Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

Kreatív Vállalkozói Program

Program célok
Program tartalma
A program előnyei
Csapat
A Kreatív Vállalkozói Program a MOME jelenlegi és a 2022 és 2025 között végzett hallgatóinak kínál intenzív inkubációs lehetőséget, hogy kreatív ötleteiket piacképes vállalkozássá alakítsák
Jelentkezési határidő
2025. június 23. (23:59)
Program
2025. szeptember 8. – 2026. március 8.
Nyelv
magyar
Programvezető
Vesmás Júlia
Kapcsolat
incubation@mome.hu

Elindult a jelentkezés a 2025-ös Kreatív Vállalkozói Programra! A pályázati kiírás és a jelentkezési lap elérhető a linken keresztül.

Támogató, biztonságos közeget építünk azoknak a kreatív csapatoknak és alkotóknak, akik küldetésvezérelt vállalkozásokat akarnak létrehozni – olyanokat, amelyek nemcsak a piacra, hanem a jövőre is hatással vannak.

A MOME azt a nagyratörő célt tűzte ki, hogy 2030-ra Közép- és Kelet-Európa vezető kreatívipari és innovációs központjává váljon. E célkitűzés támogatására 2022-ben elindult a frissen végzett hallgatók mestermunkájának fejlesztését támogató Művészeti és Design Inkubációs program, 2025-ben pedig a Kreatív Vállalkozói Program, melyek egy szoros együttműködésen alapuló és nemzetközileg is elismert design ökoszisztéma kialakulását hivatottak támogatni. 

A Kreatív Vállalkozói Program azoknak az aktív BA és MA képzésben részt vevő, illetve 2022 és 2025 között végzett hallgatóknak és csapatoknak szól, akik már megismerkedtek a vállalkozásfejlesztés alapjaival, van egy remek ötletük, egy kezdetleges üzleti tervük és elkötelezettek, hogy a saját lábukra állva önállóan működjenek valamely kreatívipari szegmensben. 

Program célok

1.Szakmai támogatás

A feltörekvő kreatív vállalkozók számára a szükséges ismeretek és eszközök biztosítása, hogy a legjobb esélyük legyen saját vállalkozásuk elindítására. 

2.Szilárd alapok

Segíteni a résztvevőket abban, hogy sikeresen pozícionálják projektjeiket a piacon. 

3.Szemlélet

Olyan tervezők és művészek formálása, akiknek gondolkodásmódja a hosszútávú értékteremtésre, az etikus gyakorlatokra és az együttműködésen alapuló, fenntartható működésre összpontosít. 

Program tartalma

A hat hónapon át zajló program során a felvételt nyert jelentkezők számára strukturált keretrendszert, tudást, eszközöket kínálunk a kreatív vállalkozások fejlesztéséhez, miközben támogatjuk a hasonlóan gondolkodó egyének, csapatok kreatív közösségé alakulását és projektigényekre szabott szakmai mentorációval segítjük a sajátos célok megvalósítását. 

A csapatok a projektcélkitűzést támogató workshop során trénerek segítségével közösen állítják fel a reális, de kihívással járó célokat. A célok teljesítéséhez szakmai támogatást nyújtunk szakértői konzultációk és workshopok formájában, lehetőségeinkhez mérten pedig hozzáférést a fejlesztéshez szükséges eszközök és terek használatához. 

A fejlesztési tervben meghatározott mérföldköveket előre meghatározott, rendszeres időközönként - havonta - egy kollektív konzultáció során lesz lehetőség bemutatni. A program a fejlesztési folyamat és a termék/projekt bemutatásával zárul 2026. márciusában. 

A program előnyei

Üzleti tervezés

A résztvevők strukturált fejlesztési folyamatban, a business design eszközeit alkalmazva megtanulhatják, hogyan hozzák ki a legtöbbet üzleti ötletükből. A program során szakértők segítségével átvilágítják, milyen stratégiára és eszközökre lesz szükség például a marketing, pozicionálás, árképzés és finanszírozás kapcsán, vagy megvizsgálják, mely értékesítési csatorna bizonyul majd a leghatékonyabbnak. 

