2024-es diplomafilmjeink a Friss Hús fesztiválon

Dátum: 2025.05.07
Három diplomafilm, Balogh Mirjana Wish You Were Ear, Tőkés Anna Az utolsó dobás (The Last Drop), valamint Sárdi Kata Üvegház (Glasshouse) című alkotása is versenyez a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon. A Friss Hús Magyarországon elsőként vált Oscar-kvalifikáló fesztivállá, így egyes kategóriák díjazottjai automatikusan nevezési jogot nyernek az Oscar-díjra.

A május 29-én induló országos fesztiválon idén olyan, nemegyszer formabontó, friss filmes nyelvezetű, egyedi alkotásokat mutatnak be, amelyek generációs kérdéseket, társadalmi kihívásokat, személyes történeteket vizsgálnak. A magyar versenyprogram harmincnégy filmje közé jutó három MOME-diplomafilmből kettő már az elmúlt hónapokban jelentős nemzetközi sikert aratott. 

Az idei Berlinalén Kristálymedvét elnyerő Balogh Mirjána filmje, a Wish You Were Ear a minket akarva-akaratlanul alakító szerelmi kapcsolatok önképformáló hatásairól szól. Egy olyan világban játszódik, amelyben ha egy pár szakít, el kell cserélniük egy testrészüket. Az emberek így nemcsak szó szerint elveszítik egy részüket, de magukkal is hordozzák minden volt kapcsolatukat. 

Az edzés és a tréneri visszaélések dinamikáját tematizáló Az utolsó dobás (The Last Drop) című film Kata, a versenyző szemszögéből enged bepillantást a ritmikus sportgimnasztika világába. A csillogó dresszek, a mosolyok és az összhang mögött gyakran olyan tinédzser lányok állnak, akikre az edzőjük rendkívüli nyomást gyakorol. Tőkés Anna önéletrajzi elemekből táplálkozó fikciós rövidfilmje az olimpikonnak készülő főhősre nehezedő lelki és fizikális kihívásokkal szembesíti a nézőt. 

A film, amely idén júniusban Annecyban is versenyez, már jelentős fesztiválszerepléseket tudhat maga mögött: nemzetközi premierje a Szarajevói Filmfesztiválon volt, majd a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon, a Friss Kakason, nemrég pedig 44. Magyar Filmszemlén szerepelt, ahol elnyerte a rövid animációs filmek különdíját. Ezenkívül szerepelt az egyik legjelentősebb portugál seregszemlén, a Monstrán, májusban pedig a Stuttgart ITFS nemzetközi animációs fesztiválon is megmérettetik. 

Az Üvegház című rövidfilmben az alkotó, Sárdi Katalin belső világának a metaforikus színtere jelenik meg, ebben három figura, két színésznő és egy rendező testesíti meg a különböző érzéseket. Ők azért találkoznak, hogy filmet forgassanak, ám a folyamat nem várt hatással van rájuk. A rövidfilm két színésznője a rendező két alkotói oldalát szimbolizálja: a kreatívat és a szigorúbb, feladatokat előtérbe helyezőt, rajtuk keresztül nyerünk bepillantást abba, hogy milyen utat jár be a művész, mire elkészül a filmmel. Az animáció hangulata a nyolcvanas–kilencvenes évek neonvilágát idézi, miközben a japán animé hatása is érződik rajta. 

A 2024-ben készült diplomafilmek mindegyike az NFI támogatásával, a MOME Anim gyártásában készült, amely az elmúlt évek során kiemelkedő, világszinten is jegyzett animációs műhellyé vált. A siker a hosszú évek, évtizedek kitartó, következetes építkezésének az eredménye, kulcsa pedig többek közt az egyedi látásmódú tehetségek felkutatása és mentorálása, a professzionális gyártási körülményeket megteremtő diplomafilm-támogatás, és természetesen a szakon jelen lévő szakmai alázat és elkötelezettség mind az oktatók, mind a hallgatók részéről. 

  

A magyar versenyprogram elérhető az alábbi linken 

További információk

További hírek

A 2025-ben tizenharmadik alkalommal megrendezett Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál Magyarország egyetlen Oscar-kvalifikáló fesztiválja, amely a kortárs magyar animáció kiemelkedő platformjaként is ismert. Számos, a MOME Anim műhelyéből kikerült alkotó filmje mutatkozott már be itt, például Buda Flóra Anna 27 című Arany Pálma díjas műve vagy Turai Balázs Amok című alkotása, amely Annecyban Kristály-díjat és a szarajevói filmfesztiválon Szarajevó Szíve díjat is nyert. Az idei legjobb magyar animációs film díját is alumna nyerte: Sárdi Katalin Üvegház című diplomafilmje kapta az elismerést.

Mi a cukiság tudományos háttere, hogyan lehet újragondolni a budapesti lomtalanítást, vagy akár egy gyümölcsaszalót, miként kapcsolódhatunk újra a természethez, és fontos-e tárolni a rengeteg ma rögzített adatot? A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) 2025-ös mestermunkái idén négy nagy tématerületen bontakoznak ki, a design és a művészet eszközeivel körbejárva a klímaválság, a társadalmi innováció, a méltó gondoskodás – egészségügyi ellátás, a gyorsuló idő – kulturálisörökség-kezelés egy-egy kérdését.

Túlélőfelszerelés, vízmentes ruhatisztítás, lebegő városok és egy 3D nyomtatott bogárgép is szerepel annak a tíz csapatnak a munkája között, amelyek a 2025-ös Ugrás a jövőbe! pályázat döntőjébe jutottak. Ők máris elkezdhetik mentoraikkal a projektjeik továbbfejlesztését, erre bő három hetük van a fináléig, amely június 25-én lesz a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen.