Kreatív Vállalkozói Program
Elindult a jelentkezés a 2025-ös Kreatív Vállalkozói Programra! A pályázati kiírás és a jelentkezési lap elérhető a linken keresztül.
A MOME azt a nagyratörő célt tűzte ki, hogy 2030-ra Közép- és Kelet-Európa vezető kreatívipari és innovációs központjává váljon. E célkitűzés támogatására 2022-ben elindult a frissen végzett hallgatók mestermunkájának fejlesztését támogató Művészeti és Design Inkubációs program, 2025-ben pedig a Kreatív Vállalkozói Program, melyek egy szoros együttműködésen alapuló és nemzetközileg is elismert design ökoszisztéma kialakulását hivatottak támogatni.
A Kreatív Vállalkozói Program azoknak az aktív BA és MA képzésben részt vevő, illetve 2022 és 2025 között végzett hallgatóknak és csapatoknak szól, akik már megismerkedtek a vállalkozásfejlesztés alapjaival, van egy remek ötletük, egy kezdetleges üzleti tervük és elkötelezettek, hogy a saját lábukra állva önállóan működjenek valamely kreatívipari szegmensben.
Program célok
1.Szakmai támogatás
A feltörekvő kreatív vállalkozók számára a szükséges ismeretek és eszközök biztosítása, hogy a legjobb esélyük legyen saját vállalkozásuk elindítására.
2.Szilárd alapok
Segíteni a résztvevőket abban, hogy sikeresen pozícionálják projektjeiket a piacon.
3.Szemlélet
Olyan tervezők és művészek formálása, akiknek gondolkodásmódja a hosszútávú értékteremtésre, az etikus gyakorlatokra és az együttműködésen alapuló, fenntartható működésre összpontosít.
Program tartalma
A hat hónapon át zajló program során a felvételt nyert jelentkezők számára strukturált keretrendszert, tudást, eszközöket kínálunk a kreatív vállalkozások fejlesztéséhez, miközben támogatjuk a hasonlóan gondolkodó egyének, csapatok kreatív közösségé alakulását és projektigényekre szabott szakmai mentorációval segítjük a sajátos célok megvalósítását.
A csapatok a projektcélkitűzést támogató workshop során trénerek segítségével közösen állítják fel a reális, de kihívással járó célokat. A célok teljesítéséhez szakmai támogatást nyújtunk szakértői konzultációk és workshopok formájában, lehetőségeinkhez mérten pedig hozzáférést a fejlesztéshez szükséges eszközök és terek használatához.
A fejlesztési tervben meghatározott mérföldköveket előre meghatározott, rendszeres időközönként - havonta - egy kollektív konzultáció során lesz lehetőség bemutatni. A program a fejlesztési folyamat és a termék/projekt bemutatásával zárul 2026. márciusában.
A program előnyei

Üzleti tervezés
A résztvevők strukturált fejlesztési folyamatban, a business design eszközeit alkalmazva megtanulhatják, hogyan hozzák ki a legtöbbet üzleti ötletükből. A program során szakértők segítségével átvilágítják, milyen stratégiára és eszközökre lesz szükség például a marketing, pozicionálás, árképzés és finanszírozás kapcsán, vagy megvizsgálják, mely értékesítési csatorna bizonyul majd a leghatékonyabbnak.

Csapatépítés
Az inkubáció során közösen feltérképezzük, hogy milyen tudás vagy szakértelem hiányzik a csapatból, és segítünk meghatározni, milyen területeken érdemes bővíteni a csapatot ahhoz, hogy hosszú távon sikeres és fenntartható vállalkozást építhessetek.

Mentoráció
A program során hat alkalommal találkozhatsz tapasztalt kreatívipari vállalkozókkal, akik maguk is alkotók vagy tervezők. Emellett további hat konzultáció keretében üzleti szakértőinktől tanulhatsz olyan területeken, mint a jog, pénzügy, könyvelés, adózás, marketing és branding.

Workshopok
A program olyan hat alkalmas készségfejlesztő és tudásbővítő workshopsorozatot kínál, melyek minden résztvevő számára relevánsak és aktívan hozzájárulnak a csapat projektjének fejlesztéséhez.

Műhely
A résztvevőknek lehetősége nyílik meghatározott keretek között használni a MOME infrastruktúráját és a campus műhelyeit olyan tevékenységek során, melyek egyértelműen kapcsolódnak a programban fejlesztendő termékhez, szolgáltatáshoz.

Kommunikáció
A program során a hallgatók megtanulják, hogyan kommunikálják hatékonyan ötleteiket, építsenek értékes kapcsolatokat az iparági szereplőkkel, növeljék projektjeik láthatóságát, és tegyék elérhetővé munkáikat a célközönség számára.