Csapatépítés

Az inkubáció során közösen feltérképezzük, hogy milyen tudás vagy szakértelem hiányzik a csapatból, és segítünk meghatározni, milyen területeken érdemes bővíteni a csapatot ahhoz, hogy hosszú távon sikeres és fenntartható vállalkozást építhessetek. 

Mentoráció

A program során hat alkalommal találkozhatsz tapasztalt kreatívipari vállalkozókkal, akik maguk is alkotók vagy tervezők. Emellett további hat konzultáció keretében üzleti szakértőinktől tanulhatsz olyan területeken, mint a jog, pénzügy, könyvelés, adózás, marketing és branding. 

Workshopok

A program olyan hat alkalmas készségfejlesztő és tudásbővítő workshopsorozatot kínál, melyek minden résztvevő számára relevánsak és aktívan hozzájárulnak a csapat projektjének fejlesztéséhez. 

Műhely

A résztvevőknek lehetősége nyílik meghatározott keretek között használni a MOME infrastruktúráját és a campus műhelyeit olyan tevékenységek során, melyek egyértelműen kapcsolódnak a programban fejlesztendő termékhez, szolgáltatáshoz. 

Kommunikáció

A program során a hallgatók megtanulják, hogyan kommunikálják hatékonyan ötleteiket, építsenek értékes kapcsolatokat az iparági szereplőkkel, növeljék projektjeik láthatóságát, és tegyék elérhetővé munkáikat a célközönség számára. 

Korábbi résztvevők

UTO

Az UTO egy olyan kortárs ékszer, amely segít a pólódat a regeneratív design nevében statement darabbá varázsolni. 

At Least

Az otthoni edzőpad segíti a sport, az edzés mindennapokba illesztését. A projekt célja, hogy az otthoni mozgást vonzóbbá tegye anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötni az esztétika vagy a térhasználat terén. 
A képen látható verzió számos fejlesztési fázison keresztül jutott el jelenlegi formájához, melynek egyik első meghatározó állomása maga a MOME inkubációs program volt. 

Fraxinea

A Fraxinea egy anyag kutatásra épülő projekt, amely vállalkozássá nőtte ki magát. A természettel kollaborálva hoz létre gomba szövedékből növesztett flexibilis anyagokat, amelyek igazi alternatívát nyújthatnak a szintetikus szivacsok, műbőrök vagy textilek helyett. Első termék a Symbioma jógamatrac jelenleg is fejlesztés alatt. 

Mentorok

Demeczky Nóra

DE_FORM DESIGN AGENCY

Hoffman Petra

Makers Market, Taanka, Stilblog

Fyling Objects, MOME

Dr. Istvánkó Beáta

ISBN galéria

Kiss-Benedek Kristóf

Kisjustk

Laufer Ferenc

Flying Objects, Lauferofen

Ruzicska Tünde

Ruzicska Tünde Ceramics

Elek Márton

Gepetto Design Studio

Csapat

projektmenedzser

horvath.julia@mome.hu

Creative Launchpad vezető, mesteroktató

vesmas.julia@mome.hu

A pályázás két fázisból áll: 

  1. Forduló - a jelentkezési lap kitöltése, mely tartalmazza az ötletet, képviselőt/csapatot és a vállalkozási tervet, célokat bemutató prezentációt, víziót és one pagert, melyhez a szempontrendszert a pályázati kiírásban mellékeljük 
  2. Forduló - PITCH prezentáció és személyes/csoportos interjún való részvétel 

Jelentkezési határidő az 1. fordulóra: 2025. június 23. (hétfő) 23:59 

Az 1. fordulóban leadott pályázatok elbírálását (június 23-27) követően személyes elbeszélgetésre invitáljuk a legígéretesebbnek tartott csapatokat, ahol egy 8 perces pitch prezentáció formájában kérjük, hogy győzzék meg a szakmai zsűri tagjait elköteleződésükről és kreatív vállalkozásötletük életképességéről.  Az interjúra és prezentációra felkért csapatok július 2-3. között kapnak bemutatkozási lehetőséget. A sorrendről az interjút megelőző pár nappal értesítjük ki a csapatok képviselőit.  

