Creative Business Program
Elindult a jelentkezés a 2025-ös KreatÃv Vállalkozói Programra! A pályázati kiÃrás és a jelentkezési lap elérhetÅ‘ a linken keresztül.
A MOME azt a nagyratörÅ‘ célt tűzte ki, hogy 2030-ra Közép- és Kelet-Európa vezetÅ‘ kreatÃvipari és innovációs központjává váljon. E célkitűzés támogatására 2022-ben elindult a frissen végzett hallgatók mestermunkájának fejlesztését támogató Művészeti és Design Inkubációs program, 2025-ben pedig a KreatÃv Vállalkozói Program, melyek egy szoros együttműködésen alapuló és nemzetközileg is elismert design ökoszisztéma kialakulását hivatottak támogatni.
A KreatÃv Vállalkozói Program azoknak az aktÃv BA és MA képzésben részt vevÅ‘, illetve 2022 és 2025 között végzett hallgatóknak és csapatoknak szól, akik már megismerkedtek a vállalkozásfejlesztés alapjaival, van egy remek ötletük, egy kezdetleges üzleti tervük és elkötelezettek, hogy a saját lábukra állva önállóan működjenek valamely kreatÃvipari szegmensben.
Aims of the programme
1.Szakmai támogatás
A feltörekvÅ‘ kreatÃv vállalkozók számára a szükséges ismeretek és eszközök biztosÃtása, hogy a legjobb esélyük legyen saját vállalkozásuk elindÃtására.
2.Szilárd alapok
SegÃteni a résztvevÅ‘ket abban, hogy sikeresen pozÃcionálják projektjeiket a piacon.
3.Szemlélet
Olyan tervezÅ‘k és művészek formálása, akiknek gondolkodásmódja a hosszútávú értékteremtésre, az etikus gyakorlatokra és az együttműködésen alapuló, fenntartható működésre összpontosÃt.
Program tartalma
A hat hónapon át zajló program során a felvételt nyert jelentkezÅ‘k számára strukturált keretrendszert, tudást, eszközöket kÃnálunk a kreatÃv vállalkozások fejlesztéséhez, miközben támogatjuk a hasonlóan gondolkodó egyének, csapatok kreatÃv közösségé alakulását és projektigényekre szabott szakmai mentorációval segÃtjük a sajátos célok megvalósÃtását.
A csapatok a projektcélkitűzést támogató workshop során trénerek segÃtségével közösen állÃtják fel a reális, de kihÃvással járó célokat. A célok teljesÃtéséhez szakmai támogatást nyújtunk szakértÅ‘i konzultációk és workshopok formájában, lehetÅ‘ségeinkhez mérten pedig hozzáférést a fejlesztéshez szükséges eszközök és terek használatához.
A fejlesztési tervben meghatározott mérföldköveket elÅ‘re meghatározott, rendszeres idÅ‘közönként - havonta - egy kollektÃv konzultáció során lesz lehetÅ‘ség bemutatni. A program a fejlesztési folyamat és a termék/projekt bemutatásával zárul 2026. márciusában.
Program benefits

Üzleti tervezés
A résztvevÅ‘k strukturált fejlesztési folyamatban, a business design eszközeit alkalmazva megtanulhatják, hogyan hozzák ki a legtöbbet üzleti ötletükbÅ‘l. A program során szakértÅ‘k segÃtségével átvilágÃtják, milyen stratégiára és eszközökre lesz szükség például a marketing, pozicionálás, árképzés és finanszÃrozás kapcsán, vagy megvizsgálják, mely értékesÃtési csatorna bizonyul majd a leghatékonyabbnak.

CsapatépÃtés
Az inkubáció során közösen feltérképezzük, hogy milyen tudás vagy szakértelem hiányzik a csapatból, és segÃtünk meghatározni, milyen területeken érdemes bÅ‘vÃteni a csapatot ahhoz, hogy hosszú távon sikeres és fenntartható vállalkozást épÃthessetek.

