A Public Art helye a művészeti felsőoktatásban

Dátum: 2023.01.01
Egyetemünk izgalmas, a köztéri művészet gyakorlataival, oktatásával foglalkozó kutatási projekt, a PARTGO nemzetközi partnere volt. A MOME első Erasmus+ stratégiai partnerségi projektjében az elmúlt három év alatt a finn Turku University of Applied Sciences (TUAS), az ír National College of Art and Design (NCAD) és az észt Estonian Academy of Arts (EKA) felsőoktatási intézményekkel fejlesztett olyan oktatási módszertant, melynek segítségével a public art területe bevonható az európai művészeti képzésbe.

A decemberi záróeseményhez kapcsolódóan a MOME Media Design szakán az elmúlt években készült hallgatói public art munkákból láthattunk pop-up kiállítást. 

A Public Art keretében a nyilvánosság bevonásával a városi szövetbe ágyazott köztéren megjelenő művek jönnek létre, melyek jelentősége kiemelkedő a párbeszéd, a demokrácia megőrzése szempontjából.  

A stratégiai együttműködés célja az volt, hogy Európa szerte feltérképezzék a public art oktatásának jelenét, lehetőségeit, jó gyakorlatait, és egy új, átfogó koncepció mentén olyan módszertant dolgozzanak ki, mellyel ennek a művészeti területnek erősödhet a jelenléte a művészeti egyetemi tantervekben. A közös munka lehetővé tette a terület alkotási folyamatainak tanulmányozását, annak integrálását a résztvevő felsőoktatási intézmények tantervébe, új modulok kidolgozásán keresztül, illetve az eredmények folyamatos megosztását, így hozzájárulva ahhoz, hogy a jövőben az intézmények rugalmasabban használhassák ki a public artban rejlő sokrétű oktatási potenciált.  

 

☞ PARTGO projekt oldal: https://mome.hu/hu/nemzetkozi-egyuttmukodesek-partgo

Már a projekt futamideje alatt is számos új köztéri művészethez kapcsolódó munka jött létre, melyeket a december elején A Public Art helye a művészeti felsőoktatásban címmel rendezett nemzetközi projektzáró és tudásmegosztó eseményen a kutatási eredményeket Bényei Judit, Illés Anikó (Elméleti Intézet, Design- és Vizuálisművészet-tanár szak) és Szerencsés Rita (Innovációs Központ) mutatta be, az oktatási fejlesztéseket pedig Erhardt Miklós (Média Design szak) prezentálta.  

A Köztes helyzetek / Public Situations című kiállításon olyan hallgatói munkákat, terveket mutatott be a Media Design szak az elmúlt évtized hallgatói munkáiból, amelyeket a szimbolikusan és fizikailag telített, egyre inkább felügyelt, ugyanakkor egyre inkább felbolydult városi köztér inspirált. 

A régebbi munkák mellett láthatók voltak a hallgatók Ferencvárosi Public Art pályázatra készített Szférikus történetek című, helytörténeti sétákra, interjúkra, önálló kutatásra épülő, immerzív, audiovizuális tartalmakból álló alkotásai, melyeket a látogatók 2022 tavaszán a Ferenc téren okostelefonnal vagy VR szemüveggel tekinthették meg. A résztvevő hallgatók Csenki Csongor, Kis Boglárka, Csillik Martina, Demeter Debóra, Pálinkás-Szűcs Emili, Horváth Adrienn, Polónyi-Gyuricza Krisztián, Székely Ákos, Vészi Sámuel voltak. 

Pataki Zsolt, alumnus A Z-generáció emlékműve című emlékműterve is a kiállításon mutatkozott be. Az interaktív installáció a generáció intenzív információcseréjét állítja a középpontba tapintható és körbejárható adatvizualizációs szobor formájában. A terv szerint a látogatók szabadon folytathatják a szerkezet gyarapítását saját gondolatokkal, emlékekkel. A résztvevők által megjelölt modulok véletlenszerű építkezése így hozza létre tehát a folyamatosan bővülő emlékhalmazt. 

A záróeseményen sor került egy szakmai kerekasztal beszélgetésre a magyarországi társintézmények képviselőivel, melynek résztvevői Csoszó Gabriella, ELTE; Mélyi József, MKE; Sugár János, MKE; Erhardt Miklós, MOME voltak, de eljött a finn konzorciumvezető, Taina Eravaara is. A stratégiai partnerségi projekt koordinálását és a záróesemény szervezését Falvai Györgyi végezte. 

A projekthez kapcsolódó honlap a téma iránt érdeklődők számára fontos kutatási eredményeket, tanulmányokat tesz elérhetővé. Itt olvasható a Public Art az európai művészeti felsőoktatásban című tanulmány, melyet Bényei Judit Design- és vizuálisművészet-tanár MA szakvezető, egyetemi docens, Illés Anikó MA Szakfelelős, egyetemi docens és Szerencsés Rita, az Innovációs Központ kutatója készítettek. The Vicissitudes of Monumentality címmel Erhardt Miklós Média design BA szakfelelős esszéje is elérhető a számos más érdekes projekt publikáció, többek közt a pilot kurzusok (intenzív workshopok) leírásai mellett. A stratégiai partnerségi projekt koordinálását és a záróesemény szervezését Falvai Györgyi, a MOME Nemzetköziesítésének vezető koordinátora végezte.

További hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre jelentkezni nem csupán egy képzési forma melletti döntést jelent, sokak számára hosszú ideje dédelgetett álom, szakmai és alkotói célkitűzés. Éppen ezért a felvételi eredmény elmaradása csalódás lehet, különösen akkor, ha csak néhány pont választotta el a jelentkezőt a bekerüléstől... A folytatásra több lehetőség is van, nem muszáj feladni. A MOME oktatási ökoszisztémájában számos olyan alternatív útvonal létezik, amely segít újratervezni, továbblépni, akár frissen érettségizettként, akár már diplomásként.

Hat, a MOME Tiéd a Holnap – a jövő kreatív tehetségeiért 2025 ösztöndíjprogramjában résztvevő diák a MOME alapképzéseire, hárman pedig a Szegedi Tudományegyetemre, az Óbudai Egyetemre és a Magyar Képzőművészeti Egyetemre nyertek felvételt a program diákjai közül. A számok önmagukért beszélnek: a ‘23–ban indított ösztöndíjprogram második évfolyama valódi segítséget kapott a pályakezdéshez, középiskolásokból egyetemi hallgatókká váltak.