Moholy-Nagy University of Art and Design

Játék a világban: Korai fejlesztőeszköz tervezése gyermekek számára

Korai fejlesztés
Project overview
Student name
Buja Hanna
Mentor
Csernátony Fanni
Programme
Formatervező művész MA
Degree level
MA
Department
Design Intézet
Year of project
2022
Mestermunkám témája a korai fejlesztés.
A kisgyermek születésétől kezdődően 5-6 éves koráig egy intenzív mozgásfejlődésen megy keresztül, ahol a tehetetlen testtartásból 1 éves korára az álló testhelyzetig jut, majd 5 éves korára már magabiztosan jár, fut, ugrál, épít, játszik, rajzol. Ez a fejlődés tipikus fejlődésmenettel írható le. Ha a tipikustól eltér a fejlődése korai fejlesztésre van szüksége. A fejlesztést játékokon keresztül történik, ugyanis a gyerek legfontosabb tanulási formája a játékon keresztüli tapasztalatszerzés. Diplomamunkám egy korai fejlesztést támogató eszköz, amely 1-5 éves gyermekeknek készül. Egy központi elemből és kiegészítőkből áll. A játék segítségével a gyermek nagy és finommozgásokat is fejleszt.
Szakdolgozatom témája a Magyarországon elérhető korai fejlesztési programok. Kutatásaim célja a mozgásfejlődés vizsgálata, a fejlődésben való lemaradás lehetséges okainak feltárása és a korai fejlesztési lehetőségek megismerése Magyarországon. Vizsgálom, milyen csoportos és egyéni korai fejlesztési lehetőségek érhetők el a tipikus fejlődésmenetben lemaradt gyerekek számára, valamint feltérképezem milyen szakemberek vesznek részt a fejlesztőprogramokban. Ehhez felhasználom az elérhető szakirodalmat, a terepmunka, interjúk során megszerzett információkat, majd ezeket összegezve megfelelő konklúziót vonok le. Legfontosabb következtetéseim, hogy a különböző intézményekben terápiákat végző szakemberek közötti kommunikáció és megfelelő információáramlás nem mindig valósul meg. Ez a leghelyesebb, vagy leggyorsabb diagnózis felállítását negatív irányba befolyásolja. Ennek ellenére vannak lelkes, kreatív és színvonalasan dolgozó szakemberek, akik különböző létező és általuk kifejlesztett játékokon keresztül fejlesztik a gyermekeket. A gyerek legfontosabb tanulási formája a játékon keresztüli tapasztalatszerzés.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121