Döntéshozói helyzetet szimuláló játék nyerte a ComplexityJamet

A MOME koordinációjában május 29. és június 5. között első alkalommal megrendezett nemzetközi online játékfejlesztő esemény témája a koronavírus járvány kapcsán kialakult hírdömping és a fake news jelensége volt. A június 13-ai díjátadóval záruló ComplexityJam fődíját a Temp in Charge című játék nyerte.

Az Európai Unió által finanszírozott Interactive Digital Narratives for Complexity Representations (INDCOR) projekt keretében létrejött ComplexityJam fókuszában a pandémia, az álhírek terjedése és a kritikus információfeldolgozás állt. Több magyar, köztük MOME alumni diákok is részt vettek annak a 11 játéknak a fejlesztésében, melyek az online játékfejlesztő verseny keretében születtek. A versenyre 12 országból közel 80 versenyző jelentkezett, köztük 14 csapat és 15 egyéniben induló amatőr fejlesztő. A játékok a döntéshozó pozíció felelősségi körével, a kritikus információkezelés, a távolságtartás és a sikeres kooperáció témáival foglalkoztak. 

A játékok között található point-and-click alapú kalandjáték, számos newsgames, amelyek a hírek hitelességével és annak ellenőrizhetőségével foglalkoznak játékos és ironikus módon; ugyanakkor született olyan szöveg alapú interaktív narratíván alapuló játék is, amelyben a felhasználó külső szempontból figyelheti a társadalom által gerjesztett hírdömpinget. A verseny június 13-i eredményhirdető eseménye keretében virtuálisan átadták a verseny fődíját: részvételi lehetőséget az INDCOR 2021 márciusi találkozóján, ahol a nyertes csapat prezentálhatja az esemény keretében fejlesztett projektjét. A ComplexityJam fődíját a TEMP IN CHARGE című játék nyerte.  A Temp in Charge egy képzeletbeli országban, Palombiában játszódik, ahol magát az elnököt helyettesítjük beugró gyakornokként. Egy hétre át kell vennünk a kormányzás terheit, és olyan kérdésekben kell döntéseket hoznunk, mint a világméretű járvány és az országot sújtó gazdasági következmények kezelése. Pánikra azonban semmi ok, segít az EasyGuv 6000 applikáció, amelynek segítségével a kormányzás sosem volt még ennyire egyszerű... vagy mégsem? A Temp In Charge alkotói: Resul Alıcı, Burak Karakas.A ComplexityJam különdíját, a Cologne Game Lab által felajánlott pénzdíjat a TRIAL DAY kapta. 

A Trial Day című játék főszereplőjeként újságíróként kell eligazodnunk új munkahelyünkön, de a szerkesztőségében a hírdömping mellett a Nagy Testvér figyelő szeme is nehezíti a döntést. A Trial Day alkotói: Eren Çaylak, Sid Chou, Glenn Curtis, Yiting Liu, Dimitra Mavrogonatou, Kirstin McLellan. A zsűri kiemelte továbbá az amerikai Georgia Institute of Technology hallgatói által fejlesztett ESSENTIAL WORKERS, a magyar TUTHKP csapat (Fábián Ágnes, Fehér Viktória, Kovács Ádám, Kovács Rebeka, Papp Miklós Levente, Rózsa Noémi és Szabó-Zichy Eszter) által készített RABID, valamint Olga Chatzifoti, Christina Chrysanthopoulou munkáját, a RAWRER című játékot is. Az Essential Workers olyan kooperatív, négyszemélyes csapatjáték, amelyben a játékosoknak egy közösség részeként kell átvészelniük a járványt, miközben a saját biztonságuk és a kollektíva érdekei között egyensúlyoznak. A magyar fejlesztők által kitalált, Rabid című kalandjátékban egy állatokkal benépesített városka polgármestereként alaposan meg kell fontolnunk, milyen forrásoknak hiszünk, hiszen a közösség életét befolyásoló döntéseket kell hoznunk. A Rawrer a dinoszauruszok Twittere, ahol a dínókolónia tagjai tweetekben osztják meg egymással a helyi vulkánkatasztrófáról szóló híreket. A játék célja, hogy megtanuljunk különbséget tenni hírek és álhírek között, és rálássunk arra, hogy az információk megosztásának  milyen hatalmas szerepe van a társadalmi összefogásban.

