Hírek

Szűrők

A Q&Alumni sorozat első epizódjának vendége Tőkés Anna, MOME Animáció szakos alumna, aki nemrég Az Utolsó Dobás című diplomafilmjével szerepelt az Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon. A videóból többek között kiderül, hogyan emlékszik vissza az egyetemi éveire, milyen projektekben vett részt a MOME-n, és még a sütési tudományába is bepillantást nyerhetünk.

Hogyan lehet jobban kihasználni a tömegközlekedési infrastruktúrát, milyen lenne az igazán gyors életmentő eszköz, miként menthetjük meg a mezőgazdaságot méhek hiányában... formatervező hallgatóink válaszai a világ egyik legismertebb formatervezési versenyén, a Red Dot Award Design Concept kategóriájában értek el kiemelkedő eredményeket. A nemzetközi mezőnyben hét, a MOME Red Dot nevezési programjába bejutó mentorált projekt kapott elismerést, köztük diplomamunka és féléves egyetemi projekt is.

Az egyetem jelenéről, jövőjéről, az igazi MOME-identitásról és az álmokról is szó esett az idei diplomaosztón, amelyen nemcsak háromszázhúsz hallgató vehette át diplomáját, de új hagyományokkal is gazdagodott az egyetem legszebb ünnepe. Az eseménynek ezúttal a RaM-ArT Színház adott otthont, ahol az alapszakos és mesterszakos végzősök mellett rektori különdíjasokat, jubilálókat, valamint a Wartha-díj és az Etikus Építészeti Viselkedés Díj kitüntetettjeit is köszöntték. Ilyen volt a MOME Diplomaosztója 2025–ben!

Demeczky Nóra neve sok helyről lehet ismerős a design világából, nem csak a MOME polgárságának. A 2015-ben tervezőgrafikusként végzett alumna a méltán ismert DE_FORM designügynökség társalapítója, munkáikkal pedig lépten-nyomon találkozhat az ember a Magyar Tudományos Akadémiától kezdve az Inota Fesztiválon keresztül a Light Art Museumig. A MOME-n is lehet látni Nóra kéznyomát, egy ideig tanított is egyetemünkön, több egyetemi kommunikációs projekten dolgozott már, de vissza-visszajár azóta is különböző előadásokra és közösségi eseményekre. Most nekünk egyebek közt arról mesélt, hogy milyenek voltak az egyetemi évei, milyen életre szóló kapcsolatokat kötött, illetve arról is, hogy kivel kollaborálna szívesen, vagy éppen hogy min dolgoznak most a DE_FORM-mal.

A Q&Alumni sorozatunk első írásos interjújában Harsány Patrícia 2021-es Fémművesség MA-alumna mesélt nekünk a MOME-n töltött éveiről: az egyetemi közösségről, a mindig izgalmas kolis élményekről, a kollaboratív projektekről. Az ékszertervező azóta is aktívan vesz részt a szakmában és a MOME életében is, Milánótól a Zugligeti útig zajlanak projektjei. Ezekről a munkákról is beszámolt Patrícia.

Magyarország volt a díszvendége, a MOME Anim pedig kiemelt szereplője a világ egyik legrangosabb animációs eseményének, a júniusi 8–14. között megrendezett Annecyi Nemzetközi Animációs Filmfesztiválnak és a MIFA szakmai vásárnak. Az egyetem sokszínű animációs közössége hallgatói alkotásokkal, filmtervekkel, installációkkal és szakmai előadásokkal képviselte világszínvonalú oktatását.

Újabb mérföldkőhöz érkezett a MOME ZERO program: ősztől új, hallgatók bevonásával tervezett komposztáló segíti a fenntarthatóbb hulladékgazdálkodást a MOME Campuson. A komposztáló szervesen kapcsolódik a szintén ősszel induló közösségi kerthez, nem csupán egy tárgy vagy rendszer, hanem tanulási tér, amelyben hallgatók, oktatók és munkatársak közösen dolgoztak a zöldhulladék hasznosításán.

A 2025-ben tizenharmadik alkalommal megrendezett Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál Magyarország egyetlen Oscar-kvalifikáló fesztiválja, amely a kortárs magyar animáció kiemelkedő platformjaként is ismert. Számos, a MOME Anim műhelyéből kikerült alkotó filmje mutatkozott már be itt, például Buda Flóra Anna 27 című Arany Pálma díjas műve vagy Turai Balázs Amok című alkotása, amely Annecyban Kristály-díjat és a szarajevói filmfesztiválon Szarajevó Szíve díjat is nyert. Az idei legjobb magyar animációs film díját is alumna nyerte: Sárdi Katalin Üvegház című diplomafilmje kapta az elismerést.

Mi a cukiság tudományos háttere, hogyan lehet újragondolni a budapesti lomtalanítást, vagy akár egy gyümölcsaszalót, miként kapcsolódhatunk újra a természethez, és fontos-e tárolni a rengeteg ma rögzített adatot? A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) 2025-ös mestermunkái idén négy nagy tématerületen bontakoznak ki, a design és a művészet eszközeivel körbejárva a klímaválság, a társadalmi innováció, a méltó gondoskodás – egészségügyi ellátás, a gyorsuló idő – kulturálisörökség-kezelés egy-egy kérdését.

Túlélőfelszerelés, vízmentes ruhatisztítás, lebegő városok és egy 3D nyomtatott bogárgép is szerepel annak a tíz csapatnak a munkája között, amelyek a 2025-ös Ugrás a jövőbe! pályázat döntőjébe jutottak. Ők máris elkezdhetik mentoraikkal a projektjeik továbbfejlesztését, erre bő három hetük van a fináléig, amely június 25-én lesz a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem számos hallgatója, munkatársa érkezett fontos szakmai mérföldkőhöz: őket és a jelenlévőket a 2025-ös Tavaszi címátadó ünnepségen Kovács Csaba megbízott rektor és Szalontai Ábel, a Doktori Iskola vezetője köszöntötte. Az elmúlt félév során doktori fokozatot szerzett Dobos Bence László, Fátyol Viola, Fiáth Henrietta, Glaser Katalin, Hartmann Gergely, Kőszeghy Flóra, Novák Piroska, Pais Panni és Póczos Valéria. Címzetes mesteroktatói címet vehet át Nagy Erzsébet, egyetemünk textil szakának elkötelezett és elismert szakoktatója.

Akár a közösségi jövőépítés vizuális metaforája is lehetne a MOME 2025-ös diplomaarculata. Hagyomány, hogy a MOME-diploma vizuális identitását, kezdve a grafikai arculattól az alapszakos és mesterszakos hallgatók portréfotózásáig, hallgatók készítik, a koncepciót pályázati úton válaszja ki az egyetem munkatársaiból álló szakmai zsűri. Az évről évre megújuló arculat fontos korlenyomat.