Elhunyt Kádasi Éva keramikusművész

Date:
Kádasi Éva 1979 őszétől a MIF (ma MOME) kerámia szakán tanított, mint szakoktató, tanársegéd (1985), adjunktus (1987), majd docens (2000), a Szilikát Tanszék vezetője (1999–2006), illetve a kerámia szak szakfelelőse volt nyugdíjazásáig (2017).

Baja, 1953. szeptember 11. – Göd, 2022. október 8.

A kerámiakészítést Szegeden a Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskolában tanulta Fekete János keramikustól (1968–1972), majd Mezőtúron a Fazekasok Népművészeti Szövetkezetében kerámia-készítő szakmunkásvizsgát tett (1972–1974). Tanulmányait a Magyar Iparművészeti Főiskola kerámia szakán Csekovszky Árpád növendékeként folytatta, ahol 1979-ben Gorka-díjjal diplomázott, majd ezt követően a Mesteriskola hallgatója lett. 1979 őszétől a MIF (ma Moholy-Nagy Művészeti Egyetem – MOME) kerámia szakán tanított, mint szakoktató, tanársegéd (1985), adjunktus (1987), majd docens (2000), a Szilikát Tanszék vezetője (1999–2006), illetve a kerámia szak szakfelelőse nyugdíjazásáig (2017).

A diploma után Gödön alakította ki műhelyét, ahol kisszériás kőedénykészleteket tervezett, kivitelezett és technológiai-műfaji kutatásokban vett részt: Kőcserép mázak (1979–1983); Mádi Ásványbánya anyagai (1980–1981); NKS ösztöndíjjal, a MKISZ (Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége) megbízásából Kőcserép technológia kis műhelyekben való alkalmazása (1983); Kortárs kerámiaművészet tendenciái, OTKA ösztöndíjjal (1986–1989). Kutatásainak eredményeit az autonóm, az építészeti kerámia és az edénytervezés területén alkalmazta.

1989-től 1996-ig a Kecskeméten működő Nemzetközi Kerámia Stúdió tanácsadója, 1990 és 1992 között megbízott igazgatója volt. 1993-tól a DeForma Csoport alapító tagjaként porcelánnal dolgozott. 1998 és 2001 között a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt.-nek tervezett formákat és dekormintákat, 2001-től 2007-ig a gyár Művészeti Tanácsának tagja.

2002-ben az International Academy of Ceramics (Genf) tagjává választották. 2007-től a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Művészeti szakbizottságának tagja.

2009 és 2010 között a MOME Szilikát Tanszékének történetét kutatta, és 2011-ben 100/50: 100 éves kerámia oktatás 50 éves üveg oktatás címen publikálta (MOME, Budapest, 2011). A kutatás eredményéből kiállítást is rendeztek az egyetem Ponton Galériájában 2011 novemberében.

2018-ban fél évet töltött alkotói ösztöndíjjal a Koreai Köztársaságban. 2019-ben részt vett a DeForma Csoport Pécsett rendezett szimpóziumán, a Zsolnay Negyedben. 2021-ben Remény 1. című munkájával szerepelt az újraindított pécsi Országos Kerámiaművészeti Biennálén.

 

Díjai:

Gorka-díj (diplomamunkáért), Magyar Iparművészeti Főiskola (1979)
7. és 8. Országos Kerámia Biennále, Pécs, Különdíj (1982, 1984)
Design Center díja (Lázár Zsuzsával közösen, 1986)
S.O.S. Falu Kerámia Pályázat, Kecskemét, Képző- és Iparművészeti Lektorátus díja (1990)
Gádor-díj (1997)
Hungarian Resident-díj (1997)
15. Országos Kerámia Biennále, Pécs, I. díj (1998)
Ferenczy Noémi-díj (2001)

Munkái közgyűjteményekben:

Nemzetközi Kerámia Stúdió Kerámia Gyűjteménye, Kecskemét
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Iparművészeti Múzeum, Budapest
DeForma Alapítvány Gyűjteménye, Pécs
Baranyai Alkotótelepek KHT, Siklós
FLICAM, FuLe International Ceramic Art Museums, Fuping, Shaanxi, Kína
Cheongsong Culture and Tourism Foundation, Cheongsong, Koreai Köztársaság

Borítókép: A közreadott fotó 2009-ben készült, amikor Kádasi Éva, Nagy Márta, Fusz György és Kungl György keramikusokkal három hónapot a kínai Fupingban alkothatott együtt.

More news

A Jövő Egyeteme a MOME fejlesztéséről és átfogó megújulásáról szól, ami az idei év egyik kiemelt fókuszpontja. Az elmúlt időszakban tizenkét munkacsoport dolgozott a programon, akik a Jövő Egyeteme Műhely vezetésével, az egyetem polgárainak széleskörű bevonásával megvalósították a MOME történetének legátfogóbb tervezési folyamatát és kidolgozták a 2023 decemberében a Szenátus által támogatott Jövő Egyeteme program, azaz a „Három Iskola modell” részletes implementációs tervét. Most pedig újabb mérföldkőhöz ért az egyetem. 2024. július 18-án tartott ülésén a MOME Szenátusa meggyőző többséggel és ellenszavazat nélkül támogatásáról biztosította a tervezetet, így tovább folytatódhat a közös munka annak érdekében, hogy jövő télen életbe léphessen az új struktúra, és a MOME Európa meghatározó design-felsőoktatási intézményévé váljon...

A világ egyik legrangosabb digitális művészeti fesztiváljára, az Ars Electronica 2024-re kapott meghívást egyetemünk. A nagy múltú fesztivál Campus-sorozatában minden évben bemutat egy-egy művészeti egyetemet; a kiállítást a linzi egyetemmel közösen szervezik – Linz főterén ezúttal a MOME hallgatói mutatkozhatnak be. Kárpáti Judit Eszter, Esteban de la Torre és Nagy Ágoston kurátorok az elmúlt évek kiemelkedő diplomamunkáiból válogattak.

Új szimbólummal bővült azoknak az emléktárgyaknak a köre, amelyeket a MOME közösségének a tagjai egyetemi pályafutásuk különböző mérföldköveit elhagyva vehetnek át. Az összetartozást erősítő új jelkép egy esztergálással, forgácsolással készült polírozott felületű bronztárgy, a koncepció alapja a MOME emblémájából kiemelt „O” betű. A Fülöp József rektor kezdeményezésére alkotott tárgyat Ádám Krisztián, a MOME mesteroktatója tervezte, és 2024-től valamennyi képzési szint végzősei vehetik át az oklevelükkel együtt.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121