Malcolm Gladwell a MOME-n

Dátum: 2022.10.04
Egyetemünkre látogatott Malcolm Gladwell, a tehetségről, kreativitásról és innovációról szóló világszerte legolvasottabb könyvek írója.  A The New York Times bestseller szerzőt a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány hallgatóink kezdeményezésére hívta meg Budapestre. 

A kanadai származású Gladwell olyan széles körben forgatott és Magyarországon is kedvelt kötetek szerzője, mint a Fordulópont, az Ösztönösen, a Kivételesek, vagy a Dávid és Góliát. Gladwellt a TIME magazin a világ száz legbefolyásosabb embere közé, míg a Foreign Policy folyóirat a világ legfontosabb gondolkodói közé választotta. 

Gladwell a MOME-n kifejezetten a magyar alap- és középfokú oktatásban tevékenykedő művésztanároknak és hallgatóinknak tartott előadást, melyen szó esett a tehetség kibontakoztatásának, az innovációk létrejöttének személyes feltételeiről, valamint a társadalom – benne az egyetemek – szerepéről a tehetséggondozásban.   

Malcolm Gladwell, a magyar szülőktől származó Emil J. Freireich, a gyermekkori leukémia kezelése terén átütő sikert arató kutató és Steve Jobs példáján keresztül mutatta be a sikeres innovációk személyiséghez kötődő feltételeit.  Kiemelte a környezet szerepét az innovációk létrejöttében, ami nyitott, a szabad gondolkodást támogató, ugyanakkor a problémamegoldás sürgető kényszerét is hordozza. A kreativitás iskolai fejlesztésében a széles műveltséget és képességrendszert alapozó szakasz fontosságát hangsúlyozta, nem tanácsolja a korai specializáció nyomását a gyerekekre. A tehetséget és a motivációt egyértelműen fejleszthető készségeknek tekinti, amiben a kreativitást serkentő nevelésnek nagy szerepe lehet.”  – foglalta össze benyomásait Bényei Judit, a MOME Design- és vizuálisművészet tanárképzésének szakvezetője. 

 

Gladwellt kiemelten foglalkoztatja, hogy mi a cégek, az intézmények és a társadalom helyes szerepfelfogása a tehetséggondozásban. Nem hisz abban, hogy a tehetséget sztárolni kell; hogy a képességes fiataloknak alanyi jogon járna a gyors siker. Nagy visszhangot kiváltott elmélete, a "tehetségmítosz" szerint korunk általános jellemzője, hogy a nárcisztikus személyiségtípusok haladnak gyorsabban a ranglétrán, miközben ők a legrosszabb vezetők. Gladwell szerint a hosszú távon sikeres szervezetek továbbra is a tapasztalatot jutalmazzák a tehetséggel szemben. 

További hírek

A divattervezők legújabb generációja kápráztatta el a közönséget a három teltházas MOME Fashion Show 2025 alkalmával. Az őszi szemeszter nyitóeseményén több mint száz look mutatkozott be a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem zugligeti campusán. A kifutón kortárs témák és személyes történetek kaptak hangsúlyt, a közönség pedig betekintést nyert abba, hogyan gondolkodik a divatról a fiatal tervezőgeneráció. A Fashion Show-hoz kapcsolódva Budapestre érkezett Linda Loppa divatkurátor, valamint közel egy héten át, exkluzív tárlatvezetésekkel várta a látogatókat a Divat- és Textiltervezés szak hallgatóinak diplomamunkáiból nyílt különleges kiállítás is. 
Két elkötelezett oktató vehette át az idei Aurum Futuri díjat. A „Jövő aranya” elismerést idén German Kinga PhD művészettörténész, kurátor, oktató, valamint Schneider Ákos PhD designkultúra-kutató, esztéta kapta – mindketten olyan szakemberek, akik hisznek a design és a pedagógia jövőformáló hatásában, tevékenységük pedig a MOME falain is túlmutat. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem történetében harmadik alkalommal átadott kiválósági díjakkal az intézmény a legkiemelkedőbb oktatóit és kutatóit ismeri el, reflektorfénybe állítva a hallgatók mentorálásában, az oktatás megújításában és a kutatásban megvalósuló munkájuk értékteremtő erejét.
Hogyan támogathatja egy tér a közösségeket, hányféleképp lehet egy traumát a fotográfia segítségével képpé formálni? Miképpen vonhatunk be sérült embereket egyszerű tevékenységekbe, egy kis játékkal hogyan csökkenthetjük a kis elsősök szorongását? A válaszokat az ismét a MOME évnyitóján átadott Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj nyertesei mondják el munkáikkal: az idei válogatás egyszerre bizonyítja, hogy a design egy gondolkodásmód, amellyel esélyt teremthetünk, és amely nem nélkülözheti a kutatást és a kísérletezést sem.