Pozitívabb jövőképre van szükség
A továbbgondolásra érdemes munkákat 339 jelentkező hatvan csapatának feltöltött anyagai közül választja ki a zsűri. A mentori munka a Z generáció tagjait egy pozitívabb jövőkép kialakításában is segítheti, a megszerezhető tudás pedig szinte minden szakmában használható lesz.
Olyan tudást szerezhetnek a második fordulóba jutó tíz csapat tagjai, amelyet a későbbi iskolai pályafutásuk, karrierjük során is használhatnak, a pályázati munkafolyamat pedig a pályaorientációt is támogathatja. A bejutók itt különböző tervezési módszereket, prototípuskészítési technikákat és a storytelling alapjait is elsajátíthatják. A tavalyi nyertes Fawaris diákcsapat tagjai például más versenyekre is továbbvitték a tudást, és a 8. Kárpát-medencei Fenntarthatósági Témahét nyitórendezvényén is elismerésben részesültek, Zöld Tündér díjat kaptak, de a látványos sikerek mellett a mindennapokban is jól használható az itt szerzett tapasztalat, amely többek közt a STEAM és a design-thinking módszerre épül.
„Meghatározó élmény volt számomra, hogy valódi szakemberek segítségével dolgozhattuk ki az ötletünket” - emlékezett vissza a második fordulóra Gátos Luca is, akivel két éve a fődíjat elhozó csapatban ismerkedhettünk meg, ma pedig a zsűri egyik új tagjaként találkozhatunk vele. Testvérével, Marcellel 2021-ben az ELEM csapat tagjaként az iskolai étkezést újragondoló Hakuna Matata termékcsaládot fejlesztették ki.
A csapatmunkára és designgondolkodás megismerésére fókuszáló versenyre 2-5 fős csapatokban lehetett jelentkezni, a második fordulóba jutó csapatokat pedig a több hetes intenzív felkészítőmunka során az egyetemen oktató tanárok mentorként kísérik. A kreatív pályázatra beadott munkák értékelésében egyebek mellett a fő szerepet a vizuális termék minősége, a kerettörténet értelmezhetősége, az ötlet, a koncepció erőssége játszotta.
Mint Bényei Judit, a zsűri legrégebbi tagja elmondta, nem kifejezetten versenyként tekint a pályázatra. “Inkább egy remek alkalomnak tartom, hogy az alkotó problémamegoldás iránt érdeklődő fiatalok érdekes kihívásokkal találkozhassanak és megmozgassák a képzeletüket mindenki számára fontos témák kapcsán, ami a jövőt élhetőbbé teheti” - fogalmazott. Idén is nagyon drukkol a fiataloknak, hogy legyen erejük változtatni és meggyőzni az előttük járó generáció tagjait arról, hogy velük tartsanak. Úgy látja, hogy a pályázat egyik fontos célja, hogy elindít egy jövővel kapcsolatos pozitívabb gondolkodást.
További bírálók Koós Pál rektorhelyettes, Mónus Noémi építőművész, illusztrátor és Fenyvesi Kristóf finnországi magyar oktatásfejlesztő-kutató. Utóbbi két döntnök most vesz részt először a zsűri munkájában.
Mónus Noémi Mimi, építőművész, illusztrátor, a MOME egykori óraadó oktatója izgatottan vág bele az új feladatba, mint mondja „nagyon tetszik a gondolat, hogy a most fiatal generáció tagjait minél fiatalabb korban gondolkodásra késztetjük, hiszen ők lesznek az igazi elszenvedői például a klímaváltozásnak. Azt is gondolom, hogy jelenleg a fenntarthatóság eszméje válságban van, és nagyon kíváncsi vagyok, hogy friss elmével miféle jövőkép az, ami a mai kiskamaszok számára elképzelhető”.
Dr. Fenyvesi Kristóf finnországi magyar kutató fókuszában a tudományközi tanulás (STEM & STEAM), a matematika és a művészet kapcsolata áll. A szakember a Jyväskyläi Egyetem Finn Oktatáskutató Intézetének munkatársa, az ÉlményMűhely alapítója, jelenleg az Európai Bizottság DigiEduHack programjának tanulási lehetőségeit fejleszti, miközben a világ legnagyobb matematikai-művészeti szervezetének, a Bridges Organization közösségi eseményeinek koordinátora is. „Szeretnék kilépni a komfortzónámból, szeretném, ha váratlan élmények érnének, ha kizökkentenének, elbizonytalanítanák megszokott válaszaimban, és új, friss ötletekkel találkozhatnék” - foglalta össze, hogy mi motiválja a részvételben.
A beadott pályaművek alapján erre minden esélye meglesz, hiszen most is sok a figyelemreméltó munka, melyek közt idén számos, a közoktatásra reflektáló projektet talált a zsűri. A témában érdekes, újszerű módszertanokat találtak ki, amelyekkel elsősorban a tanárok munkáját segítenék, csökkentenék terheltségüket. A korábbi években is jellemző volt, hogy egy-egy téma, amely azt az időszakot karakterizálta, előtérbe került a pályamunkákban, így ‘21-ben a COVID, ‘22-ben a háború tematikáját dolgozták fel.
A megoldásokat tekintve sokan adtak be terméktervezés, építészet és service design alkotásokat, további érdekesség, hogy míg korábban jellemző volt egyfajta disztópikus hangulat a témákban, most több szórakoztató és utópisztikus pályázat is megjelent.
Hogy idén kié lesz a fődíj – a Varinex Zrt. által felajánlott MakerBot Sketch 3D nyomtató – az június 26-án a MOME Campusán rendezett ünnepélyes díjátadó keretében derül ki, ahol többhónapos kreatív munkát zárnak majd le a résztvevők.
Olvass tovább a pályázatról és a zsűritagokról az UGRÁS A JÖVŐBE! pályázat weboldalán!