Mentoráció
A program során hat alkalommal találkozhatsz tapasztalt kreatÃvipari vállalkozókkal, akik maguk is alkotók vagy tervezÅ‘k. Emellett további hat konzultáció keretében üzleti szakértÅ‘inktÅ‘l tanulhatsz olyan területeken, mint a jog, pénzügy, könyvelés, adózás, marketing és branding.

Workshopok
A program olyan hat alkalmas készségfejlesztÅ‘ és tudásbÅ‘vÃtÅ‘ workshopsorozatot kÃnál, melyek minden résztvevÅ‘ számára relevánsak és aktÃvan hozzájárulnak a csapat projektjének fejlesztéséhez.

Műhely
A résztvevÅ‘knek lehetÅ‘sége nyÃlik meghatározott keretek között használni a MOME infrastruktúráját és a campus műhelyeit olyan tevékenységek során, melyek egyértelműen kapcsolódnak a programban fejlesztendÅ‘ termékhez, szolgáltatáshoz.

Kommunikáció
A program során a hallgatók megtanulják, hogyan kommunikálják hatékonyan ötleteiket, épÃtsenek értékes kapcsolatokat az iparági szereplÅ‘kkel, növeljék projektjeik láthatóságát, és tegyék elérhetÅ‘vé munkáikat a célközönség számára.

UTO
Az UTO egy olyan kortárs ékszer, amely segÃt a pólódat a regeneratÃv design nevében statement darabbá varázsolni.

At Least
Az otthoni edzÅ‘pad segÃti a sport, az edzés mindennapokba illesztését. A projekt célja, hogy az otthoni mozgást vonzóbbá tegye anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötni az esztétika vagy a térhasználat terén.
A képen látható verzió számos fejlesztési fázison keresztül jutott el jelenlegi formájához, melynek egyik első meghatározó állomása maga a MOME inkubációs program volt.

Fraxinea
A Fraxinea egy anyag kutatásra épülÅ‘ projekt, amely vállalkozássá nÅ‘tte ki magát. A természettel kollaborálva hoz létre gomba szövedékbÅ‘l növesztett flexibilis anyagokat, amelyek igazi alternatÃvát nyújthatnak a szintetikus szivacsok, műbÅ‘rök vagy textilek helyett. ElsÅ‘ termék a Symbioma jógamatrac jelenleg is fejlesztés alatt.

