“A természet érintetlenségét hazudó filmek kora leáldozott” – Szendőfi Balázs Volt egyszer egy vadvízország című filmje mutatkozott be a MOME-n

Dátum: 2023.06.14
Halkutató, természetfilmes, zeneszerző, aki ráadásul jazz basszusgitárosnak indult – Szendőfi Balázs hátterét tekintve nem meglepő, hogy legutóbbi filmje, a Volt egyszer egy vadvízország is izgalmas alkotás. A filmet május 30-án vetítették a MOME mozitermében, melyet követően a rendezővel Barcza Dániel, az egyetem rektorhelyettese beszélgetett.

Békén hagyni a természetet, vagy beavatkozni és a saját mércénk szerint optimalizálni? Ez az egyik fő kérdése Szendőfi Balázs Volt egyszer egy vadvízország című filmjének, melynek nem csak rendezője, hanem részben operatőre, teljes egészben pedig zeneszerzője, producere és vágója is egy személyben. A Kőrösök jelenlegi élővilágát bemutató 87 perces alkotás kiindulópontja, hogy Széchenyi István folyószabályozása óta a folyók összesen 546 km-t rövidültek – így elég régóta csak egy illúzió, hogy a természet érintetlen lenne. Szendőfi Balázs filmje mégis a lehető legnaturalistább módon mutatja be: a 22 hónapon át készült filmben a hangok több, mint fele a kamera natív hangja, a képeket pedig előfordult, hogy nyakig a folyóba merülve vette fel az alkotó. Ugyanakkor a film meghatározó eleme a zenei aláfestés is, mely szintén a rendező munkája. Szendőfi a vágás közben is a zenét helyezte előtérbe, a kép csak ezt követően áll össze (így dolgozik David Lynch is). 

A filmművészeti szempontból is izgalmas alkotás olyan aktuális és fontos környezetvédelmi problémákra hívja fel a figyelmet, mint a vízgazdálkodás elhibázott döntései (folyóvízzel locsolás), vagy a rövidtávú gondolkodás az agrárgazdálkodásban.  

A vetítést követő beszélgetés során Barcza Dániel kérdésére Szendőfi Balázs elmondta, szerinte radikális módon kellene megváltoztatni az ökológiai döntéshozási folyamatokat. A rektorhelyettes a hallgatók szempontjából azt a releváns kérdést is feltette, mennyire volt nehéz a különböző szakmák között váltania az alkotónak, aki szerint az életpálya organikusan tud alakulni. Barcza Dániel kiemelte, hogy “a magyar közoktatásnak óriási szerepe van abban, hogy képezze a hallgatókat a természetvédelemre és a MOME-nak is fontos, hogy komplex rendszerekben való gondolkodásra és felelősségvállalásra tanítsa a hallgatóit.” 

A Volt egyszer egy vadvízország júniustól a YouTube-on is megtekinthető lesz. 

További hírek

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) a FISU Healthy Campus program részeként 2024-ben elindította a MOME Balance programot, amely Magyarországon egyedülálló módon támogatja a tudatos életmódváltást. A kezdeményezés célja az egészségmegőrzés, a stressz és a kiégés megelőzése egy komplex, integrált rendszer segítségével, ahol a mozgás, a megfelelő táplálkozás és az életmódtanácsadás találkozik.

Idén a 110 éves magyar animáció előtt tiszteleg a világ legjelentősebb nemzetközi animációsfilm-fesztiválja, az eseményre a MOME Anim mint a magyar animációs film kiemelkedő műhelye is készül. Ennek részeként jártak egyetemünkön a MOME partneriskolája, a Gobelins Paris hallgatói, akik Budapesten inspirálódtak, hiszen ők készítik majd a világfesztivál függönyfilmjeit.

A nyolcadik ArtHungry Díj Formatervezési kategóriájának nyertesei között számos egykori MOME-hallgató részesült elismerésben, így Guthy Máté, Kristóffy Róbert, Szilágyi Nóra At least otthoni edzőpadja, Dávid Márk Puritaan – 03 kollekciója. A kategória fődíjasa az idén a Stockholm Furniture Fairen debütált MAIII COLLECTIVE Fragments kollekciójával. Szintén fődíjat nyert a Tervezőgrafika kategóriában Kaszanyi Nóra Biedermeier mindennapok / Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815–1867) című albumával és kiállítási arculatával. A díjakat március 6-án vehették át a budapesti Deák Palotában rendezett átadóünnepségen, amely egyben a döntős projektek pop-up kiállításának a megnyitója is volt.