UTO
Az UTO egy olyan kortárs ékszer, amely segít a pólódat a regeneratív design nevében statement darabbá varázsolni.

At Least
Az otthoni edzőpad segíti a sport, az edzés mindennapokba illesztését. A projekt célja, hogy az otthoni mozgást vonzóbbá tegye anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötni az esztétika vagy a térhasználat terén.
A képen látható verzió számos fejlesztési fázison keresztül jutott el jelenlegi formájához, melynek egyik első meghatározó állomása maga a MOME inkubációs program volt.

Fraxinea
A Fraxinea egy anyag kutatásra épülő projekt, amely vállalkozássá nőtte ki magát. A természettel kollaborálva hoz létre gomba szövedékből növesztett flexibilis anyagokat, amelyek igazi alternatívát nyújthatnak a szintetikus szivacsok, műbőrök vagy textilek helyett. Első termék a Symbioma jógamatrac jelenleg is fejlesztés alatt.

Demeczky Nóra
DE_FORM DESIGN AGENCY

Hoffman Petra
Makers Market, Taanka, Stilblog

Dr. Istvánkó Beáta
ISBN galéria

Kiss-Benedek Kristóf
Kisjustk

Laufer Ferenc
Flying Objects, Lauferofen

Ruzicska Tünde
Ruzicska Tünde Ceramics

Elek Márton
Gepetto Design Studio
Csapat
A pályázás két fázisból áll:
- Forduló - a jelentkezési lap kitöltése, mely tartalmazza az ötletet, képviselőt/csapatot és a vállalkozási tervet, célokat bemutató prezentációt, víziót és one pagert, melyhez a szempontrendszert a pályázati kiírásban mellékeljük
- Forduló - PITCH prezentáció és személyes/csoportos interjún való részvétel
Jelentkezési határidő az 1. fordulóra: 2025. június 23. (hétfő) 23:59
Az 1. fordulóban leadott pályázatok elbírálását (június 23-27) követően személyes elbeszélgetésre invitáljuk a legígéretesebbnek tartott csapatokat, ahol egy 8 perces pitch prezentáció formájában kérjük, hogy győzzék meg a szakmai zsűri tagjait elköteleződésükről és kreatív vállalkozásötletük életképességéről. Az interjúra és prezentációra felkért csapatok július 2-3. között kapnak bemutatkozási lehetőséget. A sorrendről az interjút megelőző pár nappal értesítjük ki a csapatok képviselőit.
Kivétel 1: Azok a csapatok, akik a 2025 tavaszi félévben B2D_3 és HSUP kurzuson fejlesztett projekttel jelentkeznek a programba (van érvényes jelentkezésük) és prezentációjukat a HSUP-B2D Demo Day-en bemutatják június 25-én, mentesülnek a személyes interjú alól.
Kivétel 2: Azok a csapatok, akik a 2025 tavaszi félévben B2D_3 és HSUP kurzuson fejlesztett projekttel jelentkeznek a programba (van érvényes jelentkezésük) és prezentációjukat A Demo Day-en jelenlévő zsűri által választott díjazott és különdíjas csapatok egyenes utat kapnak a programba.
A programra kiválasztott projektek vezetőit legkésőbb július 15-ig a jelentkezési lapon megadott email címen keresztül értesítjük.
A jelentkezési lapot csak a projektvezetőnek/ötletgazdának/kapcsolattartónak kell kitölteni, vagyis projektenként 1 fő tölti ki.
A one pager elkészítéséhez június 13-án egy opcionális workshopot is biztosítunk, melyre a páylázati kiíráson található linken keresztül lehet regisztrálni.
Az egy oldalas dokumentumnak világosan és tömören kell bemutatnia a projekt vagy ötlet lényegét, beleértve a célját, megoldását, célközönségét és piaci lehetőségét. Tartalmaznia kell továbbá az üzleti modell rövid összefoglalását, valamint a csapat vagy kulcsemberek bemutatását:
- Projekt neve és logója (nem kötelező)
- Egyedi és emlékezetes név, amely tükrözi a projekt identitását.
- Küldetésnyilatkozat
- Röviden fogalmazd meg, miért létezik a projekt, milyen problémát old meg, és milyen értéket teremt.
- Probléma és megoldás
- Ismertesd a célcsoport problémáját, és mutassa be, hogyan kínál a projekt egyedi megoldást erre.
- Célcsoport
- Határozd meg, kiknek szól a termék vagy szolgáltatás, és miért fontos számukra.
- Termék vagy szolgáltatás leírása
- Röviden mutasd be, mit kínál a projekt, és hogyan működik.
- Piaci lehetőség és versenyelőny
- Ismertesd a versenytársakat, és azt, miben különbözik a projekt a meglévő megoldásoktól.
- Üzleti modell
