A finn kortárs fotográfus, Elina Brotherus tanította önkifejezésre a MOME hallgatóit a kurzushéten

Dátum: 2024.02.16

A pályafutását az 1990-es években kezdő Elina Brotherus a Helsinki School meghatározó alakja. Munkái a legjelentősebb nemzetközi kortárs gyűjteményekben is megtalálhatóak, kiállításról kiállításra utazik és világszerte tart előadásokat. Angyali üdvözlet című sorozata legutóbb a budapesti Ludwig Múzeumban is látható volt a Vigyázat törékeny (Handle with Care) című kiállításon. Brotherus gyakorlatának védjegye saját alakjának játékos, néha önéletrajzi ihletésű, néha kölcsönzött szerepet magára öltő megjelenítése. Jellegzetes hangulatú képein hol a méretarány szemléltetéseként, hol geometriai formaként, hol pedig az emberi jelenlét érzékeltetésére helyezi el önmagát gondosan megválasztott terekben. Elképzelt karakterei sajátos élettel töltik meg az építészet absztrakt formáit.  

Budapesti programjának részeként szokatlanul személyes hangvételű előadást tartott a MOME Filmstúdiójában. Amellett, hogy betekintést nyújtott művészetének következetes építkezésébe a művészeti oktatásban eltöltött évektől egészen a nemzetközi sikerig, életének kiszolgáltatott pillanatait is megosztotta. Személyiségének nyíltsága és szerénysége mélyen megérintette a filmstúdióban összegyűlt népes hallgatóságot. Az előadást követő fogadáson Elina Brotherus képei által ihletett ételkompozíciók fölött nyílt alkalom a kötetlen beszélgetésre. 

Brotherus az artist talk mellett Staging the Self címmel kurzusheti workshopot tartott fotográfus hallgatók számára, mely során önarcképhez köthető helyzetgyakorlatokkal dolgoztak a résztvevők. A hallgatók az egyéni megközelítés és a csoportmunka ötvözésével gondolkodtak az idő, a kép és a történet összefüggéseiről. Minden nap új feladatot kölcsönzött Marina Abramovictól, Erwin Wurmtól vagy John Baldessaritól, melyek egyszerre voltak az önkifejezés eszközei és a fotográfiákon megjelenő érzések forrásai. A délutánok során egyéni konzultációkat folytatott hallgatókkal, beszélgetéseikben érintve a nemzetközi érvényesülés lehetőségeit, a pályázás buktatóit, a műkereskedelem tapasztalatait, az egyetem befejezése utáni terveket és a hivatásos művészpálya hétköznapjait. A workshopon készült munkákat péntek este a Master épület második emeletén rendezett pop-up kiállításon mutatták be a hallgatók. 

 

Sponsored by the Foundation for Moholy-Nagy University of Art and Design as part of the Global Voices initiative. / A program a MOME Alapítvány támogatásával, a “Global Voices at MOME” kezdeményezés részeként valósult meg. 

További hírek

Melyek a rovarmágnes növények, mit kell tenni, ha méhlegelőt szeretnénk a kertünkbe? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre válaszolt a Hegyvidéki Önkormányzat április végi beporzóbarát programja, amelynek szakmai partnere a MOME volt. A kedvezményes magkeverékvásár mellett a látogatók előadásokat hallhattak a témában, és benézhettek a MOME méhcsaládjaihoz is.

Három diplomafilm, Balogh Mirjana Wish You Were Ear, Tőkés Anna Az utolsó dobás (The Last Drop), valamint Sárdi Kata Üvegház (Glasshouse) című alkotása is versenyez a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon. A Friss Hús Magyarországon elsőként vált Oscar-kvalifikáló fesztivállá, így egyes kategóriák díjazottjai automatikusan nevezési jogot nyernek az Oscar-díjra.

Újabb két családdal bővült a tavaly ökológiai és oktatási céllal indult MOME-méhészet: az április 30-án, a méhek napján tartott kaptáravatón Mézengúzék és Pempőék költöztek Tóték és Mézgáék mellé; a négy méhcsalád együtt sokat tehet a negyed ökoszisztémájáért. Az esemény egyszerre volt közösségi ünnep és ismeretterjesztő foglalkozás, a résztvevők még friss gyümölcsvirágmézet is pergethettek.