A MOME állíthat ki az Ars Electronica 2024-es Campus-kiállításán

Dátum: 2024.07.19
A világ egyik legrangosabb digitális művészeti fesztiváljára, az Ars Electronica 2024-re kapott meghívást egyetemünk. A nagy múltú fesztivál Campus-sorozatában minden évben bemutat egy-egy művészeti egyetemet; a kiállítást a linzi egyetemmel közösen szervezik – Linz főterén ezúttal a MOME hallgatói mutatkozhatnak be. Kárpáti Judit Eszter, Esteban de la Torre és Nagy Ágoston kurátorok az elmúlt évek kiemelkedő diplomamunkáiból válogattak.

A szeptember 4–8. között rendezett FUTURESENSE kiállítás célja, hogy reflektáljon a jelen anomáliáira és kihívásaira, gyakran már a jövő felé tekintve, lehetséges megoldásokat mutatva. Az installációkat, animációkat, hanginstallációkat, grafikákat és hibrid munkákat tömörítő anyagban a médiumok széles körével találkozhatunk. 

Minden egyes mű egyedi perspektívát kínál, amellyel bejárhatjuk korunk komplex társadalmi-kulturális környezetét. Pilbák Petra Tervezőgrafika MA-mestermunkája Don DeLillo Fehér zaj című regényének újragondolt, kísérleti kiadása, amelynek célja az olvasás élményének az újradefiniálása. Doktor Melinda Kerámiatervezés MA-mestermunkája a jövő étkezéséhez kapcsolódva az algára mint superfoodra fókuszált egy kompakt termesztőegység megtervezésével. Madarász Rita Divat- és textiltervezés MA-mestermunkája a textilhez való kapcsolódásunk újfajta megközelítési lehetőségeit vizsgálja egy olyan, kézzel szövött installáción keresztül, amely érintés nélkül lép reakcióba környezetével. Varga Viktor Média design MA- mestermunkája egy olyan kinetikus installáció, amely előzetesen száz, gépi tanulással töltött óra során igyekezett egy online videóchat nézőinek a figyelmét maximalizálni. Halák László András Média design MA-mestermunkája egy három állomást magában foglaló installáció, amely a görög sorsistennők, a moirák hatalmába helyez egy mesterséges intelligenciát. Salamon Dávid Formatervező-művész MA-mestermunkája egy collectible design lámpa, amely a természet erőit modellezve született: a szél, a nehézségi erő és az anyag molekulái közötti kölcsönhatás formálta a 3D nyomtatás segítségével. Polina Velyka Interaction design MA szakos hallgató projektje azt vizsgálja, miként tarthatjuk fenn az irányítást életünk felett digitális örökség létrehozásával az életünk végén, mindezt egy ismeretlen, már palliatív ellátásban részesülő személy naplóján keresztül. Biki Viktória, szintén Interakció tervezés szakos, ezzel párhuzamosan munkájában a személyes adatok túlzott megosztását normalizáló jelenlegi adatgyűjtési gyakorlatok létjogosultságát kérdőjelezi meg és annak lehetőségeit kutatja, hogy törölhető-e online személyazonosságunk a kibertérből a „jog a feledéshez” (right to be forgotten) néven ismert elv alapján.

A diplomamunkák mellett olyan alkotói munkákkal is találkozhatunk majd, amelyek kutatási folyamatokat mutatnak be. Zagyva Sári Kirándulás című, a DLA-kutatásához kapcsolódó experimentális fotósorozata a táj, illetve a botanikai képek gyakran felismerhetetlenségig fókuszált részleteit dolgozza fel, absztrakt kompozíciókká alakítva őket. A Dung-Dkar Cloak faliszőnyeget pedig Kárpáti Judit Eszter DLA és Esteban de la Torre Magyarországon, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Innovációs Központja kutatói multiszenzoros textilinnovációs vizsgálatának az eredményeként készítették el; ennek puha felületét megérintve intuitív, újszerű zenei élményben lehet részünk, melyet az ujjaink vándorlása alakít a textilfelületen. Az alkotást 2023 júniusában a Sound Scene fesztiválon, a Smithsonian’s Hirshhorn Museum and Sculpture Gardenben, Washingtonban láthatta először a közönség. 

→ További információ: https://ars.electronica.art/hope/en/highlights/#exhibitions 

További hírek

Mit keres a kifutón a folklór, a klímavédelem vagy az izoláció? Mit jelent a divat, a divattervezés a Z generáció számára? Miként alakulnak át a divatipar központjai és perifériái a 21. században? Többek között erről kaphatunk képet az idei MOME Fashion Show alkalmával a legfrissebb tervezői gondolkodásmódot tükröző kollekcióknak és a különleges kísérőeseményeknek köszönhetően.
Két elkötelezett oktató vehette át az idei Aurum Futuri díjat. A „Jövő aranya” elismerést idén German Kinga PhD művészettörténész, kurátor, oktató, valamint Schneider Ákos PhD designkultúra-kutató, esztéta kapta – mindketten olyan szakemberek, akik hisznek a design és a pedagógia jövőformáló hatásában, tevékenységük pedig a MOME falain is túlmutat. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem történetében harmadik alkalommal átadott kiválósági díjakkal az intézmény a legkiemelkedőbb oktatóit és kutatóit ismeri el, reflektorfénybe állítva a hallgatók mentorálásában, az oktatás megújításában és a kutatásban megvalósuló munkájuk értékteremtő erejét.
Hogyan támogathatja egy tér a közösségeket, hányféleképp lehet egy traumát a fotográfia segítségével képpé formálni? Miképpen vonhatunk be sérült embereket egyszerű tevékenységekbe, egy kis játékkal hogyan csökkenthetjük a kis elsősök szorongását? A válaszokat az ismét a MOME évnyitóján átadott Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj nyertesei mondják el munkáikkal: az idei válogatás egyszerre bizonyítja, hogy a design egy gondolkodásmód, amellyel esélyt teremthetünk, és amely nem nélkülözheti a kutatást és a kísérletezést sem.