- Magyarázd el, hogyan fog a projekt bevételt termelni, és milyen forrásokból.
- Csapat bemutatása
- Mutasd be a csapattagokat, szerepüket.
- Elérhetőségek
- Tűntesd fel a kapcsolattartási információkat, például e-mail címet, weboldalt vagy közösségi média profilokat.
- Ötlet bemutatása - mit, hogyan, kinek és miért?
- Célcsoport / Persona - kik a felhasználók és milyen vágyaik, szükségleteik, megoldandó feladataik vannak?
- Probléma bemutatása - milyen problémára keresed a megoldást?
- Korábbi kutatások eredményei - statisztikai adatok, interjúk, kérdőívek
- Feltételezett megoldás bemutatása - a jelenlegi állapot bemutatása
- Egyedi értékajánlat
- Versenytársak, Benchmark
- Üzleti Modell / Bevételi Modell / Működési Modell – hogyan képzelitek el a vállalkozás működését, honnan származik majd a bevétel?
- Csapat bemutatása - kinek mi a szerepe, feladata, erőssége
- Továbbgondolás - lehetséges kutatási irányok, következő lépések, célok, vízió
A jelentkezésben leadott prezentációt a 2. forduló időpontjáig még formailag tudjátok módosítani.
A vízió azt az állapotot vagy pillanatot ábrázolja, ahová 5 vagy 10 év múlva szeretnétek eljutni. Ez lehet egy sajtóanyag, egy vágyott online platformon, magazin főcímlapján való megjelenés, egy díj, a tervezett termék használat közben, vagy épp a csapat mindennapjairól egy életkép. A vízió tartalma szabadon értelmezhető, ugyanakkor fontos, hogy a csapat/projekt jövőképét illetően releváns és motiváló legyen.
- Kollaboratív működés: Mennyire elkötelezett, motivált és összetartó a csapat?
- Vonzó termék: Elég vonzó -e a termék, a megfelelő problémára, szükségletre reflektál -e? Van –e hozzáadott értéke a felhasználók számára?
- Technológiai megvalósíthatóság: Mennyire megvalósítható a termék/szolgáltatás?
- Életképes vállalkozás: Mennyire életképes a működési/üzleti modell?
- Küldetés: milyen társadalmi hatást szeretnétek generálni? Mi a küldetés és mennyire hisz benne a csapat?
A programban részt vevő csapatok a kreatívipari vállalkozásindításhoz szükséges, átfogó szakmai támogatásban részesülnek, amelynek piaci értéke meghaladja az 1,2 millió forintot csapatonként.
A támogatás tartalma:
- Strukturált fejlesztési folyamat a business design eszközeivel
- Mentoráció elismert kreatívipari vállalkozóktól (6 alkalom)
- Szakértői konzultációk (jog, pénzügy, marketing stb.) (6 alkalom)
- 6 db készségfejlesztő workshop (pl. üzleti modell, árazás, márkaépítés)
- Kapcsolatépítési lehetőségek
- Csapatépítés és kollektív konzultációk
- Meghatározott keretek között infrastruktúra- és műhelyhasználat a MOME campusán
A MOMÉ-n aktív BA/MA hallgatók és a 2022-2025 között végzettek jelentkezhetnek (lehetőleg meglévő alapcsapattal), akiknek validált üzleti koncepciójuk (MVP előny), piaci potenciáljuk, és elkötelezettek a cégalapítás iránt. A csapat tagjai között lehet nem MOMÉ-n tanuló vagy végzett hallgató is, azonban legalább 1fő MOME alumni/hallgató kell legyen.
Jelenleg aktív pályázatra olyan kreatív csapatok jelentkezését várjuk, akik életképes üzleti ötletekkel rendelkeznek. Lehetnek aktív BA/MA hallgatók meglévő alapcsapattal, friss diplomások vagy az elmúlt 3 évben végzettek, akiknek validált üzleti koncepciójuk és piaci potenciáljuk van (MVP előny), és elkötelezettek a cégalapítás iránt.
→ elkötelezett csapat (legalább 2 fő, ebből legalább 1fő MOME alumni/hallgató)
→ alapvető üzleti ismeretek (HSUP, B2D, vagy üzleti tapasztalattal rendelkező tag)
A pályázatra elsősorban csapatok jelentkezését várjuk, de amennyiben megfelelő kompetenciákkal és elszántsággal rendelkezel, egyéni vállalkozói aspirációkkal is jelentkezhetsz.
Mentoraink zöme a MOME alumni csapatát erősíti, akik az elmúlt 15 évben sikeresen helytálltak a piacon, tervezőként, alkotóként a saját vállalkozásukat működtetve.
