Valéria textiltervező művész, vizuális- és környezetkultúra-tanár, MOME Doktori Iskola doktorjelölt /// Designkultúra a köznevelésben 

Szentandrási Dóra PhD, építész, MOME Future School, Ecology and Action LAB tudományos munkatársa /// Láthatatlan téri képességek valós és digitális térben 

 

15:00- 15:30 szünet 

 

15: 30 - 16:50 

Cseh András DLA építész, MOME Építőművészet BA szakvezető, CAN Architects társalapító és Köninger Szilárd építész, CAN Architects társalapító /// Bazalt Iskola - Kültéri tanulási környezeti nevelés a 21. század iskolájában 

Csanádi – Szikszay Györgyi építészmérnök, műemlékvédelmi szakmérnök, BME Építőművészeti Doktori Iskola doktorandája /// Budai kalandozások Szinivel és Denivel – A Buda rendezvénysorozat tapasztalati összefoglalója 

Klaniczay János építész, a KÉK vezető kurátora, a BME Urbanisztika tanszék doktorandusza ///14+ Budapest: Városi Séták Gimnazistáknak 

Szilágyi-Nagy Anna, tájépítész, az Urbanity játék vezető fejlesztője és koordinátora, a kultúrAktív Egyesület elnöke és Mihály Regina, kultúrAktív Egyesület tagja, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) részvételi irodájának munkatársa /// Urbanity játék: Vitázz, tervezz, alakítsd az iskolád! 

 

16:50 – 17:00 kérdések köre / Q&A 

 

Regisztráció: AddEvent 

A konferencián magyar és angol nyelvű előadások vegyesen szerepelnek. 

Event information

Date: 31/03/2025
Location: MOME Auditorium

More events

2025.04.01
18:30 - 20:30

‘Reclaiming the City for Children’ is the topic of the next Architectural Matters conference, exploring how cities can be designed with children’s needs in mind, and what happens when urban planning focuses on the youngest residents.
2025.04.03
13:00 - 16:00

The Future Potential Observatory is organising its sixth international workshop. At the event, FPO researchers will present their findings and discuss future research directions. This workshop will focus on two projects: Future Potentials  and Geopolitical Frontiers. 
2025.04.04
14:00 - 17:00

The MOME Doctoral School warmly invites everyone to art historian, curator, and art writer Beáta Istvánkó’s doctoral defence.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121