Pozitívabb jövőképre van szükség

Date:
Mit hoz a jövő 20 év múlva az oktatás, az egészségügy vagy a közlekedés terén? Milyen lesz az élet 2043-ban? Ezeken a kérdéseken gondolkodhatnak közösen az Ugrás a jövőbe! kreatív pályázat résztvevői a MOME oktatóival. A résztvevők a második fordulóban az egyetem tanárainak segítségével fejleszthetik tervüket egy többhetes intenzív mentorációs folyamat keretében.

A továbbgondolásra érdemes munkákat 339 jelentkező hatvan csapatának feltöltött anyagai közül választja ki a zsűri. A mentori munka a Z generáció tagjait egy pozitívabb jövőkép kialakításában is segítheti, a megszerezhető tudás pedig szinte minden szakmában használható lesz.  

Olyan tudást szerezhetnek a második fordulóba jutó tíz csapat tagjai, amelyet a későbbi iskolai pályafutásuk, karrierjük során is használhatnak, a pályázati munkafolyamat pedig a pályaorientációt is támogathatja. A bejutók itt különböző tervezési módszereket, prototípuskészítési technikákat és a storytelling alapjait is elsajátíthatják. A tavalyi nyertes Fawaris diákcsapat tagjai például más versenyekre is továbbvitték a tudást, és a 8. Kárpát-medencei Fenntarthatósági Témahét nyitórendezvényén is elismerésben részesültek, Zöld Tündér díjat kaptak, de a látványos sikerek mellett a mindennapokban is jól használható az itt szerzett tapasztalat, amely többek közt a STEAM és a design-thinking módszerre épül.  

„Meghatározó élmény volt számomra, hogy valódi szakemberek segítségével dolgozhattuk ki az ötletünket” - emlékezett vissza a második fordulóra Gátos Luca is, akivel két éve a fődíjat elhozó csapatban ismerkedhettünk meg, ma pedig a zsűri egyik új tagjaként találkozhatunk vele. Testvérével, Marcellel 2021-ben az ELEM csapat tagjaként az iskolai étkezést újragondoló Hakuna Matata termékcsaládot fejlesztették ki. 

A csapatmunkára és designgondolkodás megismerésére fókuszáló versenyre 2-5 fős csapatokban lehetett jelentkezni, a második fordulóba jutó csapatokat pedig a több hetes intenzív felkészítőmunka során az egyetemen oktató tanárok mentorként kísérik. A kreatív pályázatra beadott munkák értékelésében egyebek mellett a fő szerepet a vizuális termék minősége, a kerettörténet értelmezhetősége, az ötlet, a koncepció erőssége játszotta. 


Mint Bényei Judit, a zsűri legrégebbi tagja elmondta, nem kifejezetten versenyként tekint a pályázatra. “Inkább egy remek alkalomnak tartom, hogy az alkotó problémamegoldás iránt érdeklődő fiatalok érdekes kihívásokkal találkozhassanak és megmozgassák a képzeletüket mindenki számára fontos témák kapcsán, ami a jövőt élhetőbbé teheti” - fogalmazott. Idén is nagyon drukkol a fiataloknak, hogy legyen erejük változtatni és meggyőzni az előttük járó generáció tagjait arról, hogy velük tartsanak. Úgy látja, hogy a pályázat egyik fontos célja, hogy elindít egy jövővel kapcsolatos pozitívabb gondolkodást. 

További bírálók Koós Pál rektorhelyettes, Mónus Noémi építőművész, illusztrátor és Fenyvesi Kristóf finnországi magyar oktatásfejlesztő-kutató. Utóbbi két döntnök most vesz részt először a zsűri munkájában. 


Mónus Noémi Mimi, építőművész, illusztrátor, a MOME egykori óraadó oktatója izgatottan vág bele az új feladatba, mint mondja „nagyon tetszik a gondolat, hogy a most fiatal generáció tagjait minél fiatalabb korban gondolkodásra késztetjük, hiszen ők lesznek az igazi elszenvedői például a klímaváltozásnak. Azt is gondolom, hogy jelenleg a fenntarthatóság eszméje válságban van, és nagyon kíváncsi vagyok, hogy friss elmével miféle jövőkép az, ami a mai kiskamaszok számára elképzelhető”. 

