MOME a Völgyben

Dátum: 2025.07.29
Idén is saját helyszínen jelentkezik a MOME (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) a Művészetek Völgye fesztiválon a Harcsa Veronika × MOME udvarban, ahol számos workshopon, programon, sőt még a pavilon megoldásaiban is találkozhat a közönség a fenntarthatósággal, az oktatással és a designnal.

Közösség- és szemléletformáló tér 

A MOME-pavilont Tóth Ádám, a MOME formatervező alumnusa, a MALOM Projekt alapítója tervezte: egyedi szerkezete bérelhető építési állványzatból, molinókból és préselt műanyaghulladék padlóburkolatból áll össze, a mobilis, újrahasznosítható tér a funkció mellett építészeti állásfoglalás is. A több oldalról nyitott tér a nyílt alkotóműhelyet reprezentálja, amelyhez bárki csatlakozhat, ahol az egyetem szakemberei találkozhatnak, és együtt dolgozhatnak a fesztiválozókkal. 

Tóth Ádám a pavilonnal kapcsolatban nemrég egy interjúban mesélt arról, hogy milyen nagy kihívás volt az építmény megtervezése, főleg a kivitelezés léptéke miatt. De miután a pavilon elkészült, nagyszerű volt látni, milyen jól működik a fesztiválon... És valóban, ez nemcsak egy egyszerű installáció, hanem kifejezetten jól működő közösségi tér, ahol tervezés, oktatás, kutatás és játék fonódik össze az egy-egy délutáni műhelyfoglalkozás keretében spontán találkozó emberek között. 

MOME-workshopok mindenkinek 

Kivételes alkalom, hogy a MOME oktatói, kutatói és hallgatói egy fesztiválon osztják meg a tudásukat: az udvarban zajló programok egyszerre szórakoztatnak és tanítanak, a fenntarthatóság, a tanulás és a DIY („Csináld magad!”) -mozgalom jegyében. Az ecoprinting során a résztvevők növényi pigmentekkel festenek textilt, miközben megismerik a természetes színezés hagyományait. A cianotípiaworkshop az analóg fotózást ötvözi a talajmegfigyeléssel: a látogatók lenyomatokat készítenek talajjelző növényekről, miközben tanulnak azok ökológiai szerepéről. A képeslapnyomtatás fametszet stílusú grafikákkal dolgozik – kis présekkel bárki készíthet saját völgybéli képeslapot. 

Az „analóg beton 3D nyomtatás” keretében közösen tervezett és készített partvédő elemeket alkotnak, amelyek támogatják az édesvízi ökoszisztémákat. A műanyag hulladékból való karabinerkészítés nemcsak az újrahasznosítási folyamatokat mutatja be a darálástól a fröccsöntésig, hanem arra is ösztönöz, hogy a fesztiválozók maguk hozzanak alapanyagot. „A csalán anatómiája” workshop pedig – frissítőkkel és kóstolóval egybekötve – bebizonyítja, hogy a növény nemcsak csíp, hanem ehető, hasznosítható és izgalmas is. 

További hírek

Negyedik alkalommal rendezték meg a CheckINN Revitalizátor ötletpályázatot, amelyet a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) és a CheckINN Turisztikai Innovációs Hub hívott életre. A program célja, hogy a hazai felsőoktatás hallgatói elhagyatott, funkciójukat vesztett ipari vagy kereskedelmi területek turisztikai újrahasznosítására dolgozzanak ki megvalósítható koncepciókat.
A divattervezők legújabb generációja kápráztatta el a közönséget a három teltházas MOME Fashion Show 2025 alkalmával. Az őszi szemeszter nyitóeseményén több mint száz look mutatkozott be a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem zugligeti campusán. A kifutón kortárs témák és személyes történetek kaptak hangsúlyt, a közönség pedig betekintést nyert abba, hogyan gondolkodik a divatról a fiatal tervezőgeneráció. A Fashion Show-hoz kapcsolódva Budapestre érkezett Linda Loppa divatkurátor, valamint közel egy héten át, exkluzív tárlatvezetésekkel várta a látogatókat a Divat- és Textiltervezés szak hallgatóinak diplomamunkáiból nyílt különleges kiállítás is. 
Két elkötelezett oktató vehette át az idei Aurum Futuri díjat. A „Jövő aranya” elismerést idén German Kinga PhD művészettörténész, kurátor, oktató, valamint Schneider Ákos PhD designkultúra-kutató, esztéta kapta – mindketten olyan szakemberek, akik hisznek a design és a pedagógia jövőformáló hatásában, tevékenységük pedig a MOME falain is túlmutat. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem történetében harmadik alkalommal átadott kiválósági díjakkal az intézmény a legkiemelkedőbb oktatóit és kutatóit ismeri el, reflektorfénybe állítva a hallgatók mentorálásában, az oktatás megújításában és a kutatásban megvalósuló munkájuk értékteremtő erejét.