A finn kortárs fotográfus, Elina Brotherus tanította önkifejezésre a MOME hallgatóit a kurzushéten

Dátum: 2024.02.16

A pályafutását az 1990-es években kezdő Elina Brotherus a Helsinki School meghatározó alakja. Munkái a legjelentősebb nemzetközi kortárs gyűjteményekben is megtalálhatóak, kiállításról kiállításra utazik és világszerte tart előadásokat. Angyali üdvözlet című sorozata legutóbb a budapesti Ludwig Múzeumban is látható volt a Vigyázat törékeny (Handle with Care) című kiállításon. Brotherus gyakorlatának védjegye saját alakjának játékos, néha önéletrajzi ihletésű, néha kölcsönzött szerepet magára öltő megjelenítése. Jellegzetes hangulatú képein hol a méretarány szemléltetéseként, hol geometriai formaként, hol pedig az emberi jelenlét érzékeltetésére helyezi el önmagát gondosan megválasztott terekben. Elképzelt karakterei sajátos élettel töltik meg az építészet absztrakt formáit.  

Budapesti programjának részeként szokatlanul személyes hangvételű előadást tartott a MOME Filmstúdiójában. Amellett, hogy betekintést nyújtott művészetének következetes építkezésébe a művészeti oktatásban eltöltött évektől egészen a nemzetközi sikerig, életének kiszolgáltatott pillanatait is megosztotta. Személyiségének nyíltsága és szerénysége mélyen megérintette a filmstúdióban összegyűlt népes hallgatóságot. Az előadást követő fogadáson Elina Brotherus képei által ihletett ételkompozíciók fölött nyílt alkalom a kötetlen beszélgetésre. 

Brotherus az artist talk mellett Staging the Self címmel kurzusheti workshopot tartott fotográfus hallgatók számára, mely során önarcképhez köthető helyzetgyakorlatokkal dolgoztak a résztvevők. A hallgatók az egyéni megközelítés és a csoportmunka ötvözésével gondolkodtak az idő, a kép és a történet összefüggéseiről. Minden nap új feladatot kölcsönzött Marina Abramovictól, Erwin Wurmtól vagy John Baldessaritól, melyek egyszerre voltak az önkifejezés eszközei és a fotográfiákon megjelenő érzések forrásai. A délutánok során egyéni konzultációkat folytatott hallgatókkal, beszélgetéseikben érintve a nemzetközi érvényesülés lehetőségeit, a pályázás buktatóit, a műkereskedelem tapasztalatait, az egyetem befejezése utáni terveket és a hivatásos művészpálya hétköznapjait. A workshopon készült munkákat péntek este a Master épület második emeletén rendezett pop-up kiállításon mutatták be a hallgatók. 

 

Sponsored by the Foundation for Moholy-Nagy University of Art and Design as part of the Global Voices initiative. / A program a MOME Alapítvány támogatásával, a “Global Voices at MOME” kezdeményezés részeként valósult meg. 

További hírek

Hogyan lehet a hagyományos népművészeti formakincset, az ehhez szorosan kötődő, archaikus kézműves technikákat és anyagokat újraértelmezni a kortárs design szemléletével? Erre a kérdésre ad különböző válaszokat az idén tízéves Future Traditions program, amely mára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Divat- és textiltervezés mesterszak képzésének meghatározó tartalmi elemévé vált. 2024-ben a program a Magyar–Török Kulturális Évad keretében zajlott, egy féléven át az isztambuli Marmara Egyetemmel dolgoztak együtt a MOME hallgatói, az itt született eredményeket pedig az isztambuli Magyar Kulturális Központban nyílt kiállításon mutatják be.

Ismét indul a CheckINN Revitalizátor ötletverseny, amelynek célja az elhagyatott vagy funkciójukat vesztett területek és épületek turisztikai célú újrahasznosítására vonatkozó ötletek díjazása.

A technológia, a művészet és az elméleti kutatás határterületeit vizsgálja az Immersive Beats: 360-degree music video joint hackathon, amelyet a MOME Média design szak és a koreai Chung-Ang University közösen szervez. A hatnapos eseményen magyar és dél-koreai hallgatók AI-eszközöket is felhasználva egyesítik a zenét, a mesterséges intelligenciát és az immerzív filmes technológiákat, hogy egyedi 360 fokos víziókat komponálva videóklipeket hozzanak létre. A projekt nemcsak kreatív kísérlet, de egy hosszú távú nemzetközi kapcsolat fontos állomása is.