MOME-n fejlesztett fenntartható rajzeszköz nyert díjat New Yorkban

Dátum: 2024.07.10
Évente 10 billió műanyag tollat dobunk el világszinten, a nem lebomló hulladék pedig olyan környezetterhelő vegyi anyagokat tartalmaz, amelyek nem megfelelő feldolgozás esetén egészségi károsodást is okozhatnak. Ugyanakkor színes filctollak nélkül elképzelhetetlen lenne nemcsak az iskolások, de a kreatíviparban dolgozók élete is. Erre a problémára kínál megoldást a MOME hallgatói csapata, amely a pHen környezetbarát tollal a 2024-es Biodesign Challenge kiemelkedő művészeti díját érdemelte ki New Yorkban. A most díjazott pHen csapat az elismerés mellett a jövő évre ösztöndíjat, valamint egy önálló kiállítás lehetőségét is elnyerte.

Gulya Nóra, Nagy Csongor Boldizsár és Somogyvári Szonja három különböző területről, a Textiltervezés, a Média design és a Grafika szakról jöttek össze, és egy kurzus keretében kezdték el fejleszteni az írószereket forradalmasító koncepciójukat. Az eszköz környezetbarát, sokoldalú, vonzó, fenntartható gyakorlatokra ösztönöz, és újratölthető, többszínű, nem mérgező alapanyagaival még a körforgásos gazdaságot is támogatja. 

 

De lássuk, hogyan is működik! A pHenek olyan innovatív, fenntartható tollak, amelyek baktériumokból és zöldségekből, például vörös káposztából származó pH-érzékeny pigmenteket használnak. A filctollak a pH-változások függvényében változtatják a színüket, és újratölthetők, így csökkentve a hulladék mennyiségét és kiküszöbölve a káros vegyi anyagokat. 

 

A pHen hátterében egy, a pH változásaival színüket változtató pigmentekkel kapcsolatos kutatás áll, az innováció a baktériumokban és zöldségekben található pigmenteket használja fenntartható festékanyagok keveréséhez, így például a vörös káposztában lévő antocianinokat, vagy a Streptomyces coelicolorban lévő aktinorhodint. Mivel egy markerben több szín is megtalálható, így az íróeszközt a hagyományos filcnél kreatívabban lehet használni. Az eszköz házát nyílt forráskódúra tervezték, úgy, hogy az egy 3D nyomtató segítségével a világ bármely fablabjében előállítható legyen, a helyi gyártással a szállítás költségei is megtakaríthatók, a design pedig mindenki számára hozzáférhető. A csapat jövőbeli tervei között szerepel egy 3D nyomtatóhoz való adapter fejlesztése is, amellyel a textil- és grafikai tervezést támogatnák. 

 

A MOME idén először indult a rangos Biodesign Challenge világversenyen, a csapat a nemzetközi megmérettetésen tizenöt ország több mint ötszáz diákja közül került a döntőbe. A résztvevők szeptembertől tavaszig, két szemeszteren át dolgoztak terveik tökéletesítésén kurzusvezetőikkel, Malu Lückinggel (az Anyagkutatás Hub megbízott vezetője, biodesigner, anyagkutató) és Kovács-Nagy Ferenccel (műhelyvezető, művészettanár), majd azokat június közepén New Yorkban, a finálén mutatták be. 

 

A Biodesign Challenge célja, hogy nemzetközi tudásmegosztási platformot teremtsen a biodesign tervezői számára, segítse az aktív szakmai közösség kialakulását, népszerűsítse a biodesign-technológiát a szakemberek körében.

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Photography MA szakán 2025-ben tizenketten végeznek. Diplomakiállításuk Jövő a jelenben: Barátságos és veszélyes címmel a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban látható.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) ismét fontos mérföldkőhöz érkezett: a hónapokig tartó komplex felújítás után ünnepélyesen átadták a kibővített kapacitású, megújult egyetemi könyvtárat. A tervezésben a felhasználók, a könyvtárban dolgozó szakemberek és kollégák, a hallgatók és az oktatók visszajelzéseire alapoztak, így ez a beruházás nem csupán infrastrukturális bővítést jelent, hanem a szellemi élet és a közösségi gondolkodás elmélyítését is szolgálja – ráadásul izgalmas designmegoldásokkal.
A nagy mesterek legfontosabb mondatai szelíden hangzanak el, mégis egy életre velünk maradnak. Benkő Imre halk szavú jelenléte ilyen volt, formális és informális keretek között egyaránt. Számos fotográfus tanulhatott a társadalomábrázoló humanista művész érzékeny, empatikus szemléletéből, gondolkodásmódjából táplálkozva. Noha csupán két évig, 1998 és 2000 között oktatott a Zugligeti úti intézményben, riportfotóórái, visszafogott, részletekre érzékeny iránymutatása a dokumentarista fotográfia egész középgenerációját inspirálta. Tudásának lenyomata, ha nem is a maga teljességében, töredékeiben még a második, harmadik nemzedék munkáiban is felfedezhető.