„...azt játszottam, hogy neki fényképezek...” – Benkő Imre tanári pályájára emlékezünk

Date: 2025.10.18
A nagy mesterek legfontosabb mondatai szelíden hangzanak el, mégis egy életre velünk maradnak. Benkő Imre halk szavú jelenléte ilyen volt, formális és informális keretek között egyaránt. Számos fotográfus tanulhatott a társadalomábrázoló humanista művész érzékeny, empatikus szemléletéből, gondolkodásmódjából táplálkozva. Noha csupán két évig, 1998 és 2000 között oktatott a Zugligeti úti intézményben, riportfotóórái, visszafogott, részletekre érzékeny iránymutatása a dokumentarista fotográfia egész középgenerációját inspirálta. Tudásának lenyomata, ha nem is a maga teljességében, töredékeiben még a második, harmadik nemzedék munkáiban is felfedezhető.

Benkő tanári pályája nem mérhető félévek számában. Generációk tanultak tőle működése, képei, beszélgetések nyomán. A fényképezés csodálatos találmány– mondta egyszer–, lehet végtelenül egyszerű: egy gombnyomás, egy családi emlékkép, egy tudományos dokumentum, egy helyszínelő bizonyítéka, de lehet egy életre szóló vizuális kalandozás, tanulmányút... A képalkotás bonyolult játéka életem fontos részévé vált... 

Tanítványai közül sokan ma már a kortárs magyar fotográfia meghatározó alakjai – Fekete András, Máté Gábor, Rákosi Péter, Kiszely Krisztián, Kudász Gábor Arion, Molnár Zoltán, és még sokan mások. 

Az „iparos” évek után Benkő már nem beszélgetéssel, hanem a saját képein keresztül tanította őket figyelemre, alázatra, empátiára, kitartásra, és ami a legfontosabb: a fotográfia nyelvén való szabatos megszólalás iránti lelkesedésre. A hallgatóknak, akik az egyetemen már nem tanulhattak tőle, következetes és fáradhatatlan munkássága mutatott irányt, amely ma és a jövőben is példaértékű. 

Zugligeti tanítványai közül Molnár Zoltánnal közös kiállítása éppen tíz nappal a mester halála előtt zárult a Mai Manó Házban. Mély döbbenettel és szomorúsággal értesülve a művész haláláról, Molnár így írt: „A kiállítás előkészületeiben, a beszélgetések, szakmai tanácsok, amiket mindenféle megfontolás nélkül adott nekem, és, gondolom, sok más volt tanítványának, élénken él az emlékezetemben. A legnagyobb felkészültségű tudós sem tudja megmagyarázni Benkő Imre hitét, ha lehet ezt a szót használni vele kapcsolatban, tudva, hogy ő nem szerette a magasztos szavakat. Ismerni és megismertetni szerette az embereket, életterüket, akiket és ahol fényképezett. A szüntelenül kereső, játékos és nyughatatlan fotográfus, [aki] éles, pontos megfigyelője volt a világnak, amelynek a részesévé vált… Képeinek tárgya az emberi kapcsolatok, az elesett ember szeretete, a másik ember felé való teljes odafordulás képessége.” 

Ugyanezt az odaadást, elkötelezettséget emelte ki a tavalyi műcsarnokbeli életműkiállítás megnyitóbeszédében Szalontai Ábel, a MOME Doktori Iskolájának vezetője, a fotográfus egykori tanítványa is. Benkőt olyan alkotóként jellemezte, aki nemcsak fizikálisan van jelen, amikor dolgozik, hanem mentálisan és érzelmileg is részt vesz, teljes figyelemmel és odaadással viszonyul témájához. Ez a mély elkötelezettség hajtotta előre, inspirálta kitartásra és kemény munkára, és vezetett a kiemelkedő oeuvre-höz is. Benkő szubjektivitása olyan esztétikai, etikai és lélektani dimenziókat nyit meg, amelyek által mélyebb betekintést nyerhetünk az emberi létezés egészébe. Benkőn felnőni ajándék – mondja Szalontai. 

