A Public Art helye a művészeti felsőoktatásban

Dátum: 2023.01.01
Egyetemünk izgalmas, a köztéri művészet gyakorlataival, oktatásával foglalkozó kutatási projekt, a PARTGO nemzetközi partnere volt. A MOME első Erasmus+ stratégiai partnerségi projektjében az elmúlt három év alatt a finn Turku University of Applied Sciences (TUAS), az ír National College of Art and Design (NCAD) és az észt Estonian Academy of Arts (EKA) felsőoktatási intézményekkel fejlesztett olyan oktatási módszertant, melynek segítségével a public art területe bevonható az európai művészeti képzésbe.

A decemberi záróeseményhez kapcsolódóan a MOME Media Design szakán az elmúlt években készült hallgatói public art munkákból láthattunk pop-up kiállítást. 

A Public Art keretében a nyilvánosság bevonásával a városi szövetbe ágyazott köztéren megjelenő művek jönnek létre, melyek jelentősége kiemelkedő a párbeszéd, a demokrácia megőrzése szempontjából.  

A stratégiai együttműködés célja az volt, hogy Európa szerte feltérképezzék a public art oktatásának jelenét, lehetőségeit, jó gyakorlatait, és egy új, átfogó koncepció mentén olyan módszertant dolgozzanak ki, mellyel ennek a művészeti területnek erősödhet a jelenléte a művészeti egyetemi tantervekben. A közös munka lehetővé tette a terület alkotási folyamatainak tanulmányozását, annak integrálását a résztvevő felsőoktatási intézmények tantervébe, új modulok kidolgozásán keresztül, illetve az eredmények folyamatos megosztását, így hozzájárulva ahhoz, hogy a jövőben az intézmények rugalmasabban használhassák ki a public artban rejlő sokrétű oktatási potenciált.  

 

☞ PARTGO projekt oldal: https://mome.hu/hu/nemzetkozi-egyuttmukodesek-partgo

Már a projekt futamideje alatt is számos új köztéri művészethez kapcsolódó munka jött létre, melyeket a december elején A Public Art helye a művészeti felsőoktatásban címmel rendezett nemzetközi projektzáró és tudásmegosztó eseményen a kutatási eredményeket Bényei Judit, Illés Anikó (Elméleti Intézet, Design- és Vizuálisművészet-tanár szak) és Szerencsés Rita (Innovációs Központ) mutatta be, az oktatási fejlesztéseket pedig Erhardt Miklós (Média Design szak) prezentálta.  

A Köztes helyzetek / Public Situations című kiállításon olyan hallgatói munkákat, terveket mutatott be a Media Design szak az elmúlt évtized hallgatói munkáiból, amelyeket a szimbolikusan és fizikailag telített, egyre inkább felügyelt, ugyanakkor egyre inkább felbolydult városi köztér inspirált. 

A régebbi munkák mellett láthatók voltak a hallgatók Ferencvárosi Public Art pályázatra készített Szférikus történetek című, helytörténeti sétákra, interjúkra, önálló kutatásra épülő, immerzív, audiovizuális tartalmakból álló alkotásai, melyeket a látogatók 2022 tavaszán a Ferenc téren okostelefonnal vagy VR szemüveggel tekinthették meg. A résztvevő hallgatók Csenki Csongor, Kis Boglárka, Csillik Martina, Demeter Debóra, Pálinkás-Szűcs Emili, Horváth Adrienn, Polónyi-Gyuricza Krisztián, Székely Ákos, Vészi Sámuel voltak. 

Pataki Zsolt, alumnus A Z-generáció emlékműve című emlékműterve is a kiállításon mutatkozott be. Az interaktív installáció a generáció intenzív információcseréjét állítja a középpontba tapintható és körbejárható adatvizualizációs szobor formájában. A terv szerint a látogatók szabadon folytathatják a szerkezet gyarapítását saját gondolatokkal, emlékekkel. A résztvevők által megjelölt modulok véletlenszerű építkezése így hozza létre tehát a folyamatosan bővülő emlékhalmazt. 

A záróeseményen sor került egy szakmai kerekasztal beszélgetésre a magyarországi társintézmények képviselőivel, melynek résztvevői Csoszó Gabriella, ELTE; Mélyi József, MKE; Sugár János, MKE; Erhardt Miklós, MOME voltak, de eljött a finn konzorciumvezető, Taina Eravaara is. A stratégiai partnerségi projekt koordinálását és a záróesemény szervezését Falvai Györgyi végezte. 

A projekthez kapcsolódó honlap a téma iránt érdeklődők számára fontos kutatási eredményeket, tanulmányokat tesz elérhetővé. Itt olvasható a Public Art az európai művészeti felsőoktatásban című tanulmány, melyet Bényei Judit Design- és vizuálisművészet-tanár MA szakvezető, egyetemi docens, Illés Anikó MA Szakfelelős, egyetemi docens és Szerencsés Rita, az Innovációs Központ kutatója készítettek. The Vicissitudes of Monumentality címmel Erhardt Miklós Média design BA szakfelelős esszéje is elérhető a számos más érdekes projekt publikáció, többek közt a pilot kurzusok (intenzív workshopok) leírásai mellett. A stratégiai partnerségi projekt koordinálását és a záróesemény szervezését Falvai Györgyi, a MOME Nemzetköziesítésének vezető koordinátora végezte.

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) által meghatározott etikai alapelvek rögzítik, hogy kiemelt figyelmet fordítunk az egyetemi polgárok emberi méltóságának, testi-lelki biztonságának, becsületének megőrzésére és megerősítésére, személyhez fűződő jogaik tiszteletben tartására.
Kimagasló eredménnyel zárult a MOME Tervezőgrafika szak szereplése az idei RGB Kreatív Design Awardon: hallgatóink a Talent kategóriában tíz RED, azaz arany, hét BLUE, azaz ezüst és hat GREEN, azaz bronz minősítést szereztek, egy pályamunka a Koncepció kategória döntősei közé jutott. A Pro kategóriában Herbszt László, az Illusztráció szakirány oktatója RED minősítést kapott. Az RGB-díj a hazai vizuális kommunikáció kiemelkedő megoldásait értékeli, a grafikai minőség, a márkaépítés és a médiadesign legjobb példáira irányítva a figyelmet.
A rangos Learning Technologies Awards 2025 versenyen a MOME és a Telekom együttműködése a „Best use of blended learning – commercial sector” kategória legjobbja lett, a díjakat nagyszabású gálaest keretében adták át november 12-én. A Data Experiment nevű, 2024-ben fejlesztett alternatív képzési program arra a kérdésre keresett választ, hogy miként lehet az absztrakt adatot személyes és elmélyült tanulási élménnyé alakítani.