Hátrányos helyzetű gyerekeknek tartott nyári egyetemet a MOME és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat

Dátum: 2022.07.21
A kreatív kompetenciafejlesztéssel egybekötött programot július 11. és 17. között tartották Zalakomárban, ahol a gyerekek MOME-s hallgatók és oktatók részvétele mellett workshopokon, közös alkotáson keresztül ismerkedhettek a designgondolkodással és a design eszközeivel.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Innovációs Központ (MOME IK) Social Design Hubja és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat (MMSZ) szervezésében egy héten át tanulhattak a Jelenlét Programban résztvevő zalakomári gyerekek a bútortervezés, a stop motion animáció és a média design alkotói folyamatairól. A 12-17 éves fiatalokat a tervezési és kivitelezési feladatokba egyaránt bevonták, a projekteket is közösen, a helyi problémák feltárása mentén találták ki. A nyári egyetem során huszonöten három csoportban, három különböző projekten dolgoztak együtt a MOME, valamint a svájci Hochschule Luzern (HSLU) iskola hallgatóival és oktatóival. 


A gyerekek felzárkóztatásának elősegítése mellett az együttműködés célja volt, hogy a MOME-s hallgatók is megismerjék a Szeretetszolgálat munkáját, és a hátrányos helyzetű közösségek szempontjait figyelembe véve hozzanak létre saját alkotásokat. „Nagyon fontos, hogy a hallgatóink olyan felelős alkotókká váljanak, akik kézzel fogható, tapasztalati tudással rendelkeznek az őket körülvevő világról. (…) A design lehet társadalmilag érzékeny, lehet egy eszköz arra, hogy társadalmi problémákon segítsünk” – mondta el a projekt kapcsán annak vezetője, Fehér Bori DLA építész, a MOME IK Social Design Hub vezető kutatója. 


A workshopok eredményeként két építmény valósult meg: a hintaként és árnyékolóként is funkcionáló közösségi tér Bodóczky Antal média designer, a MOME oktatója irányításával épült meg, és napenergia és szélkerék használatával mobil töltőállomásként segíti a helyiek életét, míg Csernák Janka tárgytervező, a MOME IK Social Design Hub kutatójának vezetésével egy elvonulásra és beszélgetésre alkalmas zugot hoztak létre a Jelenlét Ház udvarán. Ezen felül egy stop motion animációs klip is készült Huszár Dániel animációs rendező, a MOME oktatója és Maja Gehrig animációs tervezőművész útmutatásával: a helyi pajtában felvett klip a gyerekek rajzaiból és szereplésével, a legmodernebb technológiák alkalmazásával készült el. 


A MOME és az MMSZ 2021. óta fennálló stratégiai partnersége azt szeretné elősegíteni, hogy a szociális design és a designgondolkodás eszközei adaptálható formában elérhetők legyenek a hátrányos helyzetű fiatalok számára, ezzel is javítva az életminőségüket, hosszú távon pedig a résztvevő települések foglalkoztatottságát. A nyári egyetem egy több éves, terepmunka alapú design kutatási projekt részeként valósult meg, amely arra keresi a választ, hogy a design és a művészet eszközrendszerével milyen módon lehetne fejleszteni hátrányos helyzetű gyerekek kreatív kompetenciáit. 

További hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre jelentkezni nem csupán egy képzési forma melletti döntést jelent, sokak számára hosszú ideje dédelgetett álom, szakmai és alkotói célkitűzés. Éppen ezért a felvételi eredmény elmaradása csalódás lehet, különösen akkor, ha csak néhány pont választotta el a jelentkezőt a bekerüléstől... A folytatásra több lehetőség is van, nem muszáj feladni. A MOME oktatási ökoszisztémájában számos olyan alternatív útvonal létezik, amely segít újratervezni, továbblépni, akár frissen érettségizettként, akár már diplomásként.

Hat, a MOME Tiéd a Holnap – a jövő kreatív tehetségeiért 2025 ösztöndíjprogramjában résztvevő diák a MOME alapképzéseire, hárman pedig a Szegedi Tudományegyetemre, az Óbudai Egyetemre és a Magyar Képzőművészeti Egyetemre nyertek felvételt a program diákjai közül. A számok önmagukért beszélnek: a ‘23–ban indított ösztöndíjprogram második évfolyama valódi segítséget kapott a pályakezdéshez, középiskolásokból egyetemi hallgatókká váltak.