A finn kortárs fotográfus, Elina Brotherus tanította önkifejezésre a MOME hallgatóit a kurzushéten

Dátum: 2024.02.16

A pályafutását az 1990-es években kezdő Elina Brotherus a Helsinki School meghatározó alakja. Munkái a legjelentősebb nemzetközi kortárs gyűjteményekben is megtalálhatóak, kiállításról kiállításra utazik és világszerte tart előadásokat. Angyali üdvözlet című sorozata legutóbb a budapesti Ludwig Múzeumban is látható volt a Vigyázat törékeny (Handle with Care) című kiállításon. Brotherus gyakorlatának védjegye saját alakjának játékos, néha önéletrajzi ihletésű, néha kölcsönzött szerepet magára öltő megjelenítése. Jellegzetes hangulatú képein hol a méretarány szemléltetéseként, hol geometriai formaként, hol pedig az emberi jelenlét érzékeltetésére helyezi el önmagát gondosan megválasztott terekben. Elképzelt karakterei sajátos élettel töltik meg az építészet absztrakt formáit.  

Budapesti programjának részeként szokatlanul személyes hangvételű előadást tartott a MOME Filmstúdiójában. Amellett, hogy betekintést nyújtott művészetének következetes építkezésébe a művészeti oktatásban eltöltött évektől egészen a nemzetközi sikerig, életének kiszolgáltatott pillanatait is megosztotta. Személyiségének nyíltsága és szerénysége mélyen megérintette a filmstúdióban összegyűlt népes hallgatóságot. Az előadást követő fogadáson Elina Brotherus képei által ihletett ételkompozíciók fölött nyílt alkalom a kötetlen beszélgetésre. 

Brotherus az artist talk mellett Staging the Self címmel kurzusheti workshopot tartott fotográfus hallgatók számára, mely során önarcképhez köthető helyzetgyakorlatokkal dolgoztak a résztvevők. A hallgatók az egyéni megközelítés és a csoportmunka ötvözésével gondolkodtak az idő, a kép és a történet összefüggéseiről. Minden nap új feladatot kölcsönzött Marina Abramovictól, Erwin Wurmtól vagy John Baldessaritól, melyek egyszerre voltak az önkifejezés eszközei és a fotográfiákon megjelenő érzések forrásai. A délutánok során egyéni konzultációkat folytatott hallgatókkal, beszélgetéseikben érintve a nemzetközi érvényesülés lehetőségeit, a pályázás buktatóit, a műkereskedelem tapasztalatait, az egyetem befejezése utáni terveket és a hivatásos művészpálya hétköznapjait. A workshopon készült munkákat péntek este a Master épület második emeletén rendezett pop-up kiállításon mutatták be a hallgatók. 

 

Sponsored by the Foundation for Moholy-Nagy University of Art and Design as part of the Global Voices initiative. / A program a MOME Alapítvány támogatásával, a “Global Voices at MOME” kezdeményezés részeként valósult meg. 

További hírek

2025. március 20-án a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány kuratóriuma egyhangú szavazással, az egyetemi szenátus ajánlásával összhangban Kovács Csaba egyetemi tanárt, Ybl- és Prima Primissima-díjas építészt nevezte ki a MOME megbízott rektorának. A megbízott rektor mandátuma a 2025-26-os akadémiai év végéig szól.

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába. A rendezvény mindeközben idén a magyar animáció előtt tiszteleg, bemutatva Magyarország filmiparát, alkotóit, stúdiót és iskoláit.

A nyolcadik ArtHungry Díj Formatervezési kategóriájának nyertesei között számos egykori MOME-hallgató részesült elismerésben, így Guthy Máté, Kristóffy Róbert, Szilágyi Nóra At least otthoni edzőpadja, Dávid Márk Puritaan – 03 kollekciója. A kategória fődíjasa az idén a Stockholm Furniture Fairen debütált MAIII COLLECTIVE Fragments kollekciójával. Szintén fődíjat nyert a Tervezőgrafika kategóriában Kaszanyi Nóra Biedermeier mindennapok / Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815–1867) című albumával és kiállítási arculatával. A díjakat március 6-án vehették át a budapesti Deák Palotában rendezett átadóünnepségen, amely egyben a döntős projektek pop-up kiállításának a megnyitója is volt.