Nóra Demeczky
DE_FORM DESIGN AGENCY

Petra Hoffman
Makers Market, Taanka, Stilblog

Beáty Istvánkó
ISBN galéria

Kristóf Kiss-Benedek
Kisjustk

Ferenc Laufer
Flying Objects, Lauferofen

Tünde Ruzicska
Ruzicska Tünde Ceramics

Márton Elek
Gepetto Design Studio
Team
A pályázás két fázisból áll:
- Forduló - a jelentkezési lap kitöltése, mely tartalmazza az ötletet, képviselÅ‘t/csapatot és a vállalkozási tervet, célokat bemutató prezentációt, vÃziót és one pagert, melyhez a szempontrendszert a pályázati kiÃrásban mellékeljük
- Forduló - PITCH prezentáció és személyes/csoportos interjún való részvétel
Jelentkezési határidő az 1. fordulóra: 2025. június 23. (hétfő) 23:59
Az 1. fordulóban leadott pályázatok elbÃrálását (június 23-27) követÅ‘en személyes elbeszélgetésre invitáljuk a legÃgéretesebbnek tartott csapatokat, ahol egy 8 perces pitch prezentáció formájában kérjük, hogy gyÅ‘zzék meg a szakmai zsűri tagjait elkötelezÅ‘désükrÅ‘l és kreatÃv vállalkozásötletük életképességérÅ‘l. Az interjúra és prezentációra felkért csapatok július 2-3. között kapnak bemutatkozási lehetÅ‘séget. A sorrendrÅ‘l az interjút megelÅ‘zÅ‘ pár nappal értesÃtjük ki a csapatok képviselÅ‘it.
Kivétel 1: Azok a csapatok, akik a 2025 tavaszi félévben B2D_3 és HSUP kurzuson fejlesztett projekttel jelentkeznek a programba (van érvényes jelentkezésük) és prezentációjukat a HSUP-B2D Demo Day-en bemutatják június 25-én, mentesülnek a személyes interjú alól.
Kivétel 2: Azok a csapatok, akik a 2025 tavaszi félévben B2D_3 és HSUP kurzuson fejlesztett projekttel jelentkeznek a programba (van érvényes jelentkezésük) és prezentációjukat A Demo Day-en jelenlévÅ‘ zsűri által választott dÃjazott és különdÃjas csapatok egyenes utat kapnak a programba.
A programra kiválasztott projektek vezetÅ‘it legkésÅ‘bb július 15-ig a jelentkezési lapon megadott email cÃmen keresztül értesÃtjük.
A jelentkezési lapot csak a projektvezetőnek/ötletgazdának/kapcsolattartónak kell kitölteni, vagyis projektenként 1 fő tölti ki.
A one pager elkészÃtéséhez június 13-án egy opcionális workshopot is biztosÃtunk, melyre a páylázati kiÃráson található linken keresztül lehet regisztrálni.
Az egy oldalas dokumentumnak világosan és tömören kell bemutatnia a projekt vagy ötlet lényegét, beleértve a célját, megoldását, célközönségét és piaci lehetőségét. Tartalmaznia kell továbbá az üzleti modell rövid összefoglalását, valamint a csapat vagy kulcsemberek bemutatását:
- Projekt neve és logója (nem kötelező)
- Egyedi és emlékezetes név, amely tükrözi a projekt identitását.
- Küldetésnyilatkozat
- Röviden fogalmazd meg, miért létezik a projekt, milyen problémát old meg, és milyen értéket teremt.
- Probléma és megoldás
- Ismertesd a célcsoport problémáját, és mutassa be, hogyan kÃnál a projekt egyedi megoldást erre.
- Célcsoport
- Határozd meg, kiknek szól a termék vagy szolgáltatás, és miért fontos számukra.
- Termék vagy szolgáltatás leÃrása
- Röviden mutasd be, mit kÃnál a projekt, és hogyan működik.
- Piaci lehetőség és versenyelőny
- Ismertesd a versenytársakat, és azt, miben különbözik a projekt a meglévő megoldásoktól.
- Üzleti modell
- Magyarázd el, hogyan fog a projekt bevételt termelni, és milyen forrásokból.
- Csapat bemutatása
- Mutasd be a csapattagokat, szerepüket.
- Elérhetőségek
- Tűntesd fel a kapcsolattartási információkat, például e-mail cÃmet, weboldalt vagy közösségi média profilokat.
- Ötlet bemutatása - mit, hogyan, kinek és miért?
- Célcsoport / Persona - kik a felhasználók és milyen vágyaik, szükségleteik, megoldandó feladataik vannak?
- Probléma bemutatása - milyen problémára keresed a megoldást?
- Korábbi kutatások eredményei - statisztikai adatok, interjúk, kérdÅ‘Ãvek
