2024-es diplomafilmjeink a Friss Hús fesztiválon

Dátum: 2025.05.07
Három diplomafilm, Balogh Mirjana Wish You Were Ear, Tőkés Anna Az utolsó dobás (The Last Drop), valamint Sárdi Kata Üvegház (Glasshouse) című alkotása is versenyez a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon. A Friss Hús Magyarországon elsőként vált Oscar-kvalifikáló fesztivállá, így egyes kategóriák díjazottjai automatikusan nevezési jogot nyernek az Oscar-díjra.

A május 29-én induló országos fesztiválon idén olyan, nemegyszer formabontó, friss filmes nyelvezetű, egyedi alkotásokat mutatnak be, amelyek generációs kérdéseket, társadalmi kihívásokat, személyes történeteket vizsgálnak. A magyar versenyprogram harmincnégy filmje közé jutó három MOME-diplomafilmből kettő már az elmúlt hónapokban jelentős nemzetközi sikert aratott. 

Az idei Berlinalén Kristálymedvét elnyerő Balogh Mirjána filmje, a Wish You Were Ear a minket akarva-akaratlanul alakító szerelmi kapcsolatok önképformáló hatásairól szól. Egy olyan világban játszódik, amelyben ha egy pár szakít, el kell cserélniük egy testrészüket. Az emberek így nemcsak szó szerint elveszítik egy részüket, de magukkal is hordozzák minden volt kapcsolatukat. 

Az edzés és a tréneri visszaélések dinamikáját tematizáló Az utolsó dobás (The Last Drop) című film Kata, a versenyző szemszögéből enged bepillantást a ritmikus sportgimnasztika világába. A csillogó dresszek, a mosolyok és az összhang mögött gyakran olyan tinédzser lányok állnak, akikre az edzőjük rendkívüli nyomást gyakorol. Tőkés Anna önéletrajzi elemekből táplálkozó fikciós rövidfilmje az olimpikonnak készülő főhősre nehezedő lelki és fizikális kihívásokkal szembesíti a nézőt. 

A film, amely idén júniusban Annecyban is versenyez, már jelentős fesztiválszerepléseket tudhat maga mögött: nemzetközi premierje a Szarajevói Filmfesztiválon volt, majd a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon, a Friss Kakason, nemrég pedig 44. Magyar Filmszemlén szerepelt, ahol elnyerte a rövid animációs filmek különdíját. Ezenkívül szerepelt az egyik legjelentősebb portugál seregszemlén, a Monstrán, májusban pedig a Stuttgart ITFS nemzetközi animációs fesztiválon is megmérettetik. 

Az Üvegház című rövidfilmben az alkotó, Sárdi Katalin belső világának a metaforikus színtere jelenik meg, ebben három figura, két színésznő és egy rendező testesíti meg a különböző érzéseket. Ők azért találkoznak, hogy filmet forgassanak, ám a folyamat nem várt hatással van rájuk. A rövidfilm két színésznője a rendező két alkotói oldalát szimbolizálja: a kreatívat és a szigorúbb, feladatokat előtérbe helyezőt, rajtuk keresztül nyerünk bepillantást abba, hogy milyen utat jár be a művész, mire elkészül a filmmel. Az animáció hangulata a nyolcvanas–kilencvenes évek neonvilágát idézi, miközben a japán animé hatása is érződik rajta. 

A 2024-ben készült diplomafilmek mindegyike az NFI támogatásával, a MOME Anim gyártásában készült, amely az elmúlt évek során kiemelkedő, világszinten is jegyzett animációs műhellyé vált. A siker a hosszú évek, évtizedek kitartó, következetes építkezésének az eredménye, kulcsa pedig többek közt az egyedi látásmódú tehetségek felkutatása és mentorálása, a professzionális gyártási körülményeket megteremtő diplomafilm-támogatás, és természetesen a szakon jelen lévő szakmai alázat és elkötelezettség mind az oktatók, mind a hallgatók részéről. 

  

A magyar versenyprogram elérhető az alábbi linken 

További információk

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Photography MA szakán 2025-ben tizenketten végeznek. Diplomakiállításuk Jövő a jelenben: Barátságos és veszélyes címmel a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban látható.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) ismét fontos mérföldkőhöz érkezett: a hónapokig tartó komplex felújítás után ünnepélyesen átadták a kibővített kapacitású, megújult egyetemi könyvtárat. A tervezésben a felhasználók, a könyvtárban dolgozó szakemberek és kollégák, a hallgatók és az oktatók visszajelzéseire alapoztak, így ez a beruházás nem csupán infrastrukturális bővítést jelent, hanem a szellemi élet és a közösségi gondolkodás elmélyítését is szolgálja – ráadásul izgalmas designmegoldásokkal.
A nagy mesterek legfontosabb mondatai szelíden hangzanak el, mégis egy életre velünk maradnak. Benkő Imre halk szavú jelenléte ilyen volt, formális és informális keretek között egyaránt. Számos fotográfus tanulhatott a társadalomábrázoló humanista művész érzékeny, empatikus szemléletéből, gondolkodásmódjából táplálkozva. Noha csupán két évig, 1998 és 2000 között oktatott a Zugligeti úti intézményben, riportfotóórái, visszafogott, részletekre érzékeny iránymutatása a dokumentarista fotográfia egész középgenerációját inspirálta. Tudásának lenyomata, ha nem is a maga teljességében, töredékeiben még a második, harmadik nemzedék munkáiban is felfedezhető.