MOME SONIC 3

A hang fenomenológiája létfontosságú az általunk érzékelt valóság szempontjából. A térbeli hang tudatos használatára és felderítésére utaló bizonyítékok az őskőkori barlangrajzokig nyúlnak vissza.

A hangtér nem a hanggal teli teret, hanem a hang által létrehozott teret jelenti.  

A hang fenomenológiája létfontosságú az általunk érzékelt valóság szempontjából. A térbeli hang tudatos használatára és felderítésére utaló bizonyítékok az őskőkori barlangrajzokig nyúlnak vissza. A rezonancia közvetlen összefüggésben áll a barlangok falát díszítő alkotások elhelyezésével és mennyiségével. A rezonáns terek akusztikai funkcióját azóta építészeti modellként panteonokban, katedrálisokban és világszerte számtalan egyéb szent helyen kamatoztatták. A teresített hangot újabban a technológia térhódításával tovább vizsgálták hangpavilonok és többcsatornás hangrendszerek segítségével, így a hangzás újabb dimenziója tárulhat fel: a hangszín, hangmagasság vagy hanghossz tekintetében nem korlátozott, téridőben mozgásba hozott, a teljes testtel intraakcióban lévő hangé.

A térbeli hangzást számos megközelítésből vizsgálták, a zenekar összes rézfúvósának a színpadtól távoli erkélyre telepítésétől (A. Lucer) kezdve a nagy felbontású hangösvények leképezését lehetővé tévő 6 x 64-es elrendezésű hangszórórendszerrel felszerelt helység kialakításáig (B. Leitner). A kvadrofónikus vagy 4.0. surround hangzás az 1970-es években született meg a teresített hang felhasználóbarát visszaadására. Noha konkrét termék formájában nem aratott sikert, maga a formátum a mai napig relevánsnak és merésznek számít.  

„A kvadrofónia az elektronikus zene természetes közege, mivel az elektronikus hang lényegében monofón, és a mozgás során kel életre. Nem maga a hang vagy a hangszín a lényeg, hanem a mozgás mikéntje” – magyarázza Suzanne Ciani a Buchla 200e berendezéssel komponált kvadrofónikus művekről.   

Esteban de la Torre kvadrofónikus művének előadását Krasz Ádám közreműködésével panelbeszélgetés, valamint „kérdések és válaszok” szekció követi.

2022.05.04
18:00 - 21:00

Esemény információ

Időpont: 2022. május 4., 18:00 - 21:00 Helyszín: MOME Filmstúdió

További események

2025.03.31
09:30 - 17:00

A környezet minősége és szerethetősége nem csak az építészeken és nem csak a társszakmákon múlik, hanem a használókon, megrendelőkön és a döntéshozókon is. A környező világ aktív használata mindenkinek nem csak saját élménye, de lehetősége és felelőssége is egyben – az ilyen felismerések miatt vált jelentős tevékenységgé a gyerekek és fiatal felnőttek környezetkultúra képzése (azaz a built environment education = BEE) az építészet és a pedagógia területén.
2025.04.01
18:30 - 20:30

Jön az Architectural Matters következő előadása, amely azt vizsgálja, hogyan alakíthatók úgy a városok, hogy a gyermekek igényei kerüljenek a középpontba, és vajon mi történik, ha a várostervezés a legfiatalabb lakók szempontjai szerint működik.
2025.04.03
13:00 - 16:00

The Future Potential Observatory is organising its sixth international workshop. At the event, FPO researchers will present their findings and discuss future research directions. This workshop will focus on two projects: Future Potentials  and Geopolitical Frontiers.