TOVÁBBI JÁTÉKOK

A Grocery Gopher Prototype című játék felteszi a kérdést: hogyan vásároljunk be anélkül, hogy elkapjuk a vírust egy olyan helyzetben, ahol az emberek, a bevásárlólista tételei és a pénz is veszélyforrást jelenthetnek? Szintén a távolságtartás problematikáját járja körül a Social Distancing - A Crash Course, melynek főhőse, Bob éppen reggeli sétára indul, de az utcák zsúfoltak. Beszélgethet a többiekkel, de mérlegelnie kell a kapott információk súlyát, mert könnyen megvezethetik. A Histheory segítségével alternatív ideológiai forgatókönyveket gyárthatunk a régmúlt és az aktuálpolitika eseményei alapján, miközben próbára tesszük a logikánkat, empatikus és kritikus gondolkodásra való képességünket. A Carbon Copy rövid, kérdőív alapú játék, amely a COVID-19 járvánnyal  kapcsolatos információk közötti eligazodást segíti. Létezik objektív igazság vagy nem minden az, aminek látszik?

Az Ares 2036 narratív játék, melyben egy Mars-expedíció során a Phoenix 2  űrhajó legénységeként elveszítjük a kapcsolatot a földi irányítással és magukra maradnak az elektromos viharban. A bizonytalan információkon alapuló helyzetben a különböző érdekek és tényezők mentén változó adatok nagyban befolyásolják az expedíció sikerességét. Az X-Human című játékban egy földönkívüli régész szemszögéből vizsgálhatjuk az emberiség hírdömpingre, információáradatra adott válaszát. A cél egy interaktív narratíva megalkotása, amelyben a játék és a valóság elemei keverednek. 

ZSŰRI

Az esemény ötfős nemzetközi zsűrije olyan neves szakemberekből állt, mint Janet Murray (Georgia Institute of Technology, US), Lindsay Grace (University of Miami, US), Józsa Szabolcs (Nemesys Games, HU), Odile Limpach (Cologne Game Lab, DE) és Simon Meek (The Secret Experiment, UK). Az elkészült alkotásokat a zsűri abból a szempontból is vizsgálta, hogyan tudták a játék célját és a “Surviving the Infodemic” komplex problémának egy-egy részét - a hatását, kiindulópontjait, miértjeit (pl. politikai okok, az emberek reakciója, terjedésének módozatai)  - bemutatni, illetve hogy mennyire tudtak kiegyensúlyozott játékélményt átadni a játékosnak. Az angol nyelvű játékok az itch.io felületén érhetők el: https://itch.io/jam/complexityjam

Ezzel egyidőben a MOME Innovációs Központ Kreatív Technológia HUB-jának kutatói is bemutatják az első általuk fejlesztett Sombrero című játékot, amely a vírus elleni harcot mutatja be könnyed és humoros módon, a pixeljátékok hangulatát megidézve. A kutatócsoport további játékokat is fejleszt, amelyeket 2020 ősz folyamán mutatnak majd be a http://games.mome.hu oldalán. A ComplexityJam kezdeményezője az Európai Unió által finanszírozott INDCOR (Interactive Digital Narratives for Complexity Representations) projekt, melynek a MOME 2019 augusztusa óta tagja. Az online verseny  főkoordinátora Hartmut Koenitz, az Amsterdam University tanára. A MOME részéről Bakk Ágnes Karolina, az Innovációs Központ kutatója koordinálta a projektet.

A ComplexityJam támogatója az NKFIH, és a H2020 program keretében a COST Action.

Publikálva: 2020-06-18 09:26:00