DLA Iparművészet témakiírás
Egyéni témát vállal
meghirdetett téma
leírás
meghirdetett téma
Dinamikus Textil
leírás
- Tech Textile
- Tradíció és technológia
A doktori kutatás a 3D-s mintával foglalkozik: mintaelemekkel, mintamodulokkal és azok láncolatával, összeépíthetőségével, újszerű anyagszerkezetek képzésével, összekapcsolásával, építésével.
A mozgás, a dinamika, a textilszerűség, a sík– és térbeliség arány- és viszony rendszere áll a kutatás középpontjában.
A 3D nyomtatás mellett, egyéb alternatív anyagok felhasználásával képzett térbeli mintakísérletek vezetnek a mestermunkához.
A mestermunka térbeli motívumrendszereket mutat meg, egyedi kontextusban, az alkotó habitusának megfelelően autonóm vagy alkalmazott formában.
Kiemelt fontosságú, hogy a mestermunka az alapanyagok és technikák megválasztásakor az ökotudatosságot szemelőtt tartva szülessen meg.
meghirdetett téma
Egyéni témát vállal
meghirdetett téma
leírás
meghirdetett téma
A kézművesség és a kortárs design összefüggései a textil tárgykultúra területén.
leírás
A doktori kutatás célja a hagyományos kézműves tárgykultúra elemeinek analizálása, kortárs közegbe helyezése, új alapanyagok, és technológiák alkalmazásával.
Javasolt kutatási irányok:
- A természeti, kulturális és társadalmi környezet és a tárgykultúra összefüggései
- A kézművesség helye a XXI. században
- A kézművesség és a digitalizáció kapcsolata
- Életmód váltás és tárgykultúra viszonya.
- Hagyományos funkciók újra fogalmazása - új tárgytípusok létrehozása tradicionális eljárások alkalmazásával.
meghirdetett téma
Egyéni témát vállal textil tárgykultúra, és az öltözékkiegészítő tárgy tervezés témakörében.
meghirdetett téma
leírás
meghirdetett téma
Egyéni témát vállal
meghirdetett téma
leírás
meghirdetett téma
Viselhető technológiák, tech textil
meghirdetett téma
Struktúra design
meghirdetett téma
Átjárhatóság a textil plasztikai törekvései és a kortárs képzőművészet kifejezésformái között
meghirdetett téma
Future traditions
meghirdetett téma
Egyéni témát vállal
meghirdetett téma
leiras
meghirdetett téma
My research interests focus on understanding the contribution textiles make to contemporary society; representations of craft in postcolonial literature; embodied and tacit knowledge; how – and why – practitioners write. Indonesia and Zimbabwe are geographic areas of interest. Storytelling in the archive and the potential of fiction within academic writing are creative methods I support.
leiras
To date, I have supervised to completion PhDs that have explored:
“Rendering Rituals, Decay and Dust in Architectural Design”, The Oslo School of Architecture and Design, Norway (2022-2024)
“The Material Language of Protest”, London College of Fashion (2017-2021)
“Textile Traces: weaving fabrics for suits”, Oslo National Academy of the Arts (2015-2018)
“Crying Rya: a practitioner’s narrative through hand weaving”, HDK, U. of Gothenburg (2016-2022)
“A Never-Ending Thirst: Artist Reforms to Neoliberal-Teflon Imperviousness”, Valand, University of Gothenburg, Sweden (2019-2022)
“Crime Scene Photography”, NCAD, Dublin (2012-2020)
“World-Wide Workshop: the craft of noticing”, HDK, U. of Gothenburg (2016-2019)
“Artful Eco-Action”, NCAD, Dublin (2013-2018)
“Textile as Metaphor in Urban Space” U. of Northumbria (2013–2017)
“Knitting Identity: Creativity & Community” U. of Edinburgh (2012–2016)
“Tapestry as Modern Art: Dovecot Studios” University of Edinburgh, 2010–2016
“Sustainable Resist Dye Industries Abeokuta, Nigeria” U. of Southampton, England (2006-2009)
PhD examination roles include Australia, Britain, Hungary, Ireland, New Zealand, Norway, South Africa and Sweden (18 examinations in total, 13 of which practice-based).
Education: PhD Modern Literature, University of Edinburgh, Scotland (2001-2006),
MA (Distinction) Comparative Literature (Africa/Asia) (1999-2000), BFA (Honors) Textile Design Rhode Island School of Design, USA (1995-1999).
