A magyar vizuális kultúra is legyen az AI-univerzum része

Dátum: 2025.01.28
Iványi-Bitter Brigitta művészettörténész a MOME-n indít új, nagyszabású kutatás-fejlesztési projektet, amelynek célja, hogy a magyar vizuális kultúra is elfoglalja méltó helyét a mesterséges intelligencia világában.

Iványi-Bitter Brigitta közel húsz éve foglalkozik kortárs magyar és európai művészettel (film, videó, festmény, grafika), PhD-fokozatát a magyar animációs hagyomány elemzéséből szerezte az ELTE Film, Média- és Kultúraelmélet Doktori Iskolájában. Nevéhez fűződik többek között a Kovásznai György életművét feldolgozó nagyszabású kutatás, kiállítás és könyv is.  

Az elismert szakember családjával több mint ötéves kanadai tartózkodás után tért haza Magyarországra, és 2024 végén csatlakozott egyetemünk közösségéhez. Oktatói tevékenysége mellett Brigitta egy új kutatás-fejlesztési projektet is indít, amelynek célja globálisan kevésbé domináns vizuális kultúrák, mint például a magyar képi örökség elhelyezése a nagy kép- és videógeneráló szoftverek „tanulási” folyamatában. A text-to-image, illetve text-to-video megoldások ugyanis jelenleg nem tudnak megbízhatóan, pontosan magyar hivatkozású képeket készíteni, és ez a hátrány érvényes minden, a miénkhez hasonló méretű kulturális közösségre. A MOME-n induló fejlesztés eredménye egy olyan alkalmazás lehet, amely biztosítja, hogy a digitális világban alul reprezentált kultúrák vizuális öröksége jelen legyen az AI-eszközök által készíthető tartalmak között. A cél az, hogy Rippl-Rónai József vagy Kovásznai György művészete ugyanolyan pontosan előhívható, életre kelthető legyen az AI segítségével, mint Pablo Picassóé vagy Walt Disney-é.  

„Fantasztikus, hogy van egy olyan egyetem Magyarországon, amely magáénak érzi a feladatot, hogy a magyar vizuális örökség a lehető legjobb minőségben legyen elérhető az AI-rendszerekben. Nagyon örülök, hogy együtt gondolkodhatunk a MOME közösségével azon, hogy a jövő alkotói hogyan tudják a magyar vizuális örökséget megbízható forrásokból építkező AI-eszközökön keresztül használni új vizuális világaik megteremtésére” – fogalmazott Iványi-Bitter Brigitta.  

A tudományos közösség hamarosan szakmai szimpóziumon ismerkedhet meg a fejlesztés részleteivel. Az egyedülálló kezdeményezésbe a témában tartott kurzusokon és gyakornoki programon keresztül a MOME több mint negyven hallgatójának és doktoranduszának lesz lehetősége bekapcsolódni.  

A projekt otthona a MOME Jövőtanulmányok Iskolája (MOME Future School) lesz. Ez az új intézményi egység 2025 januárjában a MOME hosszú távú vízióját adó Jövő Egyeteme program keretében jött létre, összefogva a MOME mesterképzéseit, doktori iskoláját, valamint kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységét, hidakat építve a különféle tevékenységek között. 

„A társadalom jövőállósága jelentős mértékben függ saját kulturális örökségének ismeretétől. Mindez nem csak a nemzetek szintjén értelmezhető; a globális kihívások megoldását is segíti, ha a nemzetközi tudás nem egysíkú, hanem magában foglalja a kisebb kultúrák örökségét is” – hangsúlyozta Molnár Péter, a MOME Future School vezetője, aki azt is bejelentette, hogy ezzel a projekttel egyúttal létrejön az egyetem „Örökség mozgásban” elnevezésű szakmai műhelye is.  

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) a FISU Healthy Campus program részeként 2024-ben elindította a MOME Balance programot, amely Magyarországon egyedülálló módon támogatja a tudatos életmódváltást. A kezdeményezés célja az egészségmegőrzés, a stressz és a kiégés megelőzése egy komplex, integrált rendszer segítségével, ahol a mozgás, a megfelelő táplálkozás és az életmódtanácsadás találkozik.

Idén a 110 éves magyar animáció előtt tiszteleg a világ legjelentősebb nemzetközi animációsfilm-fesztiválja, az eseményre a MOME Anim mint a magyar animációs film kiemelkedő műhelye is készül. Ennek részeként jártak egyetemünkön a MOME partneriskolája, a Gobelins Paris hallgatói, akik Budapesten inspirálódtak, hiszen ők készítik majd a világfesztivál függönyfilmjeit.

A nyolcadik ArtHungry Díj Formatervezési kategóriájának nyertesei között számos egykori MOME-hallgató részesült elismerésben, így Guthy Máté, Kristóffy Róbert, Szilágyi Nóra At least otthoni edzőpadja, Dávid Márk Puritaan – 03 kollekciója. A kategória fődíjasa az idén a Stockholm Furniture Fairen debütált MAIII COLLECTIVE Fragments kollekciójával. Szintén fődíjat nyert a Tervezőgrafika kategóriában Kaszanyi Nóra Biedermeier mindennapok / Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815–1867) című albumával és kiállítási arculatával. A díjakat március 6-án vehették át a budapesti Deák Palotában rendezett átadóünnepségen, amely egyben a döntős projektek pop-up kiállításának a megnyitója is volt.