Új social design kiadvány támogatja az akadémiai és a civil szektor közti munkát

Dátum: 2024.11.22
Semmi sem állandó, csak a változás... Századunk felgyorsult tempója folyamatos társadalmi, politikai változásokkal, városi átalakulásokkal szembesíti a közösségeket, az egyéneket... De hogyan lehet mindezt jó irányba terelni? Mik a pozitív változás feltételei, és hogyan segítheti azt a designgondolkodás, a szektorok közös munkája? Erről szól a 2023 elején hat ország művészeti és designegyetemének a részvételével indult Change Agents együttműködés, amely új módszerek, stratégiák mentén kapcsolja össze a társadalmi, fenntarthatósági kihívásokkal foglalkozó civil szervezeteket és a felsőoktatási intézményeket. A közös munka eredményeként most olyan módszertani kiadványt tettek le az asztalra, amely a social design alkalmazásának és így a kedvező változásoknak is a motorja lehet.

A most záruló Change Agents projekt résztvevői a konzorciumba tömörült barcelonai Fundació Privada Elisava Escola Universitària, az észt Kunstiakadeemia, a berlini Universität der Künste, a bolzanói Libera Università és az izraeli Shenkar College a MOME vezetésével alkották meg azt a mindenki számára hozzáférhető, ingyenes kiadványt, amellyel a social design oktatásához, gyakorlásához és így a pozitív társadalmi változásokhoz járulnak hozzá. 

A társadalmi kihívásokra reagáló módszertani anyagot november 21-én a barcelonai Elisava designegyetemen mutatták be egy egynapos konferencián, ahol egyetemi intézmények és civil szervezetek találkoztak, hogy a közösségi működés és a social design területéről új modelleket ismerhessenek meg. 

Az esemény annak a 2023 elején indult Erasmus+ Change Agents projektnek a záróakkordja, amely öt egyetemet és két civil szervezetet kapcsolt össze, hogy új módszerek, stratégiák mentén közelítse a civil és az akadémiai szektort. A közös munka alapját a 2020-ban alapított Social Design Network adta, amelyet a Fehér Bori ( tudományos főmunkatárs, MOME Innovációs Központ/jának Social Design Hub)ja és Jonathan Ventura az izraeli Shenkar designegyetem professzora hozott létre, célja pedig a social design tudásbázisának az erősítése volt. A hálózat hozzájárul a terület oktatásának és kutatásának a globális előmozdításához, keretein belül világszerte elismert kutatók, oktatók és gyakorlati szakemberek dolgoznak. 

A Change Agents projekt azokat a szereplőket hozza össze, akik már rendelkeznek terepmunka-tapasztalattal, és közvetlen kapcsolatban állnak azokkal a közösségekkel, amelyek majd a tervezési folyamat eredményeit hasznosítják. Ez a kapcsolódási pont eddig többnyire hiányzott a felsőoktatási intézmények palettájáról, ezért különösen fontos ez a kezdeményezés. 

Ahogyan Guim Espelt Estopà, a barcelonai Elisava kutatója mondja, kulcsfontosságú a social design projekteket a felsőoktatási intézmények designtanterveibe integrálni ahhoz, hogy a társadalmi kontextust jobban felfogó tervezőgenerációkat neveljünk. 

A most záruló projekt eredménye a Change Agents – Blueprints for Interinstitutional Collaborations című kiadvány, amelynek célja, hogy módszertani ajánlásaival és gyakorlati útmutatásaival támogassa a social design területén dolgozó szakembereket, oktatókat, diákokat és civil szervezeteket, valamint a civilekkel együttműködő közigazgatási és piaci szereplőket. Az itt feltárt módszerek és stratégiák, jó gyakorlatok révén hatékonyabban és sikeresebben dolgozhatnak együtt a civil szervezetek a felsőoktatási intézményekkel. 

A blueprint bemutatja, miként válaszolhat a design – az oktatási, egészségügyi, városfejlesztési vagy a mélyszegénységet, a nemek közti egyenlőséget érintő projektekkel – a közösségek valódi igényeire. Megvilágítja, hogy mik a pozitív változás feltételei, milyen attribútumok mentén lehet azt sikeresnek nevezni, valóban bevonták-e a résztvevőket. Mindez kiemelten fontos bármilyen helyi projektben, hiszen épp arról szól, hogy az emberek életminősége javulhat ezáltal. 

A berlini egyetem professzora, Bianca Herlo kiemeli, hogy a social design természetszerűleg segíti egy jobb világ kialakulását, hiszen a méltányosságot és az igazságosságot helyezi előtérbe, célja az egyenlőtlenségek csökkentése, valamint a befogadóbb oktatáspolitika kialakítása. 

Jonathan Ventura, a Shenkar egyetem filozófiaprofesszora számára azért fontos social design, mert mint mondja, „ez az a terület, ahol a designerek és az oktatók a legnagyobb hatást gyakorolhatják a társadalomra. Az együttműködés a civil szervezetekkel alapvetően jelen van a social designban. Mivel ezek a projektek rendkívül összetettek, úgy vélem, ez a módszertani útmutató segíteni fog abban, hogy az együttműködések könnyebben kezelhetők és ezáltal gyakoribbak legyenek”. 

