Rubik 80/50 – Fifty Years of Magic
Mi minden kell egy világhírű találmány megszületéséhez? Kikre és hogyan hatott az emblematikus kocka a művészeti életben? És kik azok, akik talán ezekben a pillanatokban is épp a jövő Rubik-kockáin dolgoznak? A három nagy egységből álló pop-up kiállítás célja a Rubik-életmű minél szélesebb spektrumú bemutatása egyszerre enged bepillantást a tervező életének meghatározó pillanataiba, és vázolja fel a kocka történetét, valamint izgalmas kulturális hatásait. Interaktív formában foglalkozik a játék erejével, és megmutatja azt is, hogy milyen innovatív, a jövőben is figyelemre érdemes találmányok születnek most, a 21. században, éppen azon a helyen, ahol a Rubik-kocka diadalmenete elkezdődött. A kiállítás a dominánsan digitális világban egyben tisztelgés a Rubik-kocka előtt, hiszen ez a játék időtlen értéket képvisel: a számítógépes játékok gyors kifutásával szemben az örökkévalóságnak szól, megmutatja azt, hogy mint a legtöbb ősi játék esetében, az igazi komplexitás gyakran a legegyszerűbb tárgyakban rejlik.
A kockákból felépített, annak színvilágát felhasználó installációs egységeken eddig kevéssé ismert, mégis releváns, érdekes információkat tudhatunk meg Rubik Ernőről, miközben a kocka tudományos és popkulturális vonatkozásai is kirajzolódnak.
Az anyag fókuszában az alkotó Rubik Ernő gyökerei, a kocka születésének a körülményei, a Rubik-játékcsalád létrejötte és sikere áll. Megismerhetjük azt az egyetemi közeget, amely a kocka megszületését inspirálta, és amely ma is követi a korábbiakban Rubik Ernő számára is meghatározó formatani oktatási hagyományt.
Az első tematikus egység fókuszában Rubik Ernő ifjúkora és a Magyar Iparművészeti Főiskolához (ma Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) kapcsolódó tevékenysége áll: az 1967–1971 közötti hallgatói évek, majd az 1970-ben kezdődő oktatói pálya. A bűvös kocka születése nem válaszható el Rubik oktatói tevékenységétől. 1973-ban bízták meg elsőként a tipográfushallgatók formatan tantárgyának a (be)vezetésével. A kurzuson nagy hangsúlyt fektetett a diákok térlátásának a fejlesztésére. Az erre kitalált feladatok (például papírlapok térbeli manipulálása, formák felbontása azonos alkotóelemekre) inspirálták a későbbi bűvös kocka tervét is. A második nagy témakörben, amely a kocka születésének és „útjára bocsájtásának” a körülményeit mutatja be, a kezdeti gyártási nehézségekre és a nemzetközi piacra lépés nehézségeiről is olvashatunk. Noha a kocka a mai napig az egyik legismertebb logikai játék, az már kevésbé köztudott, hogy az alkotó számos további szabadalom, találmány tulajdonosa vagy társtulajdonosa. Ezekből is megtekinthetünk egy válogatást, és a látogatók ki is próbálhatják őket. A harmadik egység témája a Rubik-kocka tudományos és művészeti megjelenítései, hiszen az mint tárgy a matematikától a képzőművészeten át egészen a filmművészetig gyakori inspirációs forrásnak vagy kedvelt motívumnak számít, különböző kontextusokban más-más szimbolizáció kapcsolódik hozzá. A művészeti példák között (Orosz István, Mátrai István) olyan, volt tanítványok munkáit is bemutatjuk, akiknek a későbbi munkásságára hatással lehetett Rubik Ernő tervezői tevékenysége. A Magyar Iparművészeti Főiskola, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem jogutódja oktatásában a mai napig komoly szerepet kap a formatan. A tárlaton a formatani kurzus ihlette hallgatói munkák, alumni tervezte játékok is láthatók.
A Rubik 80/50 – Fifty Years of Magic nemzetközi utazókiállítás Rubik Ernő születésének 80., a kocka megszületésének 50. évfordulója alkalmából készült.
A kiállítás szervezője a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME), Budapest, Magyarország.
Kiállítás koncepció: Püspök Balázs DLA habil., Akadémia-igazgató, MOME
Az installáció koncepciója a MOME Rubik 50 kurzus eredményeként született Kiss-Gál Zsuzsanna, Lakos Dániel, Lépold Zsanett és Püspök Balázs vezetésével.
Részt vevő hallgatók: Alekseev Alex, Bedi Dóra, Bögözi Andrea, Cservenka Eszter Anna, Demeter Anna Sára, Dezső Johanna, Előházi Emese, Erhardt Lilla Anna, Gál Patrik Sándor, Jeli Csenge, Kőszegi Enikő, Lechner Carolin, Nagy Sára Fruzsina, Páskuly Mercédesz, Sárdi Maja, Xu Han
Kurátor: Losonczi Eszter
Installáció: Lakos Dániel
Grafika: Nagy Sára Vilma
Logó: Sárdi Maja
Digitális tartalom és kérdőív: Deform Design Agency
A nagy képernyőn Stiller Ákos Rubik Ernőről készült kisfilmje (2024), valamint Vácz Péter Nyuszi és Őz (2013) című animációs filmje fut. Az átvezető animáció Alekseev Alex munkája, utómunka: Piros Animation.
Az impresszum felső sávjában Stiller Ákos Rubik Ernőről (2024) készített fotója látható.
Fordítás:
Kivitelezés: Coimbra Nyomda
Kapcsolattartó: Havlik Adrienn
Külön köszönet:
Rubik Ernő, Giovanni Contardi, Csipes Antal, Csomay Zsófia, Dettre Villő, Dezső Johanna, Gál Péter, Görgényi Judit, Hosszú Hortenzia, Józsa Bálint, Józsa István, Juhász Dóra, Kun Dorottya, Lévai Klára, Mátrai István, Mátrai Péter, O. Ecker Judit, Orosz István, Michael Tyka, Zsidi Vilmos
A kiállítás partnere Magyarország Tokiói Nagykövetsége.