MOME-n fejlesztett fenntartható rajzeszköz nyert díjat New Yorkban

Dátum: 2024.07.10
Évente 10 billió műanyag tollat dobunk el világszinten, a nem lebomló hulladék pedig olyan környezetterhelő vegyi anyagokat tartalmaz, amelyek nem megfelelő feldolgozás esetén egészségi károsodást is okozhatnak. Ugyanakkor színes filctollak nélkül elképzelhetetlen lenne nemcsak az iskolások, de a kreatíviparban dolgozók élete is. Erre a problémára kínál megoldást a MOME hallgatói csapata, amely a pHen környezetbarát tollal a 2024-es Biodesign Challenge kiemelkedő művészeti díját érdemelte ki New Yorkban. A most díjazott pHen csapat az elismerés mellett a jövő évre ösztöndíjat, valamint egy önálló kiállítás lehetőségét is elnyerte.

Gulya Nóra, Nagy Csongor Boldizsár és Somogyvári Szonja három különböző területről, a Textiltervezés, a Média design és a Grafika szakról jöttek össze, és egy kurzus keretében kezdték el fejleszteni az írószereket forradalmasító koncepciójukat. Az eszköz környezetbarát, sokoldalú, vonzó, fenntartható gyakorlatokra ösztönöz, és újratölthető, többszínű, nem mérgező alapanyagaival még a körforgásos gazdaságot is támogatja. 

 

De lássuk, hogyan is működik! A pHenek olyan innovatív, fenntartható tollak, amelyek baktériumokból és zöldségekből, például vörös káposztából származó pH-érzékeny pigmenteket használnak. A filctollak a pH-változások függvényében változtatják a színüket, és újratölthetők, így csökkentve a hulladék mennyiségét és kiküszöbölve a káros vegyi anyagokat. 

 

A pHen hátterében egy, a pH változásaival színüket változtató pigmentekkel kapcsolatos kutatás áll, az innováció a baktériumokban és zöldségekben található pigmenteket használja fenntartható festékanyagok keveréséhez, így például a vörös káposztában lévő antocianinokat, vagy a Streptomyces coelicolorban lévő aktinorhodint. Mivel egy markerben több szín is megtalálható, így az íróeszközt a hagyományos filcnél kreatívabban lehet használni. Az eszköz házát nyílt forráskódúra tervezték, úgy, hogy az egy 3D nyomtató segítségével a világ bármely fablabjében előállítható legyen, a helyi gyártással a szállítás költségei is megtakaríthatók, a design pedig mindenki számára hozzáférhető. A csapat jövőbeli tervei között szerepel egy 3D nyomtatóhoz való adapter fejlesztése is, amellyel a textil- és grafikai tervezést támogatnák. 

 

A MOME idén először indult a rangos Biodesign Challenge világversenyen, a csapat a nemzetközi megmérettetésen tizenöt ország több mint ötszáz diákja közül került a döntőbe. A résztvevők szeptembertől tavaszig, két szemeszteren át dolgoztak terveik tökéletesítésén kurzusvezetőikkel, Malu Lückinggel (az Anyagkutatás Hub megbízott vezetője, biodesigner, anyagkutató) és Kovács-Nagy Ferenccel (műhelyvezető, művészettanár), majd azokat június közepén New Yorkban, a finálén mutatták be. 

 

A Biodesign Challenge célja, hogy nemzetközi tudásmegosztási platformot teremtsen a biodesign tervezői számára, segítse az aktív szakmai közösség kialakulását, népszerűsítse a biodesign-technológiát a szakemberek körében.

További hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre jelentkezni nem csupán egy képzési forma melletti döntést jelent, sokak számára hosszú ideje dédelgetett álom, szakmai és alkotói célkitűzés. Éppen ezért a felvételi eredmény elmaradása csalódás lehet, különösen akkor, ha csak néhány pont választotta el a jelentkezőt a bekerüléstől... A folytatásra több lehetőség is van, nem muszáj feladni. A MOME oktatási ökoszisztémájában számos olyan alternatív útvonal létezik, amely segít újratervezni, továbblépni, akár frissen érettségizettként, akár már diplomásként.

Hat, a MOME Tiéd a Holnap – a jövő kreatív tehetségeiért 2025 ösztöndíjprogramjában résztvevő diák a MOME alapképzéseire, hárman pedig a Szegedi Tudományegyetemre, az Óbudai Egyetemre és a Magyar Képzőművészeti Egyetemre nyertek felvételt a program diákjai közül. A számok önmagukért beszélnek: a ‘23–ban indított ösztöndíjprogram második évfolyama valódi segítséget kapott a pályakezdéshez, középiskolásokból egyetemi hallgatókká váltak.