Főként azoknak a „változásügynököknek” szól ez a kiadvány, akik elkötelezettek a társadalmi változások előidézése iránt, miközben az is célja, hogy támogassa az intézményi és közösségalapú designprojektek minőségének a javítását, és új oktatási megközelítéseket mutasson. A könyv szakirodalmi áttekintésre, módszertani ajánlásokra és esettanulmányokra támaszkodik, és a gyakorlati együttműködéshez szükséges útmutatóként szolgálhat, mindemellett etikai kérdéseket is tárgyal, valamint a közösségvezérelt designprojektek tervezésére vonatkozóan konkrét ajánlásokat fogalmaz meg. 

„Tulajdonképpen minden oktató a „változás ügynöke” – mondta Fehér Bori DLA, a MOME tudományos főmunkatársa, a projekt vezetője. Hozzátette: „Kiemelten fontos, hogy időt szánjunk a változások közepette tapasztalataink megosztására, és hogy ez egy reflektív folyamattá váljon, hiszen csak így lehet a szervezetek közt feszültségmentes együttműködést elérni, és a kívánt irányba haladni.” 

Arról, hogyan fogadják és alkalmazzák majd a Blueprintben írtakat a különböző célcsoportok, Ariel Guersenzvaig, az Elisava professzora így vélekedett: „Úgy tűnik, hogy a projekt széles körben elfogadottá válik. Mind a hallgatók, mind az oktatók értékelik a gyakorlati megközelítést, a civil szervezetek pedig a gyakorlati problémák megoldására helyezett hangsúlyt. A döntéshozók és vállalkozások is kedvezően fogadták a kiadványt a cselekvésorientált keretrendszere miatt.” 

Eva Liisa Kubinyi, az Estonian Academy of Arts junior kutatója szerint a projekt a kollektív reflektív gyakorlatok előmozdításával erősíteni fogja a civil szervezetek és a felsőoktatási intézmények közötti együttműködést. Azáltal, hogy a civil szervezetek egyenrangú szerepet kapnak az intézményközi partnerségekben, a módszertan párbeszédre és átláthatóságra épülő környezetet teremt a különböző érintettek között. A gyakorlati ajánlások és a javasolt workshopsorozat segíteni fogja a kutatókat abban is, hogy biztonságos tereket hozzanak létre a párbeszédhez. 

„A könyvben leírt intézményközi együttműködési irányelvek mentén a civil szervezetek és a felsőoktatási intézmények olyan keretrendszereket alakíthatnak ki, amelyek kölcsönös előnyöket biztosítanak mind a hallgatók, mind a közösségek számára. Ezek a keretrendszerek támogatják a közösségi projektek nyomon követését és hatásuk mérését – ami két kulcsfontosságú elem a sikeréhez” – fogalmazott Teresa Palmieri, a bolzanói Libera Università oktatója és kutatója. 

 

További információk és a kiadvány itt elérhető: 

https://socialdesignnetwork.org/project/erasmus-change-agents/ 

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem számos hallgatója, munkatársa érkezett fontos szakmai mérföldkőhöz: őket és a jelenlévőket a 2025-ös Tavaszi címátadó ünnepségen Kovács Csaba megbízott rektor és Szalontai Ábel, a Doktori Iskola vezetője köszöntötte. Az elmúlt félév során doktori fokozatot szerzett Dobos Bence László, Fátyol Viola, Fiáth Henrietta, Glaser Katalin, Hartmann Gergely, Kőszeghy Flóra, Novák Piroska, Pais Panni és Póczos Valéria. Címzetes mesteroktatói címet vehet át Nagy Erzsébet, egyetemünk textil szakának elkötelezett és elismert szakoktatója.

Akár a közösségi jövőépítés vizuális metaforája is lehetne a MOME 2025-ös diplomaarculata. Hagyomány, hogy a MOME-diploma vizuális identitását, kezdve a grafikai arculattól az alapszakos és mesterszakos hallgatók portréfotózásáig, hallgatók készítik, a koncepciót pályázati úton válaszja ki az egyetem munkatársaiból álló szakmai zsűri. Az évről évre megújuló arculat fontos korlenyomat.

Idén először a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) is részt vesz a Budapest100 eseménysorozatban, amely 2025-ben a városi zöldfelületek, kertek és parkok fontosságára hívja fel a figyelmet. A MOME 15 ezer négyzetméteres, megújuló campuskertje nemcsak helyszínként csatlakozik, hanem aktív, ökotudatos fejlesztéseivel és közösségi programjaival is. A Budapest100 építészeti-kulturális fesztivál a közösségek és a város ünnepe, az esemény közelebb hozza egymáshoz a városlakó szomszédokat. 2025. május 22–25. között a városi zöldfelületeket, belső udvarokat, kerteket, zöld gangokat és az azokat gondozó közösségeket ünnepeljük.