Vonzása, gondolkodása akkor is érzékelhető volt, ha személyesen nem volt jelen. Kudász Gábor Arion, a MOME Fotográfia Tudásközpontjának vezetője tanítványaként így emlékszik rá: „Kötelező stúdium volt a március 15-i eseményeken és a Balettintézetben fotózni. Éppen ösztöndíjjal Kolozsváron voltam, hogy le ne maradjak a budapesti intézetben elsajátítható tapasztalatról, elküldött a kolozsvári balettintézetbe, hogy megtanuljam a riportfotózás alapjait... Munka közben azt játszottam, hogy neki fényképezek. Készültem a konzultációkra, elképzelve, mit mutatnék meg, és vajon mit mond majd a képekről.” 

Benkő hat évtizedes fotográfiai munkássága a közvetlen tanítványokat követő generációkra is hatott, ma is tájékozódási pont, és a jövőben is az marad, hiszen képei a fentiek mellett egyben kordokumentumok; visszaköszönnek vagy megismerhetőkké válnak a korszakra jellemző meghatározó életstílusok, kulturális szokások és attitűdök. A fotók sajátos nyelven szólalnak meg, akár a nagyváros, akár a vidék adja a hátteret – elsősorban az emberi viszonyokra összpontosít. 

Művei egy csoportjában a szocialista múlt és az átmenet éveinek az illúzióvesztettsége kerül szembe a hétköznapok vagy az ünnepnapok véletlenszerű, enigmatikus mozzanataival. Hosszú távú fotóesszéi, mint az ózdi kohászat leépítésének a stációi, a Sziget Fesztivál zabolátlan, ritualizált koncertpillanatai vagy épp az ikerpárokról készített sorozata, az időben kibomló folyamatok részletgazdag regiszterét nyújtják. A fotográfia, ahogy Benkő tanította, nem eszköz a kezünkben, hanem felelősség, különleges érzékenység a világ felé – amit tanítani talán nem is lehetett volna másként. 

Felhasznált szövegek: 

Valós látomások – Benkő Imre, a szubjektív dokumentarista, az életműkiállítás kurátori szövege, szerző: Tulipán Zsuzsanna 

Valós látomások – Benkő Imre, a szubjektív dokumentarista, az életműkiállítás megnyitóbeszéde, szerző: Szalontai Ábel 

Molnár Zoltán megemlékezése 

Kudász Gábor Arion személyes visszaemlékezései 

Fotó: Spanyár Judit 

 

Az életpálya egyéb részletei itt olvashatók: https://telex.hu/karakter/kultura/2025/10/15/benko-imre-fotos-meghalt 

More news

The ethical principles set out by the Moholy-Nagy University of Art and Design (MOME) affirm the university’s strong commitment to safeguarding the human dignity, physical and emotional wellbeing, and integrity of all university citizens and upholding their fundamental personal rights.
Ismét országjárásra indult a MOME Tiéd a holnap – A jövő kreatív tehetségeiért ösztöndíjprogram csapata: ezúttal a fókuszba Székesfehérvár, Szolnok, Cegléd, Kecskemét, Nyíregyháza és térsége került. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME), mely feladatának tekinti, hogy esélyt teremtsen hazánk legszegényebb településein élő tehetséges diákoknak is, először 2023-ban hirdette meg átfogó, országos ösztöndíj- és tehetségprogramját.
Ismét megnyílt a jelentkezés a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Tiéd a holnap – A jövő kreatív tehetségeiért ösztöndíjprogramjába. A 2025 őszén induló pályázat immár második éve a középiskolás diákok mellett a pedagógusoknak is szól.
Member of the European
Network of
Innovative
Higher Education Institutions
9 Zugligeti St,
Budapest, 1121