A finn kortárs fotográfus, Elina Brotherus tanította önkifejezésre a MOME hallgatóit a kurzushéten

Dátum: 2024.02.16

A pályafutását az 1990-es években kezdő Elina Brotherus a Helsinki School meghatározó alakja. Munkái a legjelentősebb nemzetközi kortárs gyűjteményekben is megtalálhatóak, kiállításról kiállításra utazik és világszerte tart előadásokat. Angyali üdvözlet című sorozata legutóbb a budapesti Ludwig Múzeumban is látható volt a Vigyázat törékeny (Handle with Care) című kiállításon. Brotherus gyakorlatának védjegye saját alakjának játékos, néha önéletrajzi ihletésű, néha kölcsönzött szerepet magára öltő megjelenítése. Jellegzetes hangulatú képein hol a méretarány szemléltetéseként, hol geometriai formaként, hol pedig az emberi jelenlét érzékeltetésére helyezi el önmagát gondosan megválasztott terekben. Elképzelt karakterei sajátos élettel töltik meg az építészet absztrakt formáit.  

Budapesti programjának részeként szokatlanul személyes hangvételű előadást tartott a MOME Filmstúdiójában. Amellett, hogy betekintést nyújtott művészetének következetes építkezésébe a művészeti oktatásban eltöltött évektől egészen a nemzetközi sikerig, életének kiszolgáltatott pillanatait is megosztotta. Személyiségének nyíltsága és szerénysége mélyen megérintette a filmstúdióban összegyűlt népes hallgatóságot. Az előadást követő fogadáson Elina Brotherus képei által ihletett ételkompozíciók fölött nyílt alkalom a kötetlen beszélgetésre. 

Brotherus az artist talk mellett Staging the Self címmel kurzusheti workshopot tartott fotográfus hallgatók számára, mely során önarcképhez köthető helyzetgyakorlatokkal dolgoztak a résztvevők. A hallgatók az egyéni megközelítés és a csoportmunka ötvözésével gondolkodtak az idő, a kép és a történet összefüggéseiről. Minden nap új feladatot kölcsönzött Marina Abramovictól, Erwin Wurmtól vagy John Baldessaritól, melyek egyszerre voltak az önkifejezés eszközei és a fotográfiákon megjelenő érzések forrásai. A délutánok során egyéni konzultációkat folytatott hallgatókkal, beszélgetéseikben érintve a nemzetközi érvényesülés lehetőségeit, a pályázás buktatóit, a műkereskedelem tapasztalatait, az egyetem befejezése utáni terveket és a hivatásos művészpálya hétköznapjait. A workshopon készült munkákat péntek este a Master épület második emeletén rendezett pop-up kiállításon mutatták be a hallgatók. 

 

Sponsored by the Foundation for Moholy-Nagy University of Art and Design as part of the Global Voices initiative. / A program a MOME Alapítvány támogatásával, a “Global Voices at MOME” kezdeményezés részeként valósult meg. 

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Photography MA szakán 2025-ben tizenketten végeznek. Diplomakiállításuk Jövő a jelenben: Barátságos és veszélyes címmel a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban látható.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) ismét fontos mérföldkőhöz érkezett: a hónapokig tartó komplex felújítás után ünnepélyesen átadták a kibővített kapacitású, megújult egyetemi könyvtárat. A tervezésben a felhasználók, a könyvtárban dolgozó szakemberek és kollégák, a hallgatók és az oktatók visszajelzéseire alapoztak, így ez a beruházás nem csupán infrastrukturális bővítést jelent, hanem a szellemi élet és a közösségi gondolkodás elmélyítését is szolgálja – ráadásul izgalmas designmegoldásokkal.
A nagy mesterek legfontosabb mondatai szelíden hangzanak el, mégis egy életre velünk maradnak. Benkő Imre halk szavú jelenléte ilyen volt, formális és informális keretek között egyaránt. Számos fotográfus tanulhatott a társadalomábrázoló humanista művész érzékeny, empatikus szemléletéből, gondolkodásmódjából táplálkozva. Noha csupán két évig, 1998 és 2000 között oktatott a Zugligeti úti intézményben, riportfotóórái, visszafogott, részletekre érzékeny iránymutatása a dokumentarista fotográfia egész középgenerációját inspirálta. Tudásának lenyomata, ha nem is a maga teljességében, töredékeiben még a második, harmadik nemzedék munkáiban is felfedezhető.