MOME SONIC 3

A hang fenomenológiája létfontosságú az általunk érzékelt valóság szempontjából. A térbeli hang tudatos használatára és felderítésére utaló bizonyítékok az őskőkori barlangrajzokig nyúlnak vissza.

A hangtér nem a hanggal teli teret, hanem a hang által létrehozott teret jelenti.  

A hang fenomenológiája létfontosságú az általunk érzékelt valóság szempontjából. A térbeli hang tudatos használatára és felderítésére utaló bizonyítékok az őskőkori barlangrajzokig nyúlnak vissza. A rezonancia közvetlen összefüggésben áll a barlangok falát díszítő alkotások elhelyezésével és mennyiségével. A rezonáns terek akusztikai funkcióját azóta építészeti modellként panteonokban, katedrálisokban és világszerte számtalan egyéb szent helyen kamatoztatták. A teresített hangot újabban a technológia térhódításával tovább vizsgálták hangpavilonok és többcsatornás hangrendszerek segítségével, így a hangzás újabb dimenziója tárulhat fel: a hangszín, hangmagasság vagy hanghossz tekintetében nem korlátozott, téridőben mozgásba hozott, a teljes testtel intraakcióban lévő hangé.

A térbeli hangzást számos megközelítésből vizsgálták, a zenekar összes rézfúvósának a színpadtól távoli erkélyre telepítésétől (A. Lucer) kezdve a nagy felbontású hangösvények leképezését lehetővé tévő 6 x 64-es elrendezésű hangszórórendszerrel felszerelt helység kialakításáig (B. Leitner). A kvadrofónikus vagy 4.0. surround hangzás az 1970-es években született meg a teresített hang felhasználóbarát visszaadására. Noha konkrét termék formájában nem aratott sikert, maga a formátum a mai napig relevánsnak és merésznek számít.  

„A kvadrofónia az elektronikus zene természetes közege, mivel az elektronikus hang lényegében monofón, és a mozgás során kel életre. Nem maga a hang vagy a hangszín a lényeg, hanem a mozgás mikéntje” – magyarázza Suzanne Ciani a Buchla 200e berendezéssel komponált kvadrofónikus művekről.   

Esteban de la Torre kvadrofónikus művének előadását Krasz Ádám közreműködésével panelbeszélgetés, valamint „kérdések és válaszok” szekció követi.

2022.05.04
18:00 - 21:00

Esemény információ

Időpont: 2022. május 4., 18:00 - 21:00 Helyszín: MOME Filmstúdió

További események

2025.12.05
10:00 - 13:00
A MOME Doktori Iskolája tisztelettel meghívja Önt Jekli Ágnes tervezőgrafikus művész doktori védésére. A doktori értekezés címe: Vizuális kommunikáció mint interkulturális kapocs Doktori mestermű: Open Doors - módszertani gyűjtemény a vizuális kommunikáció interkulturális lehetőségeiről és eszközeiről Tudományág: Multimédia-művészet DLA program Témavezető: Balla Dóra DLA habilitált egyetemi docens MOME, MKE és Kapitány Ágnes DSc professor emerita, MOME A védési bizottság elnöke Barcza Dániel DLA egyetemi tanár, MOME tagjai Hamp Gábor PhD egyetemi docens, BME és Bényei Judit PhD egyetemi docens, MOME Opponensek: Erhardt Miklós DLA habilitált egyetemi docens, MOME és Dr. Orosz Csaba DLA egyetemi docens, MKE
2025.12.05
14:00 - 17:00
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Doktori Iskolája tisztelettel meghívja Önt Mascher Róbert DLA főiskolai tanár, Ferenczy Noémi-díjas formatervező iparművész habilitációs előadására. időpont: 2025. december 5. 14:00 helyszín: MOME Auditórium A szakértő bizottság elnöke Koós Pál Ferenczy Noémi díjas egyetemi tanár, MOME, tagjai Püspök Balázs DLA egyetemi tanár, MOME és Magonyné Varga Emőke PhD habilitált tanszékvezető főiskolai tanár, SZTE, JGYPK 14.00: Nyilvános szakmai kollokvium - Alkotói és oktatói pályakép Az előadás után a bizottsági tagok és a közönség kérdezhet, majd a bizottság zárt körben értékel. Sikeres eredmény után az esemény folytatódik az oktatási előadással. kb. 15.15: Oktatási előadás - "Kézzelfogható iparművészet: mozgássérüléssel élő gyermekek számára adaptált kézműves technikák a konduktorhallgatók oktatási programjában" Az előadás után a bizottsági tagok és a közönség kérdezhet, majd a bizottság zárt körben értékel.
2025.12.08 09:00
2025.12.12 18:00
December 8-12. között újra itt a MOME KIPAK! A campus minden szeglete megtelik hallgatóink munkáival, kiállításokkal, installációkkal és előadásokkal!