MOME-n fejlesztett fenntartható rajzeszköz nyert díjat New Yorkban

Date:
Évente 10 billió műanyag tollat dobunk el világszinten, a nem lebomló hulladék pedig olyan környezetterhelő vegyi anyagokat tartalmaz, amelyek nem megfelelő feldolgozás esetén egészségi károsodást is okozhatnak. Ugyanakkor színes filctollak nélkül elképzelhetetlen lenne nemcsak az iskolások, de a kreatíviparban dolgozók élete is. Erre a problémára kínál megoldást a MOME hallgatói csapata, amely a pHen környezetbarát tollal a 2024-es Biodesign Challenge kiemelkedő művészeti díját érdemelte ki New Yorkban. A most díjazott pHen csapat az elismerés mellett a jövő évre ösztöndíjat, valamint egy önálló kiállítás lehetőségét is elnyerte.

Gulya Nóra, Nagy Csongor Boldizsár és Somogyvári Szonja három különböző területről, a Textiltervezés, a Média design és a Grafika szakról jöttek össze, és egy kurzus keretében kezdték el fejleszteni az írószereket forradalmasító koncepciójukat. Az eszköz környezetbarát, sokoldalú, vonzó, fenntartható gyakorlatokra ösztönöz, és újratölthető, többszínű, nem mérgező alapanyagaival még a körforgásos gazdaságot is támogatja. 

 

De lássuk, hogyan is működik! A pHenek olyan innovatív, fenntartható tollak, amelyek baktériumokból és zöldségekből, például vörös káposztából származó pH-érzékeny pigmenteket használnak. A filctollak a pH-változások függvényében változtatják a színüket, és újratölthetők, így csökkentve a hulladék mennyiségét és kiküszöbölve a káros vegyi anyagokat. 

 

A pHen hátterében egy, a pH változásaival színüket változtató pigmentekkel kapcsolatos kutatás áll, az innováció a baktériumokban és zöldségekben található pigmenteket használja fenntartható festékanyagok keveréséhez, így például a vörös káposztában lévő antocianinokat, vagy a Streptomyces coelicolorban lévő aktinorhodint. Mivel egy markerben több szín is megtalálható, így az íróeszközt a hagyományos filcnél kreatívabban lehet használni. Az eszköz házát nyílt forráskódúra tervezték, úgy, hogy az egy 3D nyomtató segítségével a világ bármely fablabjében előállítható legyen, a helyi gyártással a szállítás költségei is megtakaríthatók, a design pedig mindenki számára hozzáférhető. A csapat jövőbeli tervei között szerepel egy 3D nyomtatóhoz való adapter fejlesztése is, amellyel a textil- és grafikai tervezést támogatnák. 

 

A MOME idén először indult a rangos Biodesign Challenge világversenyen, a csapat a nemzetközi megmérettetésen tizenöt ország több mint ötszáz diákja közül került a döntőbe. A résztvevők szeptembertől tavaszig, két szemeszteren át dolgoztak terveik tökéletesítésén kurzusvezetőikkel, Malu Lückinggel (az Anyagkutatás Hub megbízott vezetője, biodesigner, anyagkutató) és Kovács-Nagy Ferenccel (műhelyvezető, művészettanár), majd azokat június közepén New Yorkban, a finálén mutatták be. 

 

A Biodesign Challenge célja, hogy nemzetközi tudásmegosztási platformot teremtsen a biodesign tervezői számára, segítse az aktív szakmai közösség kialakulását, népszerűsítse a biodesign-technológiát a szakemberek körében.

More news

Ismét dominált a társadalmi érzékenység, valamint a technológia és a művészet találkozásában rejlő lehetőségek kibontakoztatása az idei Stefan Lengyel-ösztöndíjasok munkáiban. Idősgondozó applikáció, több oktatási célú játék, izgalmas építészeti koncepciók és egy drónokat hangszerként használó projekt is a nyertesek között van. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem nyolcadik alkalommal adta át a Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíjat, amellyel legkiemelkedőbb hallgatóinak a munkáját ismeri el.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány javaslatot tett az egyetem polgárainak egy új közösségi szerződés megkötésére, amellyel biztosítaná az intézmény békéjét és a megújulás folytatását. Az Alapítvány célja, hogy az egyetem polgáraival együttműködve rögzítse a közös munka alapelveit, és megerősítse a kölcsönös bizalmat.

Közel 100 fő jelentkezett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Tiéd a Holnap – A jövő kreatív tehetségeiért 2025-ös ösztöndíjprogramjára. A jelentkezők személyes meghallgatása több vidéki helyszínen, illetve Budapesten is zajlott, a 18 hátrányos háttérből érkező középiskolás diák, a program második évfolyama, már meg is kezdte kreatív képzését a MOME Campusán. Újdonság, hogy idén először pedagógus-ösztöndíjprogram is társul a kezdeményezéshez. Ennek keretében 14, diákjaikat kreatív megközelítéssel oktató középiskolai tanár kap rendszeres anyagi és szakmai támogatást az egyetemtől.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121