Dr. Fenyvesi Kristóf finnországi magyar kutató fókuszában a tudományközi tanulás (STEM & STEAM), a matematika és a művészet kapcsolata áll. A szakember a Jyväskyläi Egyetem Finn Oktatáskutató Intézetének munkatársa, az ÉlményMűhely alapítója, jelenleg az Európai Bizottság DigiEduHack programjának tanulási lehetőségeit fejleszti, miközben a világ legnagyobb matematikai-művészeti szervezetének, a Bridges Organization közösségi eseményeinek koordinátora is. „Szeretnék kilépni a komfortzónámból, szeretném, ha váratlan élmények érnének, ha kizökkentenének, elbizonytalanítanák megszokott válaszaimban, és új, friss ötletekkel találkozhatnék” - foglalta össze, hogy mi motiválja a részvételben.  
 

A beadott pályaművek alapján erre minden esélye meglesz, hiszen most is sok a figyelemreméltó munka, melyek közt idén számos, a közoktatásra reflektáló projektet talált a zsűri. A témában érdekes, újszerű módszertanokat találtak ki, amelyekkel elsősorban a tanárok munkáját segítenék, csökkentenék terheltségüket. A korábbi években is jellemző volt, hogy egy-egy téma, amely azt az időszakot karakterizálta, előtérbe került a pályamunkákban, így ‘21-ben a COVID, ‘22-ben a háború tematikáját dolgozták fel. 

A megoldásokat tekintve sokan adtak be terméktervezés, építészet és service design alkotásokat, további érdekesség, hogy míg korábban jellemző volt egyfajta disztópikus hangulat a témákban, most több szórakoztató és utópisztikus pályázat is megjelent. 


Hogy idén kié lesz a fődíj – a Varinex Zrt. által felajánlott MakerBot Sketch 3D nyomtató – az június 26-án a MOME Campusán rendezett ünnepélyes díjátadó keretében derül ki, ahol többhónapos kreatív munkát zárnak majd le a résztvevők. 

Olvass tovább a pályázatról és a zsűritagokról az UGRÁS A JÖVŐBE! pályázat weboldalán!

More news

A sitkei Batthyány-major romos állapotában is megragadja az arra járók képzeletét. Az inspiráló épületegyüttes ezúttal egy kurzusheti kurzus tárgya volt a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, mindebből pedig további együttműködés várható a tulajdonos Batthyány-leszármazottakkal is. A revitalizációs projekt középpontjában egy kortárs idősek otthonának a terve áll, amely a helyi értékek megőrzését, továbbadását is segítené.

Megvan az Elizabeth A-i-R nemzetközi fotográfiai rezidencia-program idei nyertese aki Erzsébetváros és a MOME vendégszretetét élvezheti majd. Alejandra Gonzales Aragon mexikói fotóművész különböző médiumokkal dolgozik, elsősorban videót, hangot, fotográfiát, talált képeket használ, de érdeklik a performatív gyakorlatok is. Témái között ott vannak a gender kérdések és az otthon és identitás metszéspontjainak vizsgálata. A 2022-ben Budapest Erzsébetváros és a MOME Photography együttműködésében életrehívott programra idén már öt kontinensről, harminc országból, közel hatvan pályamű érkezett be.

Ékszerként újragondolt hallókészülék, narratív videójáték, multimédiás látványtervezés és több revitalizációs projekt is szerepel a most díjazott hallgatók munkái között. Az okleveleket ünnepélyes keretek között az ösztöndíj névadója, a világhírű formatervező, a MOME professor emeritusa, Stefan Lengyel személyesen adta át, mindez nagy megtiszteltetést jelentett az ösztöndíjasoknak és az egyetem munkatársainak is. Az elismerésben részesült tizenhat hallgató az öt hónapos ösztöndíj támogatással dolgozhat tovább koncepcióján.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121