A MOME Business to Design (B2D) kurzusa és a Hungarian Startup University Program (HSUP) kiváló alapot biztosítanak a vállalkozásfejlesztéshez. A B2D három féléves, gyakorlatorientált képzése során a hallgatók elsajátítják az üzleti tervezés és működtetés alapjait, kreatív piackutatási módszereket, innovációs technikákat és fenntarthatósági célokat, miközben mentorok segítségével egyéni és csoportos munkák révén fedezik fel a számukra legmegfelelőbb karrierutakat. A HSUP célja, hogy a magyar hallgatókat megismertesse az innováció világával, a modern vállalkozói készségekkel és különösen a startupok működési módszereivel, mindezt egy új, közös oktatási platformon keresztül.
Ezek a programok lehetővé teszik a résztvevők számára, hogy mélyebb ismereteket szerezzenek az üzleti tervezés terén, és felkészüljenek a kreatív ötleteik megvalósítására. A korábbi B2D és HSUP résztvevők számára a Kreatív Vállalkozói Program logikus és kézenfekvő folytatás, amely segíti őket projektjeik továbbfejlesztésében és megvalósításában.
Azok a csapatok, akik a 2025. tavaszi félévben B2D_3 és HSUP kurzuson fejlesztett projekttel jelentkeznek a programba (van érvényes jelentkezésük) és prezentációjukat a Demo Day-en bemutatják június 25-én, mentesülnek a személyes interjú alól.
Olyan elkötelezett csapatokat vagy erősen motivált, egyéni vállalkozói aspirációkkal jelentkező MOME hallgató/alumni jelentkezőket keresünk, akik rendelkeznek alapvető üzleti ismeretekkel, van egy validált üzleti koncepciójuk, kezdetleges üzleti tervük és készek elköteleződni a termék/szolgáltatás piaci alapokra helyezésében
További követelmények:
- Fokozott önállóság és proaktivitás a projektben kitűzött célok megvalósítása és a projektet érintő hosszútávú tervek megalapozása kapcsán
- Dedikáltan, heti 15 órát fordítani projektfejlesztésre a program időtartama alatt
- A megadott mérföldkövek teljesítése határidőre
- Rendszeres mentor, szakértői és kollektív konzultációkon való felkészült megjelenés és aktív jelenlét
- Részvétel a programot záró Demo Day-en
A hat hónapon át zajló program során a felvételt nyert jelentkezők számára strukturált keretrendszert, tudást, eszközöket kínálunk a kreatív vállalkozások fejlesztéséhez, miközben támogatjuk a hasonlóan gondolkodó egyének, csapatok kreatív közösségé alakulását és projekt igényekre szabott szakmai mentorációval segítjük a projektcélok megvalósítását.
A mentorral közösen meghatározott célok teljesítéséhez szakmai támogatást nyújtunk szakértői konzultációk és workshopok formájában, lehetőségeinkhez mérten pedig hozzáférést a fejlesztéshez szükséges eszközök és terek használatához.
A fejlesztési tervben meghatározott mérföldköveket előre meghatározott, rendszeres időközönként egy kollektív konzultáció során lesz lehetőség bemutatni. A program a fejlesztési folyamat és a termék/projekt bemutatásával zárul 2026. márciusában.
Minden havi kollektív konzultáció, workshop és közös program személyesen zajlik az egyetem campusán (1121 Budapest, Zugligeti út 9-25.) vag előre kijelölt alternatív helyszínen. A struktúrált fejlesztési folyamat mérföldköveit és a különféle fejlesztést támogató eszközöket a MOME elearning felületén éri el a résztvevő, mely lehetővé teszi, hogy saját tempójában haladjon mindenki. A mentorral való egyéni konzultációk jellegéről (személyes/online) a mentor és a résztvevő (csapat) közösen dönt, az online szakértői konzultációkra az elearning felületen keresztül lehet időpontot foglalni.
A program magyar nyelvű. Az angol nyelv ismerete fontos, de nem nélkülözhetetlen a program teljesítéséhez.
A résztvevő csapatok eltérő fejlesztési fázisban lehetnek, illetve különböző terméket vagy szolgáltatást kínálhatnak, ezért a céljaik és eredményeik is sokféleképpen alakulhat. A csapatok a mentorok segítségével közösen állítják fel a reális, de kihívással járó célokat. Például:
– Jogi forma megalapítása (KFT, egyéni vállalkozó, egyesület stb.)
– Együttműködésre nyitott kreatív praxisok elindítása
– Szolgáltatás vagy termék bevezetése a piacra
– Első értékesítések megvalósulása
– Közösségi finanszírozási kampány megvalósítása
– Pénzügyi támogatás megszerzése / Indulótőke biztosítása