Kivétel 1: Azok a csapatok, akik a 2025 tavaszi félévben B2D_3 és HSUP kurzuson fejlesztett projekttel jelentkeznek a programba (van érvényes jelentkezésük) és prezentációjukat a HSUP-B2D Demo Day-en bemutatják június 25-én, mentesülnek a személyes interjú alól.  

Kivétel 2: Azok a csapatok, akik a 2025 tavaszi félévben B2D_3 és HSUP kurzuson fejlesztett projekttel jelentkeznek a programba (van érvényes jelentkezésük) és prezentációjukat A Demo Day-en jelenlévő zsűri által választott díjazott és különdíjas csapatok egyenes utat kapnak a programba. 

A programra kiválasztott projektek vezetőit legkésőbb július 15-ig a jelentkezési lapon megadott email címen keresztül értesítjük. 

A jelentkezési lapot csak a projektvezetőnek/ötletgazdának/kapcsolattartónak kell kitölteni, vagyis projektenként 1 fő tölti ki.

A one pager elkészítéséhez június 13-án egy opcionális workshopot is biztosítunk, melyre a páylázati kiíráson található linken keresztül lehet regisztrálni. 

 Az egy oldalas dokumentumnak világosan és tömören kell bemutatnia a projekt vagy ötlet lényegét, beleértve a célját, megoldását, célközönségét és piaci lehetőségét. Tartalmaznia kell továbbá az üzleti modell rövid összefoglalását, valamint a csapat vagy kulcsemberek bemutatását: 

  • Projekt neve és logója (nem kötelező) 
  • Egyedi és emlékezetes név, amely tükrözi a projekt identitását. 
  • Küldetésnyilatkozat 
  • Röviden fogalmazd meg, miért létezik a projekt, milyen problémát old meg, és milyen értéket teremt. 
  • Probléma és megoldás 
  • Ismertesd a célcsoport problémáját, és mutassa be, hogyan kínál a projekt egyedi megoldást erre. 
  • Célcsoport 
  • Határozd meg, kiknek szól a termék vagy szolgáltatás, és miért fontos számukra. 
  • Termék vagy szolgáltatás leírása 
  • Röviden mutasd be, mit kínál a projekt, és hogyan működik. 
  • Piaci lehetőség és versenyelőny 
  • Ismertesd a versenytársakat, és azt, miben különbözik a projekt a meglévő megoldásoktól. 
  • Üzleti modell 
  • Magyarázd el, hogyan fog a projekt bevételt termelni, és milyen forrásokból. 
  • Csapat bemutatása 
  • Mutasd be a csapattagokat, szerepüket. 
  • Elérhetőségek 
  • Tűntesd fel a kapcsolattartási információkat, például e-mail címet, weboldalt vagy közösségi média profilokat. 

  • Ötlet bemutatása - mit, hogyan, kinek és miért? 
  • Célcsoport / Persona - kik a felhasználók és milyen vágyaik, szükségleteik, megoldandó feladataik vannak? 
  • Probléma bemutatása - milyen problémára keresed a megoldást? 
  • Korábbi kutatások eredményei - statisztikai adatok, interjúk, kérdőívek  
  • Feltételezett megoldás bemutatása - a jelenlegi állapot bemutatása 
  • Egyedi értékajánlat  
  • Versenytársak, Benchmark  
  • Üzleti Modell / Bevételi Modell / Működési Modell – hogyan képzelitek el a vállalkozás működését, honnan származik majd a bevétel? 
  • Csapat bemutatása - kinek mi a szerepe, feladata, erőssége 
  • Továbbgondolás - lehetséges kutatási irányok, következő lépések, célok, vízió 

 

A jelentkezésben leadott prezentációt a 2. forduló időpontjáig még formailag tudjátok módosítani. 