- Feltételezett megoldás bemutatása - a jelenlegi állapot bemutatása
- Egyedi értékajánlat
- Versenytársak, Benchmark
- Üzleti Modell / Bevételi Modell / Működési Modell – hogyan képzelitek el a vállalkozás működését, honnan származik majd a bevétel?
- Csapat bemutatása - kinek mi a szerepe, feladata, erőssége
- Továbbgondolás - lehetséges kutatási irányok, következÅ‘ lépések, célok, vÃzió
A jelentkezésben leadott prezentációt a 2. forduló idÅ‘pontjáig még formailag tudjátok módosÃtani.
A vÃzió azt az állapotot vagy pillanatot ábrázolja, ahová 5 vagy 10 év múlva szeretnétek eljutni. Ez lehet egy sajtóanyag, egy vágyott online platformon, magazin fÅ‘cÃmlapján való megjelenés, egy dÃj, a tervezett termék használat közben, vagy épp a csapat mindennapjairól egy életkép. A vÃzió tartalma szabadon értelmezhetÅ‘, ugyanakkor fontos, hogy a csapat/projekt jövÅ‘képét illetÅ‘en releváns és motiváló legyen.
- KollaboratÃv működés: Mennyire elkötelezett, motivált és összetartó a csapat?
- Vonzó termék: Elég vonzó -e a termék, a megfelelő problémára, szükségletre reflektál -e? Van –e hozzáadott értéke a felhasználók számára?
- Technológiai megvalósÃthatóság: Mennyire megvalósÃtható a termék/szolgáltatás?
- Életképes vállalkozás: Mennyire életképes a működési/üzleti modell?
- Küldetés: milyen társadalmi hatást szeretnétek generálni? Mi a küldetés és mennyire hisz benne a csapat?
A programban részt vevÅ‘ csapatok a kreatÃvipari vállalkozásindÃtáshoz szükséges, átfogó szakmai támogatásban részesülnek, amelynek piaci értéke meghaladja az 1,2 millió forintot csapatonként.
A támogatás tartalma:
- Strukturált fejlesztési folyamat a business design eszközeivel
- Mentoráció elismert kreatÃvipari vállalkozóktól (6 alkalom)
- Szakértői konzultációk (jog, pénzügy, marketing stb.) (6 alkalom)
- 6 db készségfejlesztÅ‘ workshop (pl. üzleti modell, árazás, márkaépÃtés)
- KapcsolatépÃtési lehetÅ‘ségek
- CsapatépÃtés és kollektÃv konzultációk
- Meghatározott keretek között infrastruktúra- és műhelyhasználat a MOME campusán
A MOMÉ-n aktÃv BA/MA hallgatók és a 2022-2025 között végzettek jelentkezhetnek (lehetÅ‘leg meglévÅ‘ alapcsapattal), akiknek validált üzleti koncepciójuk (MVP elÅ‘ny), piaci potenciáljuk, és elkötelezettek a cégalapÃtás iránt. A csapat tagjai között lehet nem MOMÉ-n tanuló vagy végzett hallgató is, azonban legalább 1fÅ‘ MOME alumni/hallgató kell legyen.
Jelenleg aktÃv pályázatra olyan kreatÃv csapatok jelentkezését várjuk, akik életképes üzleti ötletekkel rendelkeznek. Lehetnek aktÃv BA/MA hallgatók meglévÅ‘ alapcsapattal, friss diplomások vagy az elmúlt 3 évben végzettek, akiknek validált üzleti koncepciójuk és piaci potenciáljuk van (MVP elÅ‘ny), és elkötelezettek a cégalapÃtás iránt.
→ elkötelezett csapat (legalább 2 fő, ebből legalább 1fő MOME alumni/hallgató)
→ alapvető üzleti ismeretek (HSUP, B2D, vagy üzleti tapasztalattal rendelkező tag)
A pályázatra elsősorban csapatok jelentkezését várjuk, de amennyiben megfelelő kompetenciákkal és elszántsággal rendelkezel, egyéni vállalkozói aspirációkkal is jelentkezhetsz.
Mentoraink zöme a MOME alumni csapatát erÅ‘sÃti, akik az elmúlt 15 évben sikeresen helytálltak a piacon, tervezÅ‘ként, alkotóként a saját vállalkozásukat működtetve.
A MOME Business to Design (B2D) kurzusa és a Hungarian Startup University Program (HSUP) kiváló alapot biztosÃtanak a vállalkozásfejlesztéshez. A B2D három féléves, gyakorlatorientált képzése során a hallgatók elsajátÃtják az üzleti tervezés és működtetés alapjait, kreatÃv piackutatási módszereket, innovációs technikákat és fenntarthatósági célokat, miközben mentorok segÃtségével egyéni és csoportos munkák révén fedezik fel a számukra legmegfelelÅ‘bb karrierutakat. A HSUP célja, hogy a magyar hallgatókat megismertesse az innováció világával, a modern vállalkozói készségekkel és különösen a startupok működési módszereivel, mindezt egy új, közös oktatási platformon keresztül.
