FRUSKA: Design-workshop hátrányos helyzetű fiatal lányoknak a MOME-n

Dátum: 2022.05.30
Sikeresen zárult a FRUSKA, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Innovációs Központ (MOME IK) interdiszciplináris designképző és termékfejlesztő műhelyének első sorozata a Láthatatlan Tanodával együttműködésben. A program, mely az IK Social Design Hubjának megvalósításában jött létre, hétköznapi tárgyak tervezési és gyártási folyamatain keresztül segíti elő a hátrányos helyzetű fiatal nők társadalmi mobilitását.

A FRUSKA néven indult kutatási projekt és workshop-sorozat olyan 10–18 év közötti lányok számára teszi lehetővé a kreatív tanulást és a közös alkotást, akiknek ez a lehetőség máskülönben nem adott. A cél, hogy a résztvevők egyrészt technológiai, eszközhasználati tudásra tegyenek szert, másrészt a létrehozott tárgyak személyre szabásán keresztül megtapasztalják a döntés szabadságát és következményeit, ezáltal pedig képessé váljanak a tágabb környezetüket is alakítani.

Egy hátrányos helyzetű nőnek ma is különösen sok akadályt kell leküzdenie élete során, azonban a társadalmi helyzetéből adódó tanult tehetetlenség valamelyest még formálható adekvát tapasztalatok és élmények segítségével gyermek- és fiatalkorban” – mondta el Csernák Janka, a projekt vezető kutatója, a MOME IK Social Design Hubjának tagja. 

A FRUSKA workshopjain kiemelt fontosságot kap a támogató pedagógiai folyamat. A bevonó tervezésen és kölcsönös tanuláson alapuló programmal a lányok önbizalmát és önrendelkezését erősítik, hogy később az életben és a munkaerőpiacon is jobb esélyekkel indulhassanak.

A négy szakaszból felépülő sorozat első foglalkozásán a résztvevők a makettkészítés révén tanulhattak a tárgyalkotás alapjairól, míg második alkalommal egy tükörrel való munkán keresztül ismerhették meg jobban önmagukat. A május 19-ei záró eseményre való felkészülésként a saját tereikről gondolkodva készítettek terveket, melyek alapján végül ülőbútorokat készítettek és dekoráltak.

Jelenleg egy céges partnereknek szóló program kidolgozása zajlik. A vállalati résztvevők a workshopot már sikeresen befejező lányok mentori jelenléte révén egyszerre tanulnak egy hátrányos helyzetű fiataltól, miközben a közös alkotómunkán keresztül maguk is gyakorlati ismeretekkel gazdagodnak. A corporate workshopok megvalósításához a MOME IK jelenleg olyan partnercégeket keres, akiknek fontos a társadalmi felelősségvállalás és a női munkavállalók kiemelt támogatása.

(c) Moholy-Nagy Művészeti Egyetem.

--

A FRUSKA projektcsapatának a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Innovációs Központja (MOME IK) ad otthont, mely Közép-és Kelet-Európa egyik legnagyobb kreatív-innovációs központjaként design- és művészeti design kompetenciák felhasználásával a gazdasági, társadalmi és környezeti kihívásokra keres megoldásokat. A MOME IK Open Call címen 2021-ben először írta ki nyílt pályázatát, mellyel az egyetemi közösséget és a kapcsolódó szélesebb szakmai kört megszólítva emelte magasabb szintre kutatás-fejlesztési tevékenységét. A társadalmi és ökológiai felelősséget középpontba helyező projektek a fenntartható ipar, szociális design, jövő anyagai, interakció és immerzió, valamint az adat- és történetmesélés területeiről kerültek ki.

További hírek

Hogyan lehet a hagyományos népművészeti formakincset, az ehhez szorosan kötődő, archaikus kézműves technikákat és anyagokat újraértelmezni a kortárs design szemléletével? Erre a kérdésre ad különböző válaszokat az idén tízéves Future Traditions program, amely mára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Divat- és textiltervezés mesterszak képzésének meghatározó tartalmi elemévé vált. 2024-ben a program a Magyar–Török Kulturális Évad keretében zajlott, egy féléven át az isztambuli Marmara Egyetemmel dolgoztak együtt a MOME hallgatói, az itt született eredményeket pedig az isztambuli Magyar Kulturális Központban nyílt kiállításon mutatják be.

Ismét indul a CheckINN Revitalizátor ötletverseny, amelynek célja az elhagyatott vagy funkciójukat vesztett területek és épületek turisztikai célú újrahasznosítására vonatkozó ötletek díjazása.

A technológia, a művészet és az elméleti kutatás határterületeit vizsgálja az Immersive Beats: 360-degree music video joint hackathon, amelyet a MOME Média design szak és a koreai Chung-Ang University közösen szervez. A hatnapos eseményen magyar és dél-koreai hallgatók AI-eszközöket is felhasználva egyesítik a zenét, a mesterséges intelligenciát és az immerzív filmes technológiákat, hogy egyedi 360 fokos víziókat komponálva videóklipeket hozzanak létre. A projekt nemcsak kreatív kísérlet, de egy hosszú távú nemzetközi kapcsolat fontos állomása is.