A vízió azt az állapotot vagy pillanatot ábrázolja, ahová 5 vagy 10 év múlva szeretnétek eljutni. Ez lehet egy sajtóanyag, egy vágyott online platformon, magazin főcímlapján való megjelenés, egy díj, a tervezett termék használat közben, vagy épp a csapat mindennapjairól egy életkép. A vízió tartalma szabadon értelmezhető, ugyanakkor fontos, hogy a csapat/projekt jövőképét illetően releváns és motiváló legyen.

  1. Kollaboratív működés: Mennyire elkötelezett, motivált és összetartó a csapat?  
  2. Vonzó termék: Elég vonzó -e a termék, a megfelelő problémára, szükségletre reflektál -e? Van –e hozzáadott értéke a felhasználók számára? 
  3. Technológiai megvalósíthatóság: Mennyire megvalósítható a termék/szolgáltatás? 
  4. Életképes vállalkozás: Mennyire életképes a működési/üzleti modell? 
  5. Küldetés: milyen társadalmi hatást szeretnétek generálni? Mi a küldetés és mennyire hisz benne a csapat? 

A programban részt vevő csapatok a kreatívipari vállalkozásindításhoz szükséges, átfogó szakmai támogatásban részesülnek, amelynek piaci értéke meghaladja az 1,2 millió forintot csapatonként. 

A támogatás tartalma: 

  • Strukturált fejlesztési folyamat a business design eszközeivel 
  • Mentoráció elismert kreatívipari vállalkozóktól (6 alkalom) 
  • Szakértői konzultációk (jog, pénzügy, marketing stb.) (6 alkalom) 
  • 6 db készségfejlesztő workshop (pl. üzleti modell, árazás, márkaépítés) 
  • Kapcsolatépítési lehetőségek 
  • Csapatépítés és kollektív konzultációk 
  • Meghatározott keretek között infrastruktúra- és műhelyhasználat a MOME campusán 

A MOMÉ-n aktív BA/MA hallgatók és a 2022-2025 között végzettek jelentkezhetnek (lehetőleg meglévő alapcsapattal), akiknek validált üzleti koncepciójuk (MVP előny), piaci potenciáljuk, és elkötelezettek a cégalapítás iránt. A csapat tagjai között lehet nem MOMÉ-n tanuló vagy végzett hallgató is, azonban legalább 1fő MOME alumni/hallgató kell legyen.

Jelenleg aktív pályázatra olyan kreatív csapatok jelentkezését várjuk, akik életképes üzleti ötletekkel rendelkeznek. Lehetnek aktív BA/MA hallgatók meglévő alapcsapattal, friss diplomások vagy az elmúlt 3 évben végzettek, akiknek validált üzleti koncepciójuk és piaci potenciáljuk van (MVP előny), és elkötelezettek a cégalapítás iránt. 

→ elkötelezett csapat (legalább 2 fő, ebből legalább 1fő MOME alumni/hallgató) 

→ alapvető üzleti ismeretek (HSUP, B2D, vagy üzleti tapasztalattal rendelkező tag) 

A pályázatra elsősorban csapatok jelentkezését várjuk, de amennyiben megfelelő kompetenciákkal és elszántsággal rendelkezel, egyéni vállalkozói aspirációkkal is jelentkezhetsz.

Mentoraink zöme a MOME alumni csapatát erősíti, akik az elmúlt 15 évben sikeresen helytálltak a piacon, tervezőként, alkotóként a saját vállalkozásukat működtetve.

A MOME Business to Design (B2D) kurzusa és a Hungarian Startup University Program (HSUP) kiváló alapot biztosítanak a vállalkozásfejlesztéshez. A B2D három féléves, gyakorlatorientált képzése során a hallgatók elsajátítják az üzleti tervezés és működtetés alapjait, kreatív piackutatási módszereket, innovációs technikákat és fenntarthatósági célokat, miközben mentorok segítségével egyéni és csoportos munkák révén fedezik fel a számukra legmegfelelőbb karrierutakat. A HSUP célja, hogy a magyar hallgatókat megismertesse az innováció világával, a modern vállalkozói készségekkel és különösen a startupok működési módszereivel, mindezt egy új, közös oktatási platformon keresztül.  


