Hátrányos helyzetű gyerekeknek tartott nyári egyetemet a MOME és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat

Dátum: 2022.07.21
A kreatív kompetenciafejlesztéssel egybekötött programot július 11. és 17. között tartották Zalakomárban, ahol a gyerekek MOME-s hallgatók és oktatók részvétele mellett workshopokon, közös alkotáson keresztül ismerkedhettek a designgondolkodással és a design eszközeivel.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Innovációs Központ (MOME IK) Social Design Hubja és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat (MMSZ) szervezésében egy héten át tanulhattak a Jelenlét Programban résztvevő zalakomári gyerekek a bútortervezés, a stop motion animáció és a média design alkotói folyamatairól. A 12-17 éves fiatalokat a tervezési és kivitelezési feladatokba egyaránt bevonták, a projekteket is közösen, a helyi problémák feltárása mentén találták ki. A nyári egyetem során huszonöten három csoportban, három különböző projekten dolgoztak együtt a MOME, valamint a svájci Hochschule Luzern (HSLU) iskola hallgatóival és oktatóival. 


A gyerekek felzárkóztatásának elősegítése mellett az együttműködés célja volt, hogy a MOME-s hallgatók is megismerjék a Szeretetszolgálat munkáját, és a hátrányos helyzetű közösségek szempontjait figyelembe véve hozzanak létre saját alkotásokat. „Nagyon fontos, hogy a hallgatóink olyan felelős alkotókká váljanak, akik kézzel fogható, tapasztalati tudással rendelkeznek az őket körülvevő világról. (…) A design lehet társadalmilag érzékeny, lehet egy eszköz arra, hogy társadalmi problémákon segítsünk” – mondta el a projekt kapcsán annak vezetője, Fehér Bori DLA építész, a MOME IK Social Design Hub vezető kutatója. 


A workshopok eredményeként két építmény valósult meg: a hintaként és árnyékolóként is funkcionáló közösségi tér Bodóczky Antal média designer, a MOME oktatója irányításával épült meg, és napenergia és szélkerék használatával mobil töltőállomásként segíti a helyiek életét, míg Csernák Janka tárgytervező, a MOME IK Social Design Hub kutatójának vezetésével egy elvonulásra és beszélgetésre alkalmas zugot hoztak létre a Jelenlét Ház udvarán. Ezen felül egy stop motion animációs klip is készült Huszár Dániel animációs rendező, a MOME oktatója és Maja Gehrig animációs tervezőművész útmutatásával: a helyi pajtában felvett klip a gyerekek rajzaiból és szereplésével, a legmodernebb technológiák alkalmazásával készült el. 


A MOME és az MMSZ 2021. óta fennálló stratégiai partnersége azt szeretné elősegíteni, hogy a szociális design és a designgondolkodás eszközei adaptálható formában elérhetők legyenek a hátrányos helyzetű fiatalok számára, ezzel is javítva az életminőségüket, hosszú távon pedig a résztvevő települések foglalkoztatottságát. A nyári egyetem egy több éves, terepmunka alapú design kutatási projekt részeként valósult meg, amely arra keresi a választ, hogy a design és a művészet eszközrendszerével milyen módon lehetne fejleszteni hátrányos helyzetű gyerekek kreatív kompetenciáit. 

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) által meghatározott etikai alapelvek rögzítik, hogy kiemelt figyelmet fordítunk az egyetemi polgárok emberi méltóságának, testi-lelki biztonságának, becsületének megőrzésére és megerősítésére, személyhez fűződő jogaik tiszteletben tartására.
Kimagasló eredménnyel zárult a MOME Tervezőgrafika szak szereplése az idei RGB Kreatív Design Awardon: hallgatóink a Talent kategóriában tíz RED, azaz arany, hét BLUE, azaz ezüst és hat GREEN, azaz bronz minősítést szereztek, egy pályamunka a Koncepció kategória döntősei közé jutott. A Pro kategóriában Herbszt László, az Illusztráció szakirány oktatója RED minősítést kapott. Az RGB-díj a hazai vizuális kommunikáció kiemelkedő megoldásait értékeli, a grafikai minőség, a márkaépítés és a médiadesign legjobb példáira irányítva a figyelmet.
A rangos Learning Technologies Awards 2025 versenyen a MOME és a Telekom együttműködése a „Best use of blended learning – commercial sector” kategória legjobbja lett, a díjakat nagyszabású gálaest keretében adták át november 12-én. A Data Experiment nevű, 2024-ben fejlesztett alternatív képzési program arra a kérdésre keresett választ, hogy miként lehet az absztrakt adatot személyes és elmélyült tanulási élménnyé alakítani.