FRUSKA: Design-workshop hátrányos helyzetű fiatal lányoknak a MOME-n

Date:
Sikeresen zárult a FRUSKA, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Innovációs Központ (MOME IK) interdiszciplináris designképző és termékfejlesztő műhelyének első sorozata a Láthatatlan Tanodával együttműködésben. A program, mely az IK Social Design Hubjának megvalósításában jött létre, hétköznapi tárgyak tervezési és gyártási folyamatain keresztül segíti elő a hátrányos helyzetű fiatal nők társadalmi mobilitását.

A FRUSKA néven indult kutatási projekt és workshop-sorozat olyan 10–18 év közötti lányok számára teszi lehetővé a kreatív tanulást és a közös alkotást, akiknek ez a lehetőség máskülönben nem adott. A cél, hogy a résztvevők egyrészt technológiai, eszközhasználati tudásra tegyenek szert, másrészt a létrehozott tárgyak személyre szabásán keresztül megtapasztalják a döntés szabadságát és következményeit, ezáltal pedig képessé váljanak a tágabb környezetüket is alakítani.

Egy hátrányos helyzetű nőnek ma is különösen sok akadályt kell leküzdenie élete során, azonban a társadalmi helyzetéből adódó tanult tehetetlenség valamelyest még formálható adekvát tapasztalatok és élmények segítségével gyermek- és fiatalkorban” – mondta el Csernák Janka, a projekt vezető kutatója, a MOME IK Social Design Hubjának tagja. 

A FRUSKA workshopjain kiemelt fontosságot kap a támogató pedagógiai folyamat. A bevonó tervezésen és kölcsönös tanuláson alapuló programmal a lányok önbizalmát és önrendelkezését erősítik, hogy később az életben és a munkaerőpiacon is jobb esélyekkel indulhassanak.

A négy szakaszból felépülő sorozat első foglalkozásán a résztvevők a makettkészítés révén tanulhattak a tárgyalkotás alapjairól, míg második alkalommal egy tükörrel való munkán keresztül ismerhették meg jobban önmagukat. A május 19-ei záró eseményre való felkészülésként a saját tereikről gondolkodva készítettek terveket, melyek alapján végül ülőbútorokat készítettek és dekoráltak.

Jelenleg egy céges partnereknek szóló program kidolgozása zajlik. A vállalati résztvevők a workshopot már sikeresen befejező lányok mentori jelenléte révén egyszerre tanulnak egy hátrányos helyzetű fiataltól, miközben a közös alkotómunkán keresztül maguk is gyakorlati ismeretekkel gazdagodnak. A corporate workshopok megvalósításához a MOME IK jelenleg olyan partnercégeket keres, akiknek fontos a társadalmi felelősségvállalás és a női munkavállalók kiemelt támogatása.

(c) Moholy-Nagy Művészeti Egyetem.

--

A FRUSKA projektcsapatának a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Innovációs Központja (MOME IK) ad otthont, mely Közép-és Kelet-Európa egyik legnagyobb kreatív-innovációs központjaként design- és művészeti design kompetenciák felhasználásával a gazdasági, társadalmi és környezeti kihívásokra keres megoldásokat. A MOME IK Open Call címen 2021-ben először írta ki nyílt pályázatát, mellyel az egyetemi közösséget és a kapcsolódó szélesebb szakmai kört megszólítva emelte magasabb szintre kutatás-fejlesztési tevékenységét. A társadalmi és ökológiai felelősséget középpontba helyező projektek a fenntartható ipar, szociális design, jövő anyagai, interakció és immerzió, valamint az adat- és történetmesélés területeiről kerültek ki.

More news

A MOME és a Neumann János Egyetem közös fejlesztésű járműve forradalmasíthatja a városi áruszállítást - Hidrogénnel és napenergiával működő járművet mutatott be a dubaji klímacsúcson a Moholy Nagy Művészeti Egyetem (MOME) és a Neumann János Egyetem. A két egyetem kollaborációjában készült három kerekű, multifunkcionális szállító járművet december 1-én láthatta először a nagyközönség az ENSZ COP28 klímacsúcson. A prototípus egyenesen a fejlesztők keze alól, a műhelyből utazott Dubajba.

Hogyan tanulhatunk a MOME-en tíz, vagy éppen húsz év múlva? Milyen képzésekkel, kurzusokkal maradhat az egyetem naprakész, és adhat hiteles válaszokat a jövő társadalmi, piaci és hallgatói igényeire? A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány a modellváltás részeként kérte fel az egyetem közösségét, hogy dolgozza ki az intézmény új korszakához, nemzetközi ambícióihoz illeszkedő, 21. századi képzési modellt, azaz a "Jövő Egyeteme 2025-2045" programot. A MOME december eleji szenátusi ülésén a programot tartózkodás és ellenszavazat nélkül, százszázalékos szavazataránnyal biztosította támogatásáról az egyetem szenátusa - ilyen támogatottságú reformra még sosem volt példa az intézmény történetében.

Fülöp József, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem rektorának köszöntőjével vehette át a 17. Moholy-Nagy-díjat Gazdag Gyula filmrendező, forgatókönyvíró a University of California, Los Angeles (UCLA) Film, Televízió és Digitális Média Tanszékének emeritus professora, a Sundance Filmmakers Lab művészeti vezetője.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121