Értékes művészeti archívumot ajándékozott a MOME az Iparművészeti Múzeumnak

Dátum: 2024.01.17
Többek között Schleich Vilmos és tanítványainak az 1910-es évekből származó reliefje is a része annak a 114 tételből álló Kerámia és Üveg Archívumnak, amelyet egyetemünk az Iparművészeti Múzeum kerámia- és üveggyűjteményének ajándékozott 2023 decemberében Budapesten. A MOME Jövő öröksége programjának keretében átadott tárgyak várhatóan a múzeum rekonstrukciója után az állandó kiállításban kaphatnak majd helyet.

Az ajándékozási szerződést az egyetem zugligeti úti campusán december 13-án Cselovszki Zoltán az IMM főigazgatója és Fülöp József rektor írta alá. A most átadott, több mint 100 évet átölelő archívum műtárgyjegyzékét 2017-ben állította össze, majd 2023-ban egészítette ki Novák Piroska oktatónk, az Iparművészet Múzeum főmuzeológusa. A gyűjtemény egyik legértékesebbje a fent említett tárgy, amely a MOME elődje, az Országos Magyar Királyi Iparművészeti Iskola kerámiaképzését 1911-ben elindító Schleich Vilmos és tanítványainak népművészeti motívumokkal díszített csempéiből összeálló relief. Emellett még számos kiemelkedő művész, így Garányiné Staindl Katalin, Majoros Hédy, Veress Miklós, Csekovszky Árpád, Németh János, Szekeres Károly, Lőrincz Győző, Fürtös György, Pázmándi Antal, Babos Pálma, Horváth Márton, Halász György, Smetana Ágnes, Sipos Balázs korai szilikát tárgyai is megtalálhatók az anyagban. Az Iparművészeti Múzeum kerámia- és üveggyűjteményébe ezzel az ajándékozással olyan felbecsülhetetlen történeti értéket képviselő, szilikát anyagú tárgyegyüttes – összesen 297 darab – került, amellyel a modern és kortárs magyar kerámia- és üvegművészet tendenciái a 20. század elejétől a 2010-es évekig reprezentatívan bemutathatóvá válnak.  

Mindkét közintézmény egyaránt fontosnak tartja megőrizni és bemutatni ezeket a korai hallgatói és diplomamunkákat, megfigyelni bennük a későbbi tervezői/művészi kézjegyek bontakozó, formálódó sajátosságait. A válogatásban szereplő művek egy-egy korszak jellemző és markáns lenyomatai, kordokumentum értékű tárgyi emlékei. Valamennyi alkotás a szakleltározást követően felkerül a múzeum online elérhető Gyűjteményi adatbázisába, amely a tanulmányi, kutatói és a köztájékoztatást szolgáló feladata mellett virtuális kiállításként is funkcionál.

A Jövő öröksége emlékezetprogramot Fülöp József rektor indította útjára 2022-ben, keretrendszert teremtve a múltról szóló dialógusnak, lehetőséget adva arra, hogy üzenetértékű alkotásokon keresztül kapcsolódhassunk az egyetem hagyományaihoz. A program lehetővé teszi a múlt, a jelen és a jövő örökségeként definiált értékrendünk megismerését, az ezzel való azonosulást. 

További hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.
Két elkötelezett oktató vehette át az idei Aurum Futuri díjat. A „Jövő aranya” elismerést idén German Kinga PhD művészettörténész, kurátor, oktató, valamint Schneider Ákos PhD designkultúra-kutató, esztéta kapta – mindketten olyan szakemberek, akik hisznek a design és a pedagógia jövőformáló hatásában, tevékenységük pedig a MOME falain is túlmutat. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem történetében harmadik alkalommal átadott kiválósági díjakkal az intézmény a legkiemelkedőbb oktatóit és kutatóit ismeri el, reflektorfénybe állítva a hallgatók mentorálásában, az oktatás megújításában és a kutatásban megvalósuló munkájuk értékteremtő erejét.
Hogyan támogathatja egy tér a közösségeket, hányféleképp lehet egy traumát a fotográfia segítségével képpé formálni? Miképpen vonhatunk be sérült embereket egyszerű tevékenységekbe, egy kis játékkal hogyan csökkenthetjük a kis elsősök szorongását? A válaszokat az ismét a MOME évnyitóján átadott Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj nyertesei mondják el munkáikkal: az idei válogatás egyszerre bizonyítja, hogy a design egy gondolkodásmód, amellyel esélyt teremthetünk, és amely nem nélkülözheti a kutatást és a kísérletezést sem.