Ezek a programok lehetővé teszik a résztvevők számára, hogy mélyebb ismereteket szerezzenek az üzleti tervezés terén, és felkészüljenek a kreatív ötleteik megvalósítására. A korábbi B2D és HSUP résztvevők számára a Kreatív Vállalkozói Program logikus és kézenfekvő folytatás, amely segíti őket projektjeik továbbfejlesztésében és megvalósításában. 


Azok a csapatok, akik a 2025. tavaszi félévben B2D_3 és HSUP kurzuson fejlesztett projekttel jelentkeznek a programba (van érvényes jelentkezésük) és prezentációjukat a Demo Day-en bemutatják június 25-én, mentesülnek a személyes interjú alól. 

Olyan elkötelezett csapatokat vagy erősen motivált, egyéni vállalkozói aspirációkkal jelentkező MOME hallgató/alumni jelentkezőket keresünk, akik rendelkeznek alapvető üzleti ismeretekkel, van egy validált üzleti koncepciójuk, kezdetleges üzleti tervük és készek elköteleződni a termék/szolgáltatás piaci alapokra helyezésében 

További követelmények: 

  • Fokozott önállóság és proaktivitás a projektben kitűzött célok megvalósítása és a projektet érintő hosszútávú tervek megalapozása kapcsán 
  • Dedikáltan, heti 15 órát fordítani projektfejlesztésre a program időtartama alatt 
  • A megadott mérföldkövek teljesítése határidőre 
  • Rendszeres mentor, szakértői és kollektív konzultációkon való felkészült megjelenés és aktív jelenlét 
  • Részvétel a programot záró Demo Day-en 


A hat hónapon át zajló program során a felvételt nyert jelentkezők számára strukturált keretrendszert, tudást, eszközöket kínálunk a kreatív vállalkozások fejlesztéséhez, miközben támogatjuk a hasonlóan gondolkodó egyének, csapatok kreatív közösségé alakulását és projekt igényekre szabott szakmai mentorációval segítjük a projektcélok megvalósítását. 


A mentorral közösen meghatározott célok teljesítéséhez szakmai támogatást nyújtunk szakértői konzultációk és workshopok formájában, lehetőségeinkhez mérten pedig hozzáférést a fejlesztéshez szükséges eszközök és terek használatához. 


A fejlesztési tervben meghatározott mérföldköveket előre meghatározott, rendszeres időközönként egy kollektív konzultáció során lesz lehetőség bemutatni. A program a fejlesztési folyamat és a termék/projekt bemutatásával zárul 2026. márciusában.  

Minden havi kollektív konzultáció, workshop és közös program személyesen zajlik az egyetem campusán (1121 Budapest, Zugligeti út 9-25.) vag előre kijelölt alternatív helyszínen. A struktúrált fejlesztési folyamat mérföldköveit és a különféle fejlesztést támogató eszközöket a MOME elearning felületén éri el a résztvevő, mely lehetővé teszi, hogy saját tempójában haladjon mindenki. A mentorral való egyéni konzultációk jellegéről (személyes/online) a mentor és a résztvevő (csapat) közösen dönt, az online szakértői konzultációkra az elearning felületen keresztül lehet időpontot foglalni.

A program magyar nyelvű. Az angol nyelv ismerete fontos, de nem nélkülözhetetlen a program teljesítéséhez.

A résztvevő csapatok eltérő fejlesztési fázisban lehetnek, illetve különböző terméket vagy szolgáltatást kínálhatnak, ezért a céljaik és eredményeik is sokféleképpen alakulhat. A csapatok a mentorok segítségével közösen állítják fel a reális, de kihívással járó célokat. Például: 


– Jogi forma megalapítása (KFT, egyéni vállalkozó, egyesület stb.) 

– Együttműködésre nyitott kreatív praxisok elindítása 

– Szolgáltatás vagy termék bevezetése a piacra 

– Első értékesítések megvalósulása 

– Közösségi finanszírozási kampány megvalósítása 

– Pénzügyi támogatás megszerzése / Indulótőke biztosítása