Ezek a programok lehetÅ‘vé teszik a résztvevÅ‘k számára, hogy mélyebb ismereteket szerezzenek az üzleti tervezés terén, és felkészüljenek a kreatÃv ötleteik megvalósÃtására. A korábbi B2D és HSUP résztvevÅ‘k számára a KreatÃv Vállalkozói Program logikus és kézenfekvÅ‘ folytatás, amely segÃti Å‘ket projektjeik továbbfejlesztésében és megvalósÃtásában.
Azok a csapatok, akik a 2025. tavaszi félévben B2D_3 és HSUP kurzuson fejlesztett projekttel jelentkeznek a programba (van érvényes jelentkezésük) és prezentációjukat a Demo Day-en bemutatják június 25-én, mentesülnek a személyes interjú alól.
Olyan elkötelezett csapatokat vagy erősen motivált, egyéni vállalkozói aspirációkkal jelentkező MOME hallgató/alumni jelentkezőket keresünk, akik rendelkeznek alapvető üzleti ismeretekkel, van egy validált üzleti koncepciójuk, kezdetleges üzleti tervük és készek elköteleződni a termék/szolgáltatás piaci alapokra helyezésében
További követelmények:
- Fokozott önállóság és proaktivitás a projektben kitűzött célok megvalósÃtása és a projektet érintÅ‘ hosszútávú tervek megalapozása kapcsán
- Dedikáltan, heti 15 órát fordÃtani projektfejlesztésre a program idÅ‘tartama alatt
- A megadott mérföldkövek teljesÃtése határidÅ‘re
- Rendszeres mentor, szakértÅ‘i és kollektÃv konzultációkon való felkészült megjelenés és aktÃv jelenlét
- Részvétel a programot záró Demo Day-en
A hat hónapon át zajló program során a felvételt nyert jelentkezÅ‘k számára strukturált keretrendszert, tudást, eszközöket kÃnálunk a kreatÃv vállalkozások fejlesztéséhez, miközben támogatjuk a hasonlóan gondolkodó egyének, csapatok kreatÃv közösségé alakulását és projekt igényekre szabott szakmai mentorációval segÃtjük a projektcélok megvalósÃtását.
A mentorral közösen meghatározott célok teljesÃtéséhez szakmai támogatást nyújtunk szakértÅ‘i konzultációk és workshopok formájában, lehetÅ‘ségeinkhez mérten pedig hozzáférést a fejlesztéshez szükséges eszközök és terek használatához.
A fejlesztési tervben meghatározott mérföldköveket elÅ‘re meghatározott, rendszeres idÅ‘közönként egy kollektÃv konzultáció során lesz lehetÅ‘ség bemutatni. A program a fejlesztési folyamat és a termék/projekt bemutatásával zárul 2026. márciusában.
Minden havi kollektÃv konzultáció, workshop és közös program személyesen zajlik az egyetem campusán (1121 Budapest, Zugligeti út 9-25.) vag elÅ‘re kijelölt alternatÃv helyszÃnen. A struktúrált fejlesztési folyamat mérföldköveit és a különféle fejlesztést támogató eszközöket a MOME elearning felületén éri el a résztvevÅ‘, mely lehetÅ‘vé teszi, hogy saját tempójában haladjon mindenki. A mentorral való egyéni konzultációk jellegérÅ‘l (személyes/online) a mentor és a résztvevÅ‘ (csapat) közösen dönt, az online szakértÅ‘i konzultációkra az elearning felületen keresztül lehet idÅ‘pontot foglalni.
A program magyar nyelvű. Az angol nyelv ismerete fontos, de nem nélkülözhetetlen a program teljesÃtéséhez.
A résztvevÅ‘ csapatok eltérÅ‘ fejlesztési fázisban lehetnek, illetve különbözÅ‘ terméket vagy szolgáltatást kÃnálhatnak, ezért a céljaik és eredményeik is sokféleképpen alakulhat. A csapatok a mentorok segÃtségével közösen állÃtják fel a reális, de kihÃvással járó célokat. Például:
– Jogi forma megalapÃtása (KFT, egyéni vállalkozó, egyesület stb.)
– Együttműködésre nyitott kreatÃv praxisok elindÃtása
– Szolgáltatás vagy termék bevezetése a piacra
– ElsÅ‘ értékesÃtések megvalósulása
– Közösségi finanszÃrozási kampány megvalósÃtása
– Pénzügyi támogatás megszerzése / IndulótÅ‘ke biztosÃtása