Professor of Craft at HDK-Valand, University of Gothenburg, Sweden and the Rita Bolland Fellow at the Research Centre for Material Culture, the Netherlands (2020-2023).; email: jh@jessicahemmings.com; Education: PhD Modern Literature, University of Edinburgh, Scotland (2001-2006), MA (Distinction) Comparative Literature (Africa/Asia) (1999-2000), BFA (Honors) Textile Design Rhode Island School of Design, USA (1995-1999).
meghirdetett téma
leírás
meghirdetett téma
A megszakadt fonal felemelése…… a kortárs bútortervezés kitörési pontjai.
leírás
Alapgondolat: van-e létjogosultsága régiónk, az aktuális idők folyományaként kialakuló kulturális, társadalmi, technológia tudássűrűsödéseinek komplex termékekben való megnyilvánulásainak? Ezen alapgondolat kutatása, sok szempontból való körbejárása, fokozatosan szűkítve a bútorok, bútorzatok, kiegészítők, belsőépítészeti térelemek, világító testek szakterületére. A lokalitás és globalitás aktualitásának vizsgálata, kritikai újra értelmezése a XXI. század negyedelő pontjában. A téma történeti áttekintése és a kortárs kitörési próbálkozások alapos elemzése. A tervezői kutatási módszertan széles eszköztárának alkalmazása, az eredmények szintetizálása. Bútortervezés aktuális kérdései- válaszai.
A kutatás, elemzések ténymegállapításainak, szellemi csúcspontjainak tézisekben történő megfogalmazása, amelyek gondolati fundamentumként szolgálnak bútor-tárgyegyüttesben való megjelenítéseihez.
meghirdetett téma
Egyéni témát vállal.
meghirdetett téma
leírás
meghirdetett téma
SOFT INTERFACES - Material Innovation
leírás
The DLA project will involve practice-based research methodology and experimental prototyping, generating experiential knowledge alongside literature review work.
Mixed media - tech textile / fashion:
• Augmented Materials
• Human-material interaction
• Interdisciplinary Material Thinking
• Tangible embedded and embodied interaction
• Textiles, Sound, Spaces
• Reactive Textile Structures
• Sonic interaction design
• Dynamic surfaces
• Phygital experience
• Hybrid materiality
• Digital fabrication
• Sensor and actuator technology
• Electronic textiles, Embedded electronics, Soft circuitry
• Wearable technology and performative artifacts, On-body interactions
Complex interdependencies between the material and contemporary digital technologies.
We live in an age dominated by the digital - as social relations, media, and commerce increasingly move from “atoms to bits” - we have not quite left the material world behind. After a reaction to the increasingly digital landscape of our lives, a craving for tactility and dimension has led us to reconsider the important role of materials once more. Digital technology becomes tactile again, and this neoanalogue tangibility must be designed.
Along with changes in the environment, population, geography, and economy, the textual approach adopted by this cultural shift has become increasingly inadequate for an understanding of contemporary society. A weave of New Materialism has emerged, which allows us to re-understand material and emphasize the role of material factors in shaping society and expressing human vision. New Materialism focuses on the latest physics and biology research results, re-examines our inert understanding of matter, and gives it a dynamic, sporadic, and spiritual side. Interdisciplinary material thinking is the fundamental concept of this topic.
Textile based input and output soft interfaces allow for seamless integration of technology into our everyday environments. Hybrid textiles and materials integrate sensing and actuation components into their structures to bring interactivity to fabrics and have the potential to be utilized particularly in sensory stimulation applications. Novel textile-based interactive surfaces extend our musical interactions and expressions allowing for the application of a creative experimental approach to propose and prototype new architectures for responsive and adaptive environments.
The DLA project will involve practice-based research methodology and experimental prototyping, generating experiential knowledge alongside literature review work.
meghirdetett téma
Egyéni témát vállal, angol nyelven is
meghirdetett téma
leírás
meghirdetett téma
Data Matters: Meaningful Data Representations and their Role in the Context of Sustainable Transition
leírás
Visualizations and physicalizations of data have been used as prompts for discussion (Nissen et al., 2015), storytelling (Thudt et al., 2018), reflection and meaning-making (Karyda et al., 2021) as well as an interdisciplinary medium for non-experts to understand and engage with scientific data (Huron et al., 2014).This PhD will focus on the aquatic environment and data physicalizations introducing to non-experts (e.g., citizens, grassroot organizations etc.) creative and critical ways to think about scale and impact when we speak about sustainable transition. Thus, in this bottom-up engagement with change, the kind of data used to enable interaction and discussion with the public can vary depending on the actor who would like to be involved in each context. The kind of data that will be leveraged will be thought provoking and the kind of materials that will facilitate the interactions with different actors will also be impactful contributing to the criticality of the representations drawing from the concept of data visceralizations (Lupton, 2017). The ways of engagement with the representations could range from hybrid data-driven systems to artistic interventions and design experiments, inside or outside the aquatic environment. To conduct this research, the student will draw from critical data studies, design in the context of sustainable transition, interaction design, and citizen science.
