
2024-es diplomafilmjeink a Friss Hús fesztiválon
A május 29-én induló országos fesztiválon idén olyan, nemegyszer formabontó, friss filmes nyelvezetű, egyedi alkotásokat mutatnak be, amelyek generációs kérdéseket, társadalmi kihívásokat, személyes történeteket vizsgálnak. A magyar versenyprogram harmincnégy filmje közé jutó három MOME-diplomafilmből kettő már az elmúlt hónapokban jelentős nemzetközi sikert aratott.
Az idei Berlinalén Kristálymedvét elnyerő Balogh Mirjána filmje, a Wish You Were Ear a minket akarva-akaratlanul alakító szerelmi kapcsolatok önképformáló hatásairól szól. Egy olyan világban játszódik, amelyben ha egy pár szakít, el kell cserélniük egy testrészüket. Az emberek így nemcsak szó szerint elveszítik egy részüket, de magukkal is hordozzák minden volt kapcsolatukat.
Az edzés és a tréneri visszaélések dinamikáját tematizáló Az utolsó dobás (The Last Drop) című film Kata, a versenyző szemszögéből enged bepillantást a ritmikus sportgimnasztika világába. A csillogó dresszek, a mosolyok és az összhang mögött gyakran olyan tinédzser lányok állnak, akikre az edzőjük rendkívüli nyomást gyakorol. Tőkés Anna önéletrajzi elemekből táplálkozó fikciós rövidfilmje az olimpikonnak készülő főhősre nehezedő lelki és fizikális kihívásokkal szembesíti a nézőt.
A film, amely idén júniusban Annecyban is versenyez, már jelentős fesztiválszerepléseket tudhat maga mögött: nemzetközi premierje a Szarajevói Filmfesztiválon volt, majd a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon, a Friss Kakason, nemrég pedig 44. Magyar Filmszemlén szerepelt, ahol elnyerte a rövid animációs filmek különdíját. Ezenkívül szerepelt az egyik legjelentősebb portugál seregszemlén, a Monstrán, májusban pedig a Stuttgart ITFS nemzetközi animációs fesztiválon is megmérettetik.
Az Üvegház című rövidfilmben az alkotó, Sárdi Katalin belső világának a metaforikus színtere jelenik meg, ebben három figura, két színésznő és egy rendező testesíti meg a különböző érzéseket. Ők azért találkoznak, hogy filmet forgassanak, ám a folyamat nem várt hatással van rájuk. A rövidfilm két színésznője a rendező két alkotói oldalát szimbolizálja: a kreatívat és a szigorúbb, feladatokat előtérbe helyezőt, rajtuk keresztül nyerünk bepillantást abba, hogy milyen utat jár be a művész, mire elkészül a filmmel. Az animáció hangulata a nyolcvanas–kilencvenes évek neonvilágát idézi, miközben a japán animé hatása is érződik rajta.
A 2024-ben készült diplomafilmek mindegyike az NFI támogatásával, a MOME Anim gyártásában készült, amely az elmúlt évek során kiemelkedő, világszinten is jegyzett animációs műhellyé vált. A siker a hosszú évek, évtizedek kitartó, következetes építkezésének az eredménye, kulcsa pedig többek közt az egyedi látásmódú tehetségek felkutatása és mentorálása, a professzionális gyártási körülményeket megteremtő diplomafilm-támogatás, és természetesen a szakon jelen lévő szakmai alázat és elkötelezettség mind az oktatók, mind a hallgatók részéről.