MOME Fotókönyvek a Szajna partján

Dátum: 2023.11.23
Párizs novemberben a fotográfia fellegvára, ekkor rendezik meg a Paris Photo-t, mely a világ legnagyobb fotográfiai eseménye. A sok tízezer helyi és nemzetközi érdeklődőt vonzó vásárral azonos időben a Concorde Atlantique nevű hajó ad helyet a Polycopies nevű, kifejezetten a fotókönyvekre fókuszáló vásárnak. A Fotográfia szak 2023 november 8-12 között először vett részt saját standdal a Polycopies-on.

A Polycopies non-profit szervezetet 2014-ben azzal a céllal hozták létre, hogy platformot teremtsenek a független fotós kiadványok (könyvek, művészkönyvek és kísérleti kiadói gyakorlatok) terjesztésére és népszerűsítésére. A fesztivál minden évben egy hatalmas, áttetsző könyvesbolttá alakítja át a Szajna partját. A látogatókat idén több mint száz francia és nemzetközi kiadó, egyetem és könyvkereskedő várta. A Polycopies egyaránt találkozási helye az amatőr és a professzionális szakmai közegnek. Gyűjtők és alkotók, a fotográfia barátai cserélnek itt eszmét, osztják meg gondolataikat és művészeti gyakorlataikat a világgal.

A tavaszi VIENNA PHOTO BOOK DAYS után másodszor jelentek meg a MOME Fotográfia szak hallgatói és oktatói photobook eseményen. A MOME Photography MA hallgatói, Dorogi Enikő, Gajewszky Anna, Legát Franciska, Csejtei Anna, Szekeres Laura, Takács Laura a késő estig nyitva tartó Polycopieson a hágai KABK iskola melletti standunkon várták az érdeklődőket. Az alumnik, jelenlegi hallgatók és oktatók munkáiból összeállított válogatás izgalmas képet adott a MOME Fotográfia szak szakmai útkereséseiről, azokról az égető társadalmi problémákról, melyek napjainkban foglalkoztatják a közép-európai művészeket,és melyek a lassan kétszáz éves műfaj keretei között tapinthatóvá, átélhetővé válnak a befogadó számára.

A kiadványok kiállítása mellett különböző rendezvények: kerekasztal-beszélgetések, dedikálások és szakmai találkozók is segítettek tájékozódni a változatos témájú kiadványok között. A MOME Photography Politics of the individual, searching for identity in young Hungarian photography címmel szombaton 11-kor beszélgetésre várta a látogatókat a rendez-vous szekcióban, melyen az érdeklődők számos olyan munkát megismerhettek, melyekben az alkotó a politikai és a személyes közeg határán egyensúlyozva keresi helyét az európai társadalmi közegben.

Párhuzamosan az eseménnyel, a Paris Photo egyik kísérőeseményén, a Saint Laurent Rive Droite-ban Bede Kincső alumna sorozatát is kiállították . A tárlatot Anthony Vaccarello kurátor válogatotta. A Paris Photon idén is részt vett a TOBE Galéria, mely számos MOME Fotográfia alumnit, így Bartha Mátét, Bede Kincsőt és Fabricius Anna oktatónkat képviseli. Nemzetközi kontextusban is kiemelkedő, kitartó munkájuk fontos érvényesülési közeget jelent a MOME-n végzettek számára.

A Polycopies részvétel lebonyolítója Erdei Krisztina, az utazás szervezője Fábry Tímea, a projekt szakmai vezetője Kudász Gábor Arion voltak. A szakmai programon részt vett a Fotográfia BA szak vezetője, Máté Gábor, illetve Gellér Judit, Fabricius Anna és Szombat Éva oktatók is

További hírek

2025. március 20-án a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány kuratóriuma egyhangú szavazással, az egyetemi szenátus ajánlásával összhangban Kovács Csaba egyetemi tanárt, Ybl- és Prima Primissima-díjas építészt nevezte ki a MOME megbízott rektorának. A megbízott rektor mandátuma a 2025-26-os akadémiai év végéig szól.

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába. A rendezvény mindeközben idén a magyar animáció előtt tiszteleg, bemutatva Magyarország filmiparát, alkotóit, stúdiót és iskoláit.

A nyolcadik ArtHungry Díj Formatervezési kategóriájának nyertesei között számos egykori MOME-hallgató részesült elismerésben, így Guthy Máté, Kristóffy Róbert, Szilágyi Nóra At least otthoni edzőpadja, Dávid Márk Puritaan – 03 kollekciója. A kategória fődíjasa az idén a Stockholm Furniture Fairen debütált MAIII COLLECTIVE Fragments kollekciójával. Szintén fődíjat nyert a Tervezőgrafika kategóriában Kaszanyi Nóra Biedermeier mindennapok / Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815–1867) című albumával és kiállítási arculatával. A díjakat március 6-án vehették át a budapesti Deák Palotában rendezett átadóünnepségen, amely egyben a döntős projektek pop-up kiállításának a megnyitója is volt.