In case of a DLA program, preliminary ideas, expectations about the doctoral masterwork:
The outcome of the project should be data physicalisations in the context of sustainable transition. The way those will be materialised will depend on the background of the student and their skills they could range “from hybrid data-driven systems to artistic interventions and design experiments, inside or outside the aquatic environment.”
REFERENCES
Jansen Y, Dragicevic P, Isenberg P, Alexander J, Karnik A, Kildal J, Subramanian S, Hornbæk K. Opportunities and challenges for data physicalization. InProceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems 2015 Apr 18 (pp. 3227-3236)
Karyda, M., Mekler, E. D., & Lucero, A. (2021, May). Data Agents: Promoting Reflection through Meaningful Representations of Personal Data in Everyday Life. In Proceedings of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1-11).
Lupton, D. (2017). Feeling your data: Touch and making sense of personal digital data. New media & society, 19(10), 1599-1614.
Nissen, B., & Bowers, J. (2015, April). Data-things: digital fabrication situated within participatory data translation activities. In Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 2467- 2476).
Thudt, A., Hinrichs, U., Huron, S., & Carpendale, S. (2018, April). Self-reflection and personal physicalization construction. In Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1-13).
Huron S, Carpendale S, Thudt A, Tang A, Mauerer M. Constructive visualization. InProceedings of the 2014 conference on Designing interactive systems 2014 Jun 21 (pp. 433-442).
meghirdetett téma
English language, ability, or willingness to publish in peer reviewed academic venues, background in IxD would be ideal.
Egyéni jelentkezőt vállal.
Kutatási területei: kerámiaművészet, terméktervezés, környezet- és tárgykultúra kutatás, food design, anyagkutatás, innovatív technológiák a kerámiatervezés területén.
meghirdetett téma
leírás
meghirdetett téma
GAMIFICATION - HOMO LUDENS. A „játékosság” lehetőségei a designban. STEAM/IDEA
meghirdetett téma
Az elöregedő társadalmak problematikájának design szemléletű megközelítése. Inkluzív Design
meghirdetett téma
Egyéni témát vállal
meghirdetett téma
leírás
meghirdetett téma
Digitális tárgyalkotó technológiák kutatása, innovatív anyagtársítási kísérletek, élményalapú STEAM oktatásfejlesztés, tárgyalkotás, fémművesség, ékszertervezés, szaktörténet.
leírás
A 21. században környezetünk egyre erősebb virtualizálódása, tárgyi kultúránk materiális formából a digitális formába történő átalakulása óriási kihívást jelent a hagyományos kézműves tradíciókon alapuló tervezőművészet számára. A kézműves tradíciókon alapuló, tárgyi környezetünk kialakításáért felelős tervezőművészeti ágak Európa szerte átalakulóban vannak. A 4. ipari forradalom (Industry 4.0), hatásai a megváltozott gyártási és értékesítési formák (Internet of Things), az új technológiák, az innovatív anyagok (Smart Materials) radikálisan új tervezésmódszertant kívánnak meg.
Az új típusú megközelítések (New Craft) csak akkor válhatnak hitelessé, ha a századunk kihívásaira reagálni és reflektálni tudnak. Az egyik legaktuálisabb kihívás a tárgyi és a virtuális világ közötti kétirányú átjárhatóság megteremtése.
meghirdetett téma
Egyéni témát vállal
Egyéni témát vállal
Egyéni témát vállal
Egyéni témát vállal
meghirdetett téma
leírás
meghirdetett téma
Social design - Design for social justice
leírás
Design for social justice – in this venue we will focus on value-oriented design, starting with the essence of the designers as a change agent for social good.
meghirdetett téma
Design cultures
leírás
Design cultures – delving into local (vernacular) design in all practices of design, vis-a-vis the ever expanding tendency of design practice to seek global a-local outcomes.
meghirdetett téma
Inclusive design
leírás
Inclusive design – design for inclusivity has changed and evolved in the last decade, we will seek these changes focusing on design and ageing and healthcare design.